Volkswagen Scirocco – pouštní vítr se vrací

Volkswagen Scirocco – pouštní vítr se vrací

 
 

Volkswagen občas mívá ve svém výrobním programu sportovní kupé. Prvním byl VW Karmann-Ghia, po něm následovaly dvě generace VW Scirocco. Pak přišlo Corrado a dál dlouho nic. Letošní Ženeva přivítala třetí Scirocco, nabité moderní technikou.

Po skončení druhé světové války se v Německu rozbíhala výroba automobilů jen pomalu a válkou zbídačené obyvatelstvo si žádalo jednoduché, levné modely. Na začátku padesátých let se německá ekonomika začala stavět na nohy a vzrostl zájem o vozy, které se odlišují od běžné produkce. Wilhelm Karmann, syn zakladatele německé karosárny Karmann, přišel s nápadem postavit sportovní vůz na bázi Brouka (Karmann již montoval Brouky Cabrio). Kontaktoval Luigiho Segreho z italské karosárny Ghia a v létě 1955 se představilo hezké kupé VW Karmann-Ghia. Vyrábělo se ve dvou generacích až do roku 1974, ale to už měl Volkswagen připraven svůj vlastní sporťák.

První Scirocco (1974 – 1981)

Volkswagen začal s vývojem sportovně laděného kupé na začátku sedmdesátých let pod interním označením Type 53. Z úsporných důvodů se vyšlo z podvozku A1, vyvinutého pro model Golf, ten byl ale důkladně překonstruován, aby vyhověl sportovním ambicím kupé. Stejně jako u Golfu byl design vozu svěřen studiu Ital Design, konkrétně Giorgettu Giugiarovi. Ostatně, Golf se měl původně jmenovat Scirocco a kupé Scirocco Coupé. Po doladění detailů karoserie ve větrném tunelu ve Wolfsburgu bylo kupé připraveno do sériové výroby koncem roku 1973. Prodávat se začalo po oficiální premiéře na Ženevském autosalonu v březnu 1974. Montáž kupé byla svěřena firmě Karmann v Osnabrücku.

Čtyřmístné kupé nazvané podle horkého pouštního větru Scirocco (čti široko) dostalo úhlednou dvoudveřovou karoserii s mírně klínovým profilem, zdůrazněným zvednutým dolním okrajem bočních oken. Při rozvoru stejném s Golfem (2400 mm) bylo Scirocco o 170 mm delší (3874 mm) a o 100 mm nižší (1309 mm). Příď s plochou kapotou byla zakončena širokou maskou chladiče, do které byly integrovány čtyři kruhové světlomety (zpočátku měla všechna kupé kromě modelu TS dvě obdélníková světla) a v rozích oranžové směrovky. Chromované nárazníky měly plastové výplně a zakončení. Přístup do zavazadlového prostoru umožňovalo výklopné víko s malým spoilerem. Interiér vycházel z Golfu, byl ale obohacen o středový panel se dvěma kruhovými přístroji a sportovní tříramenný volant.

obrázek [555 x 314]  

Scirocco mělo stejnou koncepci jako Golf, tedy vpředu napříč uložený, vodou chlazený čtyřválcový motor, pohánějící přední kola. Zákazníci si mohli vybrat mezi motorem s objemem 1093 cm3 a výkonem 37 kW/50 k (modely Scirocco a Scirocco L) a motorem 1457 cm3 (modely S, LS, GT a GL), který v různých konfiguracích dával výkon od 51 kW (70 k) až po 62,5 kW (85 k). V roce 1976 přišlo na trh VW Scirocco GTI s motorem o objemu 1588 cm3, který dával se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic slušných 81 kW (110 k) při 6100 ot/min. Toto nejrychlejší Scirocco první generace jezdilo až 185 km/h a zrychlovalo na stovku za 11 s. Od roku 1978 se kupé dodávalo ve faceliftované verzi s celoplastovými nárazníky, do boku zasahujícími předními směrovkami a černými sloupky B.

Druhé Scirocco (1981 – 1992)

V roce 1981 prošlo Scirocco důkladnou rekonstrukcí včetně stylingu. Rozvor náprav sice zůstal stejný, ale délka se prodloužila na 4050 mm a výška se naopak snížila na 1280 mm. Vůz dostal novou příď se čtyřmi hranatými světlomety, širší sloupek B a větší boční okna. Zadní část byla ozvláštněna spoilerem přerušujícím zadní okno. Důkladnou proměnou prošel také interiér s menším přístrojovým panelem, čtyřramenným volantem a lepším bočním vedením sedadel (na přání se dodávala kožená). Vzhledem ke zvětšení vnitřního prostoru pro cestující i zavazadla se vozu dostalo zařazení do kategorie kombicoupé. Po dvou letech výroby prošlo Scirocco II mírným faceliftem se zvýrazněnými podběhy a prahy. Model Scirocco Scala (v USA White Cat neboli bílá kočka) se dodával s nárazníky lakovanými v bílé barvě karoserie.

obrázek [555 x 308]  

Základním motorem (pro modely L a GL) se stal čtyřválec s objemem válců 1272 cm3 a maximálním výkonem 44 kW (60 k). Motor 1.5 pro verze LS a GLS zůstal beze změny, Scirocco GT dostalo motor 1.6 s výkonem 63 kW (85 k) a modely GLI a GTI motor 1.8 s výkonem 82 kW (112 k). Od ledna 1985 se stalo nejvýkonnějším modelem Scirocco 16V s šestnáctiventilovým motorem 1.8 DOHC. Výkon 102 kW (138 k) postačoval k dosažení největší rychlosti 210 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 8 s. Soupeřem z vlastní stáje se mu stal Golf GTI 16V.

