Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen California slaví důležitý milník ve své historii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Volkswagen California, který je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, v letošním roce oslavuje 30 let od představení své první generace a nyní i 100.000 exemplářů vyrobených v Hannoveru.

Historie obytných automobilů se značkou Volkswagen se začala psát již v roce 1951, kdy se objevil první Transporter v provedení Camping-Box. Tato úprava vznikla u společnosti Westfalia, zabývající se v té době obytnými přívěsy. Kulaté výročí 60 let produkce obytných automobilů Volkswagen oslavil tedy již v roce 2011.

Letos má své kulaté jubileum model California, který se poprvé objevil v roce 1988 a jeho základem byla třetí generace Transporteru, která byla jako poslední vybavena motorem za zadní nápravou. V současnosti má tento populární kempovací automobil od svého uvedení na trh koncem osmdesátých let na svém kontě více než 160.000 vyrobených exemplářů a zároveň slaví skutečnost, že rovných 100.000 z nich bylo vyrobeno v Hannoveru.

Volkswagen California je vyráběn výhradně v podniku Hannover-Limmer od roku 2004. Výroba zde pokrývá přibližně 13.000 metrů čtverečních a ve třech směnách v ní pracuje kolem 300 zaměstnanců, proměňujících karoserie lehkých užitkových vozidel, dodávané z hlavní továrny Hannover-Stöcken, v atraktivní obytné automobily s výsuvnou střechou.

Jubilejním stotisícím zástupcem modelu California, vyrobeným v závodě Hannover-Limmer, se stal vůz s dvoubarevným lakem Candy White/Starlight Blue Metallic, interiérem s dřevěnou podlahou a kuchyňskou linkou. Pod kapotou má tento výjimečný vůz přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 150 kW, spolupracující se sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion.

V době představení první generace modelu California měl Volkswagen již nějakou dobu ve své nabídce obytný automobil Joker, který na základě modelové řady Transporter vyráběla Westfalia v několika verzích se zvýšenou nebo zvedací střechou. Bohatá výbava těchto vozů byla sice atraktivní a zpříjemňovala delší výlety, ale zároveň se nepříjemně odrážela v ceně.

Obytný Joker od Westfalie nabízel sklopnou zadní lavici pro dvě osoby, kterou bylo možné v případě potřeby rozložit a vytvořit dvojlůžko. Součástí výbavy byla úzká kuchyňská linka s chladničkou, plynovým vařičem a kuchyňským dřezem a úložný prostor na levé straně. Díky tomuto rozdělení zůstal volný přístup do vozidla širokými posuvnými dveřmi.

Do posledního detailu dotažená přestavba Transporteru v Joker s řadou drobných nadstandardních prvků byla pro běžné spotřebitele cenově nedostupná. Právě proto se Volkswagen rozhodl pro svou vlastní ekonomičtější variantu. Provedením řady úsporných opatření ve výbavě společně se sériovou produkcí ve větších počtech se mu podařilo dosáhnout u Californie výrazně příznivější ceny 39.900 DM na tehdejším západoněmeckém trhu.

Zákazníci si mohli objednávat první vozy California v jedné ze dvou barev: pastelově bílá nebo červená "Marsala". Designéři interiéru projevili vytříbený vkus přehledně uspořádanou kuchyňkou v bílo-šedé barevné kombinaci. V prvním roce bylo prodáno 5000 vozů. California se posléze vyvinula ze speciální edice ve vlastní modelovou řadu, byla stále oblíbenější a za pouhé tři roky si získala přízeň 22.000 řidičů.

Modely California, pro něž je charakteristická výklopná střecha, se na rozdíl od provedení Joker se zvýšenou střechou dočkaly zastoupení ve čtvrté i páté generaci. V případě čtvrté generace Transporteru s motorem vpředu nastoupila California dva roky po zahájení produkce jako California Coach s krátkým rozvorem a také ve dvou verzích s dlouhým rozvorem, pojmenovaných California Tour a California Club. V roce 1994 byla uvedena California Exclusive s dlouhým rozvorem a vyšší střechou. Do roku 2003, kdy byla uvedena nová generace, bylo prodáno 39.000 exemplářů všech provedení California T4.

Volkswagen od roku 2003 nabízel pátou generaci modelové řady Transporter a i ta se samozřejmě stala základem pro kempovací provedení California. To se podobně jako v případě předchozí generace dočkalo několika verzí.

Nejprve se jednalo o rozdělení podle stupňů výbavy Trendline a Comfortline. V roce 2007 pak došlo ke změně a základem nabídky se stal model California Beach, který se vracel ke kořenům obytných vozů na základech prvních Transporterů, zatímco vrcholný model California Comfortline byl vybaven elektrohydraulicky výklopnou střechou, čtyřmi lůžky na spaní, kuchyňskou linkou se sporákem a tekoucí vodou i chladničkou. Do roku 2015 se pro model California T5 rozhodlo 55.000 motoristů.

Ještě v roce 2015 následovala California T6. Tato generace otevřela četnými asistenčními systémy a maximální konektivitou brány do budoucnosti kempovacích vozů. Také tato generace modelu California se stala bestsellerem a v roce 2017 překonala s 15.155 vozy rekord této modelové řady v počtu registrací nových vozů v jednom roce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)