Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen a ikonická zkratka GTI: Začalo to Golfem...

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
Golf GTI je legendou mezi ostrými kompakty. Jeho příběh trvá více než čtyři dekády a stojí za alespoň krátké ohlédnutí. Za oceánem se dlouho jmenoval jen Volkswagen GTI...

Označení GTI se sice objevilo poprvé u Maserati na počátku 60. let minulého věku (Gran Turismo Iniezione), ale nejvíc jej proslavil Volkswagen, a to u svého Golfu. Používali jej i jiní výrobci, někdy i s malým i na konci. Jmenujme třeba Peugeot, Citroën Rover, Mitsubishi a Suzuki. Třeba v USA donedávna nenesl slavný ostrý hatchback VW, který před dvěma lety oslavil kulaté jubileum, vůbec jméno Golf, jen ona tři písmenka. Samozřejmě z marketingových důvodů, aby se řádně odlišil od ostatních. „Gétéíček“ sice postavila automobilka sídlící ve Wolfsburgu opravdu hodně na základě všemožných modelových řad a vznikají stále... Nelze však samozřejmě začít jinak než právě kompaktním hot-hachem, i když během své historie zase tak úplně „hot“ nebyl..

Golf I

GTI první generace debutovalo v září 1975 na IAA ve Frankfurtu a pod kapotou mu vrčel řadový čtyřválec 1588 cm3 s mechanickým vstřikováním a výkonem 81 kW (110 k), který jinak poháněl vozy Audi. „Golfík“ nic nevážil, sotva 800 kg a byl opravdu malý, vždyť měřil něco málo přes 3,7 m. Dokázal upalovat skoro stodevadesátkou a v akceleraci dal zabrat nejlevnějším porsche. Proslul zejména v černé barvě, se kterou ladily vystouplé tmavé plastové lemy blatníků.

Od roku 1979 měl pětistupňovou manuální převodovku, po modernizaci (1982) se dočkal léta vyráběného motoru 1781 cm3, který v jeho případě nabízel o kilowatt více než původní, tedy pěkně postaru 112 koní. Kromě třídveřové karoserie se prodával také v praktičtější pětidveřové podobě a stal se častým terčem úprav. Velmi známá je limitovaná edice Pirelli z konce životního cyklu. Ve Francii se nabízel i GTI 16S se 100kW (136k) šestnáctistovkou laděnou Oettingerem. V USA se Golf vyráběl jako Rabbit se slabšími motory kvůli přísnějším emisním normám, ale písmena GTI mu zůstala. Volkswagen tam měl tehdy závod Westmoreland nedaleko města New Stanton v Pensylvánii. Mexické Caribe se jmenovaly jen GT, pozdější jihoafrické CitiGolfy CTi.

Golf II

„Dvojkové“ GTI začínalo se stejným motorem jako Giugiarova „jednička“, ale bylo větší, měřilo už kolem čtyř metrů jako všechny ostatní Golfy. Zajímavost měly americké verze, hranatá světla z „králíka“ místo kulatých. Evropské katalyzátorové specifikace poskytovaly jen 79 kW (108 k). Nedostatkem výkonu však tato auta netrpěla, přesto se od roku 1986 dodával nový čtyřventilový motor se 102, respektive později 95 kW v „čistší“ podobě (139 a 129 k). Starší specifikace ale pokračovaly dál.

Ne všechny ostré modely této generace však nesly onu zkratku, ale proč si je také nepřipomenout? Třeba čtyřkolku Rallye Golf s menším objemem 1763 cm3, spirálovým dmychadlem a 118 kW (160 k). Homologačního speciálu pro soutěže s bodykitem a čtvercovými předními reflektory vzniklo 5 tisíc kousků (1989-1991). Po vynásobení koeficientem 1,7 pro benzinové jednotky s dmychadly dle řádů FIA se musel vejít do třílitrové třídy. Ještě vzácnější byla G60 Limited se syncrem, vyladěná až na 155 kW (210 k) z dřívějšího motoru, těch bylo postaveno pouze 71. Atakovala 230 km/h, ale také vážila skoro 1,3 tuny. „Obyčejná“ přeplňovaná GTI G60 s předním pohonem měla stejně jako Rallye, ale také ze standardního objemu 1,78 l. V této generaci nechyběly ani akční modely Special, One a Blue.

Golf III

Třetí generace Golfu GTI z listopadu 1991 už dala sbohem osmnáctistovce, dostala benzinový dvoulitr (1984 cm3). S dvouventilovou technikou dával 85 kW (115 k), „čtyřventil“ pak mnohem sympatičtějších 110 kW (150 k). Legendární označení bylo v této řadě trochu degradováno, protože se objevil i GTI TDI (nikoli GTD jako dříve a od šesté generace znovu). Vyráběl se v letech 1996-1997 a poháněl jej dobře známý čtyřválcový turbodiesel 1,9 l/81 kW. Stal se součástí výroční série ke 20 letům.

