30.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

 

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.

Německý koncern Volkswagen Group slaví tento měsíc významné jubileum, 28. května to bylo přesně 80 let od založení společnosti Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (později Volkswagenwerk GmbH), předchůdce dnešní automobilky. Jestliže původním cílem v Berlíně založené firmy byla výroba lidového vozu, po válce známého jako Volkswagen Brouk, dnes je z ní obří konglomerát, který byl v roce 2016 největší automobilkou na světě.

Původní složitý název společnosti založené německou pracovní frontou (neboli nacisty sjednocenými pracovními odbory) přímo odkazuje na zdroj podnikání, v překladu název znamená Společnost pro přípravu německého lidového vozidla. Tím měl být automobil navržený společností Ferdinanda Porscheho.

Právě s odkazem na slavného konstruktéra se chystanému autu zprvu říkalo Porsche Typ 60, avšak spolu s přípravami byl přejmenován na KdF-Wagen, a to podle pracovní organizace KdF, neboli Kraft durch Freude (doslova radostí k síle). Ta se měla v nacistickém Německu starat o volný čas pracujících, přičemž rovněž dostala na starosti správu nově založeného města na výrobu lidového auta. Ten je dneska známý jako Wolfsburg podle nedalekého hradu, původně se však jmenovalo Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, tedy Město vozidel KdF u Fallerslebenu.

Start druhé světové války ale znamenal, že si nově založená továrna, jejíž lokalita byla pečlivě vybírána s ohledem na blízká průmyslová centra a ideální dopravní spojení, musela na chvíle slávy počkat. Až do roku 1945 vzniklo v dolnosaském závodu jen 630 vozidel KdF Wagen. Místo civilního vozu se totiž továrna v době válečného běsnění musela orientovat na výrobu armádní techniky, jmenovitě terénního Kübelwagenu (KdF 82) nebo obojživelného Schwimmwagenu, které byly postavené na shodném základu jako KdF Wagen.

Ve větším se tak produkce v městě přejmenovaném na Wolfsburg rozbíhá až po válce, podle původních plánů tomu ale tak být nemělo. Bombardováním poničená továrna připadla v rámci poválečného rozdělení Německa do okupačních zón pod správu Velká Británie, jejíž vláda plánovala technologie převézt na britské ostrovy a nabídnout je tamějším automobilkám. Angličtí výrobci to ale odmítli, s tím, že takové auto trh nežádá. Jak se mýlili! Vždyť později se z něj stal automobil s vůbec nejvyšším počtem vyrobených kusů na světě.

Britskou armádou jmenovaný vedoucí továrny, major Ivan Hirst, to však viděl jinak a rozhodl se, že výrobu v poničené továrně znovu rozběhne. Civilní automobily po válce zkrátka byla potřeba, automobilce navíc pomohla zakázka na 20.000 vozů od britské armády, která umožnila rozkvět závodu. V prosinci 1945 je tak zhotoveno prvních 55 aut, v květnu 1946 už ve Wolfburgu vzniká 1.000 automobilů měsíčně. Už to ale kvůli denacifikace Německa (zapomenutí na nacistické symboly) není KdW Wagen, ale Volkswagen Typ 1, tedy lidové vozidlo, odkazující na původní projekt. Celosvětově se ale proslavil jako beetle, käfer či cucaracha, zkrátka brouk podle charakteristického tvaru své karoserie.

Továrna rychle expanduje, v roce 1947 začíná vyvážet do Nizozemí, v roce 1952 poprvé míří za oceán a začíná prodávat v Kanadě. Na konci čtyřicátých let pak přichází druhý model v nabídce, Volkswagen Typ 2, neboli dodávka postavená na základech Brouka. Mezitím se ale továrna vrací do německých rukou, když Britové v říjnu 1949 předávají společnost německé spolkové vládě. Správou závodu byl jmenovitě pověřen stát Dolní Sasko, který koncern Volkswagen Group dodnes částečně vlastní, když drží 20 % hlasovacích práv. K privatizaci došlo v roce 1960, kdy se z Volkswagenu stala akciová společnost.

Rychle expandující automobilka měla důležitý podíl na poválečném ekonomickém zázraku západního Německa, které se rychle stávalo důležitou zemí v rámci Evropy. Postupně tak Volkswagen bohatne a začne kupovat i další značky. Prvně takhle expandoval v šedesátých letech, kdy z firem Auto Union a NSU Motorenwerke stvořil dnešní Audi. Největší expanzi ale zahájil nákup španělské značky Seat v roce 1986, hlavně v devadesátých letech Volkswagen nakupoval jako divý – po Škodě (1991) následovaly v roce 1998 hned tři značky, Bentley, Bugatti a Lamborghini. Součástí tehdejších nákupů se měl stát i Rolls-Royce, kvůli složitým majetkovým vztahům na práva značky ale tato automobilka nakonec připadla BMW.

