Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Víte, jak funguje tempomat? Jeho princip je vlastně docela jednoduchý

Systém pro samočinné udržování přednastavené rychlosti existuje v autech už od začátku 20. století. Víte, co obnáší a jak funguje?
Zpět na článek
26. 1. 2017 19:13
26. 1. 2017 19:19
26. 1. 2017 19:35
26. 1. 2017 23:44
27. 1. 2017 09:21
26. 1. 2017 22:18
27. 1. 2017 02:07
26. 1. 2017 22:20
27. 1. 2017 00:10
27. 1. 2017 04:35
27. 1. 2017 09:48
27. 1. 2017 12:17
8. 1. 2021 22:23
Avatar - Barrichello
26. 1. 2017 19:11
1958 Imperial Chrysler
jako první vůz na světě >:D >:D
Rozbalit vlákno
0
26. 1. 2017 19:13
to je zase co ?
Jeden dva obrazky nakreslit by asi bolo nad vase sily, co ? Ale aspon na strapnovanie sa vo videach netreba ani len stipku akychkolvek zrucnosti, ze ano...
Rozbalit vlákno
0
26. 1. 2017 19:19
to je zase co ?
Jeden dva obrazky nakreslit by asi bolo nad vase sily, co ? Ale aspon na strapnovanie sa vo videu netreba ani len stipku akychkolvek zrucnosti, ze ano...
Rozbalit vlákno
0
26. 1. 2017 19:25
Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Článek se nám snaží namluvit, že tempomat funguje na základě zablokování škrticí klapky nebo nastavení dávkovacího čerpadla v určité poloze.

