Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Beetle: První jízdní dojmy

Jiří Červenka
Diskuze (120)
Na portugalských silničkách jsme poprvé vyzkoušeli nejnovějšího Brouka. Má v Evropě větší naději na úspěch než předchozí pokus volkswagenu o retro?

Je to zkušenost známá snad z každého odvětví, v němž se pokračování vyskytují: čím úspěšnější první díl, s o to většími rozpaky bývá přijímáno pokračování. Není tedy divu, že Volkswagen „New Beetle“ neovlivnil automobilový svět stejně jako jeho předchůdce. Vždyť jak chcete na rozvinutém trhu konce dvacátého století navazovat na auto, které je hned po Fordu T nejvýznamnějším milníkem v historii tohoto fascinujícího průmyslového odvětví? Nový Brouk zkrátka trochu zklamal. Jeho do minulosti se ohlížející design působil spíš unyle než roztomile a nepovedlo se mu vzít zákazníky za srdce tak, jako to později dokázalo Mini nebo docela nedávno Fiat 500.

Lépe než v Evropě, kde potichu zmizel z mnoha trhů už před lety, se mu kupodivu dařilo v USA. Dílem proto, že původní brouk tam byl na rozdíl od Evropy nejpopulárnější v šedesátých a sedmdesátých letech, tedy v době, kterou dnešní Američané ještě pamatují; a dílem proto, že New Beetle si oblíbila tuningová komunita na západním pobřeží a pomohla mu částečně se zbavit holčičí image. Ano, Brouk začal v kalifornských ulicích brát injekce testosteronu a namísto pečlivě oholených nohou si začal pěstovat mužně zarostlou hruď.

Proč o tom píšeme? Protože to byla právě tato neoficiální, mužnější část broučí osobnosti, kterou se Volkswagen nechal inspirovat při návrhu druhého novodobého Beetle.

Méně roztomilosti, více mužnosti

Při nejzběžnějším pohledu snad nový Beetle vypadá velmi podobný předchozímu modelu, ale podívejte se ještě jednou. Vidíte tu opticky sníženou střechu v hot rod stylu? Všimli jste si, jak pevně stojí rozkročen na efektních kontrastních kolech, která vyplňují do šířky vytažené blatníky? Základní silueta vzdává otevřeně hold původnímu Brouku, ale když nový model obcházíte zblízka v ostrém portugalském slunci, objevíte spoustu detailů a úhlů, z nichž na vás dýchne vzpomínka na Porsche 911. Jako by chtěl tento dojem podpořit, nabízí Volkswagen i bílé polepy dveří přesně ve stylu Porsche.

Což by mohlo vést k domněnce, že nový Beetle má ve své DNA sportovní geny podobně jako Mini, ale pravda to úplně není. Ano, existuje model s motorem 2,0 TFSI a víceprvkovou zadní nápravou, který budeme mít to potěšení představit vám později v redakčním testu, ale jinak se sportovnost brouka omezuje na vnější formu. „Většina evropských zákazníků si objednává nový Beetle s malými motory,“ upozornil nás Christian Buhlmann z tiskového oddělení VW, „proto dnes v Lisabonu představujeme právě je.“ Paleta motorizací vypadá takto:

Volkswagen Beetle - technické údaje a české ceny
Motor 1,2 TSI 1,4 TSI 2,0 TSI 1,6 TDI
Převodovka 6M 6M 6DSG 5M
Zdvihový objem [cm3] 1197 1390 1984 1598
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/5000 118/5800 147/5100 77/4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 175/1550-4100 240/1500-4500 280/1700-5000 250/1500-2500
Max. rychlost [km/h] 180 208 223 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,9 8,3 7,5 11,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 6,6 7,7 4,5
Cena Basic [Kč] 379.000,- - - 437.900,-
Cena Design [Kč] 404.100,- 459.800,- - 461.700,-
Cena Sport [Kč] - 492.600,- 555.200,- -

Všechny verze kromě dvoulitru mají jednodušší vlečenou nápravu, stejně jako americký sedan Jetta, a stejně jako Jetta se také vyrábějí v Mexiku. Důraz na snižování nákladů ovšem není zdaleka tak očividný jako v případě čtyřdveřového příbuzného. Některé plastové plochy (třeba panel s ovládáním klimatizace) snad nepůsobí na pohled a dotek tak hodnotně jako v Golfu a monochromatický displej palubního počítače se co do rozlišení rozhodně nemůže měřit s nejnovějším modelem iPhonu, ale výsledný dojem z interiéru je přesto jaksi výjimečnější. Do značné míry se samozřejmě jedná o výsledek barevně lakovaných ploch na palubní desce i bezrámových dveřích. Koneckonců, na příkladu Fiatu 500 se Volkswagen mohl přesvědčit, jak moc dokáže tento poměrně nenákladný trik ozvláštnit atmosféru na palubě. Rozlehlá vertikální plocha před spolujezdcem i tvar víka odkládací schránky jasně odkazují na původní Brouk, vázička na květinu ovšem zmizela v propadlišti dějin.

