Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

 
 

Nová generace populárního užitkového vozidla Volkswagen LT vyjela s typovým označením Crafter v už i na naše silnice. Vyzkoušeli jsme si proto v provozu parametry velmi žádané verze s prodlouženou budkou řidiče a jednoduchou valníkovou nástavbou.

Radikálně modernizovaná konstrukce, ale i výrobní technologie posunuly craftera na špičku kategorie prakticky ve všech směrech. Konstruktérům se podařilo rozvinout dosavadní klady předchůdce zásadním způsobem. Zejména ten největší, jímž jsou jízdní vlastnosti. Druhý, životnost a spolehlivost, jsme zatím ověřit nemohli. Významné zlepšení jsme však zaznamenali v parametru dnes nejsledovanějším, jímž jsou provozní náklady. Crafter je velmi skromný, servisně nenáročný (např. výměna oleje po 50 000 km) a až překvapivě úsporný.

Nejdelší kombinace v sortimentu výrobce působí jen na pohled trochu výjimečně, protože se jedná o velmi praktickou verzi sloužící přepravě více osob (v našem případě šesti) a nákladu (v našem případě o hmotnosti až 1544 kg). Takové vozidlo v dnešním boomu stavebnictví velmi často slouží menším stavebním četám k přesunům mezi pracovišti s tím, že nákladem je jejich vybavení a základní materiál.

Výrobce nabízí v pěti stovkách modifikací podvozky s třemi délkami rozvoru (3250, 3665 a 4325 mm) v kategoriích 3000, 3500 a 5000 kg celkové hmotnosti. My jsme měli k dispozici největší z nich.

Volkswagen svůj úspěšný model modernizoval při příležitosti přechodu na motory odpovídající požadavkům normy Euro 4, ale v podstatně širším měřítku. Pozoruhodný je již design. Konzervativní, ale přitom osobitý a nesporně příjemně pohledný. Zejména markanty viditelné z dálky (rozměrné světlomety či „gril“ masky chladiče) jsou pozitivním prvky zdařilého celku. Uvnitř již v základní výbavě najdeme řadu špičkových soudobých zařízení v čele s ABS poslední generace, ESP a ASR.

Po usednutí za volant je prvním dominantním dojmem to, jak pečlivě konstruktéři přestavěli pracoviště řidiče a jakou pozornost věnovali každému detailu. Pracovní vozidlo proto poskytuje posádce nadprůměrnou úroveň pohodlí, bezchybný výhled vše mi směry (skvělá jsou zpětná zrcátka se směrovými svítilnami integrovanými v jejich plášti). Na palubě najdeme ve standardu airbag řidiče, elektrické ovládání oken předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kvalitní pryžovou podlahu s nekluzkým povrchem, odlučovač pevných částic ve výfukovém traktu, z nadstandardu bylo u našeho craftera navíc například zesílení přední nápravy na 2000 kg povolené zátěže (z 1850 kg), instalace příčných zkutných stabilizátorů vpředu i vzadu, zesílené zadní tlumiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant nastavitelný ve dvou rovinách, lepší radiopřijímač, prosklení zadní stěny budky řidiče, instalace lavicového dvojsedla spolujezdců...

Na komunikacích rychlostního charakteru je crafter naprosto stabilní (s přispěním efektu velmi dlouhého rozvoru) a nadchne pérováním. I zcela prázdný jede přes nerovnosti plavně a bez poskakování. Přitom pérování zadní nápravy je klasické až ortodoxní - dvě dvoulisté podélně uložené listové pružiny. Mají však progresivní charakteristiku, takže potom plní svou funkci stejně dobře a efektně i efektivně, jako u vozidla plně zatíženého.

Motor (v našem případě nejvýkonnější verze přeplňovaného vznětového pětiválce) nadchne šíří využitelných o-táček. Bez nadsázky: lze jej plně zatěžovat téměř od volnoběžných otáček a hnát jej až do přibližně 3600/min-1! Naprosto optimálně na něj navazuje šestistupňová převodovka, která je standardním vybavením. Její odstupňování oceníme jak v pražské džungli, tak na dálnici, u vozidla plně zatíženého i prázdného. Skvělé jsou krátké dráhy řadicí páky u volantu a minimální ovládací síly.

