Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vláda chystá opatření na podporu obnovy vozidel v Česku

redakce AUTO.CZ
Diskuze (154)
Stát chce rovněž legislativně zakotvit, aby bylo přetáčení tachometrů kvalifikované jako trestný čin.

Vláda chystá sérii opatření, která by podpořila obnovu tuzemského zastaralého vozového parku. Uvažuje například o omezení vjezdu neekologických vozidel do center měst nebo rozšíření ekologického poplatku na vozidla plnící normu Euro 3. Vyplývá to z návrhu ministerstva průmyslu a obchodu, kterým se má ve středu zabývat vláda.

U omezení vjezdu vozidel do měst se ministerstvo přiklání k tzv. německému modelu ekoplaket, tedy zavedení systému nepřenosných časově limitovaných kuponů vztahujících se k registrační značce vozidla. Zvýhodněná by měla být ekologicky šetrná auta a úplně osvobozeny elektromobily nebo vozy na vodík.

Ministerstvo životního prostředí v současnosti pracuje na věcném záměru nového zákona o výrobcích s ukončenou životností s tím, že zvažuje nově zpoplatnění převodů vozidel splňujících normu Euro 3 částkou 3000 korun, u Euro 2 by se pak částka zvýšila ze 3000 na 5000 Kč a auta, která plní Euro 1 nebo neplní nic, by platila 10.000 Kč. U Euro 1 to dosud je 5000 Kč. Zároveň chce ministerstvo zamezit zneužívání průkazů ZTP, kterými motoristé poplatky obchází. Hrubý odhad navýšení vybrané částky po změně zákona by se mohl pohybovat mezi 200 a 250 miliony Kč.

Stát chce rovněž legislativně zakotvit, aby bylo přetáčení tachometrů kvalifikované jako trestný čin. Zároveň by STK měly povinně zaznamenávat stav tachometru při každé pravidelné prohlídce vozidla. Zároveň by se měla zpřísnit činnost při schvalování technické způsobilosti vozidel a evidenčních kontrolách na STK a stanicích měření emisí.

Vedle ekopoplatku při registraci vozidel a úlev na silniční dani pro auta na alternativní pohon vláda v minulosti schválila i možnost zavedení šrotovného, tedy příspěvku na pořízení nového auta při ekologické likvidaci vozidla. Opatření ale nikdy neuvedla do praxe a v současnosti s tím ani nepočítá.

V Česku jezdí zhruba 4,5 milionu osobních aut, jejichž průměrné stáří je 13,7 roku. Více než 60 procent osobních vozidel je starších deseti let. To je téměř dvakrát větší podíl, než v zemích evropské patnáctky. Například v sousedním Německu je průměrné stáří vozového parku osm let.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (154)
11. 11. 2011 10:02
Re: Zcela mimo mísu ...
Tak to se na definici šrotu docela shodujem, ale těch fakt moc po silnicích jezdit nevidím. Prostě podle mě to s kvalitou vozovýho parku není tak katastrofální, aby bylo nutný to řešit nějakejma dalšíma restrikcema ze strany státu a nestačila na to běžná technická kontrola.
10. 11. 2011 10:20
Re: Tak se dělá marketing
Nejen za provoz, ještě i za prodej.
10. 11. 2011 10:17
Re: Nemáš na "to", nejezdi!!
Jenomže tenhle poplatek platíš právě tehdy, když chceš něco změnit. Když chceš prodat auto, splňující Euro3, zaplatíš úřadu 3 litry. Pokud za něj dostaneš třeba 25, tak místo toho to bude 22. Bude tě to motivovat si koupit novou káru?
Anebo ještě hůř - pokud máš Feldu, splňující Euro 2 a horko těžko našetříš řekněme 130 na novou základní Thalii (15 dostaneš za Feldu) - najednou zjistíš, že z těch 15 tisícovek, které ti za ni někdo snad zaplatí, musíš nechat ouřadovi ne ty dosavadní 3 litry, ale 5?
Tady jednoznačně platíš peníze navíc, a to právě za to, že ses rozhodl něco změnit.
10. 11. 2011 10:08
Re: EKOLÓGIA
Tak tomu nevěř, že by to bylo zadarmo...
10. 11. 2011 10:07
Re: Dobra zprava
Tak parkování v centru o moc lepší nebude. Lidi budou víc nadávat, ale přejít z auta zpátky do MHD? To asi ne. A kdyby, tak na svých místech zůstanou navíc někteří místní, kteří kvůli novým poplatkům budou ráno nechávat auto doma-v centru, protože kvůli poplatkům nebudou nikam jezdit...