Jeden dva obrazky nakreslit by asi bolo nad vase sily, co ? Ale aspon na strapnovanie sa vo videach netreba ani len stipku akychkolvek zrucnosti, ze ano...
Jeden dva obrazky nakreslit by asi bolo nad vase sily, co ? Ale aspon na strapnovanie sa vo videu netreba ani len stipku akychkolvek zrucnosti, ze ano...
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
Také by mě zajímalo jak zablokovaná škrtící klapka zareaguje na stoupání či klesání. Vždy když něco napíši, tak si to raději alespoň jednou po sobě přečtu.
Re: Tak takhle tempomat nefunguje, Auto.cz zase šíří bludy
jeste bych doplnil, ze mechanicka klapka jde ovladat nejen podtlakovym mechanismem. Opely mely tempomat ovladany servomotorem, ktery byl ke klapce pripojeno druhym lankem.
A zajimavou kapitolou je octavia i. generace (na kod motoru si nevzpomenu), ktera mela mechanickou klapku, ale s vestavenym servomotorem pro tempomat (s delsim chodem, nez klasicka klapka s regulaci volnobehu)
Co autor článku napsal, není tempomat, ale nastavení konstantního výkonu, tedy do kopce zpomalí a z kopce zrychlí, pevně nastavená škrtící klapka nedokáže udržet konstantní rychlost v normálním provozu. Je tam nějaký snímač otáček nebo se bere signál z rychloměru nebo snímače ABS na kole a podle něj řídící člen koriguje nastavení škrtící klapky nebo vstřikování u dieselu. Podtlakové ovládání škrtící klapky je používáno u dodatečně montovaných tempomatů do aut, kde nikdy výrobcem tempomat nabízen nebyl. V dnešních autech má každá škrtící klapka krokový motorek pro nastavení škrtící klapky, kterou ovládá elektronika, pedál plynu už není mechanicky se škrtící klapkou nebo akčním členem vstřikování u dieselu propojený. A algoritmus řízení není zrovna jednoduchá záležitost, mění se tam zesílení podle vzdálenosti momentální od nastavené rychlosti a po dosažení nastavené rychlosti musí být systém stabilní a nepřekmitávat.
Jinak jde jen o software a nějakou ovládací páčku, všechno ostatní je už dávno součástí vozidla pro jiné funkce a tempomat jen využívá signály z nich, snad jen snímač polohy spojkového pedálu se dodává navíc. Proto nějak nechápu, že se za tempomat jako mimořádnou výbavu platí tak nechutné peníze...
Nevim co to je "termpomat" ale cruise control fungujr zcela jinak. kontrolni buttons jsou obvykle nNevim a volantu a stisknutim "ON" se system zapne a stiknutim "+" se cruise control activuje a rozsviti se kontrolka na palubni desce. Opetovnym stlacenim se zvolena rychlost zvysuje, stlacenim "-" se snizuje.Cruise control udrzuje predvolenou rychlost (otacky na vystupu z prevodovky-samozrejme automaticke) bez ohlrdu zda se jede po rovine , do kopce nebo z kopce.Pri jizde do prudsiho kopce prevodovka automaticky prerazujr a vozidlo drzi stalou rychlost. Klepnutim nebo seslapnutim brzdy se control deactivuje a kontrolka na palubni desce zhasne.Po stlaceni "resume"se vozidlo rozjede na posledni predvolenou rychlost a to I po uplnem zastaveni ale to se "resume" musi zmacknout az se vuz zacne rozjizdet. Je mi zcela jasne ze vas"tempomat" nemuze takto fungovat s manualni prevodovkou a proto ho nehazejte do jednoho pytle s "cruise control".
cruise control=tempomat... anglicky nazev te same veci.
Proc by tempomat nemohl fungovat s manualni prevodovkou? jediny rozdil je, ze se auto samo nerozjede na predvolenou rychlost. Na druhou stranu, neumim si predstavit, ze bych pri najizdeni na dalnici nechal auto, at si zrychluje a jinde v nasich koncinach se tempomat nevyuzije. Ze stejneho duvodu neni potreba podrazeni do kopce - na vetsine dalnic auto vyjede kopec na nejvyssi stupen i s ne moc silnym motorem.
Jediny rozdil je tedy ve vypinani, s manualem se tempomat vypne nejen brzdou, ale i spojkou.
Tempomat jsem si do služebáka nechal dodatečně domontovat. Octa 1,2TSI. Celkem dost jezdím, ale mám od zad problém s pravou nohou při delší jízdě. Tempovat si troufnu říct, že zajišťuje min.60% veškerého mého ježdění. Téměř vše na dálnici, pokud není zácpa tak 95% pro Praze 80-ka na celé jižní spojce. 50ka běžně v obci. Mezi obcemi min. na 50%. Jde jen o to, si na to zvyknout a využití může být skutečně větší, než si myslíte.
