Golf GTI je legendou mezi ostrými kompakty. Jeho příběh trvá více než čtyři dekády a stojí za alespoň krátké ohlédnutí. Za oceánem se dlouho jmenoval jen Volkswagen GTI...
Ten by měl radost, jak mu to vychází se supermainstreamem. Arteon přímo zapadá do jeho myšlenek a Touareg má stále V6. Mistr elegance FOX a vysmíval se Mazdě6, že má víčko nádrže vlevo. Pak jsem pochopil, že se tím baví. Ale povídka o Impreze a text o GT86 neměly chybu.
Mě rozčiloval s tím jak si lhal do kapsy a neustále si dokola mlel svoje. Pamatuju jak tu svého času bagatelizoval problémy VW s TSI motory, kde kolabovaly rozvody. Nedokázal si přiznat, že jeho oblíbená über automobilka vyprodukovala konstruktérský paskvil. Absencí sebekritiky mě štval. Klasickej namyšlenej blbeček, kterej všechno ví nejlíp, od všeho má klíče, všude byl a kde nebyl tam se zrovna chystá a nesnaží se byť jen zamyslet nad tím co mu řekne někdo jiný.
205GTi byla famózní. Jenže němci udělalali z Golfu GTI ikonu ve stylu: vítězný mančaft nemění sestavu. Nenápadný, technicky doladěný jako chlap v solidním obleku. Moje parketa to není, ale můžu akorát závidět, protože moje modla se vydala k dobrovolné sebevraždě, už nebude modrá dobrá, zlaté kola se přestanou vyrábět a reklamní firmy můžou zahodit šablony na polepy.
Jj, aj to robí legendu legendou, že pokračuje a s každou ´ďalšou generáciou utvrdzuje povedomie verejnosti a posilňuje image. Preto potom značka ustojí aj občasné slabšie kúsky (ako bolo GTI v štvorkovom Golfe).
Ano, ano, v případě GTE však vw zvolil zajímavou strategii - vyrobil produkt, který kupují jen jeho dealeři, protože zákazníci zatím nedosáhli patřičné uvědomělosti >:D
Žiadne prepadlisko, práve aktuálny sedmičkový Golf výrazne prispel k posilneniu značky GTI (podľa mňa to je po legendárnom zakladateľovi rodu generácia, ktorá najviac posilnila image GTI, a tým nemám na mysli len rekordný čas na NBR) a VW má na čo nadväzovať. Tipujem, že osmičkový GGTI je už nielen na rysovacích doskách, ale už sa reálne na ňom pracuje. Môj odhad je, že práve v ôsmej generácii nastane veľký posun tým, že GTI dostane elektrický kompresor a tam vidím veľký potenciál a nový život pre klasický spaľovák.
Legendárního? Byl to poměrně jednoduchý jedinec s jednoduchými názory a žil v domnění že jsou obecně platné. Styl co je dobré pro mne je dobré i pro ostatní. Něco jako Babiš.
Tak GTI bol všeličo, ale nie jednoduchý. Naopak mnohí jednoduchší jedinci nepochopili za celé roky, že sa GTI hlavne dobre bavil a dokonale hral svoju rolu diablovho advokáta, čo irituje všetkých a pri tom sa dobre bavil. Tiež mi nejaký čas trvalo, kým som túto jeho rolu prekukol. Mimochodom stretol som ho osobne a bol to inteligentný, kultivovaný a vtipný pán.
Vtipny? Ale kušte tetičko. A o tom jak se dobře bavil by jsem taky pochyboval, dokázal se hádat jako malé uvzaté děcko a jeho argumentace třeba kolem výše zmíněného víčka nádrže byla směšná.
"...by jsem", proboha! >:D >:D
Tupan kádruje někoho, na koho mentálně nestačil, což ho pochopitelně sra.lo, ale, tupane, to žes nestačil, se nezměnilo, nestačíš a stačit nebudeš, proto je tvoje kádrování jen legrační. ;-)
Aleši, díky za článek, od tebe, zejména na poměry auto.cz, tradičně velmi nadprůměrný.
