Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Video: Co dokáže obrovský točivý moment udělat s pneumatikou?

Videoupoutávka na chystaný Dodge Challenger SRT Demon ukazuje, jak dostává při akceleraci zabrat zadní pneumatika. Div, že se neroztrhá...
Zpět na článek
19. 2. 2017 17:56
19. 2. 2017 18:41
20. 2. 2017 10:47
19. 2. 2017 19:10
20. 2. 2017 14:23
19. 2. 2017 17:43
a nedostava pneu podobnej zahul pri kazdym intenzivnim brzde
kazdy normalni auto by melo za dobrych podminek zabrzdit ze 100 na 0km/h za 3sec
kolik aut ale da 0-100 za 3sec??
Rozbalit vlákno
0
19. 2. 2017 17:56
Titulek
WTF? Co je tohle zase za nesmyslný titulek ... ? Absolutně mimo to, oč jde v článku. Popravdě jsem si spíš představil nějakej "rozbor" vlivů sil působících na pneumatiky (i když mi to přišlo taky jako konina) - a nakonec je z toho upoutávka na Dodge ...

A btw jste si jistí, že podobnej efekt by se nedal natočit u staré sto-dvácy s padesáti koňmi při prudším puštění spojky ... ? ;-\ Tohle je opravdu trošku mimo.
Rozbalit vlákno
0
19. 2. 2017 17:59
točivý moment osmiválce
Citace: "...můžete podívat, co točivý moment osmiválce dokáže s nízkoprofilovou pneumatikou na krátký okamžik startu provést...."

Dovolil bych si upozornit autora článku, že zmíněný točivý moment osmiválce končí na hnací hřídeli převodovky. Na kolech jej již určitě nenajdeme
Rozbalit vlákno
7
19. 2. 2017 18:08
Re: točivý moment osmiválce
... to byla hned další věc, co mě napadla. Ten vztah točivý moment vs. pneumatika vs. obsah "článku" je tu zkrátka úplně mimo.

To je jak kdyby na tenisovym portálu napsali článek o návratu třeba Nadala po zranění na tenisovy kurty a titulek dali "Video: Co dokáže udělat Rafael Nadal po zranění s míčkem" a bylo tam video zpomaleného záběru na tenisák, který Nadal trefil a senzačně ho zdeformoval a odpálil po zranění. A pak šel Pepan z Horní-Dolní na dvůr, sehnal si nějakou slušnou kameru a se svou dřevěnou, padesát let starou raketou trefil míček, kterej vzal z huby svýmu Šarykovi a naprosto neuvěřitelně docílil podobného efektu, jako sám velký Rafael Nadal.... Tohle je podobná rádoby-senzace >:D
Avatar - michal.t
20. 2. 2017 01:13
Re: točivý moment osmiválce
Nemám nic proti technické korektnosti, ale nyní kritizuješ něco, co je naprosto v pořádku… To jak se chová ta pneumatika, to je přece přímým důsledkem točivého momentu na hřídeli toho motoru – právě on je původcem tohoto chování. Nikde se tam nepíše, že na pneumatiku působí přesně jmenovitý moment motoru - z hlediska správnosti této věty je tedy úplně jedno, zda je to tak nebo zda na pneumatiku působí moment nějak transformovaný převodovkou. Toho se už většina rozumných lidí určitě dovtípí sama… Ale ta věta jako taková je pravdivá.

A když už jsme u toho, jmenovitý moment motoru se na kolech může vyskytovat poměrně často - při některých rychlostních stupních v kombinaci s určitým (částečným) sešlápnutím plynu.
20. 2. 2017 05:58
Re: točivý moment osmiválce
michal: to se ovšem hluboce mýlíte, ty i pan redaktor. To jak se chová ta pneumatika není přímým důsledkem točivého momentu na hřídeli motoru, ale na hřídeli kola. Což je ovšem veliký rozdíl.