Scirocco se na evropském trhu prodávalo až do roku 1992 (v USA skončil prodej o 4 roky dříve) a celkem jich v obou generacích vzniklo přes 795 tisíc. To už měl Volkswagen v nabídce nové kupé Corrado, které postupně nahradilo Scirocco na všech trzích. Vyrábělo se rovněž u firmy Karmann v Osnabrücku až do roku 1995. Pak nastalo dlouhé období, kdy Volkswagen nenabízel žádné sportovní kupé. Blýskáním na lepší časy se stal koncept VW IROC, vystavený na Pařížském autosalonu 2006. Už jeho název, který byl částí jména legendárního kupé ScIROCco, naznačoval, že se chystá pokračování tradice sportovních kupé se znakem VW. Koncept přinesl nový agresivní a dynamický styl, který se měl přenést i na sériové výrobky.

Třetí Scirocco (od 2008)

Ten, kdo netrpělivě čekal na premiéru dalšího sportovního kupé z dílny VW, se dočkal na Ženevském autosalonu 2008. Sériové Scirocco třetí generace se na první pohled podobá konceptu IROC, má jen odlišnou, méně agresivní příď, která (jak se ukázalo v Paříži) má společné rysy s novým Golfem. Autor designu Walter de’Silva dal vozu uhlazené dynamické tvary s nízkou přídí, silně skloněným předním sklem a zádí, ze které výrazně vystupují boule blatníků s koncovými světly (nepřipomíná vám trochu Volvo C30?). Interiér vychází stejně jako podvozek z Golfu VI, je ale ozvláštněn různými detaily, např. trojúhelníkovými madly dveří nebo leštěnými pedály a je vybaven vpředu i vzadu sedadly s dobrým bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy.

obrázek [555 x 323]  

Počáteční nabídka motorů zahrnuje základní zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 90 kW (122 k). Jeho výkonnější verze dává 118 kW (160 k) a dvoulitrový 2.0 TSI s výkonem 147 kW (200 k) dokáže Scirocco rozjet až na 235 km/h. Přeplňovaný turbodiesel 2.0 TDI s přímým vstřikováním common-rail má výkon 103 kW (140 k) a kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km. V příštím roce doplní tento motor silnější verze s výkonem 125 kW (170 k).

Krátce po premiéře v Ženevě představil koncern VW závodní okruhovou verzi Scirocco GT24, se kterou se úspěšně zúčastnil setkání příznivců VW GTI u rakouského jezera Wörther, 24hodinového závodu na Nürburgringu a festivalu rychlosti v Goodwoodu. Jeho motor 2.0 TSI byl vyladěn na výkon 239 kW (325 k). Prodloužená a snížená karoserie má vpředu spoiler téměř lízající vozovku a na zádi rozměrný difuzor a spoiler. Scirocco GT24 nabízí svým názvem vzpomínku na stejnojmenný vůz z roku 1980, který se dodnes účastní srazů a soutěží veteránů, např. Silvretta Classic.

obrázek [555 x 371]  

Nové Scirocco – které se začalo vyrábět (společně s VW Eos) v portugalské továrně VW v Setúbalu nedaleko Lisabonu – má určitě šanci, aby navázalo na tradici předchůdců stejného jména. Pro porovnání najdete v připojené tabulce přehled základních technických údajů všech tří generací.

Volkswagen Scirocco
GeneraceIIIIII
Výroba v letech1974 - 19811981 - 1992Od 2008
Motory1.1, 1.5, 1.61.3, 1.5, 1.6, 1.8, 1.816V1.4 TSI, 2.0 TSI, 2.0 TDI
Výkony [kW]37-8151-8290-147
Pohotovostní hmotnost [kg]780-810855-8951244-1304
Rozvor [mm]240024002578
Délka [mm]387440504256
Šířka [mm]162416251810
Výška [mm]130912801404
Max. rychlost [km/h]144-185164-210207-235
Zrychlení z 0 na 100 km8,8-15,58-13,27,2-9,3
Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ojetý Volkswagen Scirocco III (2008-dosud): Není to jen převlečený Golf Ojetý Volkswagen Scirocco III (2008-dosud): Není to jen převlečený Golf

Žhavá novinka roku 2008, kterou se Volkswagen vrátil do…

Volkswagen Scirocco GTS: Omlazená verze debutuje v Šanghaji Volkswagen Scirocco GTS: Omlazená verze debutuje v Šanghaji

Všechny verze Volkswagenu Scirocco už za sebou mají od…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

 

iSport.cz

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…