Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf Variant: první jízdní dojmy + české ceny

Ondřej Láník
Diskuze (83)
Nejvetší novinkou řady Golf v letošním roce bude nové kombi Variant, se kterým se původně vůbec nepočítalo. Nakonec zákazníci svůj oblíbený model dostanou. Co přesně nabízí navíc proti konkurenci jsme zjišťovali během jízd v okolí Wolfsburgu.

Pátá generace Golfu je na trhu již několik let a nedávno proběhly tiskem neoficiální informace o brzkém příchodu jeho nástupce. S Golfem šesté generace to nakonec asi nebude tak horké jak to ještě nedávno vypadalo. Nejvetší novinkou řady Golf v letošním roce proto bude nové kombi Variant, se kterým se původně nepočítalo. Nakonec zákazníci svůj oblíbený model i tentokrát dostanou. Co přesně nabízí navíc proti vnitrokoncernové a ostatní konkurenci jsme zjišťovali během seznamovacích jízd v okolí Wolfsburgu.

Golf Variant - krátká, ale úspěšná historie

Historie praktických Golfů s karoserií kombi není ani zdaleka tak obsáhlá jako v případě krátkých hatchbacků. Sériové provedení se na trhu objevilo poprvé v roce 1993 (za 7 let vyrobeno 579.635 vozů odvozených z Golfu III) a v roce 1999 pak přišlo druhé provedení odvozené z Golfu IV (za 7 let vyrobeno 624.975 vozů). S pátou generací měla přijít nová móda vyšších rodinných vozů připomínajících svým designem a vlastnostmi pravé velkoprostorové modely. Za nástupce Golfu Variant byly považovány modely Golf Plus a technicky příbuzný Touran. Leč nestalo se tak. Desítky tisíc věrných - firemních i soukromých - zákazníků žádaly u prodejců klasické kombi tak dlouho, až se marketingové vedení nejprodávanější rodiny automobilů v nižší střední třídě na evropském kontinentu rozhodlo zariskovat a ve druhé polovině modelového cyklu představit poslední zbývající karosářskou verzi Golfu.

Nejdelší Golf v dějinách

Golf Variant je sice s délkou 4556 mm nejdelším vozem, jaký kdy toto označení nesl, ale koncernoví sourozenci se stejným rozvorem a s částečně odlišným zaměřením jsou v jeho těsném okolí (Octavia Combi 4572 mm, Altea XL 4467 mm). Velkou délku se snažili designéři zakrýt designem zadní části, který je v bočním profilu koncipován klasicky bez výraznějších překvapení. Zadní světlomety vůbec nezasahují do pátých dveří a jsou naopak dalece protaženy do blatníků. Jde však výhradně o styling, efektivní svítící plocha je jen v profilu směřujícímu k zádi. Tvarování Golfu Variant možná není typicky volkswagenovské, ale jde asi o výsledek snah o udržení tvarové svěžesti i ve chvíli, kdy bude hatchback nahrazen novou generací a dále snahy o úspory při vývoji nové karosářské verze (Golf Plus má například zadní svítilny ze světelných diody). Vpředu se Golf dočkal přídě z Jetty snad i proto, že se oba modely vyrábějí ve stejném závodě Volkswagenu v Mexiku.

Vnější rozměry Golf Variant vs.další Volkswageny
Rozměr Golf Variant Golf Golf Plus Touran Jetta Passat Variant
Délka [mm] 4556 4204 4206 4407 4554 4774
Šířka [mm] 1781 1759 1759 1794 1781 1820
Výška [mm] 1504 1485 1580 1635 1459 1517
Rozvor [mm] 2578 2578 2578 2678 2578 2709
Zav.prostor [l] 505/1495 350/1305 395/1490 695/1989 527 513/1641

Variant, Combi nebo XL?