Točivý moment motoru je v tomhle případě naopak poměrně nedůležitý, mnohem významnější roli hraje jeho okamžitý výkon. Jen výkon umožňuje při vhodném zpřevodování dosažení vysokého krouťáku na kolech zároveň s prudkým nárůstem jejich otáček. Protože jen tehdy dojde k dynamickému vyvolání vysoké trakční síly kde jako reakce působí setrvačnost auta. Bez výkonu by vysoký moment na kole vůbec nevznikl, chyběla by tam ta reakční síla z urychlování setrvačné hmoty auta. Velikost momentu motoru v tomhle nic neřeší, ta se stejně ztratí v převodech

Ostatně tohle platí celkem obecně - pro dynamiku auta není podstatná velikost krouťáku motoru, ale jeho okamžitý výkon. Doufám že si to přečte i pan redaktor
Avatar - michal.t
20. 2. 2017 09:57
Re: točivý moment osmiválce
Věřím, že většině lidí tady je to naprosto jasné – to, že na deformaci pneumatiky má nejpřímočařejší vliv právě moment na kole. V tom se určitě shodneme. Jen poukazuji na to, že není nic závadného na větě „podívejte se, co udělá točivý moment osmiválce s pneumatikou“. Netřeba naříkat nad tím, že tam není výslovně psáno „moment osmiválce násobený převodovými poměry“… některé věci jsou prostě tak samozřejmé, že jejich výslovné uvádění by spíš působilo jako urážka čtenářů, dělajících z nich naprosté analfabety.
20. 2. 2017 10:39
Re: točivý moment osmiválce
Skoro bych souhlasil, nicméně nejsem úplně přesvědčený že se ve významu momentu motoru (i mnoha dalších pojmů) tak samozřejmě a bezchybně orientují i sami redaktoři. Naopak myslím že právě oni tápou nejvíc a dokážou pak zblbnout spoustu laických čtenářů, viz třeba nedávný článek p.Dusila.
Takže bych se silně přimlouval za věcně správné formulace bez míchání hrušek s jablkama. Myslím že tenhle odborněji zaměřený server by měl být trochu výše než je úroveň Blesku a spol.

[odkaz]
Avatar - Armagedon
20. 2. 2017 12:41
Re: točivý moment osmiválce
:yes:
21. 2. 2017 17:31
Re: točivý moment osmiválce
Nebylo by lepší jedno z toho vynechat? Tedy co udělá s pneumatikou točivý moment. Nebo co udělá s pneumatikou osmiválec Demonu.

Tady totiž jde i o stálý převod nebo hydrodynamický měnič.
Avatar - holden2
19. 2. 2017 18:41
Pche
superb dokaze jet tak rychle do zatacky ze gumy i svlikne z rafku >:-[]
Rozbalit vlákno
1
20. 2. 2017 10:47
Re: Pche
Poněvač Škodofka je nejlepčí :-!
19. 2. 2017 18:50
Opět trochu dezinformací.
Podle mě se jedná o speciální měkké gumy tzv. Wrinklewall - třeba zde - [odkaz] [odkaz] [odkaz] , běžně používané pro dragstery. Zde použito pro účely reklamy. Tohle žádná normální guma neudělá ani náhodou. Žádná nebo jen minimální souvislost s točivým momentem.

Si teda myslím já.
Rozbalit vlákno
10
19. 2. 2017 19:52
Re: Opět trochu dezinformací.
Měl by stačit nízký tlak. Wrinklewall jsou konstruované s ohledem na tohle použití, neměly by být ale nutné. Nevím, co lze u běžné pneumatiky při běžném tlaku pozorovat, bez pochyb se o to motor/ brzdy snaží (vnější část pneumatiky je v kontaktu s povrchem a ty působíš na disk, který je v kontaktu s vnitřní částí, přesně tohle se tedy děje s bočnicí; jen míra se bude lišit).
20. 2. 2017 01:25
Re: Opět trochu dezinformací.
Ne, nízký tlak nestačí. To jsi doopravdy nikdy neviděl žádné auto s podhuštěnou gumou? Tohle se opravdu neděje s normální běžnou podhuštěnou pneumatikou. Jestli mi nevěříš, není nic jednoduššího, než si to zkusit. Je to otázka tak pěti minut u kompresoru.

