Vespa GTS 125ie Super Sport ABS: Testujeme ikonický skútr!
Když za stopětadvacítku vysolíte 140.000 Kč, čekáte, že bude dokonalá. Vždyť značková konkurence stojí kolem osmdesáti tisíc a ta čínská do padesáti. Jenže pak se vysoukáte do sedla toho obrovského širokého hřebce a objevíte realitu. Jednoválec moc nejede, stejně jako u většiny konkurentů. Masivní karoserie je nepraktická při manévrování na místě a v kolonách, ergonomické přešlapy vás začnou brzy štvát. Při zastavení na křižovatce musíte nohy ještě víc rozkročit, i střední postavy balancují na špičkách. Když za sebou vezete spolujezdce, je to ještě horší, protože jeho stupačky nohám řidiče vyloženě překážejí.
Teď si nejspíš říkáte, proč by člověk neměl ušetřit balík a neměl si koupit skútr menší a praktičtější. Protože člověk je tvor zvláštní a rád připlácí za nepraktičnost – viz úspěch BMW X6.
Vespa je prostě legenda. Je to životní styl a komunitní záležitost. Majitelé se vyžívají v úpravách za pomoci tlustého katalogu příslušenství a účastní se srazů po celém světě. Italský retrodesign se stal častým předmětem kopírování, vespa je zkrátka synonymem skútru stejně, jako lidé každému
off-roadu říkají jeep.
Abychom však byli spravedliví, technologická úroveň vespy je na výši. Zapomeňte na laciné plasty, Italové jsou věrní poctivé plechové karoserii. Pravda, na úkor hmotnosti.
Řada GTS je o cestování ve velkém stylu Grand Tourismo, což platí především s větším, třístovkovým motorem. Ten dá vyniknout propracovanému tuhému podvozku s kyvným mechanismem zavěšení předního kola. Slabší testovaná varianta vhodná i pro lidi s řidičákem jen na auto se hodí vyloženě do města, za jeho hranicemi nám přišlo GTS trochu podmotorované. Je to dáno i robustností a suverénním jízdním projevem stroje, od kterého podvědomě čekáte víc než od nějakého neznačkového střízlíka.
Vespa je drahá. Hodně drahá. A zpočátku nás chvílemi až štvala. Ale když na ni koukáme ze zahrádky s espressem v ruce, má něco do sebe…
Plusy
- Legendární retrodesign
- Propracovaný podvozek
- Moderní technologie
- Kvalita zpracování
- Komfortní sedlo
Minusy
- Neprakticky široká karoserie
- Nohy spolujezdce překáží řidiči
- Vysoká cena
Vespa GTS 125ie Super Sport ABS | |
Motor | čtyřdobý jednoválec |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 124,7 |
Výkon (kW/ot. za min) | 9/8250 |
Točivý moment (N.m/ ot. za min) | 11,1/6750 |
Převodovka, sek. převod | variátor |
Startování | elektrické |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 220/220 |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R12 a 130/70 R12 |
Rozvor (mm) | 1380 |
Výška sedla (mm) | 790 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 158 |
Objem nádrže (l) | 7,0 |
Maximální rychlost (km/h) | cca 103 |
Základní cena (Kč) | 139 900 |