Volkswagen Golf Variant: první jízdní dojmy + české ceny

Volkswagen Golf Variant: první jízdní dojmy + české ceny

 
 

Nejvetší novinkou řady Golf v letošním roce bude nové kombi Variant, se kterým se původně vůbec nepočítalo. Nakonec zákazníci svůj oblíbený model dostanou. Co přesně nabízí navíc proti konkurenci jsme zjišťovali během jízd v okolí Wolfsburgu.

Pátá generace Golfu je na trhu již několik let a nedávno proběhly tiskem neoficiální informace o brzkém příchodu jeho nástupce. S Golfem šesté generace to nakonec asi nebude tak horké jak to ještě nedávno vypadalo. Nejvetší novinkou řady Golf v letošním roce proto bude nové kombi Variant, se kterým se původně nepočítalo. Nakonec zákazníci svůj oblíbený model i tentokrát dostanou. Co přesně nabízí navíc proti vnitrokoncernové a ostatní konkurenci jsme zjišťovali během seznamovacích jízd v okolí Wolfsburgu.

Golf Variant - krátká, ale úspěšná historie
Historie praktických Golfů s karoserií kombi není ani zdaleka tak obsáhlá jako v případě krátkých hatchbacků. Sériové provedení se na trhu objevilo poprvé v roce 1993 (za 7 let vyrobeno 579.635 vozů odvozených z Golfu III) a v roce 1999 pak přišlo druhé provedení odvozené z Golfu IV (za 7 let vyrobeno 624.975 vozů). S pátou generací měla přijít nová móda vyšších rodinných vozů připomínajících svým designem a vlastnostmi pravé velkoprostorové modely. Za nástupce Golfu Variant byly považovány modely Golf Plus a technicky příbuzný Touran. Leč nestalo se tak. Desítky tisíc věrných - firemních i soukromých - zákazníků žádaly u prodejců klasické kombi tak dlouho, až se marketingové vedení nejprodávanější rodiny automobilů v nižší střední třídě na evropském kontinentu rozhodlo zariskovat a ve druhé polovině modelového cyklu představit poslední zbývající karosářskou verzi Golfu.

Nejdelší Golf v dějinách
Golf Variant je sice s délkou 4556 mm nejdelším vozem, jaký kdy toto označení nesl, ale koncernoví sourozenci se stejným rozvorem a s částečně odlišným zaměřením jsou v jeho těsném okolí (Octavia Combi 4572 mm, Altea XL 4467 mm). Velkou délku se snažili designéři zakrýt designem zadní části, který je v bočním profilu koncipován klasicky bez výraznějších překvapení. Zadní světlomety vůbec nezasahují do pátých dveří a jsou naopak dalece protaženy do blatníků. Jde však výhradně o styling, efektivní svítící plocha je jen v profilu směřujícímu k zádi. Tvarování Golfu Variant možná není typicky volkswagenovské, ale jde asi o výsledek snah o udržení tvarové svěžesti i ve chvíli, kdy bude hatchback nahrazen novou generací a dále snahy o úspory při vývoji nové karosářské verze (Golf Plus má například zadní svítilny ze světelných diody). Vpředu se Golf dočkal přídě z Jetty snad i proto, že se oba modely vyrábějí ve stejném závodě Volkswagenu v Mexiku.

Vnější rozměry Golf Variant vs.další Volkswageny
RozměrGolf VariantGolfGolf PlusTouranJettaPassat Variant
Délka [mm]455642044206440745544774
Šířka [mm]178117591759179417811820
Výška [mm]150414851580163514591517
Rozvor [mm]257825782578267825782709
Zav.prostor [l]505/1495350/1305395/1490695/1989527513/1641

Variant, Combi nebo XL?
Prostorných rodinných vozů v nižší střední třídě je spousta a dokonce i v rámci nabídky značek skupiny Volkswagen Group najdete několik alternativ. Co nového tedy vlastně Golf Variant přivezl? Na první pohled toho mnoho není. Prostředek k uspokojení poptávky firemních zákazníků ale má v ostré konkurenci podobných kombi opravdu co nabídnout. Zavazadlový prostor možná není papírově největší, ale jeho tvar je velmi pravidelný, s dvojitou podlahou nabízí praktickou zcela rovnou podlahu po sklopení sedadel a velkou šířku mezi podběhy. Možná to při pohledu na pečlivé čalounění vnitřku vozu vypadá nereálně, ale němečtí zákazníci, kteří opět odeberou většinu produkce, se prý ptávají na to, zda lze do vozu naložit europaletu. Série neoficiálních fotografií, které byly pracovníky Volkswagenu prezentovány ukázaly, že to možné je. V tomto ohledu je důležitá relativně nízko položená nakládací hrana (57 cm od země u nezatíženého vozu) i malá vzdálenost hrany a dna zavazadelníku.