Prostorných rodinných vozů v nižší střední třídě je spousta a dokonce i v rámci nabídky značek skupiny Volkswagen Group najdete několik alternativ. Co nového tedy vlastně Golf Variant přivezl? Na první pohled toho mnoho není. Prostředek k uspokojení poptávky firemních zákazníků ale má v ostré konkurenci podobných kombi opravdu co nabídnout. Zavazadlový prostor možná není papírově největší, ale jeho tvar je velmi pravidelný, s dvojitou podlahou nabízí praktickou zcela rovnou podlahu po sklopení sedadel a velkou šířku mezi podběhy. Možná to při pohledu na pečlivé čalounění vnitřku vozu vypadá nereálně, ale němečtí zákazníci, kteří opět odeberou většinu produkce, se prý ptávají na to, zda lze do vozu naložit europaletu. Série neoficiálních fotografií, které byly pracovníky Volkswagenu prezentovány ukázaly, že to možné je. V tomto ohledu je důležitá relativně nízko položená nakládací hrana (57 cm od země u nezatíženého vozu) i malá vzdálenost hrany a dna zavazadelníku.

Nejblíže je Golfu Variant zřejmě Octavia Combi, na kterou německý model ztrácí v papírových hodnotách základních i rozšířených objemů, ale naopak získává v oblasti jízdního komfortu, odhlučnění, izolace motoru od ostatních částí karoserie a stability ve vysokých rychlostech. Ne, že by česká alternativa nebyla dobrá, ale Volkswagen je o pověstný krůček napřed. Altea XL je pohodlnější volbou pro rodinu, protože posaz na všech místech je vzpřímenější a tudíž i přirozenější, zavazadlový prostor je jen nepatrně menší, ale automobil samotný je přitom o několik milimetrů kratší. Nejlepší kvalitativní dojem z interiéru si odnesete z Golfu, Octavie ztrácí jen nepatrně a s větším odstupem pak přichází v pořadí třetí SEAT.

Komfort - stabilita - přepravní kapacita

Velkou předností Volkswagenů je tradičně snadné ovládání, které je hned napoprvé tak přirozené, že si říkáte, že s tím autem jste už kdysi jeli. Pečlivé odhlučnění i těch nejhlasitějších a nejvíce vibrujících evropských motorů se zkratkou TDI dává rychle zapomenout na nešvary, které provází řidiče úsporných Škodovek. V Golfu se zkrátka podlaha nechvěje a motor neduní tak hluboce jako ve Škodě. Značnou míru na velmi snadné ovladatelnosti a komfortu současně má nastavení posilovače řízení a podvozku, které nám přišlo naprosto bezproblémové (vyzkoušeno s nejvýše třetinovým využitím pohotovostní hmotnosti). Na zadních sedadlech není ani při minimálním zatížení problém cestovat pohodlně, přestože za ně lze v krajním případě naložit přes 600 kg nákladu.

Golf Variant - Zavazadlový prostor s dvojitou podlahou bez dvojité podlahy
Základní objem po kryt [l] 505 560
Základní objem po střechu [l] 690 745
Objem při sklopení zadních sedadel po střechu [l] 1495 1550
Rovná plocha po sklopení zadních sedadel Ano Ne

Vedle silnějšího turbodieselu jsme vyzkoušeli také oba motory TSI. Jejich společným jmenovatelem je příjemná linearita v dávkování hnací síly. Ta roste s otáčkami velmi pozvolna, abyste se ve chvíli potřeby nejvyššího zrychlení vydávali bez nutnosti řazení až kamsi mezi 4000 a 6000 ot./min. Přeplňování kompresorem a turbodmychadlem nebrání obvyklé jízdě s řazením ve středních otáčkách a pro minimální spotřebu je nezbytný dlouhodobý pobyt v pásmu kolem 2000 ot./min. Bohužel hodnotám, které udává výrobce u motorů TSI, se prakticky nelze přiblížit, ačkoli v případě motorů TDI to tak nesplnitelný úkol není. Moderní benzinové motory TSI nebudou mít reálnou spotřebu srovnatelnou s atmosférickou variantou, ale jezdíte-li jak ve městě tak na silnicích a dálnicích, asi s nimi ušetříte ve srovnání s využitím konvenčních podobně výkonných benzinových motorů. Výhoda nízké spotřeby turbodieselů ale trvá.

Ceny na českém trhu

První cena Golfu Variant s motorem 1,4 (59 kW) začíná na 497.000,-Kč (k dodání později), ale první plnohodnotnou motorizací bude zřejmě až známý motor 1,6 MPI (75 kW). Stejně jako v případě Jetty je srovnání ceníku srovnatelného Volkswagenu a Škody velmi zajímavým čtením. Ano, zbrusu nový Volkswagen Golf Variant 1,6 (75 kW) je v nejlevnějším provedení absolutně dražší, ale už letmý pohled naznačí, u které značky, v případě z ceníkových cen, ušetříte více.