Tak tohle ani náhodou. Doporučoval bych celý článek kompletně přepracovat
Rozbalit vlákno
9
Avatar - 125S
26. 1. 2017 19:55
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Také by mě zajímalo jak zablokovaná škrtící klapka zareaguje na stoupání či klesání. Vždy když něco napíši, tak si to raději alespoň jednou po sobě přečtu.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
27. 1. 2017 09:17
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
OK, máte pravdu tak to asi fakt není. Možná u dodělávaných systémů. Článek přepracuji. Díky. A omlouvám se všem za nesmysli.
27. 1. 2017 09:26
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
jeste bych doplnil, ze mechanicka klapka jde ovladat nejen podtlakovym mechanismem. Opely mely tempomat ovladany servomotorem, ktery byl ke klapce pripojeno druhym lankem.
A zajimavou kapitolou je octavia i. generace (na kod motoru si nevzpomenu), ktera mela mechanickou klapku, ale s vestavenym servomotorem pro tempomat (s delsim chodem, nez klasicka klapka s regulaci volnobehu)
27. 1. 2017 09:38
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Zkuste nejprve češtinu, pro začátek....nesmysly...když už....
Avatar - Floyd
27. 1. 2017 17:16
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
>:D :yes:
Avatar - Floyd
27. 1. 2017 17:22
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Člověk by nad nějakým i/y klidně i přimhouřil oči, kdyby byl článek po technické stránce v pořádku, jenže to on není.
27. 1. 2017 09:48
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Jsem docela překvapen. Napíšete článek, já jej celý se zájmem přečtu a až v diskusi se dozvím, že je napsán špatně... To mi hlava nebere ;-\
27. 1. 2017 09:51
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Pane Dusil - nesmysly!!!!!!!!!!!!
27. 1. 2017 14:44
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Když už reagujete na pravopis, pro oslovení máme 5. pád, tedy pane Dusile.
Avatar - OndraGT
26. 1. 2017 19:35
No totok
Myslim, že i moje manželka by to popsala lépe >:D
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Floyd
26. 1. 2017 23:44
Re: No totok
Že ji zdravím >:D :yes:
27. 1. 2017 09:21
Re: No totok
to máš nějakou mužatku, ne ?
26. 1. 2017 22:18
to je blb...
Co autor článku napsal, není tempomat, ale nastavení konstantního výkonu, tedy do kopce zpomalí a z kopce zrychlí, pevně nastavená škrtící klapka nedokáže udržet konstantní rychlost v normálním provozu. Je tam nějaký snímač otáček nebo se bere signál z rychloměru nebo snímače ABS na kole a podle něj řídící člen koriguje nastavení škrtící klapky nebo vstřikování u dieselu. Podtlakové ovládání škrtící klapky je používáno u dodatečně montovaných tempomatů do aut, kde nikdy výrobcem tempomat nabízen nebyl. V dnešních autech má každá škrtící klapka krokový motorek pro nastavení škrtící klapky, kterou ovládá elektronika, pedál plynu už není mechanicky se škrtící klapkou nebo akčním členem vstřikování u dieselu propojený. A algoritmus řízení není zrovna jednoduchá záležitost, mění se tam zesílení podle vzdálenosti momentální od nastavené rychlosti a po dosažení nastavené rychlosti musí být systém stabilní a nepřekmitávat.
Jinak jde jen o software a nějakou ovládací páčku, všechno ostatní je už dávno součástí vozidla pro jiné funkce a tempomat jen využívá signály z nich, snad jen snímač polohy spojkového pedálu se dodává navíc. Proto nějak nechápu, že se za tempomat jako mimořádnou výbavu platí tak nechutné peníze...
Rozbalit vlákno
8
27. 1. 2017 02:07
Re: to je blb...
Nevim co to je "termpomat" ale cruise control fungujr zcela jinak. kontrolni buttons jsou obvykle nNevim a volantu a stisknutim "ON" se system zapne a stiknutim "+" se cruise control activuje a rozsviti se kontrolka na palubni desce. Opetovnym stlacenim se zvolena rychlost zvysuje, stlacenim "-" se snizuje.Cruise control udrzuje predvolenou rychlost (otacky na vystupu z prevodovky-samozrejme automaticke) bez ohlrdu zda se jede po rovine , do kopce nebo z kopce.Pri jizde do prudsiho kopce prevodovka automaticky prerazujr a vozidlo drzi stalou rychlost. Klepnutim nebo seslapnutim brzdy se control deactivuje a kontrolka na palubni desce zhasne.Po stlaceni "resume"se vozidlo rozjede na posledni predvolenou rychlost a to I po uplnem zastaveni ale to se "resume" musi zmacknout az se vuz zacne rozjizdet. Je mi zcela jasne ze vas"tempomat" nemuze takto fungovat s manualni prevodovkou a proto ho nehazejte do jednoho pytle s "cruise control".
27. 1. 2017 09:15
Re: to je blb...
cruise control=tempomat... anglicky nazev te same veci.
Proc by tempomat nemohl fungovat s manualni prevodovkou? jediny rozdil je, ze se auto samo nerozjede na predvolenou rychlost. Na druhou stranu, neumim si predstavit, ze bych pri najizdeni na dalnici nechal auto, at si zrychluje a jinde v nasich koncinach se tempomat nevyuzije. Ze stejneho duvodu neni potreba podrazeni do kopce - na vetsine dalnic auto vyjede kopec na nejvyssi stupen i s ne moc silnym motorem.