Zajimave, ze mi vyvracite, ze je tempomat vyuzitelny hlavne na dalnici, ale zaroven pisete, ze nejvic ho pouzivate na dalnici >:D Co jsem tedy napsal spatne?
Na beznych silnicich je to pouzitelne do doby, nez se narazi na provoz.. ostatni tempomat nemaji/nepouziji a pak aby to clovek porad prenastavoval... Pokud mluvime o manualnim, s adaprltivnim to bude o necem jinem
to je právě to, že vy s nohou na plynu tu konstantní rychlost neudržíte, vždycky zareagujete pozdě. Ať pod kopcem, kdy přidáte pozdě plyn a tudíž zpomalíte nebo na kopci kdy nohu sundáte z plynu pozdě a sledovanou rychlost překročíte... v tom je hlavní výhoda tempomatu, plynulý pohyb... znám to z vlastní zkušenosti, jedete za někým konstantní rychlostí, přijdete pod kopec, předjedete ho a na kopci mě předjíždí zpátky on a klepe si na čelo, co jako dělám... Jen je problém v tom, že já jedu pořád stejně, ale on ne... tempomat je o pohodlném cestování
ale ja nikde nerikam, ze je tempomat k nicemu, sam bych si ho rad do sveho auta pridal, kdybychom tu nemeli stupidni legislativu, kvuli ktere by me s takovou upravou na 100% vyhodili...
reagoval jsem na prispevek, ktery tvrdil ze tempomat bez automatu neni tempomat.. a taky ze z 90% je vyuzitelny na dalnici, ani ne tak kvuli cestam, ale prave kvuli ridicum, ktery neumi udrzovat rychlost
Myslim, ze podtlakove systemy byly pouzivany i tovarne u vozu s mechanickou klapkou, mozna dokonce s mechanickou regulaci.. Az tesne pred nastupem elektronickych klapek tahalo za lanko servo
laik z vašeho článku nic nepochopí, neobsahuje totiž žádné vysvětlující fotky, schémata ani video, a odborníci jsou z jeho neprofesionality a spousty chyb na prášky. Co už se na to vykašlat a jít se živit něčím jiným? Vedení redakce asi nemá koule na to zakročit, tak všem udělejte radost a odejděte sám, ušetříte si další veřejné pranýřování. Anebo požádejte v SZ nicky -MT-, kalousek atp. o kontaktní mail, ať vám na to vždycky nejdřív kouknou a opraví, než to zveřejníte, ušetříte si z ostudy kabát. Anebo požádejte kolegu Martina Vaculíka, to je odborník na slovo vzatý.
mi evokoval, jaký ksicht na mne po otevření vykoukne. Samozřejmě jsem se nemýlil! Je to ksicht redaktůrka, který vše francouzské považuje za nejlepší. Což při této úrovni mentálních předpokladů a vědomostí má za následek, že to z celé redakce Auto.cz opětovně dělá hlupáky. Udělali jste z tohoto webu lidový kabaret. :no:
Dobrý den pane Dusile, prosím tento článek zrušte, nebo přepracujte! Jak uvádíte, je vše nesmysl, tak to prostě nefunguje. Učím automechaniky, za toto by nebyli připuštěni ke zkouškám! Pokud si chcete doplnit vzdělání, obraťte se na vzdělávací a školicí středisko BOSCH v Praze, či na školicí centrum Škoda Auto v Kosmonosích. Neuvádějte nesmysly v omyl naše budoucí techniky a mechaniky! Platan
OK díky za inteligentní příspěvek. Pokusím se to přepracovat tak aby to bylo alespoň k něčemu. O doplnění vzdělání budu uvažovat. Ostatně ze školy už jsem docela dlouho. Díky za námět.
Tomáš Dusil
Pokud se nechci vracet zpět o deset let a více, je to docela zbytečný článek. 99% dnešní automobilobé produkce vyžívá právě ono "řízení po drátě", kde veškerou regulaci výkonu obstarává výhradně přímo řídící jednotka na základě polohy pedálu "plynu" a zohledněním dalších okolností. Jedno jestli benzinový nebo dieselový motor.
Stačilo by dvěma větami napsat, že aktivací tempomatu dostává ŘJ pokyn regulovat výkon motoru tak, že základní vstupní parametr není dán polohou pedálu, ale požadavkem na udržením stálé předvolené rychlosti. To je i důvod, proč je tempomat tak hojně nabízený výrobci. Dřív to byl relativně komplikovaný mechanický systém (takže výrobně nákladný), zatím co dnes je to pár tlačítek navíc a aktivace SW funkce v ŘJ (většinou několika). Výrobní náklady v řádu desítek centů, max. jednotek EUR.
Jsme na volném neregulovaném trhu. Pokud se najde dost zákazníků, kteří za to ty peníze zaplatí, byl by výrobce hloupý, kdyby šel s cenou dolů. Ostatně není žádné tajemství, že marže na autě samotném bývá většinou minimální a dohání se právě na výbavě, silnějších motorech nebo automatických převodovkách.
