22.11. 2016 Jan Mička Jan Mička

Víte, jak se správně používají startovací kabely? Při špatném postupu může dojít k výbuchu!

Víte, jak se správně používají startovací kabely? Při špatném postupu může dojít k výbuchu!

Při mrazivých ranních startech akumulátory automobilů trpí. Pomoci mohou startovací kabely, je ale potřeba dodržet předepsaný postup.

Je to smutné, ale některé řidiče stále dokážou v zimním období překvapit zamrzlá skla automobilů a námraza na vozovce. Zimní pneumatiky s prvním listopadem řada šoférů ještě neřeší, protože si nechtějí zbytečně ničit ještě použitelný vzorek, pokud venku vyloženě nemrzne a nejedou do míst, kde jim tyto gumy předepisuje značka, počasí je však nevyzpytatelné a nakonec se může stát, že ráno prostě nevyjedou. Pořádné pneumatiky však nejsou jediným prvkem, který musíme při sezónní přípravě brát v potaz.

Zrovna minulý týden, kdy udeřily první pořádné mrazy, byly televize a noviny plné smutných řidičů, kteří ráno nenastartovali kvůli špatnému akumulátoru. Je známo, že například pří teplotě -10 °C ztrácí akumulátor klidně pětinu své kapacity, a pokud automobil nenastartuje hned, můžete při delším protáčení motoru snadno přijít o veškerou kapacitu. Kdekdo se pak sebere a běží do obchodu pro novou baterii, mnohdy ale postačí i správně použité startovací kabely.

Startování přes kabely: Když je auto bez proudu

Startovací kabely dnes seženete snad v každém hypermarketu, nejde ale prostě jenom přijít, vybrat si podle ceny a očekávat, že vám vaše bezvládné auto pomohou rozchodit. Nejčastěji se řídíme tloušťkou drátů, přičemž platí, že čím objemnější motor chceme za jejich pomoci nastartovat, tím větší musí být průměr uvedený na obalu. Německý autoklub ADAC pro osobní automobily se zážehovými motory doporučuje průřez 16 mm2, u turbodieselům a objemů nad 2,5 litru je lepší průřez 25 mm2. Není dobré se řídit pouze vizuálním odhadem. Pokud není tloušťka drátů uvedená na obalu startovacích kabelů, raději vyberte jiné. Totéž platí v případě, že najdete zmínku o normách DIN 72 553 nebo ISO 6722, kterým by měly kabely podle ADACu podléhat.

Ruku v ruce s tím jde i volba automobilu, který vašemu vozu poskytne potřebnou energii. Měly by se podobat výkony a objemy obou motorů, litrovým tříválcem totiž budete například těžký vznětový osmiválec nahazovat jenom těžko. Správný postup zapojení kabelů by měl být vždy uveden na obalu, pro úplnost si ho ale nyní v krátkosti zopakujeme.

Startovací kabely: Zrádci v nouzi

Že motor vybitého automobilu neběží, je tak nějak jasné, před propojováním kabelů by však neměl běžet ani motor „oživovacího“ vozu. Začínáme připojením svorky červeně označeného kabelu ke kladnému pólu vybitého akumulátoru, pokračujeme připojením druhého konce ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. K jeho zápornému pólu se připojí svorka černě označeného kabelu, jehož druhý konec připojíme ke kovové části motorového prostoru vybitého vozu. Poslední krok je nesmírně důležitý, protože pokud se druhým koncem černého kabelu dotknete záporného pólu vybité baterie, může dojít k jiskření, vypuštění chemických výparů a v krajním případě i k výbuchu!

Nyní nastartujte automobil s nabitou baterií, díky čemuž máte k dispozici větší proud a neriskujete vybití zdravého akumulátoru. Zkuste nastartovat motor vybitého vozu, nemusí to však jít hned na první pokus, ale klidně až za patnáct minut. Poté se doporučuje vypnutí motoru „oživovacího“ automobilu, a pokud motor s původně vybitou baterií stále běží, máte vlastně vyhráno. Stačí už pak pouze odpojit kabely (postup je opačný než při zapojení), dobít vybitý akumulátor ustálenou jízdou a další start by už neměl být problém. To všechno v případě, že je oživený akumulátor jinak v dobré kondici. Pokud ne, a zmíněný postup musíte provádět každé ráno, je dobré akumulátor vyměnit.

Video: Na co startovací kabely, když máte Kalašnikov AK-47

Možná si nyní říkáte, proč zmiňujeme startovací kabely, když spoustu vozů stačí jenom spustit z kopce a zařadit dvojku, nebo se nechat od party siláků roztlačit. Tohle se už ale u novějších aut s katalyzátory a přímým vstřikováním nedoporučuje. Je také dobré mít na paměti, že při vypnutém motoru nefungují posilovače brzd a řízení, pokud se vám tedy během pokusu nepodaří nastartovat, může to skončit bouračkou. Pozor také na vozy s rozvody poháněnými řemenem – při roztlačování totiž hrozí poškození řemene, změna polohy ventilů vůči pístům a motor se vám může snadno potkat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov

Protipožárním testům v Anglii dosud nevyhovělo 60…

Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války

Vyhlídkové kolo London Eye bylo dnes krátce evakuováno…

Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci

Končící aerosalon v Paříži se nesl především v duchu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Víte, jak se správně používají startovací…






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

 






 
The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Včera

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná americké trucky. Cisternový náklaďák však nevznikl ze žádného peterbiltu nebo kenworthu, nýbrž z Tatry 815.




Blesk.cz

Zdolala ultramaraton, ale za jakou cenu: Tohle se jí po doběhnutí udělalo na nohách

Zdolala ultramaraton, ale za jakou cenu: Tohle se jí…

Neuvěřitelných 111 km! Tolik uběhla Julie Nisbet (34) během supermaratonu. Neuvěřitelný výkon se jí ale moc…

Panika v dovolenkovém ráji: Žralok se objevil na pláži na Mallorce

Panika v dovolenkovém ráji: Žralok se objevil na…

Neuvěřitelně blízko lidí na pláži se ocitl žralok na Mallorce. V oblíbené destinaci, kde tráví dovolenou i mnoho…

 

iSport.cz

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi traktory, nebo syn odejde!

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi…

Jeden mladý talent si Juventus už pojistil v Patriku Schickovi, o jiný ale brzy může přijít. A to za poměrně…

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by mohl obětovat Balea

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by…

Žádanějšího hráče na světovém trhu asi v současnosti nenajdete. Mladičký útočník Monaka Kylian Mbappé v minulé…

 

Reflex.cz

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik řekne jako první magické slůvko na č?

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik…

Nezaujatý pozorovatel naší politické scény si už dávno musel položit otázku, který politik překročí magickou…

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový trůn ženě?

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový…

Třiaosmdesátiletý japonský císař Akihito na konci příštího roku ze zdravotních důvodů odstoupí ze své funkce.…