Jediny rozdil je tedy ve vypinani, s manualem se tempomat vypne nejen brzdou, ale i spojkou.
27. 1. 2017 09:45
Re: Jinde se nevyužije ?
Tempomat jsem si do služebáka nechal dodatečně domontovat. Octa 1,2TSI. Celkem dost jezdím, ale mám od zad problém s pravou nohou při delší jízdě. Tempovat si troufnu říct, že zajišťuje min.60% veškerého mého ježdění. Téměř vše na dálnici, pokud není zácpa tak 95% pro Praze 80-ka na celé jižní spojce. 50ka běžně v obci. Mezi obcemi min. na 50%. Jde jen o to, si na to zvyknout a využití může být skutečně větší, než si myslíte.
27. 1. 2017 13:38
Re: Jinde se nevyužije ?
Zajimave, ze mi vyvracite, ze je tempomat vyuzitelny hlavne na dalnici, ale zaroven pisete, ze nejvic ho pouzivate na dalnici >:D Co jsem tedy napsal spatne?
Na beznych silnicich je to pouzitelne do doby, nez se narazi na provoz.. ostatni tempomat nemaji/nepouziji a pak aby to clovek porad prenastavoval... Pokud mluvime o manualnim, s adaprltivnim to bude o necem jinem
27. 1. 2017 10:50
Re: Jinde se nevyužije ?
to je právě to, že vy s nohou na plynu tu konstantní rychlost neudržíte, vždycky zareagujete pozdě. Ať pod kopcem, kdy přidáte pozdě plyn a tudíž zpomalíte nebo na kopci kdy nohu sundáte z plynu pozdě a sledovanou rychlost překročíte... v tom je hlavní výhoda tempomatu, plynulý pohyb... znám to z vlastní zkušenosti, jedete za někým konstantní rychlostí, přijdete pod kopec, předjedete ho a na kopci mě předjíždí zpátky on a klepe si na čelo, co jako dělám... Jen je problém v tom, že já jedu pořád stejně, ale on ne... tempomat je o pohodlném cestování
27. 1. 2017 13:33
Re: Jinde se nevyužije ?
ale ja nikde nerikam, ze je tempomat k nicemu, sam bych si ho rad do sveho auta pridal, kdybychom tu nemeli stupidni legislativu, kvuli ktere by me s takovou upravou na 100% vyhodili...
reagoval jsem na prispevek, ktery tvrdil ze tempomat bez automatu neni tempomat.. a taky ze z 90% je vyuzitelny na dalnici, ani ne tak kvuli cestam, ale prave kvuli ridicum, ktery neumi udrzovat rychlost
27. 1. 2017 09:19
Re: Jinde se nevyužije ?
Po návratu z vydařeného flámu doporučuji jít raději hned na kutě, než zapínat počítač a psát příspěvky do diskuzí. ;-)
27. 1. 2017 09:30
Re: Jinde se nevyužije ?
Myslim, ze podtlakove systemy byly pouzivany i tovarne u vozu s mechanickou klapkou, mozna dokonce s mechanickou regulaci.. Az tesne pred nastupem elektronickych klapek tahalo za lanko servo
26. 1. 2017 22:20
Dusile,
fakt tě baví ze sebe dělat veřejně blba? To se fakt za sebe nestydíš?
Rozbalit vlákno
0
27. 1. 2017 00:00
Tempomat v malych autech
No ted jeste aby se zacal poradne davat tempomat i do malych aut i do jine nez maximalni vybavy....
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Floyd
27. 1. 2017 00:10
Pane Dusile,
laik z vašeho článku nic nepochopí, neobsahuje totiž žádné vysvětlující fotky, schémata ani video, a odborníci jsou z jeho neprofesionality a spousty chyb na prášky. Co už se na to vykašlat a jít se živit něčím jiným? Vedení redakce asi nemá koule na to zakročit, tak všem udělejte radost a odejděte sám, ušetříte si další veřejné pranýřování. Anebo požádejte v SZ nicky -MT-, kalousek atp. o kontaktní mail, ať vám na to vždycky nejdřív kouknou a opraví, než to zveřejníte, ušetříte si z ostudy kabát. Anebo požádejte kolegu Martina Vaculíka, to je odborník na slovo vzatý.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ada je zase tady
27. 1. 2017 03:46
Už ten nadpis
mi evokoval, jaký ksicht na mne po otevření vykoukne. Samozřejmě jsem se nemýlil! Je to ksicht redaktůrka, který vše francouzské považuje za nejlepší. Což při této úrovni mentálních předpokladů a vědomostí má za následek, že to z celé redakce Auto.cz opětovně dělá hlupáky. Udělali jste z tohoto webu lidový kabaret. :no:
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Floyd
27. 1. 2017 17:10
Re: Už ten nadpis
Za ten kabaret :yes: Pobavils >:D
27. 1. 2017 04:35
Je to tak
Tak
Rozbalit vlákno
0
27. 1. 2017 09:48
Tempomat
Dobrý den pane Dusile, prosím tento článek zrušte, nebo přepracujte! Jak uvádíte, je vše nesmysl, tak to prostě nefunguje. Učím automechaniky, za toto by nebyli připuštěni ke zkouškám! Pokud si chcete doplnit vzdělání, obraťte se na vzdělávací a školicí středisko BOSCH v Praze, či na školicí centrum Škoda Auto v Kosmonosích. Neuvádějte nesmysly v omyl naše budoucí techniky a mechaniky! Platan
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
27. 1. 2017 09:58
Re: Tempomat
OK díky za inteligentní příspěvek. Pokusím se to přepracovat tak aby to bylo alespoň k něčemu. O doplnění vzdělání budu uvažovat. Ostatně ze školy už jsem docela dlouho. Díky za námět.
Tomáš Dusil
27. 1. 2017 10:13
Bezpředmětný článek
Pokud se nechci vracet zpět o deset let a více, je to docela zbytečný článek. 99% dnešní automobilobé produkce vyžívá právě ono "řízení po drátě", kde veškerou regulaci výkonu obstarává výhradně přímo řídící jednotka na základě polohy pedálu "plynu" a zohledněním dalších okolností. Jedno jestli benzinový nebo dieselový motor.