Vrcholem byly „vidlicovo-řadové“ šestiválce VR6 objemů 2,79 a 2,86 l s výkony 128, respektive 140 kW. Tyto vozy se na některých trzích značily GTI VR6, silnější se dodával pouze s pohonem všech kol. Unikátní pohonné jednotky měly rozevření válců pouze 15 stupňů. K 2.8 VR6 bylo zase možné objednat čtyřstupňový automat. Golf III zaznamenal asi největší tvarový skok ze všech generací, i když se nijak razantně nezvětšil. Jeho designérem byl J Mays, který proslul hlavně u Fordu.

Golf IV

U 4,15 m dlouhé čtvrté generace hatchbacku nižší střední třídy z podzimu 1997 byl symbol GTI posunut ještě více směrem dolů. Stal se z něj prakticky výbavový stupeň, nebo jen o něco málo více. Rádoby sportovní verze byla totiž dostupná s turbodiesely 1.9 TDI, pětiventilovými zážehovými osmnácstistovkami v atmosférické verzi i s turbem, benzinovým dvoulitrem a pětiválcem 2,32 l V5. Výroční model k 25 letům poháněl přeplňovaný benzinový motor 1781 cm3/132 kW (180 k). Severní Amerika měla podobnou GTI 337 a jubilejní sérii, ovšem pouze ke dvěma dekádám, po které se Volkswageny GTI nabízely za mořem.

Tradiční černé lemy blatníků zmizely, vizuálních odlišností bylo pramálo. „Čtyřka“ měla obecně krátký rozvor (těsně nad 2,51 m) a málo místa vzadu, tvarově se ale hodně povedla a dodnes je hezká. Tým návrhářů vedl jistý Peter Schreyer... Vrcholným modelem byl však R32 s novým VR6 3,2 l/177 kW (241 k) a systémem 4Motion, který dostala i verze s objemem 2,77 l a 150 kW. Dokonce se u Volkswagenu uvažovalo o zástavbě čtyřlitrového W8 z Passatu. V této řadě se začaly postupně objevovat šestistupňové přímo řazené převodovky.

Golf V

Za pátou generaci byl tvarově zodpovědný Marc Lichte, GTI z podzimu 2004 nevyjímaje, v současnost působí coby šéfdesignér u Audi. Také typická kola s oválnými paprsky jsou jeho dílem, pro VW je vyráběli u BBS. V Německu dostala název Detroit, v USA se tak jmenovat nemohla, tam jim říkali Hufeisen. GTI se zase více vzdálilo základnímu modelu, poháněl jej čtyřválec 2.0 TFSI/147 kW (200 k). Volkswagen navíc uvedl do praxe převodovku DSG s dvojitou spojkou.

Edition 30 měla o stylových 30 koní více, tedy správně 169 kW. Stejný motor dostala i znovuvzkříšená edice Pirelli. Nebylo to maximum, objevila se i Limited Edition 240 se 176 kW, ale pouze v Nizozemí. R32 na bázi „pětky“, poslední se šestiválcem (184 kW/250 k) si zachovala 4Motion, ale vážila už 1,6 tuny. Golf R GTI spojil „racing“ a legendární zkratku. Koncept ze SEMA 2006 vznikl ve spolupráci americké pobočky a tunera APR, z benzinového dvoulitru se podařilo „vydupat“ 380 koní, tedy 279 kW.

Nejextrémnějším GTI byl koncept W-12 650, kde první část názvu prozrazovala konfiguraci motoru a druhá výkon v koňských silách (jinak 478 kW). Šestilitrová pohonná jednotka s dvojicí turbodmychadel byla uložena za sedadly, tedy před zadní nápravou. Studie s maximální rychlostí 325 km/h se objevila na tuningovém koncernovém srazu v rakouském Reifnitzu u jezera Wörthersee v roce 2007.

Golf VI

„Šestkový“ Golf z října 2008 nebyl vlastně ničím jiným než pouhým faceliftem, trochu neslaná nemastná „pětka“ rozhodně zkrásněla (osobně ji považuji za nejméně hezkou generaci). Zajímavé bylo, že bývalý šéf VW Martin Winterkorn, který odstoupil během aféry Dieselgate, trval na tom, že GTI bude mít umístěné koncovky výfukového potrubí v obou rozích karoserie. Uspěl, mimochodem „pětka“ je měla obě vlevo. Debutovalo v březnu 2009 a čtyřválec 1984 cm3, opět TFSI začínal na 155 kW (211 k). Edice k dalšímu půlkulatému výročí, tentokrát 35 letům se objevila na jaře 2012 a nabídla 173 kW (235 koní). Tato generace se poprvé v ostré formě vyráběla i s klasickou plátěnou střechou, tedy coby kabriolet.

