Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velor-X-Trike je ideový nástupce Velorexu, premiéru má Brně

redakce AUTO.CZ
Diskuze (78)
Na Motosalonu v Brně dnes tvůrci představili nový velorex. Moderní interpretace původní tříkolky bude exkluzivním zbožím, cena začíná na půl milionu korun.

Legendární tříkolka Velorex lidově zvaná "hadrák" se po 60 letech dočkala svého nástupce. Moderní verze pro 21. století ale není vozítkem pro invalidy nebo méně majetné vrstvy, ale technikou nabitým strojem pro milovníky unikátních vozidel. Svědčí o tom mj. cena, která začíná na 19.900 eurech, tedy zhruba půl milionu korun. Dnes si jej mohli poprvé prohlédnout návštěvníci veletrhu Motosalon Brno 2010.

Moderní verzi vyvinul a vyrobil opavský podnikatel Pavel Brída a jeho firma Motoscoot. Autor tříkolku představil za účasti původního konstruktéra velorexu Mojmíra Stránského.

První myšlenka na nový moderní velorex se podle Brídy zrodila v létě 2008. Sám totiž vlastní starý velorex, s nímž s oblibou jezdí se svým synem. Se stavbou začal o rok později. "Chyběla mi tam ta síla, to, že by to mělo být živější. Tak jsem se rozhodl postavit něco, co by mohlo být výkonnější, bezpečnější a silnější. Výsledek za šest měsíců vidíte za mnou," řekl dnes Brída novinářům.

Nový Velor-X-Trike má délku 3,8 metru, šířku 1,9 metru a je 1,32 metru vysoký. Motor je čtyřválcový od Hondy s objemem 1284 cm3.

Exkluzivita nové tříkolky spočívá v tom, že vozítko bude vyráběno individuálně na zakázku, každý model bude číslovaný. Nikdy se tak nestane, aby dvě vozítka byla stejná.

Nové vozítko má mít velmi dobré zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne rychlostí přes 200 km/h. Vyvinuli jsme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu ještě před jeho premiérou.

K tomu musela být navržena a postavena zbrusu nová karoserie. "Chci, aby na křižovatkách ve městech všem autům ujelo, což půjde bez problému, protože poměry jsou u výkonu a hmotnosti veloru zajímavější než u kdejakého sportovního vozidla renomovaných světových značek," řekl Brída.

U nového velorexu ale zůstávají prvky, které evokují ten starý. Například základem je pohonná jednotka motocyklu s převodem na jedno zadní kolo přes řetěz, oblouk u dveří je stejný, sklon zadní části karoserie, kola s výpletem, průduchy u sání, na motoru žábra, dva výfuky, hrdlo nádrže situované v přední části karoserie jako u původního velorexu s motocyklovým víčkem nádrže.

Myšlenka na výrobu novodobého velorexu zrála dlouho. "Vlastním velorex z roku kolem 1950, Oskara po celkové repasi, se kterým se svým osmiletým synem brázdím v létě naše silnice. Národ toto vozidlo vnímá úplně jinak. Velorex je jiný než jakýkoliv veterán, je to velká rarita, kamkoliv přijedete, dávají se s vámi hned do řeči, lidé mávají, smějí se. Jízda v něm je opravdu velký zážitek," řekl Brída.

Na začátku sestavení nového stroje musel vyřešit jeden zásadní problém - nemohl použít značku velorex. "Z výpisu ochranných známek jsem zjistil, že velorex si jako motorové vozidlo zaregistroval nějaký Polák celosvětově, patentoval si ochrannou známku. Proto jsem musel změnit název na Velor-x-trike," vysvětlil.

Počítá se s vývozem vozidla do USA i Japonska. "Američané doma tříkolky staví, mají k tomu vztah, ale skoro nikdo to nedotáhne do dokonalosti, aby byl produkt homologovaný na silnice," říká. České vozítko chce v Americe proslavit v Las Vegas na Sema show v listopadu 2010.

Brída plánuje novou tříkolku prodávat v několika verzích: S (Standard), LS (Lux), GLS (Grand Lux). Pro využití na závodních okruzích prý bude i verze R (Racing), která nabídne i motor s výkonem přes 200 koní a maximální hmotností do 400 kilogramů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (78)
13. 3. 2010 00:25
Re: JEN TAK DÁL
Za 50 000 to beru... Kde se berou objednávky?
12. 3. 2010 23:18
Proč si nepostavit vlastní auto
Auto dokáže postavit každý. Stačí mít dost peněz, veškeré díly z kterých se auto slepí jdou běžně koupit. Jenomže potom to dopadne jako tato slepenina která sama neví, na co si hraje. Sportovní auto s třemi koly? Asi ne. Retro s kompozitovou karoserií prapodivného vzhledu? Asi ne.
Kdo chce postavit skutečně kvalitní auto, musí mít nejen peníze, ale hlavně schopnosti. Takový člověk musí být geniální konstruktér a ne jen bohatý podnikatel.
Konstrukce původního velorexu je geniální. Jednoduchá, lehká a přitom pevná kostra které stačí pro pohon slabý motor z motorky. Vše řešeno maximálně funkčně, nic zde není zbytečně. I při minimálních rozměrech se dovnitř vejdou i dva vysocí lidé. V létě možnost jízdy se staženou střechou. Jedinou nevýhodu vidím v extra velkém poloměru otáčení.
A jak je na tom nový velor-x-trike? Délka jako auto nižší střední třídy. Šířka jako dodávka. Nelze stáhnout střechu. Celek působí jako nesourodý amatérský slepenec postavený na koleně. Proč alespoň střecha nezůstala hadrová?

Když už bych uvažoval o něčem podobném, šel bych do dotaženějších a hezčích tříkolek, jako je třeba T-Rex a nebo jeho závodní uzavřená varianta. Ten si na retro nehraje, je to prostě zcela funkční lehké a rychlé závodní auto s motorem z Kawasaki. [odkaz]
Avatar - Blue Sun
12. 3. 2010 09:23
Re: Fakt se nemůžu ubránit dojmu,
Uffff! 2000 a dál je teda síla.
12. 3. 2010 00:46
Re: Supermoderní retro
Taky nazor a zajiste je OK, pokud pan stvoritel velor-xe ma spocitane, kolik ho bude stat pripadny transport do USA, schvaleni typu do provozu atd...ale snad jo, uspech mu samozrejme preji. :yes:
12. 3. 2010 00:43
Re: VELOKÝČ
On si zacal :-) >:D :yes: