11.9. 2014 ČTK

Vláda odložila projednání rozpočtu pro rozvoj dopravní infrastruktury

Vláda odložila projednání rozpočtu pro rozvoj dopravní infrastruktury

Pro rozvoj dopravní infrastruktury by v příštím roce mělo být více peněz. Jednání o rozpočtu se však odložilo.

Vláda přerušila projednávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Vrátí se k němu 22. září, kdy má projednávat i celý státní rozpočet na příští rok. Fond by podle návrhu ministerstva dopravy měl v roce 2015 hospodařit s částkou 94,4 miliardy Kč. Ve srovnání se současnými 71 miliardami korun jde o výrazné navýšení peněz pro rozvoj infrastruktury.

Největší podíl financí má podle návrhu ministerstva dopravy směřovat na výstavbu a údržbu silnic a dálnic. Celkem má jít o 46,6 miliardy korun, se kterými by napřesrok mělo hospodařit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). O zhruba tři miliardy korun méně by mělo být vyčleněno pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která financuje výstavbu a opravy kolejí. Dalších téměř 1,9 miliardy korun má směřovat do Ředitelství vodních cest (ŘVC), které se zabývá budováním infrastruktury na splavných řekách.

Podle návrhu ministerstva by 44 miliard korun mělo do rozpočtu fondu dopravy přitéci z národního rozpočtu, silniční daně, výběrů mýta a z prodaných dálničních kupónů. Zbytek by měl být uhrazen z fondů evropské unie a z nevyčerpaných přebytků fondu v letošním roce.

Nový rozpočet na dopravní stavby přesáhne 100 miliard Kč. Za co se však utratí?

Z elektronického mýtného a dálničních kuponů by napřesrok podle předběžných odhadů mělo být vybráno 12,3 miliardy korun. Dalších 5,4 miliardy by mohl fond dopravy získat z výnosů ze silniční daně a 7,2 miliardy ze spotřební daně z minerálních olejů.

Výše peněz určených pro SFDI není v posledních letech stabilní a rok od roku se výrazně liší. Na to si vedení fondu dlouhodobě stěžuje a poukazuje na skutečnost, že dopravní stavby jsou dlouhodobé projekty, které se realizují řadu let a finanční nestabilita ztěžuje jejich smysluplné plánování.

V roce 2010 hospodařil fond s 96 miliardami korun, o rok později byl jeho rozpočet snížen na 61,3 miliardy korun. Výrazného navýšení se dočkal opět až v letošním roce, přestože podle střednědobého výhledu mělo být množství peněz směřujících do fondu naopak omezeno.

Kromě peněz směřujících prostřednictvím SFDI do rozvoje a údržby komunikací, hospodaří resort s penězi určenými přímo ministerstvu dopravy. Objem těchto peněz vyčleněných například pro objednávku vlaků a provoz ministerstva by měl napřesrok podle návrhu státního rozpočtu klesnout o 8,2 miliardy na 35,7 miliardy korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se Šilhavého Ukrajinci

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Jaroslav Šilhavý, trenér národního týmu, očekává zítra proti Ukrajině ještě těžší zápas, než…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde nejdřív za čtyři roky

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde…

Obecné referendum patří mezi hlavní témata české politiky posledních let. Přestože by v současném rozložení sil…

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…