Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Vojenské speciály Tatra: Titus a spol.

Spojení kopřivnické automobilky s obrněnými transportéry bylo po dlouhá léta vyhrazeno pro slavný OT-64 SKOT, ale dnes využívá techniku značky Tatra celá řada výrobců armádní techniky.
Zpět na článek
6. 4. 2016 19:22
Avatar - 3_diamanty
4. 4. 2016 20:27
skvely clanok
vdaka za neho :yes:
Rozbalit vlákno
1
6. 4. 2016 17:32
Re: skvely clanok
Hej, som si zaspominal! Na jednom z tych strojov som pracoval...
5. 4. 2016 14:18
OT-64 SKOT - podvozek
Je dobré dodat, že OT64 měl (4) lichoběžníkové nápravy, nebyl to tedy v pravdě podvozek Tatra s výkyvnými polonápravami.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Barry Lyndon
6. 4. 2016 00:00
Re: OT-64 SKOT - podvozek
přesně tak. A jen dodám, že by lichoběžníkové nápravy ve stylu Ginafu (klidně i v kombinaci s centrální nosnou rourou) slušely i Tatře. Výkyvné polonápravy jsou přežitek z první poloviny minulého století a objektivně vzato nemají na silnici co dělat (ničí asfalt daleko více než běžné kamiony)
6. 4. 2016 14:54
Re: OT-64 SKOT - podvozek
Ano, máte pravdu, jen je potřeba poznamenat, že výkyvné polonápravy mají větší světlost (průchodnost), než lichoběžníkové, kde spodní rameno je pod osou hnacího hřídele. Výkyvně jdou navíc udělat i nad středem kol (jako měly např. T805).

Změna styčného rozchodu u výkyvných polonáprav lze výrazně zmírnit udržováním kývání kolem svislé polohy kola (např. vzduchovými měchy, jak to dělá Tatra dnes) - a to pro silnice. Je tu však možné použití i pro terén, kdyse tento účinek měchů zmenší, aby se mohla více projevit výhoda polonáprav.

PS: T77, 87 a 97 měly nastavením pérování a jeho proměnné tuhosti zadních výkyvných polonáprav toto kývání kolem svislé polohy kola uděláno - velmi dobře to kompenzovalo jejich přirozenou přetáčivost (na suché vozovce až zázračně).
6. 4. 2016 19:22
Dik za clanek
Nevedel jsem ze existuje tolik verzi. Nektere vypadaji ekonomicky, spise do Evropy na presuny materialu, poslat mne do Afganistanu, bral bych z toho jednoznacne Titus. Jinak jsem si uz davno rikal proc Tatrovka nevezme plany od Dakarske ctyrkolky, nezmensi je o tretinu a nehodi na trh cesky Hummer. Ted kdyz na ty stroje koukam, zacina mne byt jasne, ze by to byl nesmysl, protoze v soucasnych konfliktech je treba neco co vazi 20 tun a vydrzi to co kdysi tank.
Rozbalit vlákno
0