Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen je v Číně jednička, ale GM chystá útok

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Růst čínského automobilového trhu se sice v minulých dvou letech zpomalil, ale i tak jde o nejnadějnější území dosud neobsazené automobily, které v krátkém časovém horizontu přinese velkým a připraveným hráčům možnost nebývalé expanze.

Růst čínského automobilového trhu se sice v minulých dvou letech zpomalil, ale i tak jde o nejnadějnější území dosud neobsazené automobily, které v krátkém časovém horizontu přinese velkým a připraveným hráčům možnost nebývalé expanze.

Nebude to stát rozhodně tolik sil jako na konkurencí nabitých trzích v Evropě nebo USA. Poroste totiž nejen počet prodaných vozů jednotlivých značek, ale rovnou celý trh.

V roce 2005 se v Číně vyrobilo 2,81 milionu automobilů, rok předtím jen 2,34 milionu a v obou případech většina produkce zůstala na domácím trhu. Dovoz je značně omezen, takže co se v Číně nevyrobí, to se jen obtížně dostává k zákazníkům. V loňském roce byl již poněkolikáté lídrem trhu německý Volkswagen se 17 % trhu, hned za ním pak je General Motors se 14 %. Mezi další velké koncerny se zastoupením v Číně patří Toyota (10 %), Honda (9 %), Hyundai/KIA (8 %), Ford/Mazda (6 %), PSA (5 %), Nissan (5 %), Suzuki (4 %), Chery (3 %) a Geely (2 %).

Potenciál trhu je nadějný kvůli velkému počtu obyvatel a minimální úrovni motorizace. V tuto chvíli připadá v Číně na 1000 obyvatel jen 6,1 automobilu, celkem je na obrovském území nejlidnatější země v provozu jen 7,9 milionu vozů. Pro srovnání: v České republice je v provozu 3,95 milionu osobních automobilů.

GM chystá nové modely

Největšímu automobilovému koncernu by ze současných problémů mohla pomoci právě rostoucí čínská poptávka. Ve vývojovém centru GM v německém Rüsselsheimu se podle německého deníku Financial Times Deutschland připravují nové podvozkové platformy, které by se měly do tří let stát základem modelové nabídky. Nové modely pro Čínu by měly být hodnotnější a tedy i s vyšší koncovou prodejní cenou.

Úsporná opatření, která v současné době GM plánuje souvisí úzce také s konstrukcí vozů. Širšího využití by se měly dočkat světové platformy Epsilon 2 (pro vozy střední třídy- nová Vectra, ale také vozy v USA) a Delta 2 (nižší střední třída - nová Astra). Stejný základ bude použit také pro nové čínské modely. Úspora se zavedením světových platforem přiblíží ke 25 % na vývojových nákladech a až 40 % na výrobě prototypů.

Ondřej Láník
Diskuze (5)