reklama


Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

 
 

Nová generace populárního užitkového vozidla Volkswagen LT vyjela s typovým označením Crafter v už i na naše silnice. Vyzkoušeli jsme si proto v provozu parametry velmi žádané verze s prodlouženou budkou řidiče a jednoduchou valníkovou nástavbou.

Radikálně modernizovaná konstrukce, ale i výrobní technologie posunuly craftera na špičku kategorie prakticky ve všech směrech. Konstruktérům se podařilo rozvinout dosavadní klady předchůdce zásadním způsobem. Zejména ten největší, jímž jsou jízdní vlastnosti. Druhý, životnost a spolehlivost, jsme zatím ověřit nemohli. Významné zlepšení jsme však zaznamenali v parametru dnes nejsledovanějším, jímž jsou provozní náklady. Crafter je velmi skromný, servisně nenáročný (např. výměna oleje po 50 000 km) a až překvapivě úsporný.

Nejdelší kombinace v sortimentu výrobce působí jen na pohled trochu výjimečně, protože se jedná o velmi praktickou verzi sloužící přepravě více osob (v našem případě šesti) a nákladu (v našem případě o hmotnosti až 1544 kg). Takové vozidlo v dnešním boomu stavebnictví velmi často slouží menším stavebním četám k přesunům mezi pracovišti s tím, že nákladem je jejich vybavení a základní materiál.

Výrobce nabízí v pěti stovkách modifikací podvozky s třemi délkami rozvoru (3250, 3665 a 4325 mm) v kategoriích 3000, 3500 a 5000 kg celkové hmotnosti. My jsme měli k dispozici největší z nich.

Volkswagen svůj úspěšný model modernizoval při příležitosti přechodu na motory odpovídající požadavkům normy Euro 4, ale v podstatně širším měřítku. Pozoruhodný je již design. Konzervativní, ale přitom osobitý a nesporně příjemně pohledný. Zejména markanty viditelné z dálky (rozměrné světlomety či „gril“ masky chladiče) jsou pozitivním prvky zdařilého celku. Uvnitř již v základní výbavě najdeme řadu špičkových soudobých zařízení v čele s ABS poslední generace, ESP a ASR.

Po usednutí za volant je prvním dominantním dojmem to, jak pečlivě konstruktéři přestavěli pracoviště řidiče a jakou pozornost věnovali každému detailu. Pracovní vozidlo proto poskytuje posádce nadprůměrnou úroveň pohodlí, bezchybný výhled vše mi směry (skvělá jsou zpětná zrcátka se směrovými svítilnami integrovanými v jejich plášti). Na palubě najdeme ve standardu airbag řidiče, elektrické ovládání oken předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kvalitní pryžovou podlahu s nekluzkým povrchem, odlučovač pevných částic ve výfukovém traktu, z nadstandardu bylo u našeho craftera navíc například zesílení přední nápravy na 2000 kg povolené zátěže (z 1850 kg), instalace příčných zkutných stabilizátorů vpředu i vzadu, zesílené zadní tlumiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant nastavitelný ve dvou rovinách, lepší radiopřijímač, prosklení zadní stěny budky řidiče, instalace lavicového dvojsedla spolujezdců...

Na komunikacích rychlostního charakteru je crafter naprosto stabilní (s přispěním efektu velmi dlouhého rozvoru) a nadchne pérováním. I zcela prázdný jede přes nerovnosti plavně a bez poskakování. Přitom pérování zadní nápravy je klasické až ortodoxní - dvě dvoulisté podélně uložené listové pružiny. Mají však progresivní charakteristiku, takže potom plní svou funkci stejně dobře a efektně i efektivně, jako u vozidla plně zatíženého.

Motor (v našem případě nejvýkonnější verze přeplňovaného vznětového pětiválce) nadchne šíří využitelných o-táček. Bez nadsázky: lze jej plně zatěžovat téměř od volnoběžných otáček a hnát jej až do přibližně 3600/min-1! Naprosto optimálně na něj navazuje šestistupňová převodovka, která je standardním vybavením. Její odstupňování oceníme jak v pražské džungli, tak na dálnici, u vozidla plně zatíženého i prázdného. Skvělé jsou krátké dráhy řadicí páky u volantu a minimální ovládací síly.