Nejblíže je Golfu Variant zřejmě Octavia Combi, na kterou německý model ztrácí v papírových hodnotách základních i rozšířených objemů, ale naopak získává v oblasti jízdního komfortu, odhlučnění, izolace motoru od ostatních částí karoserie a stability ve vysokých rychlostech. Ne, že by česká alternativa nebyla dobrá, ale Volkswagen je o pověstný krůček napřed. Altea XL je pohodlnější volbou pro rodinu, protože posaz na všech místech je vzpřímenější a tudíž i přirozenější, zavazadlový prostor je jen nepatrně menší, ale automobil samotný je přitom o několik milimetrů kratší. Nejlepší kvalitativní dojem z interiéru si odnesete z Golfu, Octavie ztrácí jen nepatrně a s větším odstupem pak přichází v pořadí třetí SEAT.

Komfort - stabilita - přepravní kapacita
Velkou předností Volkswagenů je tradičně snadné ovládání, které je hned napoprvé tak přirozené, že si říkáte, že s tím autem jste už kdysi jeli. Pečlivé odhlučnění i těch nejhlasitějších a nejvíce vibrujících evropských motorů se zkratkou TDI dává rychle zapomenout na nešvary, které provází řidiče úsporných Škodovek. V Golfu se zkrátka podlaha nechvěje a motor neduní tak hluboce jako ve Škodě. Značnou míru na velmi snadné ovladatelnosti a komfortu současně má nastavení posilovače řízení a podvozku, které nám přišlo naprosto bezproblémové (vyzkoušeno s nejvýše třetinovým využitím pohotovostní hmotnosti). Na zadních sedadlech není ani při minimálním zatížení problém cestovat pohodlně, přestože za ně lze v krajním případě naložit přes 600 kg nákladu.

Golf Variant - Zavazadlový prostors dvojitou podlahoubez dvojité podlahy
Základní objem po kryt [l]505560
Základní objem po střechu [l]690745
Objem při sklopení zadních sedadel po střechu [l]14951550
Rovná plocha po sklopení zadních sedadelAnoNe

Vedle silnějšího turbodieselu jsme vyzkoušeli také oba motory TSI. Jejich společným jmenovatelem je příjemná linearita v dávkování hnací síly. Ta roste s otáčkami velmi pozvolna, abyste se ve chvíli potřeby nejvyššího zrychlení vydávali bez nutnosti řazení až kamsi mezi 4000 a 6000 ot./min. Přeplňování kompresorem a turbodmychadlem nebrání obvyklé jízdě s řazením ve středních otáčkách a pro minimální spotřebu je nezbytný dlouhodobý pobyt v pásmu kolem 2000 ot./min. Bohužel hodnotám, které udává výrobce u motorů TSI, se prakticky nelze přiblížit, ačkoli v případě motorů TDI to tak nesplnitelný úkol není. Moderní benzinové motory TSI nebudou mít reálnou spotřebu srovnatelnou s atmosférickou variantou, ale jezdíte-li jak ve městě tak na silnicích a dálnicích, asi s nimi ušetříte ve srovnání s využitím konvenčních podobně výkonných benzinových motorů. Výhoda nízké spotřeby turbodieselů ale trvá.

Ceny na českém trhu

První cena Golfu Variant s motorem 1,4 (59 kW) začíná na 497.000,-Kč (k dodání později), ale první plnohodnotnou motorizací bude zřejmě až známý motor 1,6 MPI (75 kW). Stejně jako v případě Jetty je srovnání ceníku srovnatelného Volkswagenu a Škody velmi zajímavým čtením. Ano, zbrusu nový Volkswagen Golf Variant 1,6 (75 kW) je v nejlevnějším provedení absolutně dražší, ale už letmý pohled naznačí, u které značky, v případě z ceníkových cen, ušetříte více.

Základní Golf Variant Trendline přijíždí mj. s šesti airbagy, autorádiem s CD a MP3 přehrávačem, klimatizací "climatic" s poloautomatickou regulací, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, elektricky ovládanými okny vpředu i vzadu, ocelovými koly s pneumatikami 205/55 R16 atd. Dovybavením Octavie Combi na tuto úroveň se cenový rozdíl stává výhodnějším pro příznivce Volkswagenu a záleží již jen na tom, zda opravdu trváte na maximálních hodnotách zavazadelníku Octavie. Opravdu bohatá výbava vyjde pravděpodobně v Golfu levněji. Například dvouzónová automatická klimatizace Climatic přijde jen na 5.500,-Kč, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin na 12.200,-Kč, sedmnáctipalcová kola 16.900,-Kč a nejlevnější vestavěný navigační systém pak na 20.000,-Kč (včetně datového CD).

