Víte, kde se bere divný vysoký zvuk při couvání?
Při jízdě směrem vpřed je v řadě automobilů slyšet zvuk motoru a v závislosti na kvalitě odhlučnění proniká k uším posádky hluk způsobený prouděním vzduchu kolem karoserie a odvalováním pneumatik.
Po zařazení zpátečky a rozjezdu směrem vzad ovšem toto všechno přehluší pro řadu z nás nepříliš sympatický zvuk, který ovšem neohlašuje blízký konec životnosti převodovky, ale je pouze výsledkem konstrukčního řešení.
Převody v manuálních převodovkách sériových automobilů pro jízdu vpřed totiž využívají kola se šikmým ozubením. To do sebe zapadá a následně se vzdaluje postupně a ne najednou jako u přímého ozubení. Toto řešení se šikmým ozubením má plynulejší záběr a je tiché.
Pro jízdu vzad jsou v převodovce použita kola s přímým ozubením, která nemají tak plynulý záběr a i díky tomu vydávají při zapadnutí jednotlivých zubů do sebe onen nepříliš příjemný zvuk. Ten se pak se zvyšujícími otáčkami zvyšuje a přechází z kňučení až do jekotu.
Na zvuk, který vydávají běžné osobní vozy při couvání, lze ovšem narazit i u některých závodních automobilu pohybujících se směrem vpřed.
V jejich případě za ním většinou opět stojí převodovka. Kola se šikmým ozubením jsou totiž těžší a dražší na výrobu než kola s přímým ozubením. Právě díky tomu používají konstruktéři převodovek pro závodní vozy kola s přímým ozubením i pro jízdu vpřed a jezdec si pak může užívat jekot po celý závod.