Já třeba také nechápu, jak někdo může platit za Škodovky aktuální ceny (jakkoliv to jsou dobrá auta). Ale netvrdím kvůli tomu, že jsou v MB zloději. Prostě prodávají za maximální možnou cenu, kterou je trh ochotný akceptovat.
Být podnikatel, chováte se stejně. Je to jen o nabídce a poptávce. Nic jiného zlovolného v tom není třeba hledat. Když se vám to nelíbí, vyberte si auto výrobce, který si za to platit nenechá a dá ho do základu. Je jich na trhu dost.
Však také po regulaci cen tempomatů nevolám a vím, že na příplatcích se nejvíce vydělává. Ale neměl bys pocit, že jsi za pitomce, kdyby po tobě někdo chtěl ke každé výbavě třeba 20 tisíc za přední el. okna?
"V autech vybavených řídicí jednotkou motoru je elektronika tempomatu integrována do ní. U starších vozidel bývala řešena jako extra zařízení."
Nezalezi na tom, jestli ma vozidlo RJ motoru nebo ne, ale na tom, jak je ovladana skrtici klapka. Pokud je elektronicka, tzn ovladana pouze servomotorkem, je ovladana RJ na zaklade mj. polohy pedalu. Pak si s ni muze RJ delat co chce a na tempomat uz je vicemene softwarove reseni, a RJ tak uz vetsinou maji funkci tempomatu z vyroby. Ten drahy priplatek uz je pak jen za packu a odemknuti SW.
Horsi je, pokud je klapka ovladana primo lankem. Sice i v tom pripade RJ muze regulovat polohu skrtici klapky, ale jen ve velmi omezenem rozsahu pro udrzeni otacek volnobehu. Pro funkci tempomatu je pak bud potreba tahat za lanko jinym zpusobem nebo mit specialni klapku pro tempomat s integrovanym servomotorem... Osobne by me zajimalo, jak to mepy resene hyundai/kia, ktere mely lanko do nedavne doby. U Opelu z prelomu stoleti platilo lanko - externi jednotka, elektronika - integrovano v RJ.
Mimochodem, u vozidel s manualni prevodovkou neni ani potreba udaj o rychlosti - staci snimat rychlost motoru, vyjde to na stejno. Neni pak potreba resit snimani pro auta s mechanickym tachometrem a bez ABS
Take bych pridal vysvetleni, proc je dulezity spinac na brzde a spojce a v historii pridat vic nez jeden priklad VW - Internet je nekonecny zdroj informaci, proc jej nevyuzit?
Díky. Ano klapku můžete ovládat bud zcela mechanaicky s tím, že volnoběh je řízený servomotorem (hlavně systémy s monovstřikem) a nebo obtokovým ventilem volnoběhu (VW Digifant). A nebo pouze elektricky (kdysi poprvé snad BMW EML system) s tím, že tam je jen servomotor (takzvaný e-Gas system nebo Drive by Wire). Taky jsem viděl systémy, kdy vede lanko sice od plynu, ale jen do potenciometru. A od něj vedou vodiče do servomotoru klapky (PSA TU5JP4 ted nevím verzi).
Snimat rychlost je nutnost, pretoze tempomat sa dokaze vratit na predvolenu rychlost. K tomu otacky nestacia, pretoze na manuale to spravi na hociktory kvalt, kedze nema obvykle senzor cisla prevodov..
Bez ABS a s mechanickym tachometrom su auta dob minulych a vtedy iba udrziavali konkretne otacky, ale nedokazali nic viac.
Ádo,ty kujóne,teď jsi to trefil. Za všechno můžou francouzi...
Přiznej se,že ti v garáži stojí ta nejlepší kára na světě- Oktáfka f tédéíčku,voe,rotačka,co táhne vocpoda,voe a jezdí za půl litru na tisíc,voe...?
Ne,vážně,připomínáš mi s tím,jak sem pořád cpeš svou averzi vůči všemu francouzskému, některé diskutéry třeba na Novinkách.cz,kteří si dokáží plácat játro o muslimech,nebo politice i pod článkem třeba o nových lyžařských botách...
Jinak máš samozřejmě pravdu-článek obsahuje plno nesmyslů. Jeden obrovský je hned v prvním odstavci-obyčejný tempomat,o kterém je řeč neumí udržovat rychlost z kopce. To umí až tempomat rozšířený o brzdnou funkci (nezaměňovat s adaptivním tempomatem)...
Já vím, jak funguje tempomat. Jeho vysvětlení jsem si našel na https://www.infoz.cz/tempomat/ a zjistil jsem, že ho v autě nemám :-D . Mám 20 let staré volvo, a to nic takového nemá :-D . Stejně nevím, kde bych ho využil. Jezdím jen 10 km do práce a každou chvíli brzdím a rozjíždím se, takže by to pro mě byla zbytečnost.