Přesto bych si dovolil pár připomínek, byť většina z nich jsou redukce spíše kosmetické a některé pro tebe určitě nebudou nové.
I.g.
"GTI první generace debutovalo v srpnu 1975 na IAA ve Frankfurtu..."
Bylo to v září (11. - 21.9. 1975), od r. 1955 začínaly všechny frankfurtské IAA v září.
"Proslul zejména v černé barvě..."
Na základě čeho si k tomuto závěru došel?
Původně se Golf I GTI nabízel pouze ve dvou barvách, konkrétně Diamantsilber metallic a Marsrot, takže černá mezi nimi ani nebyla. A kromě těchto původních dvou barev bych to viděl spíš na bílou, ve které má G1 GTI i VW a používá jej při prezentacích nových g. GGTI.
Další (zadní) pár dveří byl pro GTI v nabídce až od r. 1981.
Původní GGTI měl maximálku 182 km/h ("Dokázal upalovat skoro stodevadesátkou...") a zrychlení (0-100) za 9s.
Motor 1,8 měl jen +1kw, ale taky +15Nm, navíc už o 1500 ot/min. níž.
A těch "sotva 800 kg" bylo 810 kg (v r. 1976).
III. g.
"...protože se objevil i GTI TDI (nikoli GTD jako dříve a od šesté generace znovu)."
GTD se ve třetí generaci normálně nabízel (GTD chyběl v nabídce pouze u 4. a 5. g.), jen neměl techniku TDI, ale pouze TD (1,9TD/55kW s nepřímým vstřikem do předkomůrky). Po příchodu 1,9TDI/66kW zůstal GTD v nabídce s původní motorizací, takže silnější 66kW (podobně sportovněji laděná) verze měla označení GT TDI, nebo GT Special TDI, což se nezměnilo ani s pozdějším příchodem silnější 81kW varianty s proměnlivou geometrií lopatek turba. Jediným G3 GTI s motorem TDI (81kW/235Nm) tak byl pouze (tebou také zmíněný) výroční/ediční Golf "GTI 20 Jahre". Takže do běžné ("neediční") nabídky se motory TDI dostaly do GTI až ve čtvrté generaci, kde měly 1,9 TDI s výkony (postupně) 81/85/96/110 kW, přičemž poslední tři už měly techniku PD.
VI. g.
"Zajímavé bylo, že bývalý šéf VW Martin Winterkorn, který odstoupil během aféry Dieselgate, trval na tom, že GTI bude mít umístěné koncovky výfukového potrubí v obou rozích karoserie. Neuspěl, má sice dvě, ale vlevo."
Píšeš to u 6. g., ale právě u této g. už to (na rozdíl od 5. g.) nově neplatilo.
Od šesté g. už VW nepoužívá označení TFSI, to si tak dodnes ponechalo výhradně Audi.
Pro zajímavost, tvarově identická 18" kola Detroit (viz G5 GTI) se pod stejným názvem nabízela i pro G6 GTI, jen vnitřní podbarvení už nebylo v metalickém antracitu, ale v černém lesku. A pro VW už je nevyrábělo BBS v Německu, ale Ronall v Polsku.
Ahoj, článek je přehledem, nicméně jsem přesunul ten jedničkový pětidveřák GTI tak, aby i hnidopichům bylo jasné, že byl až po modernizaci. Pokud se nepletu, GTI 1.8 měl maximálku 187 km/h, proto jsem v textu nechal "skoro stodevadesátkou", i když je to už v prvním odstavci. Nechtěl jsem text příliš zahlcovat čísly, aby se dal taky číst (totéž hmotnost). IAA 1975 jsem opravil na září, původně jsem to tak měl, ale jiný zdroj uváděl srpen.
GTD v třetí generaci řešit nebudu, článek o něm není, vím, že existoval. U GTI TDI jsem tedy umazal jedno slovo.
Výfuky u šestky a MW jsou moje chyba, omylem jsem se při psaní podíval na fotku pětky.