30.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

 

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.

Německý koncern Volkswagen Group slaví tento měsíc významné jubileum, 28. května to bylo přesně 80 let od založení společnosti Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (později Volkswagenwerk GmbH), předchůdce dnešní automobilky. Jestliže původním cílem v Berlíně založené firmy byla výroba lidového vozu, po válce známého jako Volkswagen Brouk, dnes je z ní obří konglomerát, který byl v roce 2016 největší automobilkou na světě.

Původní složitý název společnosti založené německou pracovní frontou (neboli nacisty sjednocenými pracovními odbory) přímo odkazuje na zdroj podnikání, v překladu název znamená Společnost pro přípravu německého lidového vozidla. Tím měl být automobil navržený společností Ferdinanda Porscheho.

Právě s odkazem na slavného konstruktéra se chystanému autu zprvu říkalo Porsche Typ 60, avšak spolu s přípravami byl přejmenován na KdF-Wagen, a to podle pracovní organizace KdF, neboli Kraft durch Freude (doslova radostí k síle). Ta se měla v nacistickém Německu starat o volný čas pracujících, přičemž rovněž dostala na starosti správu nově založeného města na výrobu lidového auta. Ten je dneska známý jako Wolfsburg podle nedalekého hradu, původně se však jmenovalo Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, tedy Město vozidel KdF u Fallerslebenu.

Start druhé světové války ale znamenal, že si nově založená továrna, jejíž lokalita byla pečlivě vybírána s ohledem na blízká průmyslová centra a ideální dopravní spojení, musela na chvíle slávy počkat. Až do roku 1945 vzniklo v dolnosaském závodu jen 630 vozidel KdF Wagen. Místo civilního vozu se totiž továrna v době válečného běsnění musela orientovat na výrobu armádní techniky, jmenovitě terénního Kübelwagenu (KdF 82) nebo obojživelného Schwimmwagenu, které byly postavené na shodném základu jako KdF Wagen.

Ve větším se tak produkce v městě přejmenovaném na Wolfsburg rozbíhá až po válce, podle původních plánů tomu ale tak být nemělo. Bombardováním poničená továrna připadla v rámci poválečného rozdělení Německa do okupačních zón pod správu Velká Británie, jejíž vláda plánovala technologie převézt na britské ostrovy a nabídnout je tamějším automobilkám. Angličtí výrobci to ale odmítli, s tím, že takové auto trh nežádá. Jak se mýlili! Vždyť později se z něj stal automobil s vůbec nejvyšším počtem vyrobených kusů na světě.

Britskou armádou jmenovaný vedoucí továrny, major Ivan Hirst, to však viděl jinak a rozhodl se, že výrobu v poničené továrně znovu rozběhne. Civilní automobily po válce zkrátka byla potřeba, automobilce navíc pomohla zakázka na 20.000 vozů od britské armády, která umožnila rozkvět závodu. V prosinci 1945 je tak zhotoveno prvních 55 aut, v květnu 1946 už ve Wolfburgu vzniká 1.000 automobilů měsíčně. Už to ale kvůli denacifikace Německa (zapomenutí na nacistické symboly) není KdW Wagen, ale Volkswagen Typ 1, tedy lidové vozidlo, odkazující na původní projekt. Celosvětově se ale proslavil jako beetle, käfer či cucaracha, zkrátka brouk podle charakteristického tvaru své karoserie.

Továrna rychle expanduje, v roce 1947 začíná vyvážet do Nizozemí, v roce 1952 poprvé míří za oceán a začíná prodávat v Kanadě. Na konci čtyřicátých let pak přichází druhý model v nabídce, Volkswagen Typ 2, neboli dodávka postavená na základech Brouka. Mezitím se ale továrna vrací do německých rukou, když Britové v říjnu 1949 předávají společnost německé spolkové vládě. Správou závodu byl jmenovitě pověřen stát Dolní Sasko, který koncern Volkswagen Group dodnes částečně vlastní, když drží 20 % hlasovacích práv. K privatizaci došlo v roce 1960, kdy se z Volkswagenu stala akciová společnost.

Rychle expandující automobilka měla důležitý podíl na poválečném ekonomickém zázraku západního Německa, které se rychle stávalo důležitou zemí v rámci Evropy. Postupně tak Volkswagen bohatne a začne kupovat i další značky. Prvně takhle expandoval v šedesátých letech, kdy z firem Auto Union a NSU Motorenwerke stvořil dnešní Audi. Největší expanzi ale zahájil nákup španělské značky Seat v roce 1986, hlavně v devadesátých letech Volkswagen nakupoval jako divý – po Škodě (1991) následovaly v roce 1998 hned tři značky, Bentley, Bugatti a Lamborghini. Součástí tehdejších nákupů se měl stát i Rolls-Royce, kvůli složitým majetkovým vztahům na práva značky ale tato automobilka nakonec připadla BMW.

Expanzi umožnily úspěchy v sedmdesátých a osmdesátých letech. Tehdy se automobilka přeorientovala ze zadního na přední pohon, respektive ze vzduchem chlazených a vodou chlazené motory. Navíc Volkswagen včas vstoupil na rozvíjející čínský trh, kde své vozy ve spolupráci s lokálním partnerem, firmou SAIC začal vyrábět už v roce 1985.

K tématu: VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf

Na začátku třetího tisíciletí nákupy načas ustaly, aby o pár let později pokračovaly. Dnes je tak součástí Volkswagenu třináct značek, v posledních letech přibyly Porsche, MAN, Ducati a Scania. Naposledy tu je Moia, loni nově založená značka orientovaná na nové formy mobility jako sdílení aut.

Výsledkem toho všeho je, že dnes je koncern Volkswagen Group největším výrobcem automobilů na světě. Za rok 2016 prodal 10.391.000 automobilů, čímž překonal konkurenční Toyotu. Z Volkswagenu se tudíž opravdu stal výrobce lidových aut pro masy, jak se při jeho vzniku zamýšlelo. Jen už nesídlí v Berlíně jako kdysi, ale ve Wolfsburgu, tedy v městě své domovské továrny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip

KSČM s Andrejem Babišem jedná o toleranci menšinové vlády…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Dnes 18:34

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze Saddámovy jachty bude hotel!

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze…

Postel s hedvábnými závěsy, koupelna vykládaná zlatem, 17 pokojů pro hosty a vlastní holičství. Luxusní…

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem. Kvůli silné nevraživosti

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem.…

Americký prezident Donald Trump kvůli nepřátelským postojům KLDR zrušil summit s vůdcem Severní Koreje Kim…

 

iSport.cz

Los French Open: Serenu Williamsovou v 1. kole vyzve Kristýna Plíšková

Los French Open: Serenu Williamsovou v 1. kole vyzve…

Kristýna Plíšková se v prvním kole French Open utká s bývalou světovou jedničkou Serenou Williamsovou z USA,…

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal velké kluby

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal…

Ligové STATS | S blížícím se přestupovým oknem se o nich mluví víc a víc. Sigma Olomouc patrně neudrží…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby, které vás možná inspirují

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby,…

Michal Cihlář je všeobecně známý jako ten, který dal tvář pražské zoo (a udělal to skvěle). Jeho oborem ovšem…