22.11. 2016 Jan Mička Jan Mička

Víte, jak se správně používají startovací kabely? Při špatném postupu může dojít k výbuchu!

Víte, jak se správně používají startovací kabely? Při špatném postupu může dojít k výbuchu!

Při mrazivých ranních startech akumulátory automobilů trpí. Pomoci mohou startovací kabely, je ale potřeba dodržet předepsaný postup.

Je to smutné, ale některé řidiče stále dokážou v zimním období překvapit zamrzlá skla automobilů a námraza na vozovce. Zimní pneumatiky s prvním listopadem řada šoférů ještě neřeší, protože si nechtějí zbytečně ničit ještě použitelný vzorek, pokud venku vyloženě nemrzne a nejedou do míst, kde jim tyto gumy předepisuje značka, počasí je však nevyzpytatelné a nakonec se může stát, že ráno prostě nevyjedou. Pořádné pneumatiky však nejsou jediným prvkem, který musíme při sezónní přípravě brát v potaz.

Zrovna minulý týden, kdy udeřily první pořádné mrazy, byly televize a noviny plné smutných řidičů, kteří ráno nenastartovali kvůli špatnému akumulátoru. Je známo, že například pří teplotě -10 °C ztrácí akumulátor klidně pětinu své kapacity, a pokud automobil nenastartuje hned, můžete při delším protáčení motoru snadno přijít o veškerou kapacitu. Kdekdo se pak sebere a běží do obchodu pro novou baterii, mnohdy ale postačí i správně použité startovací kabely.

Startování přes kabely: Když je auto bez proudu

Startovací kabely dnes seženete snad v každém hypermarketu, nejde ale prostě jenom přijít, vybrat si podle ceny a očekávat, že vám vaše bezvládné auto pomohou rozchodit. Nejčastěji se řídíme tloušťkou drátů, přičemž platí, že čím objemnější motor chceme za jejich pomoci nastartovat, tím větší musí být průměr uvedený na obalu. Německý autoklub ADAC pro osobní automobily se zážehovými motory doporučuje průřez 16 mm2, u turbodieselům a objemů nad 2,5 litru je lepší průřez 25 mm2. Není dobré se řídit pouze vizuálním odhadem. Pokud není tloušťka drátů uvedená na obalu startovacích kabelů, raději vyberte jiné. Totéž platí v případě, že najdete zmínku o normách DIN 72 553 nebo ISO 6722, kterým by měly kabely podle ADACu podléhat.

Ruku v ruce s tím jde i volba automobilu, který vašemu vozu poskytne potřebnou energii. Měly by se podobat výkony a objemy obou motorů, litrovým tříválcem totiž budete například těžký vznětový osmiválec nahazovat jenom těžko. Správný postup zapojení kabelů by měl být vždy uveden na obalu, pro úplnost si ho ale nyní v krátkosti zopakujeme.

Startovací kabely: Zrádci v nouzi

Že motor vybitého automobilu neběží, je tak nějak jasné, před propojováním kabelů by však neměl běžet ani motor „oživovacího“ vozu. Začínáme připojením svorky červeně označeného kabelu ke kladnému pólu vybitého akumulátoru, pokračujeme připojením druhého konce ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. K jeho zápornému pólu se připojí svorka černě označeného kabelu, jehož druhý konec připojíme ke kovové části motorového prostoru vybitého vozu. Poslední krok je nesmírně důležitý, protože pokud se druhým koncem černého kabelu dotknete záporného pólu vybité baterie, může dojít k jiskření, vypuštění chemických výparů a v krajním případě i k výbuchu!

Nyní nastartujte automobil s nabitou baterií, díky čemuž máte k dispozici větší proud a neriskujete vybití zdravého akumulátoru. Zkuste nastartovat motor vybitého vozu, nemusí to však jít hned na první pokus, ale klidně až za patnáct minut. Poté se doporučuje vypnutí motoru „oživovacího“ automobilu, a pokud motor s původně vybitou baterií stále běží, máte vlastně vyhráno. Stačí už pak pouze odpojit kabely (postup je opačný než při zapojení), dobít vybitý akumulátor ustálenou jízdou a další start by už neměl být problém. To všechno v případě, že je oživený akumulátor jinak v dobré kondici. Pokud ne, a zmíněný postup musíte provádět každé ráno, je dobré akumulátor vyměnit.

Video: Na co startovací kabely, když máte Kalašnikov AK-47

Možná si nyní říkáte, proč zmiňujeme startovací kabely, když spoustu vozů stačí jenom spustit z kopce a zařadit dvojku, nebo se nechat od party siláků roztlačit. Tohle se už ale u novějších aut s katalyzátory a přímým vstřikováním nedoporučuje. Je také dobré mít na paměti, že při vypnutém motoru nefungují posilovače brzd a řízení, pokud se vám tedy během pokusu nepodaří nastartovat, může to skončit bouračkou. Pozor také na vozy s rozvody poháněnými řemenem – při roztlačování totiž hrozí poškození řemene, změna polohy ventilů vůči pístům a motor se vám může snadno potkat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství

Americký výrobce čipů Qualcomm obvinil technologickou…

Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu

Sjezd hlavní britské opoziční strany přijal usnesení o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Víte, jak se správně používají startovací…






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN

Když Toyota dříve prohlásila, že chce v budoucnu nabízet…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Fiat Regata (1983-1995): Pohledný sedan se představil před 35 lety v Brně

Fiat Regata: Pohledný sedan se ve světové premiéře představil před 35 lety... V Brně!

Včera

Fiat Regata navázal na úspěšné Ritmo, jen přidal stupňovitou záď a později i praktické kombi.




Blesk.cz

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se zneužíváním dětí o odpuštění

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se…

Katolická církev potřebuje po skandálu se zneužíváním dětí nový začátek, je přesvědčen předseda německé…

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně na dialýze!

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně…

Selhávající ledviny a nutnost pravidelně docházet do nemocnice na dialýzu. Bývalý ekonom Jan Dostál (76) patří…

 

iSport.cz

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel: Střídej! Ne, jeď!

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel:…

Má raketové nohy, o Radovanu Pavlíkovi se ví, že když nakopne svůj motor, chytá se špatně. V prodloužení zápasu…

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký obrat dokonal Pavlík

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký…

Mountfield HK slaví čtvrtou výhru v řadě! V úterní předehrávce 27. kola to však na ledě Sparty dlouho vypadalo,…

 

Reflex.cz

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých fotografiích, na Karlově mostě jezdily povozy se senem

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých…

Ta mimořádně zajímavá fotografie, jak po pražském Karlově mostě jede vozka s povozem, který je plný sena, se…

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše civilizace končí

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše…

Míra cenzury v našem civilizačním okruhu je dnes vyšší, než byla za komunismu i nacismu. Západní Evropa trestá…