Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, kde se bere divný vysoký zvuk při couvání?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (24)
Prakticky každý automobil vydává při couvání zvuk, který někomu připomíná jekot a jinému zase kňučení, ale ne každý má jasno v tom, kde se tento zvuk bere. Odhalení jeho původu je celkem prosté.

Při jízdě směrem vpřed je v řadě automobilů slyšet zvuk motoru a v závislosti na kvalitě odhlučnění proniká k uším posádky hluk způsobený prouděním vzduchu kolem karoserie a odvalováním pneumatik.

Po zařazení zpátečky a rozjezdu směrem vzad ovšem toto všechno přehluší pro řadu z nás nepříliš sympatický zvuk, který ovšem neohlašuje blízký konec životnosti převodovky, ale je pouze výsledkem konstrukčního řešení.

Převody v manuálních převodovkách sériových automobilů pro jízdu vpřed totiž využívají kola se šikmým ozubením. To do sebe zapadá a následně se vzdaluje postupně a ne najednou jako u přímého ozubení. Toto řešení se šikmým ozubením má plynulejší záběr a je tiché.

Pro jízdu vzad jsou v převodovce použita kola s přímým ozubením, která nemají tak plynulý záběr a i díky tomu vydávají při zapadnutí jednotlivých zubů do sebe onen nepříliš příjemný zvuk. Ten se pak se zvyšujícími otáčkami zvyšuje a přechází z kňučení až do jekotu.

Na zvuk, který vydávají běžné osobní vozy při couvání, lze ovšem narazit i u některých závodních automobilu pohybujících se směrem vpřed.

V jejich případě za ním většinou opět stojí převodovka. Kola se šikmým ozubením jsou totiž těžší a dražší na výrobu než kola s přímým ozubením. Právě díky tomu používají konstruktéři převodovek pro závodní vozy kola s přímým ozubením i pro jízdu vpřed a jezdec si pak může užívat jekot po celý závod.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (24)
9. 5. 2017 14:28
Rovný zuby
U závodních aut mají rovné zuby jiný smysl - mají nižší ztráty při pževodech , obecně platí čím více šikmý zub , tím větší vzniká axiální síla kterou je nutno někde zachycovat a mařit vyrobenou energii, proto jdou na rovné zuby , extrém je bez synchronů - přímo řazená kola ale to už vyžaduje umění závodního řazení tkzv. v otáčkách po ztrátě výkonu pod zatížením , To se umí naučit opravdu jen pár Závodníků.
9. 5. 2017 14:21
Re: Swift
Protože i u automatu je zpátečka dělaná vřazeným kolem a mění se směr točení , druhá příčina tohoto zvuku je v soukolí diferenciálu kde zuby zabírají obráceně a nejsou na tento směr točení zaběhnuty případně ani dobroušeny, poznáte to když tkzv. kola tlačí motor.
Avatar - 125S
15. 3. 2017 10:31
Re: Swift
Moje auto s automatickou převodovkou vydává tento zvuk, když jedu vzad. :-) . Honda Legend 1G.
15. 3. 2017 00:09
Š 1203
Š 1203 měla rovné ozubení na všech stupních.
14. 3. 2017 20:27
Swift
Moje auto (Suzuki Swift) dělá takový zvuk i na jedničku. A není to jen můj kus :).