Do kapličky s retro poměrem stran (úzká a vysoká) se Volkswagenu bez problémů vešly tři dobře čitelné přístroje a všechny ovládací prvky od otočného ovladače světel přes tlačítka na volantu až po panel audio/navigačního/komunikačního systému vypadají a fungují naprosto stejně jako ve všech příbuzných volkswagenech segmentu C. I přes občasné stylotvorné detaily typu zploštělého věnce volantu se zde projevuje tradiční důraz VW na každodenní použitelnost: ve středové konzole je velký odkládací prostor, vzadu je přiměřeně místa i pro středně vzrostlého muže a řidič má dobrý výhled všemi směry s výjimkou tříčtvrtečního dozadu, kde o sobě dávají vědět široké sloupky.

VW Beetle vs. Fiat 500: Designový duel

Kufr nabízí velmi slušných 311 litrů, ale jen za cenu hluboko zapuštěného dna pod relativně vysokou nakládací hranou. Pokud jste tušili, že na výlety od obchodů s naplocho baleným nábytkem existují na trhu i vhodnější vozy, tušili jste správně.

To je všechno hezké, říkáte si možná, ale neslibovali jsme v nadpisu článku jízdní dojmy? Trpělivost, vždyť už startujeme.

U verzí s bezklíčovým odemykáním a startováním je tlačítko pro spuštění motoru na středové konzole, jen pár centimetrů od vašeho pravého kolena, a svým vzhledem dost připomíná stejný prvek v modelech Audi. Nejvíce času jsme na silnicích severozápadně od Lisabonu strávili za volantem základní motorizace 1,2 TSI/77 kW. Až na nejasně definovaný bod záběru spojky je to příjemný motor. Samozřejmě nelze doufat, že s ním budete v dálničních stoupáních vyhánět z rychlého pruhu manažerské šestiválcové turbodiesely – pokud se před vás zařadí kamion a nejste v autě sami, budete muset pro svižný návrat na původní rychlost jízdy podřadit na nižší rychlostní stupeň. Naštěstí to není problém, řazení chodí zlehka a je přiměřeně přesné, byť bez mechanické zpětné vazby, která by do tohoto úkonu přinášela nějakou zvláštní řidičskou radost. A totéž vlastně platí také pro motor.

Bez emocí, ale také bez chyb

Ačkoliv postrádá výbušnost v horní třetině otáčkoměru nebo jadrnější zvuk, svoji práci odvádí 1,2 TSI bezchybně. Točivý moment neklesne pod maximálních 175 Nm mezi 1550 a 4100 ot./min. Jinými slovy, v celém rozsahu běžně používaných otáček máte k dispozici veškerou sílu, kterou je malý přeplňovaný čtyřválec schopen vyvinout! Kultura chodu je příkladná a zatímco při dynamické jízdě v kopcích spotřeba šplhá na dohled dvouciferných hodnot, s návratem k rovnějším silnicím a plynulejšímu způsobu jízdy rychle padá k senzační pětilitrové hranici.

VW Golf 1,2 TSI: Očekávání splněna (test)

Možná to zní zvláštně a téměř nevděčně, ale mnohem silnější 1,4 TSI nepředstavuje podle naší krátké zkušenosti z portugalských silnic tak velké zlepšení, jak by naznačovaly rozdíly v parametrech. Za svých 55 700 Kč dostanete navíc 41 kW, 65 Nm, o 28 km/h vyšší maximální rychlost, o 2,6 s lepší zrychlení na 100 km/h. V praxi to znamená citelně lepší dynamický potenciál pro přejíždění a suverénnější vystupování v dálničním tempu, ale kupodivu nijak dramaticky podmanivější zážitek z jízdy.

Svým chováním na silnici se Volkswagen Beetle naplno hlásí k současným evropským volkswagenům, které vám možná nezrychlí tep, ale zato zatraceně dobře fungují i při velmi dravém zacházení na nekvalitních silnicích. Konstrukční úspory na podvozku se neprojevují zdaleka v takové míře, jak byste si možná představovali. V řízení je sice znát o chloupek víc gumové nepřesnosti než třeba v aktuálním Golfu a vsadil bych se, že Beetle má jednodušší tlumiče pérování, ale výsledná kombinace stability, ovladatelnosti a jistoty nedává žádný důvod ke stížnostem. Vlečená zadní náprava o sobě ke smůle českých řidičů dává vědět hlavně na hrbolatém asfaltu, kde rázy přenášené příčným zkrutným členem způsobují zvýšení hlučnosti, jistou ztrátu přesnosti směrového vedení a tendenci k odskakování při najetí na větší nerovnost v rychle projížděné zatáčce. V běžných rychlostech a na běžných silnicích byl ale multi-link sotva přinesl takové zlepšení, aby to zákazník poznal, natož ocenil.

