Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Většina automobilů není chráněna proti kybernetickým útokům

Michal Fokt
Diskuze (3)
Nejnovější v USA provedená studie ukazuje, že jen minimum automobilek počítá s ochranou svých produktů před útoky hackerů.

Americký senátor Ed Markey včera zveřejnil znepokojivé výsledky studie, prováděné jeho vlastním týmem, na téma ochrany automobilů před útoky hackerů. Ze šestnácti dotázaných velkých automobilek prý pouze dvě dokázaly uspokojivě odpovědět, jak dokáží ochránit svůj vůz před kybernetickým útokem. Šest značek neodpovědělo na dotaz vůbec a ostatní reagovaly pouze "vágními komentáři".

"Řidiči se začali spoléhat na nové technologie, avšak naneštěstí výrobci neudělali svou práci, co se ochrany před kybernetickými útoky týče", říká Makley ve svém komentáři. Dodává také, že prakticky 100 % všech nově prodaných aut využívá napadnutelné elektronické systémy, nedostatečnost jejich ochrany však 12 z dotázaných automobilek hned v úvodu obhajovalo tím, že nelze napadnout základní mechanické komponenty, bezprostředně související s řízením auta.

Různých hackerům se v nedávné minulosti podařilo částečně prolomit i obranu Tesly, která k pokusu o to přímo vyzývala a musí si tedy být svými systémy jistá, expertům dále povedlo mimo jiné ovládnout některé dílčí oblasti automobilů firem BMW a General Motors, v obou případech kvůli "dírám" v systémech Connected Drive a OnStar. To představuje ovšem jen část problémů, tím druhým je možnost přístupu k citlivým osobním údajům, které hrozí mimo jiné i kvůli stále těsnějšímu propojení automobilové elektroniky s chytrými telefony.

S přibývající elektronikou a zkušenostmi hackerů ovšem bude čím dál více hrozit vážnější napadení, než je hraní si s centrálním zamykáním a Markley je toho názoru, že pokud si nejsou automobilky samy vědomy hrozícího rizika, bude vhodné zpřísnit v této oblasti legislativu. Senátor tak vyzval agenturu NHTSA, aby vypracovala v této oblasti nové standardy.

Do jaké míry jsou získané informace o nepřipravenosti automobilek relevantní a zda to ze strany senátora není v první řadě populizmus, není v tuto chvíli jasné. Uskupení Auto Alliance, sdružující dvanáct koncernů a automobilek, působících v USA, tvrdí, že nezná podrobné výsledky studie, avšak jeho členové "věří, že silná ochrana osobních údajů a automobilů jsou nezbytné pro udržení důvěry zákazníků." Což ovšem, popravdě řečeno, nezní úplně sebevědomě...

Michal Fokt
Diskuze (3)
Avatar - CommonUser
11. 2. 2015 14:47
Re: Většina automobilů chráněná samozřejmě je,
Nevies o com sa toci ...
Avatar - Stejsn
10. 2. 2015 22:40
Většina automobilů chráněná samozřejmě je,
protože na VĚTŠINĚ automobilů žádný kybernetický útok provést jednoduše nejde. Zaplatím deset tisíc tomu, kdo mi hackne Ritmo. Zase někaký foktitulek.
Avatar - Aoyagi
10. 2. 2015 19:52
Bezdrátová auta? Ne, dík.
A poroto si v životě nekoupím žádný krám s těmito kravinami, pokud nebudu jasně vědět, jak to totálně a na trvalo vyřadit z provozu. Žádné BlueTooth, WiFi ani SIMkarty ve svém autě nechci.