Nepochybuji o silách, které na normální pneumatiky a i třeba podhuštěné, působí. Nelze u nich však pozorovat jev, který vidíme na videu.
Avatar - Marlo
20. 2. 2017 14:15
Re: Opět trochu dezinformací.
Přesně, neni nic jednoduššího, než si to zkusit. Asi jsem hloupej, ale skutečně mi nedochází, jak postřehnout případnou deformaci pneumatiky při akceleraci, zatimco sedim za volantem a šlapu na plyn. Taky jsem přesvědčenej, že je to kravina, ale metodika toho jednoduchýho testu na pět minut mi fakt uniká.
20. 2. 2017 16:07
Re: Opět trochu dezinformací.
Ne, nejsi hloupej. Co třeba tak, že jeden řídí a druhý se mimo auto dívá ? ;-)
21. 2. 2017 16:21
Re: Opět trochu dezinformací.
Myslel jsem to v kontextu dragu. Udělají to i slicky s relativně tuhou bočnicí, nejsou potřeba "speciální měkké gumy." Mně drag moc nezajímá, ale pokud vím, používají nižší tlaky. Můžou jít až na nějakých 0,7 baru (70 kPa) nebo něco takového. To tomu kroucení pomůže.

Jak jsem napsal, nemám ponětí, co lze pozorovat u normální pneumatiky. Asi by to chtělo vysokorychlostní kameru, kdybych se chtěl podívat. Na tohle asi bude muset pneumatika pořádně lepit.
21. 2. 2017 17:26
Re: Opět trochu dezinformací.
Mimochodem, Demon by měl obouvat Nitto NT50R. Sám si můžeš odpovědět na otázku, jestli jsou to wrinklewall.
22. 2. 2017 15:06
Re: Opět trochu dezinformací.
Uznávám, že klasické Wrinklewall, které se na dragstery používají a hlavně také se zvýšenými otáčkami dost zvětší i svůj průměr, to na obrázku fakt nejsou. S největší pravděpodobností to budou, jak píšeš, ty NT05Rs Nitto [odkaz] [odkaz] ovšem také patřící mezi drag race tire. Myslím však, že rozhodně nepatří do kategorie pneumatik, používaných pro běžný provoz i když, do provozu jsou údajně přípustné. Běžná pneumatika, podle mě, má tužší bočnice a menší grip, takže se tak dramaticky nezdeformují a guma se také určitě daleko dřív protočí.
23. 2. 2017 07:51
Re: Opět trochu dezinformací.
Je to rozhodně dost extrémní pneumatika (v kontextu silničního provozu), ale měl by ji mít z výroby (možná volitelně, nevím). Nakonec to není běžné auto. Jinak v USA je schválená pro provoz.

Dramaticky určitě ne a s protočením souhlasím.
23. 2. 2017 08:52
Re: Opět trochu dezinformací.
ok.
19. 2. 2017 20:08
Re: Opět trochu dezinformací.
Avatar - KANKUNEN
19. 2. 2017 18:58
I hloupé brzdy z htp
Maji dost síly aby zablokovaly salámy. Takže auto nikdy nedokáže rychleji zrychlit než zpomalit
Rozbalit vlákno
0
19. 2. 2017 19:10
Domestic...
Jak jim trapna hlaska "domestic" pomuze s exportem? Vzdyt je to naprosto kontraproduktivni. Navic by se meli zamerit vubec na smysl existence takoveho produktu...
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Marlo
20. 2. 2017 14:23
Re: Domestic...
I totální hlupák se snad dokázal dovtípit, že se zřejmě bude jednat o reklamu pro americkej trh.

Mnohem zábavnější je, když už o tom jde řeč, celá (hlavně americká) JDM (japanese domestic market) kultura, oslavující snad bez vyjímky auta určený pro export.