Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

 
 

Nová generace populárního užitkového vozidla Volkswagen LT vyjela s typovým označením Crafter v už i na naše silnice. Vyzkoušeli jsme si proto v provozu parametry velmi žádané verze s prodlouženou budkou řidiče a jednoduchou valníkovou nástavbou.

Radikálně modernizovaná konstrukce, ale i výrobní technologie posunuly craftera na špičku kategorie prakticky ve všech směrech. Konstruktérům se podařilo rozvinout dosavadní klady předchůdce zásadním způsobem. Zejména ten největší, jímž jsou jízdní vlastnosti. Druhý, životnost a spolehlivost, jsme zatím ověřit nemohli. Významné zlepšení jsme však zaznamenali v parametru dnes nejsledovanějším, jímž jsou provozní náklady. Crafter je velmi skromný, servisně nenáročný (např. výměna oleje po 50 000 km) a až překvapivě úsporný.

Nejdelší kombinace v sortimentu výrobce působí jen na pohled trochu výjimečně, protože se jedná o velmi praktickou verzi sloužící přepravě více osob (v našem případě šesti) a nákladu (v našem případě o hmotnosti až 1544 kg). Takové vozidlo v dnešním boomu stavebnictví velmi často slouží menším stavebním četám k přesunům mezi pracovišti s tím, že nákladem je jejich vybavení a základní materiál.

Výrobce nabízí v pěti stovkách modifikací podvozky s třemi délkami rozvoru (3250, 3665 a 4325 mm) v kategoriích 3000, 3500 a 5000 kg celkové hmotnosti. My jsme měli k dispozici největší z nich.

Volkswagen svůj úspěšný model modernizoval při příležitosti přechodu na motory odpovídající požadavkům normy Euro 4, ale v podstatně širším měřítku. Pozoruhodný je již design. Konzervativní, ale přitom osobitý a nesporně příjemně pohledný. Zejména markanty viditelné z dálky (rozměrné světlomety či „gril“ masky chladiče) jsou pozitivním prvky zdařilého celku. Uvnitř již v základní výbavě najdeme řadu špičkových soudobých zařízení v čele s ABS poslední generace, ESP a ASR.

Po usednutí za volant je prvním dominantním dojmem to, jak pečlivě konstruktéři přestavěli pracoviště řidiče a jakou pozornost věnovali každému detailu. Pracovní vozidlo proto poskytuje posádce nadprůměrnou úroveň pohodlí, bezchybný výhled vše mi směry (skvělá jsou zpětná zrcátka se směrovými svítilnami integrovanými v jejich plášti). Na palubě najdeme ve standardu airbag řidiče, elektrické ovládání oken předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kvalitní pryžovou podlahu s nekluzkým povrchem, odlučovač pevných částic ve výfukovém traktu, z nadstandardu bylo u našeho craftera navíc například zesílení přední nápravy na 2000 kg povolené zátěže (z 1850 kg), instalace příčných zkutných stabilizátorů vpředu i vzadu, zesílené zadní tlumiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant nastavitelný ve dvou rovinách, lepší radiopřijímač, prosklení zadní stěny budky řidiče, instalace lavicového dvojsedla spolujezdců...

Na komunikacích rychlostního charakteru je crafter naprosto stabilní (s přispěním efektu velmi dlouhého rozvoru) a nadchne pérováním. I zcela prázdný jede přes nerovnosti plavně a bez poskakování. Přitom pérování zadní nápravy je klasické až ortodoxní - dvě dvoulisté podélně uložené listové pružiny. Mají však progresivní charakteristiku, takže potom plní svou funkci stejně dobře a efektně i efektivně, jako u vozidla plně zatíženého.

Motor (v našem případě nejvýkonnější verze přeplňovaného vznětového pětiválce) nadchne šíří využitelných o-táček. Bez nadsázky: lze jej plně zatěžovat téměř od volnoběžných otáček a hnát jej až do přibližně 3600/min-1! Naprosto optimálně na něj navazuje šestistupňová převodovka, která je standardním vybavením. Její odstupňování oceníme jak v pražské džungli, tak na dálnici, u vozidla plně zatíženého i prázdného. Skvělé jsou krátké dráhy řadicí páky u volantu a minimální ovládací síly.

Vzhledem k tomu, že jsme jezdili s nejdelším crafterem, kvitovali jsme s povděkem nadprůměrně velký rejd předních kol, který umožňuje brilantní manévrování. Jedinou komplikací soužití s tímto výtečným moderním vozidlem byly jeho nároky na prostor při parkování. Zabral místo dvou osobních...

Technické parametry
Motorvznětový řadový pětiválec
Rozvod/počet ventilůOHC/20
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem2459 cm3
Největší výkon120 kW/3500 min-1
Točivý moment350 N.m/2000 min-1
Převodovkašestistupňová
Brzdykotoučové
Rozvor náprav4325 mm
Vnější rozměry7360 x 2005 x 2415 mm
Výška podlahy545 mm
Objem nádrže paliva75 l
Největší rychlost163 km/h
Spotřeba paliva8,6 l/100 km
Základní cena509 367 Kč bez DPH
Cena testovaného kusu827 686 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeský hejtman Zimola rezignoval na svou funkci Jihočeský hejtman Zimola rezignoval na svou funkci

Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) rezignoval na…

Na trať Posázavského pacifiku se vrátí lokomotiva Bardotka Na trať Posázavského pacifiku se vrátí lokomotiva Bardotka

Výletníky na trati Posázavského pacifiku začne od soboty…

Z parketu Jany Steckerové: Euro pookřálo Z parketu Jany Steckerové: Euro pookřálo

Po vítězství Emmanuela Macrona v prvním kole…

Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU

Británie nebude mít po vystoupení z Evropské unie stejná…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí? Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí?

Zájemci o nového craftera si mohou vybírat z pohonu…

Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

 



 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Válka vdovy po Ornestovi Kolářové s Janečkovou: Je smutné, že takhle mluví, říká moderátorka Pošty pro tebe

Válka vdovy po Ornestovi Kolářové s Janečkovou: Je…

Od pohřbu herce Jiřího Ornesta (†70) utekl více než týden, ale ty dvě si k sobě stále nenašly cestu. Vdova…

 

iSport.cz

Slovensko se před MS bojí! Všichni z NHL odmítli přijet, hrozí blamáž

Slovensko se před MS bojí! Všichni z NHL odmítli…

Obavy jsou na místě. Slovenští fanoušci se před hokejovým šampionátem v Německu a Francii strachují o udržení…

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona smetla Osasunu 7:1

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona…

Fotbalisté Realu Madrid a Barcelony se ve 34. kole La Ligy činili. „Bílý balet“ vyhrál na půdě La Coruni jasně…

 

Reflex.cz

Revoluční krok v Zimbabwe: Nemáte na školné pro děti? Můžete platit živou kozou či ovcí

Revoluční krok v Zimbabwe: Nemáte na školné pro…

V roce 1980 se obyvatelé někdejší britské kolonie Rhodesie dočkali vytoužené nezávislosti. Ovšem od roku 1987…

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí říkat „zakladatel míru a národní jednoty, vůdce národa...

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí…

Autoritářští vládcové světa si zakládají i na svých nejrůznějších titulech, která pak používají především…