Vzhledem k tomu, že jsme jezdili s nejdelším crafterem, kvitovali jsme s povděkem nadprůměrně velký rejd předních kol, který umožňuje brilantní manévrování. Jedinou komplikací soužití s tímto výtečným moderním vozidlem byly jeho nároky na prostor při parkování. Zabral místo dvou osobních...

Technické parametry
Motorvznětový řadový pětiválec
Rozvod/počet ventilůOHC/20
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem2459 cm3
Největší výkon120 kW/3500 min-1
Točivý moment350 N.m/2000 min-1
Převodovkašestistupňová
Brzdykotoučové
Rozvor náprav4325 mm
Vnější rozměry7360 x 2005 x 2415 mm
Výška podlahy545 mm
Objem nádrže paliva75 l
Největší rychlost163 km/h
Spotřeba paliva8,6 l/100 km
Základní cena509 367 Kč bez DPH
Cena testovaného kusu827 686 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

Spolupracujeme s TipCars.com
Vítek hodlá vrátit závodiště v Chuchli mezi evropskou elitu, plánuje stamilionové investice Vítek hodlá vrátit závodiště v Chuchli mezi evropskou elitu, plánuje stamilionové investice

Rodina miliardáře Radovana Vítka investuje do dostihového…

Akcie, měny & názory Miroslava Frayera: Příležitosti stále existují Akcie, měny & názory Miroslava Frayera: Příležitosti stále existují

Americký akciový trh byl v dosavadním průběhu tohoto roku…

Německo na pomoci Řecku vydělalo miliardy eur Německo na pomoci Řecku vydělalo miliardy eur

Německo od roku 2010 vydělalo na pomoci Řecku nejméně 2,9…

Zásadní není vláda s důvěrou, ale důstojnost ČSSD, říká Jan Chvojka Zásadní není vláda s důvěrou, ale důstojnost ČSSD, říká Jan Chvojka

Kdyby Miroslav Poche po schůzce s prezidentem Milošem…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní

Pokud si opravdu myslíte, že japonská dvojčata GT 86 a…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 



VW Crafter Kombi a Freestyle: Osoby i zábava VW Crafter Kombi a Freestyle: Osoby i zábava

Z přestaveb modelu Crafter oficiálně nabízených českým…

 



 
Odhalujeme tajemství nové Kie Ceed: Kdy se začne prodávat? Jaké karosářské verze nabídne?

Odhalujeme tajemství nové Kie Ceed: Kdy se začne prodávat? Jaké karosářské verze nabídne?

Dnes 12:50

Nejnovější generace oblíbeného kompaktu korejské značky vstoupí do prodeje během letních prázdnin.




Blesk.cz

Prezident Zeman znovu v akci: Čeká Evropu nová vlna migrace? A co udělá s vládou?

Prezident Zeman znovu v akci: Čeká Evropu nová vlna…

Prezident Miloš Zeman už překonal sto dní ve svém druhém fuknčním období, a tak znovu usedne na zámku v Lánech…

„Kde se tu ty schody vzaly?“ Řidič v Chomutově věřil navigaci a takhle to skončilo

„Kde se tu ty schody vzaly?“ Řidič v Chomutově věřil…

Kuriózní podívaná se naskytla lidem v chomutovské Hornické ulici. Na schodech se tu zaseklo auto, jehož řidič…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Podprůměrný výkon, mrzí Kolocovou. České hvězdy jsou v Ostravě na hraně

Podprůměrný výkon, mrzí Kolocovou. České hvězdy jsou…

Plážové volejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová a Michala Kvapilová, vicemistryně Evropy a šestý pár světového…

 

Reflex.cz

Případ Tommyho Robinsona: Jak udělat z radikálů evropské hrdiny boje za pravdu

Případ Tommyho Robinsona: Jak udělat z radikálů…

V posledních letech vidíme v Evropě nástup legitimizace osobností z okraje společnosti do jejího centra. Lidé,…

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další migrační vlny a ona je nezastaví, říká Daniel Kaiser

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další…

„Angela Merkelová přežije, bude to ale takové politické vegetování.“ Komentátor Daniel Kaiser už konec německé…