S příchodem nového modelu Bora doplnila automobilka Volkswagen nabídku atraktivních vozů ve střední třídě. Tento 4376 mm dlouhý, 1735 mm široký a 1446 mm vysoký vůz dostal své jméno podle větru, který vane u Jaderského pobřeží. S rozvorem 2513 mm (stejně jako Octavia) nabízí dostatek prostoru a cestovního komfortu pro 5 osob (alespoň podle tiskové zprávy).

Z designu nového VW vyzařuje síla, elegance a sportovní duch. Tento dojem umocňují masívní nárazníky, a standardně montovaná 15" kola o velikosti 195/65. Na přední masce zaujme emblém VW a obdélníková světla se sdruženými mlhovými světly a blikači.

Prostorný a elegantní interiér, kde byly použity pouze ty nejkvalitnější materiály působí dojmem, že se nacházíte v automobilu, který patří o kategorii výše. Jak je již u VW zvykem, použily modré osvětlení přístrojové desky, na které je ovšem nutné si zvyknout (viz foto). Sedadla Bory jsou umístěny na kolečkách, což přispívá jednoduší manipulaci při jejich posouvání. Sedadlo řidiče je vybaveno systémem, který umožňuje nastavení sedadla v jakékoliv výšce. Na přání je možno dodat elektricky ovládaná sedadla, které je možno nastavit v 8 směrech. Volant je nastavitelný ve dvou osách, což umožňuje nalezení optimální polohy za volantem. Ovládání zpětných zrcátek je elektrické, s volbou automatického šikmého sklápění pravého zrcátka při zařazení zpětného chodu, což usnadňuje parkování, zejména u chodníků. Mezi zadními sedadly je sklápěcí loketní opěrka, která ukrývá odkládací prostor pro maličkosti. Zadní sedadla jsou opatřena zámkem, takže je vyloučen neoprávněný přístup do zavazadlového prostoru zevnitř vozidla. U VW pamatovali také na nejmenší cestující a proto jsou pod zadními sedadly dva úchyty dětské sedačky Isofix, které jsou upevněny přímo na karoserii vozidla a jsou bezpečnější než dosud používané systémy využívající bezpečnostní pás. Samozřejmostí je také airbag pro řidiče a spolujezdce a již v základní vybavení dodávané boční airbagy, které montáží do předních sedadel účinně chrání posádku při jakémkoliv nastavení sedačky.

Naladění podvozku je tvrdší, ale nic neubírá na cestovním komfortu. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Brzdy jsou sériově vybaveny systémem ABS poslední generace a rozdělovačem brzdného tlaku. Na přání je možno objednat systém ESP (elektronická kontrola stability), který se dodává sériově s motorem V5. Na konci roku 1998 by měla přijít do prodeje verze s novým "4MOTION" systémem náhonu na všechna kola, který bude využívat elektronicky řízenou spojkou Haldex. Tato koncepce pochází s modelu Audi TT a měla by se také objevit ve Škodě Octavia.

Do boje s konkurencí přichází Bora zatím s 5 motory. 3 benzínové a 2 turbo-dieselové. Na začátku roku 1999 přijdou další 3 motory!

Benzínový motor 1.6l

Funkci nejslabšího benzínového motoru v nabídce bude plnit 4válcový hliníkový motor s proměnou délkou sání. Ten dosahuje nejvyššího výkonu 74 kW (100 koní) při 5600 ot/min. a točivý moment vrcholí hodnotou 145 Nm při 3800 ot/min. Zrychlení z 0 -100 km/h zvládne vůz za 11,7 sek, při průměrné spotřebě 7.7 litru bezolovnatého benzínu na 100 km.

Benzínový motor 2.0l

Vysoký výkon a nízká hladina emisí jsou hlavní výhodou nového motoru, který bude mít v novém VW Bora svou koncernovou premiéru. Motor má výkon 85 kW (115 koní). Točivý moment dosahuje hodnoty 170 Nm při pouhých 2400 ot/min. S tímto motorem zvládá Bora sprint z 0-100 km/h za 11,0 sek. a uděluje vozu nejvyšší rychlost 195 km/h. Průměrná spotřeba činí 8,0 litrů/100 km. Tento nový motor splňuje novou normu EU pro emise, což např. v Německu znamená osvobození o daně při koupi vozidla o plných 600 marek.

Benzínový motor 2,3l V5

Zatím nejsilnější motor v nabídce je vidlicový motor, který má 5 válců a konstrukčně vychází ze staršího modelu VR6. Motor dosahuje max. výkonu 110 kW (150 koní) při 6000 ot/min. Točivý moment vrcholí při 3200 ot/min. hodnotou 205 Nm, ale 90% točivého momentu je k dispozici v rozsahu 2300-5300 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h zvládá za 9,1 sek. a lze dosáhnout max. rychlosti 216 km/h. I při těchto výkonech dosahuje průměrné spotřeby 9,3 litru na 100 km.

