Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Venturi v Paříži 2004

Fétish

Mimo mateřskou Francii takřka neznámý malovýrobce sportovních automobilů s dvacetiletou tradicí za celou dobu své existence vyrábí jediný model, i když průběžně modernizovaný a faceliftovaný

Fétish

Mimo mateřskou Francii takřka neznámý malovýrobce sportovních automobilů s dvacetiletou tradicí za celou dobu své existence vyrábí jediný model, i když průběžně modernizovaný a faceliftovaný. Věhlas získal účastí ve 24 hodinách Le Mans a průběžně se udržuje v povědomí veřejnosti různými extravagancemi – např. produkční verzí nejsilnějšího elektrokola na světě o výkonu 1000 W a váze po hranicí 30 kg. Před lety v Ženevě odhalený koncept Fétish nasbíral na následujících autosalonech v Paříži a Detroitu několik významných ocenění za design a technické řešení. To spolu s nadšením, které elegantní roadster budil, kdekoliv byl vystaven, přimělo výrobce k přípravám na sériovou výrobu. Takže se po 30 měsících setkáváme v Paříži už s prototypem.

Fétish – jiskřivá síla

V případě neobvykle tvarovaného dvoumístného roadsteru se výrobce rozhodl nepouštět se do extrémně tvrdého boje s mnoha výrobci, kteří na rychle mohutnící vlně momentálního zájmu připravili svoje klasické roadstery do sériové výroby, a vzít věci do rukou trochu jinak. V souladu s dnešními požadavky a díky překotnému vývoji technologie akumulátorů v poslední době, došlo na logické řešení – elektromobil. Celkem 350 kg pokročilých Lithium-iontových článků (olověné o stejné kapacitě by vážily téměř trojnásobek) poskytuje dostatek energie pro 350 km jízdy, přičemž zrychlení pod 5 vteřin jistě nikoho neurazí, stejně jako vzhledem k zamýšlenému příměstskému provozu naprosto dostatečná maximální rychlost 170 km/h. Síla plyne z moderního elektromotoru s parametry, o jakých se spalovacím motorům může jen zdát. Kroutící moment je totiž v celém rozsahu 0 – 14.000 ot./min. lineární a 180 kW výkonu s regulovatelnou rekuperační brzdnou silou nechává bez užitku zařízení typu převodovka, spojka ap. 80ti ampérová rychlonabíječka dodá za každou minutu energii k ujetí 1,6 km, plné dobití prázdných akumulátorů tedy trvá necelé 4 hodiny a minimalizuje dosavadní omezenou autonomii elektromobilů. Další, u Venturi obvyklou vlastností, jsou ultimativní jízdní vlastnosti, odvíjející se od hmotnosti pouhých 1.100 kg vč. akumulátorů. Případný zájemce musí počkat do listopadu na uvedení novinky na trh a za výjimečnost vydat sumu, ušetřenou např. na Modenu 360 i s pěknou garáží a rodinným domkem; 540.000 € vč. DPH je důvod, proč si zajímavý automobil pořídí leda výstřední milionář. Jemu ovšem už předem patří dík, že svými penězi přispěje k větší dostupnosti elektromobilů, což je v době rychle mizících zásob ropy obzvlášť důležité.

Ladislav Čermák