GTI ale zůstávaly u předního pohonu, čtyřkolku dostalo opět jen „erko“, tentokrát už bez číselného označení, protože R20 by prostě nevypadalo dobře. 199 kW (270 koní) a maximální rychlost 250 km/h se nemusely za nic stydět. Opět existoval i s otevřenou karoserií. Se sotva 4,2 m na délku si hatchbacky navíc stále zachovávaly skutečně kompaktní rozměry, co na tom, že oproti „jedničce“ byly o půl metru delší. Samozřejmě také narůstaly do šířky.

Golf VII

Současné generaci se základní délkou 4,26 m se podařilo zvrátit trend zvyšování hmotnosti, kdy byla auta s každou novou iterací stále těžší. „Sedmička“ je ale lehká a hbitá, tedy v rámci současných možností samozřejmě. Vždyť nabroušené specifikace váží od 1350 kg do 1,5 tuny, což je pořád méně než dříve. Základní GTI z března 2013 se chlubilo 220 koňmi (162 kW) z motoru 2.0 TFSI, s balíčkem Performance pak mělo o deset koní více (169 kW).

Čtyřicáté výročí narození oslavil v lednu 2016 Volkswagen verzí Clubsport s výkonem 195 kW (265 k), její aerodynamika dokonce vytvářela dost přítlaku. Ještě extrémnější Clubsport S (228 kW/310 k) zajel dokonce rekord na Nordschleife. Závodní verze pro různé série TCR (Touring Car Racing) s výkonem 243 kW (330 k) vycházela ze Seatu León Cup Racer.

RS a facelift

Zajímavý je i loňský americký koncept GTI RS Sama Dobbinse z Vossen Wheels. Takřka závodní vůz s tomu odpovídajícím kokpitem a řádně vystouplými blatníky má na střeše „rakev“ od Thule. Modernizaci z února 2017 získal Golf několik drobných kosmetických změn a vylepšený informační systém. Výkon GTI se posunul na úroveň Performance před faceliftem, které má nyní 180 kW (245 k). Ultimativní R začínalo na třech stovkách koní (221 kW), po úpravách jich dává o deset více (228 kW). Už se neprodává pouze coby hatchback, ale i jako kombi Variant.

Zatím nejsilnější prodejní verzí aktuální řady byl R360S s 220 kusy na kontě a jak už jeho název napovídá, také půvabnými 360 koňmi (265 kW). Golf R400 z autosalonu v Pekingu 2014 se ke vší smůle do alespoň limitované produkce nedostal. Podobný osud potkal i většinu dalších „showcarů“ z evropských i zámořských výstav, které byly v posledních letech prezentovány.

Pro Gran Turismo

Z tvarů sedmé generace byl odvozen koncept Design Vision GTI, který měl třílitrový motor V6 s výkonem 370 kW (503 k) pohon všech kol a DSG. Slavil premiéru opět na proslulé akci Wörthersee. Vypadal jako návrh pro konzolovou hru Gran Turismo 6. Skutečným vozem, se kterým se lze na playstationu virtuálně projet, je ale o rok mladší GTI Roadster. Funkční podoba má rudou barvu, ale ani ona není určena pro výrobu. Bohužel.

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
15. 3. 2018 10:56
Re: Článek o GTI
Ahoj, článek je přehledem, nicméně jsem přesunul ten jedničkový pětidveřák GTI tak, aby i hnidopichům bylo jasné, že byl až po modernizaci. Pokud se nepletu, GTI 1.8 měl maximálku 187 km/h, proto jsem v textu nechal "skoro stodevadesátkou", i když je to už v prvním odstavci. Nechtěl jsem text příliš zahlcovat čísly, aby se dal taky číst (totéž hmotnost). IAA 1975 jsem opravil na září, původně jsem to tak měl, ale jiný zdroj uváděl srpen.

GTD v třetí generaci řešit nebudu, článek o něm není, vím, že existoval. U GTI TDI jsem tedy umazal jedno slovo.

Výfuky u šestky a MW jsou moje chyba, omylem jsem se při psaní podíval na fotku pětky.

Díky.
Avatar - Emel
15. 3. 2018 09:55
Re: Řekl
Jo... to zatím platí pro celý segment PHEV.
Avatar - Dinar
15. 3. 2018 07:39
Re: A co "pan" GTI
"...by jsem", proboha! >:D >:D
Tupan kádruje někoho, na koho mentálně nestačil, což ho pochopitelně sra.lo, ale, tupane, to žes nestačil, se nezměnilo, nestačíš a stačit nebudeš, proto je tvoje kádrování jen legrační. ;-)
Avatar - Dinar
15. 3. 2018 07:36
Re: Kde je pan GTI?
Zloděj křičí, chyťte zloděje.
Avatar - Dinar
15. 3. 2018 07:35
Re: Kde je pan GTI?
Zase ti tam chybí čárky, nemachruj a uč se.