Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Volkswagen následuje Mercedes, odmítá nové klimatizační chladivo

Nová naplň do klimatizací aut je sice šetrnější k životnímu prostředí než ta předchozí, je však nebezpečnější. I tak ji EU zatím vyžaduje.
Zpět na článek
7. 1. 2013 23:03
Avatar - hedvin
7. 1. 2013 09:43
Ať žije ........
............. zdravý rozum automobilek. A ne pero byrokracie.
Rozbalit vlákno
1
7. 1. 2013 10:07
A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se nebojí
Náplň autobaterií se chová jako poměrně silně koncentrovaná kyselina sírová a je člověku nebezpečná. A co taková H2O, víte kolik lidí ročně umírá jejím působením a používá se ve většině automobilových motorů ? To jsou starosti ala Unie proti Unii, kvůli výrobku amerických firem.
Rozbalit vlákno
10
Avatar - sargis
7. 1. 2013 10:32
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
Pri crash testoch idu buzerovat za chybajucu kontrolku airbagov ale toto je eko, tak je to dobre... 8-s
7. 1. 2013 10:32
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
H2O jsem ráno požil. Zatím žiji.
Avatar - Katikakus
7. 1. 2013 10:36
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
Vosa nejspis narazel na "aferu" s dihydrogen monoxidem:
[odkaz] ;-)
Avatar - Ham.
7. 1. 2013 10:36
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
a co teprv ty miliardy závisláku na H2O co by bez ní nedokázali přežít. >:-[]
Avatar - marek.g
7. 1. 2013 10:46
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
>:-[] :yes:
Avatar - šmoula nešika
8. 1. 2013 16:23
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
>:D
7. 1. 2013 10:36
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
Silně koncentrovaná? Ale jdi. ;-)
7. 1. 2013 10:43
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
zhruba 30% je uz dost slusna koncentracia...
7. 1. 2013 11:07
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
U nový je to o něco víc, ale pořád to není nic extra, když ti to kápne na ruku, nemusíš se bát, že by ti to ihned vypálilo díru, zase tak agresívní rozhodně není. Jsou podstatně silnější běžně užívané roztoky. ;-)
7. 1. 2013 13:00
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
No po rukou bych si to zrovna moc nelil. Já ji nesl odšpuntovanou hrklo mě to na břicho a přes triko na kůži. V triku se mi udělala díra a pupek sem měl taky solidně červenej a pálil. Takže jo je dost silně koncentrovaná na to aby poleptala.
Avatar - Ham.
7. 1. 2013 10:14
Všechna čest Mercedesu
EU nakopat
Jasně, je v tom i trochu zájmů německých chemických koncernů nenechat se vláčet monopolem DuPontu, ale i to k věci patří.
Rozbalit vlákno
3
7. 1. 2013 10:28
Re: Všechna čest Mercedesu
Honeywell i Dupont su z USA
Avatar - Ham.
7. 1. 2013 10:31
Re: Všechna čest Mercedesu
No vždyť o tom mluvím, BASF a další německé koncerny si nechtějí nechat dělat na hlavu.
7. 1. 2013 13:03
Re: Všechna čest Mercedesu
Otázkou je jestli některá divize BASF něco podobného vyrábí nebo vyvíjí. BASF s DuPontem jsou sice konkureční firmy, ale ne ve všech odvětvích. Nicméně s tebou v zásadě souhlasím. Nemusí to být zrovna BASF ale jiné německé koncerny.
7. 1. 2013 10:17
Genialna myslienka!
"...DuPont a Honeywell se netají tím, že látka R-1234yf je skutečně hořlavá, na její obranu tvrdí, že v autech je více hořlavých kapalin..."

LOL, tak to je obrana jaxvina! Nieco na styl "no a co ze som kradol, vsak aj ini kradnu!"
>:D
Rozbalit vlákno
2
7. 1. 2013 10:24
Re: Genialna myslienka!
Taky jsem si říkal >:D Navíc - který další hořlaviny tam jsou? Palivo a....? Zbytek přece nehoří. Leda když máte poctivou nemrzku >:D
7. 1. 2013 13:06
Re: Genialna myslienka!
A co takhle olej?
7. 1. 2013 10:31
Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva.
V EU preferovane palivo zatazaene nizkou danou a kvazi ekologicke, pretoze ma nizsiu spotrebu - rozumej nizke CO2, ale to ze ma dojnasobne NOx a pevne castice sposobuju leukemiu to uz je druhorade.
Rozbalit vlákno
26
7. 1. 2013 10:50
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Pevne castice sposobuju leukemiu? Netusim ci je to tak, ale rozhodne ani produkty spalovania benzinu nie su zivotodarny plyn vhodny na vdychovanie.