Euro NCAP 2011: Pět hvězd pro VW Beetle

Toho spíš bude zajímat, jak snadno se Beetle řídí. Volkswagen cíleně a úspěšně ladí své modely tak, aby i na méně zkušeného řidiče po prvních metrech působily tak přirozeně, jakoby s nimi jezdil odjakživa, a brouk není v tomto ohledu výjimkou: vhodně sladěné odpory pedálů, řízení a řazení, přátelská odezva motoru a tichý podvozek s optimálně zvolenou charakteristikou odpružení a tlumení... Ano, Golf jezdí o poznání kulturněji, ale to vědí právě jenom ti, kteří už Golf mají. Což nás přivádí k zajímavé úvaze na téma, komu je nový Beetle v evropském kontextu vlastně určen.

Ze srovnávacího testu Golf / Scirocco / Beetle by nejnovější člen rodiny volkswagenů nižší střední třídy patrně vyšel jako poražený, protože nenabízí ani užitnou hodnotu a komfort Golfu, ani sportovní suverenitu Scirocca. Takovéto srovnávání je ovšem bezpředmětné, protože gigant jako VW si může dovolit dělat Brouka právě jenom pro lidi, kteří chtějí Brouka. A pro ně je důležité vědět, že tentokrát dostávají za dobrou cenu propracovaný produkt, který kombinuje typické přednosti Volkswagenu se zdařilým retro designem a univerzálnější, takříkajíc unisex přitažlivostí než v případě prvního novodobého Beetle. Tohle třetí pokračování věru nepůsobí jako nastavovaná kaše!

Redakční test VW Beetle 2,0 TFSI z českých silnic přineseme na auto.cz za několik týdnů.

Jiří Červenka
Diskuze (120)
21. 3. 2012 09:01
Re: VIDEO
Som anti-VW do tej miery, do akej sa mi autá VW nepáčia. Dizajn bude vždy čiastočne v póze páči sa/nepáči sa, nič také jednoznačné ako dobrý/zlý neexistuje. Ja budem naďalej držať vlastnú líniu, nie tú, ktorú ty považuješ za korektnú. Ak sa to nepáči, nemusíš čítať, článkov a príspevkov je tu dosť.
;-)
21. 3. 2012 08:44
Re: VIDEO
Kdybych mel akcie, tak bych si piskal :-)

Nevadi mi kritika, vadi mi to jednostranne zamereni - VW :no: , cokoliv ostatniho :yes:

A co se tyka toho horniho brouka: U cloveka, ktery Primeru [odkaz] povazuje za designove kvalitni, mne ani neprekvapuje, ze Beetle ma za "nepodarok".

Z meho pohledu je to ale jen poza a to jeste dost lacina.

Pisu ti to tu vsechno proto (stejne jako Magistrovi, nebo JiRi-kovi, nebo polanovi vzdy, kdyz vytecou), abys pochopil, ze se tim diskusne diskreditujes. Pokud ti to nevadi, klidne si pozuj jako anti-VW dale, je to tvoje vec a vic ti uz k tomu psat nebudu.
21. 3. 2012 08:23
Re: VIDEO
Ako vieš, čo som ja ochotný spraviť a čo nie? Hovor za seba ;-) Pripisuješ mi niečo, čo nie je pravda.
Nedávaj za vinu mne, že VW predvádza čo predvádza. Áno, stotožniť sa s jeho štýlom a dizajnovým jazykom je pre mňa problém. Ostatne, ak si si nevšimol, tak nechválim ani protipól vo forme posledných Hyundaiov.
Čo sa VW týka, už som písal X-krát, za najkrajší VW považujem Tiguan - aj keď SUV veľmi nemusím. Chválil som tiež pokrok pri generačnej výmene Toaregu - ale keďže všeobecne VW chválim minimálne, určite to už zapadlo prachom. VW Up! vyzerá tiež dobre - ale zas ostanem len pri exteriéri. (To isté už o súrodencoch Škoda a Seat povedať nemôžem).
Neviem, prečo ti moja kritika VW vadí, vlastníš nejaké akcie? :-)
21. 3. 2012 08:12
Re: PRVÍ RETRO DOJMY
Ten petivalec - bral bych ho v Golfu.
Vsemi deseti.
21. 3. 2012 08:06
Re: VIDEO
Ty nejsi narocny, ty jsi jen tvrde vymezeny a vzdy ochotny "vyklopit obed" na cokoli od VW.

Takovy Magistr v bledemodrem...

Je to skoda, ze se lide, se kterymi se jinak da diskutovat, musi pri jakekoliv zmince o koncernu (a ze jich na autoserveru nevyhnutelne je hromada) musi takhle "prepnout" do anti-VW modu a konci veskera rozumna debata.