Diskuse

Video: Co dokáže obrovský točivý moment udělat s pneumatikou?

19.2.2017

Videoupoutávka na chystaný Dodge Challenger SRT Demon ukazuje, jak dostává při akceleraci zabrat zadní pneumatika. Div, že se neroztrhá...

 

  • 21 Reagovat !

    foto topten

    topten 19.02.  17:43

    a nedostava pneu podobnej zahul pri kazdym intenzivnim brzdeni?

    kazdy normalni auto by melo za dobrych podminek zabrzdit ze 100 na 0km/h za 3sec
    kolik aut ale da 0-100 za 3sec??
  • 31 Reagovat !

    foto cigi

    cigi 19.02.  17:56

    Titulek

    WTF? Co je tohle zase za nesmyslný titulek ... ? Absolutně mimo to, oč jde v článku. Popravdě jsem si spíš představil nějakej "rozbor" vlivů sil působících na pneumatiky (i když mi to přišlo taky jako konina) - a nakonec je z toho upoutávka na Dodge ...

    A btw jste si jistí, že podobnej efekt by se nedal natočit u staré sto-dvácy s padesáti koňmi při prudším puštění spojky ... ? ;-\ Tohle je opravdu trošku mimo.
  • 21 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 19.02.  17:59

    točivý moment osmiválce

    Citace: "...můžete podívat, co točivý moment osmiválce dokáže s nízkoprofilovou pneumatikou na krátký okamžik startu provést...."

    Dovolil bych si upozornit autora článku, že zmíněný točivý moment osmiválce končí na hnací hřídeli převodovky. Na kolech jej již určitě nenajdeme
    • 10 Reagovat !

      foto cigi

      cigi 19.02.  18:08

      « Re: točivý moment osmiválce

      ... to byla hned další věc, co mě napadla. Ten vztah točivý moment vs. pneumatika vs. obsah "článku" je tu zkrátka úplně mimo.

      To je jak kdyby na tenisovym portálu napsali článek o návratu třeba Nadala po zranění na tenisovy kurty a titulek dali "Video: Co dokáže udělat Rafael Nadal po zranění s míčkem" a bylo tam video zpomaleného záběru na tenisák, který Nadal trefil a senzačně ho zdeformoval a odpálil po zranění. A pak šel Pepan z Horní-Dolní na dvůr, sehnal si nějakou slušnou kameru a se svou dřevěnou, padesát let starou raketou trefil míček, kterej vzal z huby svýmu Šarykovi a naprosto neuvěřitelně docílil podobného efektu, jako sám velký Rafael Nadal.... Tohle je podobná rádoby-senzace >:D
    • 02 Reagovat !

      foto michal-t

      michal.t 20.02.  01:13

      « Re: točivý moment osmiválce

      Nemám nic proti technické korektnosti, ale nyní kritizuješ něco, co je naprosto v pořádku… To jak se chová ta pneumatika, to je přece přímým důsledkem točivého momentu na hřídeli toho motoru – právě on je původcem tohoto chování. Nikde se tam nepíše, že na pneumatiku působí přesně jmenovitý moment motoru - z hlediska správnosti této věty je tedy úplně jedno, zda je to tak nebo zda na pneumatiku působí moment nějak transformovaný převodovkou. Toho se už většina rozumných lidí určitě dovtípí sama… Ale ta věta jako taková je pravdivá.

      A když už jsme u toho, jmenovitý moment motoru se na kolech může vyskytovat poměrně často - při některých rychlostních stupních v kombinaci s určitým (částečným) sešlápnutím plynu.
      • 21 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 20.02.  05:58

        « Re: Re: točivý moment osmiválce

        michal: to se ovšem hluboce mýlíte, ty i pan redaktor. To jak se chová ta pneumatika není přímým důsledkem točivého momentu na hřídeli motoru, ale na hřídeli kola. Což je ovšem veliký rozdíl.

        Točivý moment motoru je v tomhle případě naopak poměrně nedůležitý, mnohem významnější roli hraje jeho okamžitý výkon. Jen výkon umožňuje při vhodném zpřevodování dosažení vysokého krouťáku na kolech zároveň s prudkým nárůstem jejich otáček. Protože jen tehdy dojde k dynamickému vyvolání vysoké trakční síly kde jako reakce působí setrvačnost auta. Bez výkonu by vysoký moment na kole vůbec nevznikl, chyběla by tam ta reakční síla z urychlování setrvačné hmoty auta. Velikost momentu motoru v tomhle nic neřeší, ta se stejně ztratí v převodech

        Ostatně tohle platí celkem obecně - pro dynamiku auta není podstatná velikost krouťáku motoru, ale jeho okamžitý výkon. Doufám že si to přečte i pan redaktor
        • 20 Reagovat !