Základní Golf Variant Trendline přijíždí mj. s šesti airbagy, autorádiem s CD a MP3 přehrávačem, klimatizací "climatic" s poloautomatickou regulací, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, elektricky ovládanými okny vpředu i vzadu, ocelovými koly s pneumatikami 205/55 R16 atd. Dovybavením Octavie Combi na tuto úroveň se cenový rozdíl stává výhodnějším pro příznivce Volkswagenu a záleží již jen na tom, zda opravdu trváte na maximálních hodnotách zavazadelníku Octavie. Opravdu bohatá výbava vyjde pravděpodobně v Golfu levněji. Například dvouzónová automatická klimatizace Climatic přijde jen na 5.500,-Kč, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin na 12.200,-Kč, sedmnáctipalcová kola 16.900,-Kč a nejlevnější vestavěný navigační systém pak na 20.000,-Kč (včetně datového CD).

Volkswagen Golf Variant na českém trhu
Model 1,4 (59 kW) 1,6 (75 kW) 1,4 TSI (103 kW) 1,4 TSI (125 kW) 1,9 TDI 2,0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1390 1595 1390 1390 1896 1968
Válce/ventily 4/4 4/2 4/4 4/4 4/2 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 59/5000 75/5600 103/5600 125/6000 77/4000 103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 132/3800 148/3800 220/1500-4000 240/1500-4750 250/1900 320/1750-2500
Max. rychlost [km/h] n/a 184 205 220 187 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] n/a 12,3 9,5 8,5 12,2 9,8
Komb. spotřeba [l/100 km] n/a 7,4 7,1 7,3 5,2 5,6
Cena Tendline [Kč] 497.000,- 535.400,- - - 603.200,- -
Cena Comfortline [Kč] - 565.400,- 644.200,- 712.300,- 633.100,- 688.500,-
Cena Sportline [Kč] - - 670.900,- 739.000,- 659.900,- 715.200,-
Ondřej Láník
Diskuze (83)
5. 6. 2007 07:29
Re: podiveni
A co by tu robil, touto verziou ten Golf totalne sprznili, tu nema co ani GTI pochvalit...
5. 6. 2007 07:27
Re: Miliónová VARIANTa
Tretie bocne okno s chromovou listickou mi zaprve pride trochu archaicke, zadruhe mi pripomina starsie BMW a zatretie ziadne vynimocne krivky som tu nezaregistroval. Sklon zadneho okna je sklon zadneho okna, vidis v tom nejaky zvlastny dizajnovy prvok? Kazde kombi ma zadne okno pod nejakym sklonom, nie... >:D . Vyraznym dizajnovym prvkom u tohto vozu su prave zadne svetla a plochy pod oknom piatych dveri, a nic z toho k tomuto autu vobec nesedi. Zaujimave, ze ani Ty si prave tie najvyraznejsie prvky ani nespomenul. Uz si zacinam mysliet, ze priaznivci tej nemeckej bezvyraznej nudy maju total ine myslienkove pochody co sa vkusu v dizajne aut tyka...
4. 6. 2007 20:38
Re: Miliónová VARIANTa
Podívej se na propracované provedení třetích bočních oken,které velmi odlehčují záď a ta vypadá přirozeně,dále na výrazný,až dynamický sklon zadního okna...prostě dle mého se kombi povedlo ;-)
4. 6. 2007 09:17
Re: Golf
to nebola chybicka, chybicka by bola "z"...7.pad....
4. 6. 2007 06:33
Re: Miliónová VARIANTa
Cece, vysvetli mi u toho zadku tu eleganciu. Ja ju tam vazne nikdy necitim. Tento kombik mi pripada trochu dlhsi ako je zdrave na kvazi noblesneho lidra nizsej strednej. Mne to skor pripada, ze ten zadok je z nejakeho ineho auta. Cely Golf ma velke len jemne zaoblene plochy, ten zadok je pod zadnym oknom poprehybany nejak moc. Svetla mi pripadaju o dve generacie starsie ako cele auto. Z urciteho pohladu akoby snaha podobat sa na BMW. Nie, tento kombik rozhodne odo mna :yes: nedostava, kombik A04 bol ovela vydarenejsi. Za toto nic ine ako :no: dat nemozem, to auto mi pripada len ako z nudze cnost.