Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vespa GTS 125ie Super Sport ABS: Testujeme ikonický skútr!

Jiří Baborský
Diskuze (7)
Jezdit na vespě je jako sbalit topmodelku. Jste stylový pár, ale stojí to dost peněz a na každodenní žití abyste měli jinou.

Když za stopětadvacítku vysolíte 140.000 Kč, čekáte, že bude dokonalá. Vždyť značková konkurence stojí kolem osmdesáti tisíc a ta čínská do padesáti. Jenže pak se vysoukáte do sedla toho obrovského širokého hřebce a objevíte realitu. Jednoválec moc nejede, stejně jako u většiny konkurentů. Masivní karoserie je nepraktická při manévrování na místě a v kolonách, ergonomické přešlapy vás začnou brzy štvát. Při zastavení na křižovatce musíte nohy ještě víc rozkročit, i střední postavy balancují na špičkách. Když za sebou vezete spolujezdce, je to ještě horší, protože jeho stupačky nohám řidiče vyloženě překážejí.

Teď si nejspíš říkáte, proč by člověk neměl ušetřit balík a neměl si koupit skútr menší a praktičtější. Protože člověk je tvor zvláštní a rád připlácí za nepraktičnost – viz úspěch BMW X6.

Vespa je prostě legenda. Je to životní styl a komunitní záležitost. Majitelé se vyžívají v úpravách za pomoci tlustého katalogu příslušenství a účastní se srazů po celém světě. Italský retrodesign se stal častým předmětem kopírování, vespa je zkrátka synonymem skútru stejně, jako lidé každému

off-roadu říkají jeep.

Abychom však byli spravedliví, technologická úroveň vespy je na výši. Zapomeňte na laciné plasty, Italové jsou věrní poctivé plechové karoserii. Pravda, na úkor hmotnosti.

Řada GTS je o cestování ve velkém stylu Grand Tourismo, což platí především s větším, třístovkovým motorem. Ten dá vyniknout propracovanému tuhému podvozku s kyvným mechanismem zavěšení předního kola. Slabší testovaná varianta vhodná i pro lidi s řidičákem jen na auto se hodí vyloženě do města, za jeho hranicemi nám přišlo GTS trochu podmotorované. Je to dáno i robustností a suverénním jízdním projevem stroje, od kterého podvědomě čekáte víc než od nějakého neznačkového střízlíka.

Vespa je drahá. Hodně drahá. A zpočátku nás chvílemi až štvala. Ale když na ni koukáme ze zahrádky s espressem v ruce, má něco do sebe…

Plusy

  • Legendární retrodesign
  • Propracovaný podvozek
  • Moderní technologie
  • Kvalita zpracování
  • Komfortní sedlo

Minusy

  • Neprakticky široká karoserie
  • Nohy spolujezdce překáží řidiči
  • Vysoká cena

Vespa GTS 125ie Super Sport ABS
Motor čtyřdobý jednoválec
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 124,7
Výkon (kW/ot. za min) 9/8250
Točivý moment (N.m/ ot. za min) 11,1/6750
Převodovka, sek. převod variátor
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 220/220
Pneumatiky P a Z 120/70 R12 a 130/70 R12
Rozvor (mm) 1380
Výška sedla (mm) 790 mm
Provozní hmotnost (kg) 158
Objem nádrže (l) 7,0
Maximální rychlost (km/h) cca 103
Základní cena (Kč) 139 900

Jiří Baborský
Diskuze (7)
8. 4. 2019 18:22
Skútr
Baterka se do plna dobije za cca 6 hodin, koupil jsem elektro skútr od niuskutry.cz, dá se do něj dát i sim karta, takže to propojíte s mobilem, kde můžete sledovat stav vašeho skútru-
5. 4. 2019 13:57
Skútr
Jak dlouho se to musí dobíjet ten skútr? a jaký jste koupil?
4. 4. 2019 12:22
Skútr
Určitě se to vyplatí, má daleko lepší jízdní vlastnosti, a levnější provoz, mám elektro skútr, který na jedno dobití zvládne až 70 km.
2. 4. 2019 13:04
Skútr
dobrý den, prosím můžete mi někdo poradit, jestli se vyplatí kupovat elektro skútr? nebo je lepší klasický benzínový skútr?
9. 10. 2017 00:09
Re: Vypovídací hodnota ...
... tohoto příspěvku je pro mě nulová. Tlachy nezkušeného - lépe, podle mě, zcela panenského - skůtrysty. Nic, nic, nic. Zcela zbytečný příspěvek. :-(