          foto michal-t

          michal.t 20.02.  09:57

          « Re: Re: točivý moment osmiválce

          Věřím, že většině lidí tady je to naprosto jasné – to, že na deformaci pneumatiky má nejpřímočařejší vliv právě moment na kole. V tom se určitě shodneme. Jen poukazuji na to, že není nic závadného na větě „podívejte se, co udělá točivý moment osmiválce s pneumatikou“. Netřeba naříkat nad tím, že tam není výslovně psáno „moment osmiválce násobený převodovými poměry“… některé věci jsou prostě tak samozřejmé, že jejich výslovné uvádění by spíš působilo jako urážka čtenářů, dělajících z nich naprosté analfabety.
          • 22 Reagovat !

            foto kalousek

            kalousek 20.02.  10:39

            « Re: Re: Re: točivý moment osmiválce

            Skoro bych souhlasil, nicméně nejsem úplně přesvědčený že se ve významu momentu motoru (i mnoha dalších pojmů) tak samozřejmě a bezchybně orientují i sami redaktoři. Naopak myslím že právě oni tápou nejvíc a dokážou pak zblbnout spoustu laických čtenářů, viz třeba nedávný článek p.Dusila.
            Takže bych se silně přimlouval za věcně správné formulace bez míchání hrušek s jablkama. Myslím že tenhle odborněji zaměřený server by měl být trochu výše než je úroveň Blesku a spol.

            [odkaz]
          • 00 Reagovat !

            foto -MT-

            _MT_ 21.02.  17:31

            « Re: Re: Re: točivý moment osmiválce

            Nebylo by lepší jedno z toho vynechat? Tedy co udělá s pneumatikou točivý moment. Nebo co udělá s pneumatikou osmiválec Demonu.

            Tady totiž jde i o stálý převod nebo hydrodynamický měnič.
  • 41 Reagovat !

    foto holden2

    holden2 19.02.  18:41

    Pche

    superb dokaze jet tak rychle do zatacky ze gumy i svlikne z rafku >:-[]
  • 32 Reagovat !

    foto gil54

    gil54 19.02.  18:50

    Opět trochu dezinformací.

    Podle mě se jedná o speciální měkké gumy tzv. Wrinklewall - třeba zde - [odkaz] [odkaz] [odkaz] , běžně používané pro dragstery. Zde použito pro účely reklamy. Tohle žádná normální guma neudělá ani náhodou. Žádná nebo jen minimální souvislost s točivým momentem.

    Si teda myslím já.
    • 11 Reagovat !

      foto -MT-

      _MT_ 19.02.  19:52

      « Re: Opět trochu dezinformací.

      Měl by stačit nízký tlak. Wrinklewall jsou konstruované s ohledem na tohle použití, neměly by být ale nutné. Nevím, co lze u běžné pneumatiky při běžném tlaku pozorovat, bez pochyb se o to motor/ brzdy snaží (vnější část pneumatiky je v kontaktu s povrchem a ty působíš na disk, který je v kontaktu s vnitřní částí, přesně tohle se tedy děje s bočnicí; jen míra se bude lišit).
      • 00 Reagovat !

        foto gil54

        gil54 20.02.  01:25

        « Re: Re: Opět trochu dezinformací.

        Ne, nízký tlak nestačí. To jsi doopravdy nikdy neviděl žádné auto s podhuštěnou gumou? Tohle se opravdu neděje s normální běžnou podhuštěnou pneumatikou. Jestli mi nevěříš, není nic jednoduššího, než si to zkusit. Je to otázka tak pěti minut u kompresoru.

        Nepochybuji o silách, které na normální pneumatiky a i třeba podhuštěné, působí. Nelze u nich však pozorovat jev, který vidíme na videu.
        • 00 Reagovat !

          foto Marlo

          Marlo 20.02.  14:15

          « Re: Re: Re: Opět trochu dezinformací.

          Přesně, neni nic jednoduššího, než si to zkusit. Asi jsem hloupej, ale skutečně mi nedochází, jak postřehnout případnou deformaci pneumatiky při akceleraci, zatimco sedim za volantem a šlapu na plyn. Taky jsem přesvědčenej, že je to kravina, ale metodika toho jednoduchýho testu na pět minut mi fakt uniká.
          • 00 Reagovat !

            foto gil54

            gil54 20.02.  16:07

            « Re: Re: Re: Re: Opět trochu dezinformací.

            Ne, nejsi hloupej. Co třeba tak, že jeden řídí a druhý se mimo auto dívá ? ;-)
        • 00 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 21.02.  16:21

          « Re: Re: Re: Opět trochu dezinformací.

          Myslel jsem to v kontextu dragu. Udělají to i slicky s relativně tuhou bočnicí, nejsou potřeba "speciální měkké gumy." Mně drag moc nezajímá, ale pokud vím, používají nižší tlaky. Můžou jít až na nějakých 0,7 baru (70 kPa) nebo něco takového. To tomu kroucení pomůže.

