Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

 
 

Nová generace populárního užitkového vozidla Volkswagen LT vyjela s typovým označením Crafter v už i na naše silnice. Vyzkoušeli jsme si proto v provozu parametry velmi žádané verze s prodlouženou budkou řidiče a jednoduchou valníkovou nástavbou.

Radikálně modernizovaná konstrukce, ale i výrobní technologie posunuly craftera na špičku kategorie prakticky ve všech směrech. Konstruktérům se podařilo rozvinout dosavadní klady předchůdce zásadním způsobem. Zejména ten největší, jímž jsou jízdní vlastnosti. Druhý, životnost a spolehlivost, jsme zatím ověřit nemohli. Významné zlepšení jsme však zaznamenali v parametru dnes nejsledovanějším, jímž jsou provozní náklady. Crafter je velmi skromný, servisně nenáročný (např. výměna oleje po 50 000 km) a až překvapivě úsporný.

Nejdelší kombinace v sortimentu výrobce působí jen na pohled trochu výjimečně, protože se jedná o velmi praktickou verzi sloužící přepravě více osob (v našem případě šesti) a nákladu (v našem případě o hmotnosti až 1544 kg). Takové vozidlo v dnešním boomu stavebnictví velmi často slouží menším stavebním četám k přesunům mezi pracovišti s tím, že nákladem je jejich vybavení a základní materiál.

Výrobce nabízí v pěti stovkách modifikací podvozky s třemi délkami rozvoru (3250, 3665 a 4325 mm) v kategoriích 3000, 3500 a 5000 kg celkové hmotnosti. My jsme měli k dispozici největší z nich.

Volkswagen svůj úspěšný model modernizoval při příležitosti přechodu na motory odpovídající požadavkům normy Euro 4, ale v podstatně širším měřítku. Pozoruhodný je již design. Konzervativní, ale přitom osobitý a nesporně příjemně pohledný. Zejména markanty viditelné z dálky (rozměrné světlomety či „gril“ masky chladiče) jsou pozitivním prvky zdařilého celku. Uvnitř již v základní výbavě najdeme řadu špičkových soudobých zařízení v čele s ABS poslední generace, ESP a ASR.

Po usednutí za volant je prvním dominantním dojmem to, jak pečlivě konstruktéři přestavěli pracoviště řidiče a jakou pozornost věnovali každému detailu. Pracovní vozidlo proto poskytuje posádce nadprůměrnou úroveň pohodlí, bezchybný výhled vše mi směry (skvělá jsou zpětná zrcátka se směrovými svítilnami integrovanými v jejich plášti). Na palubě najdeme ve standardu airbag řidiče, elektrické ovládání oken předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kvalitní pryžovou podlahu s nekluzkým povrchem, odlučovač pevných částic ve výfukovém traktu, z nadstandardu bylo u našeho craftera navíc například zesílení přední nápravy na 2000 kg povolené zátěže (z 1850 kg), instalace příčných zkutných stabilizátorů vpředu i vzadu, zesílené zadní tlumiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant nastavitelný ve dvou rovinách, lepší radiopřijímač, prosklení zadní stěny budky řidiče, instalace lavicového dvojsedla spolujezdců...

Na komunikacích rychlostního charakteru je crafter naprosto stabilní (s přispěním efektu velmi dlouhého rozvoru) a nadchne pérováním. I zcela prázdný jede přes nerovnosti plavně a bez poskakování. Přitom pérování zadní nápravy je klasické až ortodoxní - dvě dvoulisté podélně uložené listové pružiny. Mají však progresivní charakteristiku, takže potom plní svou funkci stejně dobře a efektně i efektivně, jako u vozidla plně zatíženého.

Motor (v našem případě nejvýkonnější verze přeplňovaného vznětového pětiválce) nadchne šíří využitelných o-táček. Bez nadsázky: lze jej plně zatěžovat téměř od volnoběžných otáček a hnát jej až do přibližně 3600/min-1! Naprosto optimálně na něj navazuje šestistupňová převodovka, která je standardním vybavením. Její odstupňování oceníme jak v pražské džungli, tak na dálnici, u vozidla plně zatíženého i prázdného. Skvělé jsou krátké dráhy řadicí páky u volantu a minimální ovládací síly.

Vzhledem k tomu, že jsme jezdili s nejdelším crafterem, kvitovali jsme s povděkem nadprůměrně velký rejd předních kol, který umožňuje brilantní manévrování. Jedinou komplikací soužití s tímto výtečným moderním vozidlem byly jeho nároky na prostor při parkování. Zabral místo dvou osobních...

Technické parametry
Motorvznětový řadový pětiválec
Rozvod/počet ventilůOHC/20
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem2459 cm3
Největší výkon120 kW/3500 min-1
Točivý moment350 N.m/2000 min-1
Převodovkašestistupňová
Brzdykotoučové
Rozvor náprav4325 mm
Vnější rozměry7360 x 2005 x 2415 mm
Výška podlahy545 mm
Objem nádrže paliva75 l
Největší rychlost163 km/h
Spotřeba paliva8,6 l/100 km
Základní cena509 367 Kč bez DPH
Cena testovaného kusu827 686 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Moia představuje svůj první elektromobil na základech VW Crafter Moia představuje svůj první elektromobil na základech VW Crafter

Nejmladší značka koncernu Volkswagen Group představuje…

Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů

Volkswagen Group to s elektrickou energií myslí vážně a…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…