Volkswagen 1,4 TSI (90 kW): jak nahradit objem tlakem?
Nový motor 1.4 TSI spotřebuje o 6 procent méně benzinu než čtyřválec 1.6 FSI, který má za úkol nahradit. Považte, na každých 100 kilometrů nějaké 4 decilitry. Slušný výkon, ale ruku na srdce, tohle nás přeci nemůže opravdu zajímat. Auta snad nejsou v našich očích jen dopravním prostředkem, aby nás jako v autobusu zajímalo jen to, kolik stojí právě označená jízdenka. Daleko přitažlivější jsou další čísla.
Zatím nejslabší provedení motoru TSI, v tomto případě bez účasti kompresoru a s přeplňováním pouze turbodmychadlem, dosahuje z objemu 1390 cm3 výkon 90 kW/122 k v rozsahu 5000 až 6400 ot./min. Agregát má v průměru o 30 procent vyšší točivý moment (200 Nm vs. 155 Nm) něž šestnáctistovka FSI, což je působivé, ale ne natolik, jako průběh jeho křivky. Skoro od volnoběhu, přesněji při 1250 ot./min. máte pod polechtaným plynem 80 procent momentového maxima, které se dostaví už o 250 ot./min. výše a zůstává konstantní do 3500 ot./min. Jednotka, z řady označované jako EA111, má téměř čtvercovou konfiguraci (76,5 mm vrtání, 75,6 mm zdvih) a přímé vstřikování benzinu. Na přeplňovaný motor pracuje s neobvykle vysokou kompresí 10:1, což je možné díky digitálnímu zapalování se samostatnými snímači detonačního hoření pro každý válec.
Rozteč válců je 82 mm a sací potrubí se obejde bez pohyblivých škrticích klapek. Samotné dmychadlo se umí roztočit na 220 000 ot./min. a vytváří působivý tlak až 1,8 bar. Jeho obtokový ventil je ovládán elektricky a vzduch, který nasává, proudí nejdříve do mezichladiče ochlazovaném proudící vodou. Celková hmotnost čtyřválce je 131 kg a nemá žádné speciální požadavky na kvalitu benzinu – vystačí si s běžným Naturalem 95.