Turbo-dieselový motor 1,9l (66kW)

Tato již "dieselová legenda" má výkon 66 kW (90 koní) a má stejně jako její silnější verze proměnnou geometrii lopatek dmychadla. S 1275 kg těžkým vozidlem si tento motor poradí vcelku lehce a za 12,9 sekund již jedete rychlostí 100 km/h. Točivý moment vrcholí hodnotou 210 Nm při 1900 ot/min. Nejvyšší rychlost je 180 km/h. V průměru se spokojí s 5,0 litry nafty na 100 km.

Turbo-dieselový motor 1,9l (81kW)

Tato pohonná jednotka dosahuje díky proměnné geometrii lopatek dmychadla výkonu 81 kW (110 koní). Točivý moment vrcholí hodnotou 235 Nm při pouhých 1900 ot/min. Z 0-100 km/h zrychluje za 10.9 sek. a nejvyšší rychlost 200 km/h. I když má o 20 koní více, spotřebuje stejných 5,0 litrů, jako slabší motor stejné konstrukce.

Pouze s pohonem 4x4 budou dodávány motory, které přijdou v roce 1999. Prvním z nich je atmosférický benzínový motor 1,8l s pěti-ventilovou technikou a výkonem 92 kW (125 koní). Dalším v řadě bude turbo-dieselový motor 1,9l s výkonem 85kW (115 koní), který má velice mohutný točivý moment (280 Nm). Na jaře 1999 přijde nový čtyř-ventilový benzínový motor s objemem 2,8 litru V6 o výkonu 150 kW (204 koní)!

Všechny modely jsou vybaveny 5stupňovou manuální převodovkou. Za příplatek bude možno dodat u dieselových motorů a dvou slabších benzínových motorů s automatickou převodovkou, která se díky systému DSP přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče.

Zákazník si bude moci vybrat s různých stupňů výbavy označených "Trendline", "Comfortline" a "Highline". Ale už i v základní výbavě má Bora co nabídnout:

- 2x airbag

- boční airbagy

- napínače bezpečnostních pásů

- ABS

- kotoučové brzdy na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením)

- posilovač řízení

- centrální zamykání

- volant nastavitelný ve dvou rovinách

- výškově nastavitelné sedadlo řidiče

- zamykatelné zadní sedadla rozdělená v poměru 60:40

- zadní středová opěrka

- elektro-magnetické ovládání palivového uzávěru

- tónovaná okna

- držáky nápojů vpředu a vzadu

- elektronická uzávěrka diferenciálu (EDL) pro motory s 85 kW a silnější.

Jedním z rozhodujících faktorů je samozřejmě cena. Ta ještě není pro náš trh známa, takže je otázkou, nakolik bude Bora konkurovat konstrukčně podobné Octavii.



Spojené státy, Mexiko a Kanada vyjednávají o budoucnosti volného obchodu Spojené státy, Mexiko a Kanada vyjednávají o budoucnosti volného obchodu

Vyjednávači Spojených států, Kanady a Mexika zahájili…

Města začínají zakládat městské louky. Pomohou například se suchem Města začínají zakládat městské louky. Pomohou například se suchem

Do módy přišel dlouhý sestřih trávníku. Ne, není řeč…

Zápisník Jana Pavce: Ficova kalkulačka Zápisník Jana Pavce: Ficova kalkulačka

Světová i česká média jsou plná slov „lithium“…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 





 
Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Včera

Japonská automobilka dost možná přišla na revoluční řešení, jak zlepšit výhled z vozu. Vadí vám široké přední sloupky? Dlouho nebudou, podle Toyoty uvidíme skrz ně.




Blesk.cz

Jak vypadá kryt Folimanka? Největší pražskou podzemní stavbu otevřou v sobotu

Jak vypadá kryt Folimanka? Největší pražskou…

Kryt Folimanka je největší podzemní stavbou na území městské části Praha 2. Rozloha bunkru činí 1 332 metrů…

Změňte dodavatele elektřiny a plynu už v létě. Váš domácí rozpočet si uleví

Změňte dodavatele elektřiny a plynu už v létě. Váš…

Léto je v plném proudu, teploty se pohybují okolo třicítek a poslední, na co myslíte, je nadcházející topná…

 

iSport.cz

Celtic nakročil do Ligy mistrů kanonádou, Pekhart přišel k výhře

Celtic nakročil do Ligy mistrů kanonádou, Pekhart…

Fotbalisté Hapoelu Beer Ševa se střídajícím útočníkem Tomášem Pekhartem v úvodním utkání čtvrtého předkola Ligy…

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v bezvědomí, má odřeniny

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v…

Byl to moment, na který fanoušci, kteří navštívili druholigové utkání mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (2:1),…

 

Reflex.cz

Hra o trůny za vlády krále Miloše. Česká politika podle pravidel kultovního seriálu

Hra o trůny za vlády krále Miloše. Česká politika…

Bylo by to kruté, nesmlouvavé místo k životu; stejně tak by však bylo i přehlednější a přímější – vždyť nač…

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře firma instaluje na domy zaměstnanců

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře…

Elon Musk již před časem představil nový druh střešních tašek, jež produkují elektřinu a dle plánů společnosti…