Vzhledem k tomu, že jsme jezdili s nejdelším crafterem, kvitovali jsme s povděkem nadprůměrně velký rejd předních kol, který umožňuje brilantní manévrování. Jedinou komplikací soužití s tímto výtečným moderním vozidlem byly jeho nároky na prostor při parkování. Zabral místo dvou osobních...

Technické parametry
Motorvznětový řadový pětiválec
Rozvod/počet ventilůOHC/20
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem2459 cm3
Největší výkon120 kW/3500 min-1
Točivý moment350 N.m/2000 min-1
Převodovkašestistupňová
Brzdykotoučové
Rozvor náprav4325 mm
Vnější rozměry7360 x 2005 x 2415 mm
Výška podlahy545 mm
Objem nádrže paliva75 l
Největší rychlost163 km/h
Spotřeba paliva8,6 l/100 km
Základní cena509 367 Kč bez DPH
Cena testovaného kusu827 686 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

Spolupracujeme s TipCars.com
Novinka amerického námořnictva: ponorkový dron bojující s minami Novinka amerického námořnictva: ponorkový dron bojující s minami

Americké námořnictvo má nový ponorkový dron, který dokáže…

Odpověď Sobotkovi. Babiš chce snížit daně všem s příjmem do 113 tisíc Odpověď Sobotkovi. Babiš chce snížit daně všem s příjmem do 113 tisíc

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš chce…

GALERIE: Projděte se s námi Havanou. Krása historie i moderní oprýskanost GALERIE: Projděte se s námi Havanou. Krása historie i moderní oprýskanost

Havana je nádherné historické město, v němž se snoubí…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat! Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat!

Kia představila čtvrtou generaci modelu Rio už minulý rok…

 




Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen

Volkswagen Užitkové vozy během slavnostní akce otevřel…

 



 
Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování!

Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování!

Dnes 08:36

Náš čtenář Petr Slavíček načapal na silnici u Mladé Boleslavi téměř odmaskovanou novou Škody Yeti. Jak moc se liší od Seatu Ateca?




Blesk.cz

Americké veverky čeká v Británii sterilizace. Země chce ochránit své „zrzečky“

Americké veverky čeká v Británii sterilizace. Země…

Britská vláda připravuje ve snaze ochránit domácí veverku obecnou před nepůvodní veverkou popelavou rozsáhlý…

Zesnulý herec Pavlata (†71): 19 dnů po pohřbu zemřel náhle i bratr Jan (†63)!

Zesnulý herec Pavlata (†71): 19 dnů po pohřbu zemřel…

Sotva se příbuzní alespoň minimálně vzpamatovali ze smrti herce a dabéra Michala Pavlaty (†71), přišla další…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Hradec 3:1. Domácí opustili sestupovou příčku

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Hradec 3:1. Domácí opustili…

Fotbalisté Jihlavy vyhráli v předehrávce 18. ligového kola v záchranářském souboji nad Hradcem Králové 3:1.…

Vítej do rodiny! Dočkalův přestup do Číny potvrdil už také klub

Vítej do rodiny! Dočkalův přestup do Číny potvrdil…

Čekání je u konce. Reprezentační záložník Bořek Dočkal definitivně přestupuje ze Sparty do čínské Superligy, kde…

 

Reflex.cz

Etika v boji proti terorismu. Nutnost, nebo nonsens?

Etika v boji proti terorismu. Nutnost, nebo nonsens?

Vážený pane profesore, není to tak dlouho, co byl jedním výše postaveným klerikem zveřejněn název jeho…

Mažte šišky a kobližky, přichází masopust. Jak na něj?

Mažte šišky a kobližky, přichází masopust. Jak na něj?

Dneska už si koblihy spojíme spíš s předvolební kampaní Andreje Babiše než s masopustem. Škoda. Tak blbou…

 
 
reklama