10.9. 1998

S příchodem nového modelu Bora doplnila automobilka Volkswagen nabídku atraktivních vozů ve střední třídě. Tento 4376 mm dlouhý, 1735 mm široký a 1446 mm vysoký vůz dostal své jméno podle větru, který vane u Jaderského pobřeží. S rozvorem 2513 mm (stejně jako Octavia) nabízí dostatek prostoru a cestovního komfortu pro 5 osob (alespoň podle tiskové zprávy).

Z designu nového VW vyzařuje síla, elegance a sportovní duch. Tento dojem umocňují masívní nárazníky, a standardně montovaná 15" kola o velikosti 195/65. Na přední masce zaujme emblém VW a obdélníková světla se sdruženými mlhovými světly a blikači.

Prostorný a elegantní interiér, kde byly použity pouze ty nejkvalitnější materiály působí dojmem, že se nacházíte v automobilu, který patří o kategorii výše. Jak je již u VW zvykem, použily modré osvětlení přístrojové desky, na které je ovšem nutné si zvyknout (viz foto). Sedadla Bory jsou umístěny na kolečkách, což přispívá jednoduší manipulaci při jejich posouvání. Sedadlo řidiče je vybaveno systémem, který umožňuje nastavení sedadla v jakékoliv výšce. Na přání je možno dodat elektricky ovládaná sedadla, které je možno nastavit v 8 směrech. Volant je nastavitelný ve dvou osách, což umožňuje nalezení optimální polohy za volantem. Ovládání zpětných zrcátek je elektrické, s volbou automatického šikmého sklápění pravého zrcátka při zařazení zpětného chodu, což usnadňuje parkování, zejména u chodníků. Mezi zadními sedadly je sklápěcí loketní opěrka, která ukrývá odkládací prostor pro maličkosti. Zadní sedadla jsou opatřena zámkem, takže je vyloučen neoprávněný přístup do zavazadlového prostoru zevnitř vozidla. U VW pamatovali také na nejmenší cestující a proto jsou pod zadními sedadly dva úchyty dětské sedačky Isofix, které jsou upevněny přímo na karoserii vozidla a jsou bezpečnější než dosud používané systémy využívající bezpečnostní pás. Samozřejmostí je také airbag pro řidiče a spolujezdce a již v základní vybavení dodávané boční airbagy, které montáží do předních sedadel účinně chrání posádku při jakémkoliv nastavení sedačky.

Naladění podvozku je tvrdší, ale nic neubírá na cestovním komfortu. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Brzdy jsou sériově vybaveny systémem ABS poslední generace a rozdělovačem brzdného tlaku. Na přání je možno objednat systém ESP (elektronická kontrola stability), který se dodává sériově s motorem V5. Na konci roku 1998 by měla přijít do prodeje verze s novým "4MOTION" systémem náhonu na všechna kola, který bude využívat elektronicky řízenou spojkou Haldex. Tato koncepce pochází s modelu Audi TT a měla by se také objevit ve Škodě Octavia.

Do boje s konkurencí přichází Bora zatím s 5 motory. 3 benzínové a 2 turbo-dieselové. Na začátku roku 1999 přijdou další 3 motory!

Benzínový motor 1.6l

Funkci nejslabšího benzínového motoru v nabídce bude plnit 4válcový hliníkový motor s proměnou délkou sání. Ten dosahuje nejvyššího výkonu 74 kW (100 koní) při 5600 ot/min. a točivý moment vrcholí hodnotou 145 Nm při 3800 ot/min. Zrychlení z 0 -100 km/h zvládne vůz za 11,7 sek, při průměrné spotřebě 7.7 litru bezolovnatého benzínu na 100 km.

Benzínový motor 2.0l

Vysoký výkon a nízká hladina emisí jsou hlavní výhodou nového motoru, který bude mít v novém VW Bora svou koncernovou premiéru. Motor má výkon 85 kW (115 koní). Točivý moment dosahuje hodnoty 170 Nm při pouhých 2400 ot/min. S tímto motorem zvládá Bora sprint z 0-100 km/h za 11,0 sek. a uděluje vozu nejvyšší rychlost 195 km/h. Průměrná spotřeba činí 8,0 litrů/100 km. Tento nový motor splňuje novou normu EU pro emise, což např. v Německu znamená osvobození o daně při koupi vozidla o plných 600 marek.

Benzínový motor 2,3l V5

Zatím nejsilnější motor v nabídce je vidlicový motor, který má 5 válců a konstrukčně vychází ze staršího modelu VR6. Motor dosahuje max. výkonu 110 kW (150 koní) při 6000 ot/min. Točivý moment vrcholí při 3200 ot/min. hodnotou 205 Nm, ale 90% točivého momentu je k dispozici v rozsahu 2300-5300 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h zvládá za 9,1 sek. a lze dosáhnout max. rychlosti 216 km/h. I při těchto výkonech dosahuje průměrné spotřeby 9,3 litru na 100 km.