Stačilo by dvěma větami napsat, že aktivací tempomatu dostává ŘJ pokyn regulovat výkon motoru tak, že základní vstupní parametr není dán polohou pedálu, ale požadavkem na udržením stálé předvolené rychlosti. To je i důvod, proč je tempomat tak hojně nabízený výrobci. Dřív to byl relativně komplikovaný mechanický systém (takže výrobně nákladný), zatím co dnes je to pár tlačítek navíc a aktivace SW funkce v ŘJ (většinou několika). Výrobní náklady v řádu desítek centů, max. jednotek EUR.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - twistedTSD
27. 1. 2017 11:07
Re: Bezpředmětný článek
Přesto za něj někteří požadují více než 10 tisíc, což mi přijde opravdu ostudné.
27. 1. 2017 11:20
Re: Bezpředmětný článek
Jsme na volném neregulovaném trhu. Pokud se najde dost zákazníků, kteří za to ty peníze zaplatí, byl by výrobce hloupý, kdyby šel s cenou dolů. Ostatně není žádné tajemství, že marže na autě samotném bývá většinou minimální a dohání se právě na výbavě, silnějších motorech nebo automatických převodovkách.

Já třeba také nechápu, jak někdo může platit za Škodovky aktuální ceny (jakkoliv to jsou dobrá auta). Ale netvrdím kvůli tomu, že jsou v MB zloději. Prostě prodávají za maximální možnou cenu, kterou je trh ochotný akceptovat.

Být podnikatel, chováte se stejně. Je to jen o nabídce a poptávce. Nic jiného zlovolného v tom není třeba hledat. Když se vám to nelíbí, vyberte si auto výrobce, který si za to platit nenechá a dá ho do základu. Je jich na trhu dost.
Avatar - twistedTSD
27. 1. 2017 12:46
Re: Bezpředmětný článek
Však také po regulaci cen tempomatů nevolám a vím, že na příplatcích se nejvíce vydělává. Ale neměl bys pocit, že jsi za pitomce, kdyby po tobě někdo chtěl ke každé výbavě třeba 20 tisíc za přední el. okna?
27. 1. 2017 13:15
Re: Bezpředmětný článek
Jistě, že měl. Přesně to je můj problém s auty z MB. Otočil bych se a šel si koupit auto jinam. Jak prosté. :-)
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
27. 1. 2017 11:46
Předěláno
Článek je předělaný, snad je to už správně. Plus doplněny schémata.
Rozbalit vlákno
3
27. 1. 2017 15:17
Re: Předěláno
Uz je to lepsi, ale porad ne na 100%

Jednu vytku bych mel k tomuto:

"V autech vybavených řídicí jednotkou motoru je elektronika tempomatu integrována do ní. U starších vozidel bývala řešena jako extra zařízení."