Volkswagen Golf Variant na českém trhu
Model1,4 (59 kW)1,6 (75 kW)1,4 TSI (103 kW)1,4 TSI (125 kW)1,9 TDI2,0 TDI
Zdvihový objem [cm3]139015951390139018961968
Válce/ventily4/44/24/44/44/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]59/500075/5600103/5600125/600077/4000103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]132/3800148/3800220/1500-4000240/1500-4750250/1900320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]n/a184205220187205
Zrychlení 0-100 km/h [s]n/a12,39,58,512,29,8
Komb. spotřeba [l/100 km]n/a7,47,17,35,25,6
Cena Tendline [Kč]497.000,-535.400,---603.200,--
Cena Comfortline [Kč]-565.400,-644.200,-712.300,-633.100,-688.500,-
Cena Sportline [Kč]--670.900,-739.000,-659.900,-715.200,-
Spolupracujeme s Tipcars.com
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf Variant: první jízdní…









Doporučujeme
10 nejzdařilejších malých hatchbacků 10 nejzdařilejších malých hatchbacků

Kategorie malých vozidel - jedna ze stěžejních tříd…

Škoda Fabia III: Víme o ní vše aneb 5 nejčastějších otázek, které vás zajímají Škoda Fabia III: Víme o ní vše

MQB to není, ale čemu to vadí?

 




Autoslevy


Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

Bazar: Volkswagen Golf V je nejistý megaloman Bazar: Volkswagen Golf V je nejistý megaloman

Volkswagen Golf V vznikl za doznívající piëchovské touhy…

 

Související články
Veletrhy Brno zkusí obnovit Autosalon. Jasno budou mít na podzim Veletrhy Brno zkusí obnovit Autosalon. Jasno budou mít na podzim

Veletrhy Brno se příští rok pokusí obnovit brněnský…

Český trh v červnu 2014 vzrostl o více než čtvrtinu, Škoda Auto má +27,5 % Český trh v červnu 2014 vzrostl o více než čtvrtinu, Škoda Auto má +27,5 %

Čeští firemní i soukromí zákazníci v červnu nová auta…

 




 
Škoda: Celozávodní dovolená ve znamení příprav výroby nové Fabie

Škoda: Celozávodní dovolená ve znamení příprav výroby nové Fabie

Včera

Letošní podzim bude u Škody ve znamení důležité novinky – nové Fabie. Mladoboleslavská továrna se na očekávaný vůz již pomalu připravuje.




Blesk.cz

Srpen na zahradě: Co nesmíte zapomenout udělat

Srpen na zahradě: Co nesmíte zapomenout udělat

Léto budiž pochváleno. Ať je slunce nebo prší, náladu nám to nezkazí. Zahrada je v plném květu, zelenina a ovoce…

Tornádo v Chorvatsku: Vlna bouří řádí v dovolenkovém ráji

Tornádo v Chorvatsku: Vlna bouří řádí v dovolenkovém ráji

Celou Evropu několik dní sužují silné bouřky. Co dokážou, zažíváme na vlastní kůži i v Česku. Kdo se před nimi…

 

iSport.cz

Skvělý výsledek pro odvetu! Remízu Plzně zachránil Kolář v 91. minutě

Skvělý výsledek pro odvetu! Remízu Plzně zachránil…

Fotbalisté Plzně v úvodním utkání 3. předkola Evropské ligy remizovali na hřišti Petrolulu Ploješť 1:1. Domácí…

Zkušenost? Pro mě dost krutá, štvalo Hrušku po nářezu od Lyonu

Zkušenost? Pro mě dost krutá, štvalo Hrušku po…

Chytal svůj největší zápas kariéry. Ve 28 letech první pohárový. Ale místo toho, aby si ho Aleš Hruška pamatoval…

 

Reflex.cz

Pásmo Gazy: Kolik betonu je potřeba ke stavbě nemocnice?

Pásmo Gazy: Kolik betonu je potřeba ke stavbě nemocnice?

Kdyby se všechny prostředky z dotací, které svět nacpal do Arabů v pásmu Gazy, použily k výstavbě a podpoře…

Ebola zabila lékaře, který ji léčil. Vymyká se kontrole, tvrdí o viru Lékaři bez hranic

Ebola zabila lékaře, který ji léčil. Vymyká se…

Epidemie bez hranic, epidemie, jaká tu ještě nebyla... Tak hovoří světoví experti z řad lékařů a epidemiologů o…