Turbo-dieselový motor 1,9l (66kW)

Tato již "dieselová legenda" má výkon 66 kW (90 koní) a má stejně jako její silnější verze proměnnou geometrii lopatek dmychadla. S 1275 kg těžkým vozidlem si tento motor poradí vcelku lehce a za 12,9 sekund již jedete rychlostí 100 km/h. Točivý moment vrcholí hodnotou 210 Nm při 1900 ot/min. Nejvyšší rychlost je 180 km/h. V průměru se spokojí s 5,0 litry nafty na 100 km.

Turbo-dieselový motor 1,9l (81kW)

Tato pohonná jednotka dosahuje díky proměnné geometrii lopatek dmychadla výkonu 81 kW (110 koní). Točivý moment vrcholí hodnotou 235 Nm při pouhých 1900 ot/min. Z 0-100 km/h zrychluje za 10.9 sek. a nejvyšší rychlost 200 km/h. I když má o 20 koní více, spotřebuje stejných 5,0 litrů, jako slabší motor stejné konstrukce.

Pouze s pohonem 4x4 budou dodávány motory, které přijdou v roce 1999. Prvním z nich je atmosférický benzínový motor 1,8l s pěti-ventilovou technikou a výkonem 92 kW (125 koní). Dalším v řadě bude turbo-dieselový motor 1,9l s výkonem 85kW (115 koní), který má velice mohutný točivý moment (280 Nm). Na jaře 1999 přijde nový čtyř-ventilový benzínový motor s objemem 2,8 litru V6 o výkonu 150 kW (204 koní)!

Všechny modely jsou vybaveny 5stupňovou manuální převodovkou. Za příplatek bude možno dodat u dieselových motorů a dvou slabších benzínových motorů s automatickou převodovkou, která se díky systému DSP přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče.

Zákazník si bude moci vybrat s různých stupňů výbavy označených "Trendline", "Comfortline" a "Highline". Ale už i v základní výbavě má Bora co nabídnout:

- 2x airbag

- boční airbagy

- napínače bezpečnostních pásů

- ABS

- kotoučové brzdy na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením)

- posilovač řízení

- centrální zamykání

- volant nastavitelný ve dvou rovinách

- výškově nastavitelné sedadlo řidiče

- zamykatelné zadní sedadla rozdělená v poměru 60:40

- zadní středová opěrka

- elektro-magnetické ovládání palivového uzávěru

- tónovaná okna

- držáky nápojů vpředu a vzadu

- elektronická uzávěrka diferenciálu (EDL) pro motory s 85 kW a silnější.

Jedním z rozhodujících faktorů je samozřejmě cena. Ta ještě není pro náš trh známa, takže je otázkou, nakolik bude Bora konkurovat konstrukčně podobné Octavii.



Zápisník Dušana Kütnera: Polský týden Zápisník Dušana Kütnera: Polský týden

Polští sousedé nemají zrovna šťastné období. V Izraeli si…

Moneta Money Bank snižuje nabídku na Air Bank a Home Credit Moneta Money Bank snižuje nabídku na Air Bank a Home Credit

Společnost Moneta Money Bank se rozhodla snížit nabídku…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

 





 
Škoda Kamiq se opět poodhaluje. Tohle jsou detaily nejmenšího boleslavského SUV

Škoda Kamiq se opět poodhaluje. Tohle jsou detaily nejmenšího boleslavského SUV

Dnes 09:05

Stěžejní novinkou na stánku Škodovky v Ženevě bude městské SUV Kamiq. Už teď se poodhaluje na sérii oficiálních snímků.




Blesk.cz

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála vzorky z asteroidu

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála…

Japonská kosmická sonda Hajabusa 2 v noci na pátek českého času úspěšně odebrala vzorky z asteroidu Ryugu…

Věrnost Blesku se Ostravačce vyplatila: »Desítka« je doma díky rituálu!

Věrnost Blesku se Ostravačce vyplatila: »Desítka« je…

Neskutečná radost vypukla v rodině Bohumily Tlachové (63) poté, co vyhrála v Trháku Blesku 10 tisíc korun. Pro…

 

iSport.cz

Hertl zářil dvěma brankami a stal se hvězdou večera, trefil se i Faksa

Hertl zářil dvěma brankami a stal se hvězdou večera,…

Útočník Tomáš Hertl přispěl v NHL dvěma brankami k vítězství hokejistů San Jose 4:0 v Pittsburghu a stal se…

Záhřeb měl patnáct hráčů, ocenil fanoušky Vrba. Bránil Limberského

Záhřeb měl patnáct hráčů, ocenil fanoušky Vrba.…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Vyřazení svého mužstva s chorvatským Dinamem Záhřeb přijal Pavel Vrba s nadhledem, byť…

 

Reflex.cz

Caracas se stává městem duchů, prchají i lidé ze slumů. Podívejte se na ten nejznámější

Caracas se stává městem duchů, prchají i lidé ze…

Pobyt v krachující Venezuele je těžký i pro ty obyvatele, pro které byl život v chudobě denní rutinou. Podle…

Kněžka ze Hry o trůny natáčela v brněnské vile Tugendhat. Film Skleněný pokoj míří do kin

Kněžka ze Hry o trůny natáčela v brněnské vile…

Film režiséra Julia Ševčíka Skleněný pokoj bude mít slavnostní premiéru 12. března v brněnském Univerzitním kině…