Mimochodom, zrovna pozeram "autotouring" 1/2013: aj v takej krajine ako Rakusko (podiel dieselovej motorizacie cez 50%) su osobne auta zodpovedne len za ~5% produkcie sadzi (fyi: nakladne/autobusy dalsich 5%, polnohospodarstvo ~7.5%, ine stroje 4%, elektrarne/teplarne ~4.5%, priemysel ~34%, a zvysok ~40% malospotrebitelia). Dokopy teda len za ~10% treba hladat cestnu dopravu. Myslim teda ze by bolo vhodne pozriet sa aj na zvysnych 90% zdrojov, a emisne normy ktore plnia...
7. 1. 2013 11:00
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Neviem, ako si to meral, ale skus sa zavriet na 5 minut do garaze so svojim naftakom a potom uz do mesta s tym radsej nechod a mimo mesta tiez mysli na vodicov za tebou a nepodraduj.
Pokial s tym jazdis na otvorenom mori, tam to nikomu vadit nebude, vsetko sa rozptyli.
7. 1. 2013 11:13
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Nic som nemeral, odvolavam sa na oficialny zdroj. Ale chapem, ze niektorym sa zle pocuva, ze za ~3/4 sadzi vo vzduchu moze obycajne spalovanie dreva, uhlia, vykurovacieho oleja, atd. A to sa tiez odohrava predovsetkym v miestach, kde ziju ludia. No a pokial ide o tych 5min v garazi, myslim ze s benzinovym motorom by si tiez mal dost...
Avatar - Ham.
7. 1. 2013 11:21
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Máš pravdu, velká kontejnerová loď s dieselem Wartsila-Sullzer spálí za týdenní plavbu cca 20 000 tun paliva. Paliva které nelze označit ani jako naftu ani jako nekvalitní naftu, protože je to nejsrágorovitější mazut. Filtry nebo katalyzátory rovná se nule. Takže při jediné plavbě vypustí jediná takováto loď do ovzduší víc nečistot než polovina aut v celé Evropě bez ohledu na to, zda jezdí na benzín nebo naftu.
Avatar - MarTin1
7. 1. 2013 11:51
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
:yes: :yes: letadla to samé a tam to jde rovnou do atmosféry.... pochopitelně nelítají na mazut ale na kerosen...což je taky ropnej produkt vznklej frakční destilací.
7. 1. 2013 12:07
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Žádnej kerosen (tak se tomu říkalo možná za časů našiich dědů), je to petrolej. Což je v podstatě nafta bez "sra*ek".
Avatar - Ham.
7. 1. 2013 12:17
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Kerosen je synonymum pro petrolej. Jak za časů našich dědečku tak dnes.
Avatar - MarTin1
7. 1. 2013 12:33
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Kerosen = Letecký petrolej....[odkaz]
7. 1. 2013 13:22
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Tak já už jsem to nechtěl dál pitvat, ale na tohle sis naběhl - máš to hned na začátku druhýho odstavce:
"Letecký petrolej, často nesprávně nazývaný kerosin..."
Avatar - MarTin1
7. 1. 2013 14:35
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
"Today, kerosene is mainly used in fuel for jet engines in several grades. One form of the fuel known as RP-1 is burned with liquid oxygen as rocket fuel. These fuel grade kerosenes meet specifications for smoke points and freeze points. "

"Kerosene is used as a primary source of fuel for many types of aircraft, including rockets, although in this case the kerosene is mixed with liquid oxygen in order to produce enough of a heating source"
Zdroj: Britanica
7. 1. 2013 12:39
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Pritom je zaujimave, ze Wartsila-Sulzer RTA96-C (pomalobezny, dieselovy 2-takt) je zaroven spalovaci motor s najvyssou termodynamickou ucinnostou (>50%). Pravda, ten vykon ~80MW si ziada svoje:
[odkaz]
7. 1. 2013 13:55
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
"Pokial s tym jazdis na otvorenom mori, tam to nikomu vadit nebude, vsetko sa rozptyli."
Ja pisem o mestach, ked ides po chodniku a vedla teba stoji kolona naftakov alebo ides na bicykli do kopca a niekto si zmysli, ze teraz podradi, hned mas vsetko v sebe.
Avatar - Ham.
7. 1. 2013 17:15
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Jasně zaprasíme oceány, tepelné elektrárny dáme mimo města a zaděláme venkov a ve městě nám bude hej. To je to nejnaivnější co jsi mohl napsat, Vítr fouká, proudění v oceánu funguje a my se před tím schováme do města. >:D >:D >:D
7. 1. 2013 21:51
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Nemozem riesit vsetky problemy sveta. Tak to bohuzial funguje. Dobry priklad je x metrovy komin tepelnej elektrarne.
7. 1. 2013 11:21
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Pevný částice jsou karcinogeny, a paradoxně nejnovější diesely jsou škodlivější jak 1,9 tdi s rotačnim čerpadlem od audi. Proč? Protože se dělaj vstřiky se stále jemnějším vstřikováním, takže ty částice který vyletí z vejfuku (i když jich je díky filtrům miň) se dostanou dál do plic než ty ze starejch motorů. Mluvim samozřejmě o škodlivosti co se týká zdraví - o ekologii u aut vůbec nemá smysl mluvit protože je to zkrátka blbost.
7. 1. 2013 13:13
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
V první řadě nejde ani tak o to, jak daleko do plic se ti dostanou, nebezpečné jsou kdekoli v těle, nejhorší na těch malých je, že vydrží mnohem déle ve vzduchu než se usadí a hodně špatně se filtrují.
Avatar - šmoula nešika
7. 1. 2013 14:08
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Měl jsem možnost bavit se s odborníkem, který se dopady sazí na zdraví zabíval a říkal, že saze staré 1.9 TDI se zachytí v nose, zatímco PD až v plicních sklípcích. Bohužel se pro tento motor filtr nehodil, a tak ho později nahradili Common Rail. Ale to není třeba rozebírat.
7. 1. 2013 17:09
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
To je pravda. Ale neznamená to, že větší saze nejsou nebezpečné. Jen se s nimi tělo dokáže lépe poprat. Diskutovalo se také, že DPF mohou problém zhoršit. Vytvoří iluzi bezpečí a ve skutečnosti to, co jimi projde, bude velmi jemné. Objemem může dojít k redukci (a splnění emisích limitů), ale mnohem větší část budou tvořit ty nejmenší saze (cca 10 nm). Právě saze přímovstřikových benzínů spadají z největší části do této nejmenší kategorie a nikdo neví, jestli tam nejsou ještě menší. To samozřejmě nevíme ani u dieselu, kde tomu však nic nenasvědčuje - u něj může paradoxně být do budoucna zdrojem problémů právě filtr, který by mohl větší saze rozmělňovat na malé.

