Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

Volkswagen Crafter 50 DOKA 2.5 TDI - Moderna pro práci

 
 

Nová generace populárního užitkového vozidla Volkswagen LT vyjela s typovým označením Crafter v už i na naše silnice. Vyzkoušeli jsme si proto v provozu parametry velmi žádané verze s prodlouženou budkou řidiče a jednoduchou valníkovou nástavbou.

Radikálně modernizovaná konstrukce, ale i výrobní technologie posunuly craftera na špičku kategorie prakticky ve všech směrech. Konstruktérům se podařilo rozvinout dosavadní klady předchůdce zásadním způsobem. Zejména ten největší, jímž jsou jízdní vlastnosti. Druhý, životnost a spolehlivost, jsme zatím ověřit nemohli. Významné zlepšení jsme však zaznamenali v parametru dnes nejsledovanějším, jímž jsou provozní náklady. Crafter je velmi skromný, servisně nenáročný (např. výměna oleje po 50 000 km) a až překvapivě úsporný.

Nejdelší kombinace v sortimentu výrobce působí jen na pohled trochu výjimečně, protože se jedná o velmi praktickou verzi sloužící přepravě více osob (v našem případě šesti) a nákladu (v našem případě o hmotnosti až 1544 kg). Takové vozidlo v dnešním boomu stavebnictví velmi často slouží menším stavebním četám k přesunům mezi pracovišti s tím, že nákladem je jejich vybavení a základní materiál.

Výrobce nabízí v pěti stovkách modifikací podvozky s třemi délkami rozvoru (3250, 3665 a 4325 mm) v kategoriích 3000, 3500 a 5000 kg celkové hmotnosti. My jsme měli k dispozici největší z nich.

Volkswagen svůj úspěšný model modernizoval při příležitosti přechodu na motory odpovídající požadavkům normy Euro 4, ale v podstatně širším měřítku. Pozoruhodný je již design. Konzervativní, ale přitom osobitý a nesporně příjemně pohledný. Zejména markanty viditelné z dálky (rozměrné světlomety či „gril“ masky chladiče) jsou pozitivním prvky zdařilého celku. Uvnitř již v základní výbavě najdeme řadu špičkových soudobých zařízení v čele s ABS poslední generace, ESP a ASR.

Po usednutí za volant je prvním dominantním dojmem to, jak pečlivě konstruktéři přestavěli pracoviště řidiče a jakou pozornost věnovali každému detailu. Pracovní vozidlo proto poskytuje posádce nadprůměrnou úroveň pohodlí, bezchybný výhled vše mi směry (skvělá jsou zpětná zrcátka se směrovými svítilnami integrovanými v jejich plášti). Na palubě najdeme ve standardu airbag řidiče, elektrické ovládání oken předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kvalitní pryžovou podlahu s nekluzkým povrchem, odlučovač pevných částic ve výfukovém traktu, z nadstandardu bylo u našeho craftera navíc například zesílení přední nápravy na 2000 kg povolené zátěže (z 1850 kg), instalace příčných zkutných stabilizátorů vpředu i vzadu, zesílené zadní tlumiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant nastavitelný ve dvou rovinách, lepší radiopřijímač, prosklení zadní stěny budky řidiče, instalace lavicového dvojsedla spolujezdců...

Na komunikacích rychlostního charakteru je crafter naprosto stabilní (s přispěním efektu velmi dlouhého rozvoru) a nadchne pérováním. I zcela prázdný jede přes nerovnosti plavně a bez poskakování. Přitom pérování zadní nápravy je klasické až ortodoxní - dvě dvoulisté podélně uložené listové pružiny. Mají však progresivní charakteristiku, takže potom plní svou funkci stejně dobře a efektně i efektivně, jako u vozidla plně zatíženého.

Motor (v našem případě nejvýkonnější verze přeplňovaného vznětového pětiválce) nadchne šíří využitelných o-táček. Bez nadsázky: lze jej plně zatěžovat téměř od volnoběžných otáček a hnát jej až do přibližně 3600/min-1! Naprosto optimálně na něj navazuje šestistupňová převodovka, která je standardním vybavením. Její odstupňování oceníme jak v pražské džungli, tak na dálnici, u vozidla plně zatíženého i prázdného. Skvělé jsou krátké dráhy řadicí páky u volantu a minimální ovládací síly.

