Skupina Volkswagen i značka Škoda loni zvýšily prodej vozů na rekordní maxima
Celý Volkswagen dodal zákazníkům 6,29 milionu vozů, o 1,1 procenta více než v roce 2008. Odbyt vozů Škoda vzrostl o 1,4 procenta na 684.200 vozů, oznámila dnes Volkswagen Group.
Světový trh osobních vozů v roce 2009 zaznamenal pokles o více než šest procent. Skupině Volkswagen Group se tak mírným růstem prodeje podařilo zvýšit její podíl na globálním trhu podle předběžných údajů o 1,1 procentního bodu na 11,4 procenta.
Volkswagenu jako celku se dařilo zejména díky růstu odbytu v Číně, kde dodávky vzrostly o 36,7 procenta na 1,40 milionu vozů. Čína tím poprvé předstihla Německo jako největší trh Volkswagenu. Také na domácím německém trhu se odbyt skupiny díky programu šrotovného zvýšil o 17,5 procenta na 1,24 milionu. Třetím silně rostoucím trhem byla pro koncern Brazílie, kde odbyt vzrostl o 8,7 procenta na 688.300 vozů.
Škoda si podle sdělení Volkswagenu vedla dobře zejména v Číně a Německu a dodávky se jí podařilo zvýšit i v Polsku a Francii. Z jednotlivých modelů automobilky vykázaly zvláště "povzbudivý" vývoj zejména Škoda Fabia a Superb, uvedl Volkswagen bez dalších podrobností.
Prodej osobních vozů vlajkové značky Volkswagen loni vzrostl o 7,8 procenta na nový rekord 3,95 milionu. V Číně odbyt vyskočil o 32,4 procenta a v Brazílii o 18,4 procenta. V důsledku ekonomické recese si naopak špatně vedla divize užitkových vozů Volkswagen Commercial Vehicles, jejíž odbyt se propadl o 20,7 procenta na 354.800 vozů.
Výkonný viceprezident Volkswagen Group pro prodej a marketing Christian Klingler upozornil, že vyspělé trhy v čele s Evropou stále nevykazují známky udržitelného růstu, protože poptávka je zde uměle podporována vládními opatřeními typu šrotovného. Volkswagen se proto hodlá nadále opírat o velké rozvojové trhy.
"Stále nevidíme známky trvalého oživení globálního automobilového trhu. Rozvojové trhy jako Čína a Brazílie však vykazují růstový trend," řekl Klingler.
V celé Evropě loni odbyt vozů Volkswagen Group klesl o 7,1 procenta na 3,28 milionu a stejným tempem se propadl v Severní Americe, kde se prodalo 467.500 automobilů skupiny. Naopak v regionu Asie a Tichomoří dodávky vzrostly o 32,1 procenta na 1,55 milionu. V Jižní Americe skupina prodala 815.000 aut, o 2,2 procenta více než předloni.
Světový prodej vozů značky Audi sice klesl o 5,4 procenta na 949.700, i to však byl lepší výkon proti poklesu celosvětového trhu a také lepší, než se původně čekalo. Odbyt vozů španělské značky SEAT však klesl o 8,6 procenta na 336.600, což byl důsledek krizového vývoje na domácím trhu, který se loni propadl o téměř 18 procent.