V minulosti jsem tu psal, že větší saze jsou menší zlo, pořád si to obecně myslím, ale není to tak jednoduché. Zdravotní aspekt tu trochu rozváděl Ronault. Saze z TDI PD jsou v porovnání s těmito "ultrajemnými" nebezpečné asi jako dětský zásyp. Hyperbola, ale tohle je teprve to správné svinstvo. Jestli plicní sklípky zní špatně, jak zní buňky?
Avatar - peV
7. 1. 2013 14:19
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
To taky neni úplne pravda-dýchací cesty mají samocistici mechanismy,které ty větší castice zachytí a posunou spolu s hlenem výš a následne jsou vykaslany/spolknuty. Ty malé se dostanou hluboko, kde uz stejne čistění neprobíhá a můžou tam vesele škodit. Se zbytkem samozřejmě souhlas
Avatar - MarTin1
7. 1. 2013 14:36
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
:yes: :yes: :yes: přesně tak
Avatar - šmoula nešika
7. 1. 2013 14:56
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
:yes: :yes: :yes: To říkal taky.
7. 1. 2013 16:59
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Ano, u větších je větší pravděpodobnost, že se jich tělo včas zbaví, ale ne jistota. Tak jako tak jsou nebezpečné. Podle mne je na nich horší to, že se špatně filtrují (velmi špatně se odstraňují u zdroje) a že vydrží ve vzduchu neskutečně dlouho (kontaminují ohromnou oblast). Jinak je spousta věcí, které jsou pro člověka velmi nebezpečné. Třeba cigaretový kouř, radioaktivní izotop polonium 210 spolu se zbytkem toxického koktejlu, hlavně pak asi dehtem - ten se postará o poškození čistícího mechanismu dýchacích cest a polonium se může v klidu v těle usadit. Zároveň mu i poskytne ochranu do budoucna.
Avatar - šmoula nešika
7. 1. 2013 13:16
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
:yes:
7. 1. 2013 13:12
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Fakticky jde o to, čím jsou ty saze tvořeny a jak jsou velké. A je to problém spíš vstřikování (a tedy procesu spalování) než paliva. Dnešní benzínové motory produkují saze také. A hodně malé.
Avatar - šmoula nešika
7. 1. 2013 14:10
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Ale také fungují na opačném principu spalování (chlazení předevstřikem), takže se pro ně filtr nejspíš hodit nebude. A že by samotné saze byly tak špatné jako u dieselů, to si nemyslím.
7. 1. 2013 14:23
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Nafta dymi uz z principu. Staci ju zapalit v kahanci alebo preturovat bezfiltrove 1.9TDI vs 1.2TSI
Avatar - euro89
7. 1. 2013 23:03
R12
To je poprvé, co s VW v něčem souhlasím a v tomhle směru fandím všem, kdo se tomuhle eko-nesmyslu postaví. Sám se v oblasti autoklimatizací pohybuji a přesto, že v práci svým zákazníkům nabízím již nové plničky klimatizací na R-1234yf, se všemi se shodnu, že jde opět o horší produkt, než je ten současný. Vůbec nejlepší chladivo bylo, je a bude stará dobrá R12. Bohužel je zakázaná už tuším od r. 1998 a když jsem sháněl firmu, která by mi tímto chladivem naplnila auto, nesehnal jsem mezi autaři nikoho. Naštěstí existuje u nás jedna firma, která dělá chladírenská zařízení a plní chladivem RS-24, které je povolenou náhradou za R12. To může být dobrý tip pro všechny majitele youngtimerů, kteří nechtějí riskovat, že si s R-134 odrovnají kompresor... :yes:
Rozbalit vlákno
0