          Jak jsem napsal, nemám ponětí, co lze pozorovat u normální pneumatiky. Asi by to chtělo vysokorychlostní kameru, kdybych se chtěl podívat. Na tohle asi bude muset pneumatika pořádně lepit.
        • 00 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 21.02.  17:26

          « Re: Re: Re: Opět trochu dezinformací.

          Mimochodem, Demon by měl obouvat Nitto NT50R. Sám si můžeš odpovědět na otázku, jestli jsou to wrinklewall.
          • 00 Reagovat !

            foto gil54

            gil54 22.02.  15:06

            « Re: Re: Re: Re: Opět trochu dezinformací.

            Uznávám, že klasické Wrinklewall, které se na dragstery používají a hlavně také se zvýšenými otáčkami dost zvětší i svůj průměr, to na obrázku fakt nejsou. S největší pravděpodobností to budou, jak píšeš, ty NT05Rs Nitto [odkaz] [odkaz] ovšem také patřící mezi drag race tire. Myslím však, že rozhodně nepatří do kategorie pneumatik, používaných pro běžný provoz i když, do provozu jsou údajně přípustné. Běžná pneumatika, podle mě, má tužší bočnice a menší grip, takže se tak dramaticky nezdeformují a guma se také určitě daleko dřív protočí.
            • 00 Reagovat !

              foto -MT-

              _MT_ 23.02.  07:51

              « Re: Re: Re: Re: Re: Opět trochu dezinformací.

              Je to rozhodně dost extrémní pneumatika (v kontextu silničního provozu), ale měl by ji mít z výroby (možná volitelně, nevím). Nakonec to není běžné auto. Jinak v USA je schválená pro provoz.

              Dramaticky určitě ne a s protočením souhlasím.
              • 00 Reagovat !

                foto gil54

                gil54 23.02.  08:52

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Opět trochu dezinformací.

                ok.
    • 11 Reagovat !

      foto -MT-

      _MT_ 19.02.  20:08

      « Re: Opět trochu dezinformací.

  • 31 Reagovat !

    foto KANKUNEN

    KANKUNEN 19.02.  18:58

    I hloupé brzdy z htp

    Maji dost síly aby zablokovaly salámy. Takže auto nikdy nedokáže rychleji zrychlit než zpomalit
  • 13 Reagovat !

    foto DeTomaso

    DeTomaso 19.02.  19:10

    Domestic...

    Jak jim trapna hlaska "domestic" pomuze s exportem? Vzdyt je to naprosto kontraproduktivni. Navic by se meli zamerit vubec na smysl existence takoveho produktu...
    • 00 Reagovat !

      foto Marlo

      Marlo 20.02.  14:23

      « Re: Domestic...

      I totální hlupák se snad dokázal dovtípit, že se zřejmě bude jednat o reklamu pro americkej trh.

      Mnohem zábavnější je, když už o tom jde řeč, celá (hlavně americká) JDM (japanese domestic market) kultura, oslavující snad bez vyjímky auta určený pro export.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!








Blesk.cz

Obraz na stole či na zdi, který reaguje na vaše doteky. Sony s Xperií Touch strčí do kapsy všechny asistenty

Obraz na stole či na zdi, který reaguje na vaše…

Sony postupně zavádí do prodeje svůj inovativní chytrý projektor Xperia Touch, a to i na evropském trhu. Je…

Ivana Trump si uřízla na Hradě ostudu: Zapomněla česky!

Ivana Trump si uřízla na Hradě ostudu: Zapomněla česky!

Zradila ji čeština! Ivana Trump (68) byla sice na předání ceny za prestiž Česka ve světě na Hradě připravená,…

 

iSport.cz

Kvitová pokračuje v jízdě, v boji o finále v Birminghamu vyzve Šafářovou

Kvitová pokračuje v jízdě, v boji o finále v…

Tenistky Petra Kvitová a Lucie Šafářová se v Birminghamu utkají v českém derby o postup do finále. Sedmá…

Plzeň si piplá ohromného gólmana. Zkouší dorostence, co váží 115 kilo

Plzeň si piplá ohromného gólmana. Zkouší dorostence,…

Matyáš Šampalík. Že vám tohle jméno zatím nic neříká? V Plzni už o nadějném brankáři dobře vědí. Teprve…

 

Reflex.cz

Nová aplikace vám ukáže krásná místa v ČR a ještě můžete vyhrát

Nová aplikace vám ukáže krásná místa v ČR a ještě…

Každý metr, který vystoupáte na některou z hor v české krajině, vás přiblíží k výhře v nové soutěži!

Když je ministr Chovanec takový machr, měl by konečně srovnat Českou poštu, která podvádí občany

Když je ministr Chovanec takový machr, měl by…

Předpokládám, že už to zažila většina lidí, kterým měl být někdy doručen balík. Jste doma, nikdo nezazvoní,…