Expanzi umožnily úspěchy v sedmdesátých a osmdesátých letech. Tehdy se automobilka přeorientovala ze zadního na přední pohon, respektive ze vzduchem chlazených a vodou chlazené motory. Navíc Volkswagen včas vstoupil na rozvíjející čínský trh, kde své vozy ve spolupráci s lokálním partnerem, firmou SAIC začal vyrábět už v roce 1985.

K tématu: VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf

Na začátku třetího tisíciletí nákupy načas ustaly, aby o pár let později pokračovaly. Dnes je tak součástí Volkswagenu třináct značek, v posledních letech přibyly Porsche, MAN, Ducati a Scania. Naposledy tu je Moia, loni nově založená značka orientovaná na nové formy mobility jako sdílení aut.

Výsledkem toho všeho je, že dnes je koncern Volkswagen Group největším výrobcem automobilů na světě. Za rok 2016 prodal 10.391.000 automobilů, čímž překonal konkurenční Toyotu. Z Volkswagenu se tudíž opravdu stal výrobce lidových aut pro masy, jak se při jeho vzniku zamýšlelo. Jen už nesídlí v Berlíně jako kdysi, ale ve Wolfsburgu, tedy v městě své domovské továrny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Elektroaut postupně přibývá: Majitelům se přizpůsobuje nabídka nabíječek Elektroaut postupně přibývá: Majitelům se přizpůsobuje nabídka nabíječek

Nástěnné nabíjecí stanice pro elektromobily - Wallboxy…

Akcie v USA prudce klesly, Dow Jones ztratil přes dvě procenta Akcie v USA prudce klesly, Dow Jones ztratil přes dvě procenta

Americké akcie prudce oslabily v čele s technologickými a…

Zemřel Stan Lee, legendární tvůrce amerických komiksových hrdinů Zemřel Stan Lee, legendární tvůrce amerických komiksových hrdinů

V Los Angeles dnes ve věku 95 let zemřel spolutvůrce…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce

Soutěžní stotřicítka s přídomkem LR není tak slavná jako…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Reliant Robin: Světoznámé plastové tříkolce je pětačtyřicet. Proč byla v Británii tak oblíbená?

Reliant Robin: Světoznámé plastové tříkolce je pětačtyřicet. Proč byla v Británii tak oblíbená?

Včera

Tříkolový Reliant Robin se bjevil se známém pořadu BBC Top Gear nebo scénkách s Mr. Beanem.




Blesk.cz

Kultovní Diablo bude již brzy na mobilech jako MMOARPG! Dočká se Android i iOS

Kultovní Diablo bude již brzy na mobilech jako…

Kultovní mlátička se již brzy dostane na displeje smartphonů. Blizzard na své herní akci Blizzcon 2018 oznámil…

Vytahal jsi mi vaginu, žaluje žena svého exmilence s dlouhým penisem. Chce po něm čtvrt milionu

Vytahal jsi mi vaginu, žaluje žena svého exmilence s…

Čeho je moc, toho je příliš. Pravdivost tohoto přísloví může potvrdit Afričanka Silindile Mangena (29) ze…

 

iSport.cz

RENTGEN: Kdo je pro Plzeň ideální náhradou za Krmenčíka?

RENTGEN: Kdo je pro Plzeň ideální náhradou za Krmenčíka?

Plzeň řeší velký problém - do konce sezony se jí zranila největší opora Michael Krmenčík a Viktoria musí…

Ščasný podpořil kolegu: Nekropilo se hřiště! Kouče Karviné naštval

Ščasný podpořil kolegu: Nekropilo se hřiště! Kouče…

Kropit, či nekropit? Ožehavé téma kolem připravenosti hracích ploch ve FORTUNA:LIZE, které před dvěma týdny…

 

Reflex.cz

Vladimír Mertlík: Zemanova diagnóza aneb Co to hulí na Hradě za svinstvo?

Vladimír Mertlík: Zemanova diagnóza aneb Co to hulí…

Nejsem ten, kdo sdílí údiv nad tím, že může Miloš Zeman říci a učinit to či ono, neboť koná v souladu se svým…

Hokejisté se poprvé předvedli bez státního znaku na hrudi. Jak se vám líbily nové dresy v akci?

Hokejisté se poprvé předvedli bez státního znaku na…

Seniorská hokejová reprezentace má za sebou hned několik premiér. Tento víkend na finském turnaji Karjala Cup…