Nezalezi na tom, jestli ma vozidlo RJ motoru nebo ne, ale na tom, jak je ovladana skrtici klapka. Pokud je elektronicka, tzn ovladana pouze servomotorkem, je ovladana RJ na zaklade mj. polohy pedalu. Pak si s ni muze RJ delat co chce a na tempomat uz je vicemene softwarove reseni, a RJ tak uz vetsinou maji funkci tempomatu z vyroby. Ten drahy priplatek uz je pak jen za packu a odemknuti SW.

Horsi je, pokud je klapka ovladana primo lankem. Sice i v tom pripade RJ muze regulovat polohu skrtici klapky, ale jen ve velmi omezenem rozsahu pro udrzeni otacek volnobehu. Pro funkci tempomatu je pak bud potreba tahat za lanko jinym zpusobem nebo mit specialni klapku pro tempomat s integrovanym servomotorem... Osobne by me zajimalo, jak to mepy resene hyundai/kia, ktere mely lanko do nedavne doby. U Opelu z prelomu stoleti platilo lanko - externi jednotka, elektronika - integrovano v RJ.

Mimochodem, u vozidel s manualni prevodovkou neni ani potreba udaj o rychlosti - staci snimat rychlost motoru, vyjde to na stejno. Neni pak potreba resit snimani pro auta s mechanickym tachometrem a bez ABS

Take bych pridal vysvetleni, proc je dulezity spinac na brzde a spojce a v historii pridat vic nez jeden priklad VW - Internet je nekonecny zdroj informaci, proc jej nevyuzit?
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
27. 1. 2017 15:26
Re: Předěláno
Díky. Ano klapku můžete ovládat bud zcela mechanaicky s tím, že volnoběh je řízený servomotorem (hlavně systémy s monovstřikem) a nebo obtokovým ventilem volnoběhu (VW Digifant). A nebo pouze elektricky (kdysi poprvé snad BMW EML system) s tím, že tam je jen servomotor (takzvaný e-Gas system nebo Drive by Wire). Taky jsem viděl systémy, kdy vede lanko sice od plynu, ale jen do potenciometru. A od něj vedou vodiče do servomotoru klapky (PSA TU5JP4 ted nevím verzi).
27. 1. 2017 18:45
Re: Předěláno
Snimat rychlost je nutnost, pretoze tempomat sa dokaze vratit na predvolenu rychlost. K tomu otacky nestacia, pretoze na manuale to spravi na hociktory kvalt, kedze nema obvykle senzor cisla prevodov..

Bez ABS a s mechanickym tachometrom su auta dob minulych a vtedy iba udrziavali konkretne otacky, ale nedokazali nic viac.
27. 1. 2017 12:17
Ada
Ádo,ty kujóne,teď jsi to trefil. Za všechno můžou francouzi...
Přiznej se,že ti v garáži stojí ta nejlepší kára na světě- Oktáfka f tédéíčku,voe,rotačka,co táhne vocpoda,voe a jezdí za půl litru na tisíc,voe...?
Ne,vážně,připomínáš mi s tím,jak sem pořád cpeš svou averzi vůči všemu francouzskému, některé diskutéry třeba na Novinkách.cz,kteří si dokáží plácat játro o muslimech,nebo politice i pod článkem třeba o nových lyžařských botách...
Jinak máš samozřejmě pravdu-článek obsahuje plno nesmyslů. Jeden obrovský je hned v prvním odstavci-obyčejný tempomat,o kterém je řeč neumí udržovat rychlost z kopce. To umí až tempomat rozšířený o brzdnou funkci (nezaměňovat s adaptivním tempomatem)...
Rozbalit vlákno
0
8. 1. 2021 22:23
Tempomat
Já vím, jak funguje tempomat. Jeho vysvětlení jsem si našel na https://www.infoz.cz/tempomat/ a zjistil jsem, že ho v autě nemám :-D . Mám 20 let staré volvo, a to nic takového nemá :-D . Stejně nevím, kde bych ho využil. Jezdím jen 10 km do práce a každou chvíli brzdím a rozjíždím se, takže by to pro mě byla zbytečnost.
Rozbalit vlákno
0