Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak se správně používají startovací kabely? Při špatném postupu může dojít k výbuchu!

Jan Mička
Diskuze (92)
Při mrazivých ranních startech akumulátory automobilů trpí. Pomoci mohou startovací kabely, je ale potřeba dodržet předepsaný postup.

Je to smutné, ale některé řidiče stále dokážou v zimním období překvapit zamrzlá skla automobilů a námraza na vozovce. Zimní pneumatiky s prvním listopadem řada šoférů ještě neřeší, protože si nechtějí zbytečně ničit ještě použitelný vzorek, pokud venku vyloženě nemrzne a nejedou do míst, kde jim tyto gumy předepisuje značka, počasí je však nevyzpytatelné a nakonec se může stát, že ráno prostě nevyjedou. Pořádné pneumatiky však nejsou jediným prvkem, který musíme při sezónní přípravě brát v potaz.

Zrovna minulý týden, kdy udeřily první pořádné mrazy, byly televize a noviny plné smutných řidičů, kteří ráno nenastartovali kvůli špatnému akumulátoru. Je známo, že například pří teplotě -10 °C ztrácí akumulátor klidně pětinu své kapacity, a pokud automobil nenastartuje hned, můžete při delším protáčení motoru snadno přijít o veškerou kapacitu. Kdekdo se pak sebere a běží do obchodu pro novou baterii, mnohdy ale postačí i správně použité startovací kabely.

Startovací kabely dnes seženete snad v každém hypermarketu, nejde ale prostě jenom přijít, vybrat si podle ceny a očekávat, že vám vaše bezvládné auto pomohou rozchodit. Nejčastěji se řídíme tloušťkou drátů, přičemž platí, že čím objemnější motor chceme za jejich pomoci nastartovat, tím větší musí být průměr uvedený na obalu. Německý autoklub ADAC pro osobní automobily se zážehovými motory doporučuje průřez 16 mm2, u turbodieselům a objemů nad 2,5 litru je lepší průřez 25 mm2. Není dobré se řídit pouze vizuálním odhadem. Pokud není tloušťka drátů uvedená na obalu startovacích kabelů, raději vyberte jiné. Totéž platí v případě, že najdete zmínku o normách DIN 72 553 nebo ISO 6722, kterým by měly kabely podle ADACu podléhat.

Ruku v ruce s tím jde i volba automobilu, který vašemu vozu poskytne potřebnou energii. Měly by se podobat výkony a objemy obou motorů, litrovým tříválcem totiž budete například těžký vznětový osmiválec nahazovat jenom těžko. Správný postup zapojení kabelů by měl být vždy uveden na obalu, pro úplnost si ho ale nyní v krátkosti zopakujeme.

Že motor vybitého automobilu neběží, je tak nějak jasné, před propojováním kabelů by však neměl běžet ani motor „oživovacího“ vozu. Začínáme připojením svorky červeně označeného kabelu ke kladnému pólu vybitého akumulátoru, pokračujeme připojením druhého konce ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. K jeho zápornému pólu se připojí svorka černě označeného kabelu, jehož druhý konec připojíme ke kovové části motorového prostoru vybitého vozu. Poslední krok je nesmírně důležitý, protože pokud se druhým koncem černého kabelu dotknete záporného pólu vybité baterie, může dojít k jiskření, vypuštění chemických výparů a v krajním případě i k výbuchu!

Nyní nastartujte automobil s nabitou baterií, díky čemuž máte k dispozici větší proud a neriskujete vybití zdravého akumulátoru. Zkuste nastartovat motor vybitého vozu, nemusí to však jít hned na první pokus, ale klidně až za patnáct minut. Poté se doporučuje vypnutí motoru „oživovacího“ automobilu, a pokud motor s původně vybitou baterií stále běží, máte vlastně vyhráno. Stačí už pak pouze odpojit kabely (postup je opačný než při zapojení), dobít vybitý akumulátor ustálenou jízdou a další start by už neměl být problém. To všechno v případě, že je oživený akumulátor jinak v dobré kondici. Pokud ne, a zmíněný postup musíte provádět každé ráno, je dobré akumulátor vyměnit.

Možná si nyní říkáte, proč zmiňujeme startovací kabely, když spoustu vozů stačí jenom spustit z kopce a zařadit dvojku, nebo se nechat od party siláků roztlačit. Tohle se už ale u novějších aut s katalyzátory a přímým vstřikováním nedoporučuje. Je také dobré mít na paměti, že při vypnutém motoru nefungují posilovače brzd a řízení, pokud se vám tedy během pokusu nepodaří nastartovat, může to skončit bouračkou. Pozor také na vozy s rozvody poháněnými řemenem – při roztlačování totiž hrozí poškození řemene, změna polohy ventilů vůči pístům a motor se vám může snadno potkat.

Jan Mička
Diskuze (92)
24. 11. 2016 08:50
Re: Cerveny a cerny
To mi pripomína "Receptář prima nápadů" - urob si sám. Je neskutočné, aké doma vyrobené stroje tam verejne propagovali. Normy, bezpečnosť, ... od oka.
Hlavná vec, že majster-stvoriteľ vedel o čo kráča.
24. 11. 2016 07:01
Re: omluva
No zhruba také sú tvoje znalosti motorov, vieš že robia hluk.
Čo sa tých tvojich ostatných kecov týka, tak si naštuduj niečo iné ako bulvár, prípadne skús niekedy v praxi použiť kvalitne káble. My sme takto nespočet krát štartovali nákladne auta, bez čakania, len pripojíš svorky a štartuješ. A to aj keď už vlastná batéria nevládala ani pretočiť motor. Takže na tých rozprávkach čo tu píšeš sa len smejem.
Avatar - Ada je zase tady
24. 11. 2016 01:06
Re: omluva
Zaujalo mne, kolik zdejších čtenářů ví o elektrice jen to, že kope ... :no:
23. 11. 2016 19:45
3 roky nazpět
[odkaz]
23. 11. 2016 16:21
To už v těch hloupých idnesech
napíší lépe vč. zobrazení, než v zde, rádoby odborném plátku...tragédie na N-tou...

[odkaz]