Na úvod jeden vysvětlující odstavec k nezodpovězeným otázkám. Na to, co teprve přijde, se ptají všichni (novináři, zákazníci, čtenáři), ale oficiální odpovědi jsou obvykle nejednoznačné, vyhýbavé, nebo neurčité.
Chápeme, že vás to neuspokojuje (nás také), na druhou stranu je zřejmé, že automobilka chce prezentovat to, co bude dostupné v nejbližší době a ne to, co přijde za rok nebo za dva. Ostatně, jde o běžný přístup, kterému se někde říká modelová péče, jinde zatraktivnění nebo vylepšení aktuální nabídky.
Motory
Výše uvedený úvod použijeme hned v první skupině otázek, která se týká chystaných motorů. Mimo
portfolia, které jsme představili před několika dny, zatím nejsou definitivně potvrzeny žádné další motorizace.
Tedy oficiálně Passat 1,2 TSI ani 2,0 Bi-TDI nerozšíří
v nejbližší době nabídku. Základní zážehovou verzí bude 1,4 TSI (90 kW), vrcholnou naftovou verzí pak zůstává 2,0 TDI (125 kW).
Indicií k tomu, že nemusí jít o definitivní stav, nechť je špičková naftová motorizace konkurenčního Fordu Mondeo 2,2 TDCi (147 kW, 420 Nm), na kterou nejsilnější naftový Passat jízdní dynamikou nestačí.
Potvrzen je příchod šestiválcové verze Passat V6, která nahradí sportovněji laděný Passat R36. Motor zůstane až na drobné změny, emisní standard Euro 5 a nižší kombinovanou spotřebu identický, podobně jako spojení s převodovkou DSG a pohonem všech kol. Vrcholná motorizace se dostane na trh v roce 2011. Vnější podoba Passatu V6 není dosud známá. Je pravděpodobné, že její vzhled bude využívat prvky tzv. R-paketu, který byl k vidění na autosalonu v Paříži. Sada designových prvků bude k dispozici pro většinu motorizací v příštím roce.
Stabilizační systém…
...nelze v současných vozech zcela vypnout. Stiskem tlačítka ESP-off je deaktivován pouze protiprokluzový systém ASR a stabilizační systém je v činnosti dále na pozadí. Důvodem je podle představitelů Volkswagenu zvýšení bezpečnosti zákazníků.
Otvírání víka kufru Easy Open
Sedany, vybavené systémem bezklíčového přístupu a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System), jsou vybaveny bezdotykovým dálkovým otvíráním víka zavazadlového prostoru.
Snímač ve spodní části zadního nárazníku reaguje na náznak nakopnutí zádi Passatu otevřením víka. Osoba, která záď nakopává, musí mít u sebe klíč KESSY. Automobil nereaguje už na situaci, kdy klíč drží v ruce někdo jiný metr od vozidla. To by mělo zabránit neoprávněnému přístupu do zavazadelníku.
Přítomnost této funkce není zvenku na vozidle identifikovatelná. Nárazník se snímačem i bez něj je na pohled identický. Hlavním smyslem této funkce je umožnit otevření kufru v situaci, kdy máte obě ruce plné zavazadel.
Nová generace
Na přímou otázku jsme dostali vždy jednoznačnou odpověď:
"Ano, toto je zcela nová generace". A to i přesto, že identický základ kabiny nového Passatu (mezi A a C-sloupkem) je i zvenku, přes nové povrchové panely, dobře odlišitelný. Po delší debatě se specialistou na konstrukci karoserie jsme se nakonec dobrali k tomu, že přinejmenším uplatnění vysokopevnostních ocelí, resp. tuhost samotné karoserie přibližně odpovídá předchozímu provedení.
Na obranu Volkswagenu nutno dodat, že obdobná rétorika je dnes běžná u drtivé většiny ostatních automobilek.
Český trh
Oficiálně budou nové Passaty na českém trhu v prodeji od konce listopadu a to rovnou jako sedany i kombi. Ceny pro český trh budeme znát nejpozději příští týden. Dovozce počítá s klasickými výbavovými stupni. Akční modely, které byly v nabídce donedávna, v nejbližších měsících nebudou nabízeny.
Dominance verzí Variant už není tak výrazná jako dříve. S uvolněním daňových předpisů pro odpočet DPH vzrostl zájem o verze sedan, který v podstatě trvá i dnes.
Passat CC dostane modernizovanou podobu v závěru příštího roku.
Telegraficky
Řazení páčkami pod volantem u verzí s převodovkou DSG je v nabídce.
Obrněná verze Passat Cross do lehkého terénu je momentálně málo pravděpodobná.
Dotazy týkající se funkcí systému 4Motion (kontrolka, uzamčení) ještě prověřujeme (zda je vůbec technicky možné a dává smysl). Podobně jako logiku řazení vyšších a nižších rychlostních stupňů u voličů automatu.
Systém rekuperace brzdné energie (inteligentní alternátor) bude předmětem samostatného článku.
Dotazy související s designem se pokusíme při nejbližší příležitosti položit některému z členů designérského týmu. Během našeho termínu prezentace nebyli designéři k dispozici.