Vzhledem k tomu, že jsme jezdili s nejdelším crafterem, kvitovali jsme s povděkem nadprůměrně velký rejd předních kol, který umožňuje brilantní manévrování. Jedinou komplikací soužití s tímto výtečným moderním vozidlem byly jeho nároky na prostor při parkování. Zabral místo dvou osobních...

Technické parametry
Motorvznětový řadový pětiválec
Rozvod/počet ventilůOHC/20
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem2459 cm3
Největší výkon120 kW/3500 min-1
Točivý moment350 N.m/2000 min-1
Převodovkašestistupňová
Brzdykotoučové
Rozvor náprav4325 mm
Vnější rozměry7360 x 2005 x 2415 mm
Výška podlahy545 mm
Objem nádrže paliva75 l
Největší rychlost163 km/h
Spotřeba paliva8,6 l/100 km
Základní cena509 367 Kč bez DPH
Cena testovaného kusu827 686 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Svůj jaderný arzenál dále posilují Čína, Indie, Pákistán i KLDR, tvrdí studie Svůj jaderný arzenál dále posilují Čína, Indie, Pákistán i KLDR, tvrdí studie

Počet jaderných hlavic ve světě v průběhu loňského roku…

Blíží se rekonstrukce Staroměstské tržnice, město investuje čtvrt miliardy Blíží se rekonstrukce Staroměstské tržnice, město investuje čtvrt miliardy

Praha plánuje investovat 250 milionů korun do oprav…

Některé investory bych nejraději vyměnil, říká zakladatel kiwi.com Oliver Dlouhý Některé investory bych nejraději vyměnil, říká zakladatel kiwi.com Oliver Dlouhý

Jeho firma loni prodala letenky za osm miliard, letos to…

Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany

Kdyby byly tématem voleb jen obrana a bezpečnost, dohodly…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

 



VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie

Volkswagen Užitkové vozy na letošním veletrhu Caravan…

Volkswagen proměnil Crafter ve studii obytného vozu California XXL Volkswagen proměnil Crafter ve studii obytného vozu California XXL

Pro letošní Caravan Salon v Düsseldorfu si připravila…

 



 
Volvo XC40 oficiálně: Rodina SUV se rozrůstá o nejmenšího člena. Čím zaujme?

Volvo XC40: Rodina SUV se rozrůstá o nejmenšího člena. Čím zaujme?

Dnes 12:54

Paleta sportovně-užitkových vozů značky Volvo se premiérou v italském Miláně rozrůstá o nejmenší model XC40.




Blesk.cz

Edge má 300 milionů aktivních zařízení, pravidelných uživatelů ale bude méně

Edge má 300 milionů aktivních zařízení, pravidelných…

Microsoft na Edge Web Summit oznámil, že jeho prohlížeč Edge z Windows 10 je aktivně používaný na 330 milionech…

Svatební zvony už bijí, napsal Noid k fotce z magistrátu! Koho si bral?

Svatební zvony už bijí, napsal Noid k fotce z…

Václav Noid Bárta (36) a Iva Pazderková (37) se na sociálních sítích chlubili společnými fotkami z pražského…

 

iSport.cz

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání vtipů o Kimovi

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání…

Fotbalisté indického klubu FC Bengaluru vyrazili minulý týden do Severní Koreje kvůli odvetě v AFC Cupu, asijské…

Otázky o Laver Cupu: Kolikrát nastoupí Federer? Proč Evropa uspěje na 90 %?

Otázky o Laver Cupu: Kolikrát nastoupí Federer? Proč…

Nebude to exhibice a pouhý kasaštyk, dušují se zúčastnění Laver Cupu. Ač jsou za taková slova placení, lze jim…

 

Reflex.cz

Tlučhuba zblízka aneb Neuróza jako nedostatek základní slušnosti

Tlučhuba zblízka aneb Neuróza jako nedostatek…

Ve svém zcela soukromém životě, při shánění medu, který pojídám ve velkém množství, jsem se omylem dostal do…

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se chyb? Odpovědi vás překvapí

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se…

V novém čísle Reflexu si můžete přečíst aktuální kulatý stůl o budoucnosti českých základních škol. Sešli se u…