Volkswagen Space Up! Blue: Čisté kalifornské snění

Volkswagen Space Up! Blue: Čisté kalifornské snění

 
 

Do Los Angeles přivezl Volkswagen třetí derivát své New Small Family. Čistými auty není posedlá jen Evropa, ale už dlouhá léta také Kalifornie. Studie Space Up! Blue asi i proto nabízí další řešení...

Mikrobus v pravém slova smyslu
Automobil, který by dnes měl v USA vzhledem malým rozměrům jen minimální šanci na komerční úspěch, je zajímavý hlavně tím, co není na první pohled vidět. Jako showcar ale musí zaujmout, a tak Volkswagen vsadil na osvědčenou kartu v USA mimořádně populárního mikrobusu T1 Samba. Ten Volkswagen připomněl Američanům už před sedmi lety studií Microbus, představenou na Detroit Motor Show v roce 2001. Do výroby se tento model ani po letech nedostal, ale s "novou malou rodinou" naděje na rozměrově menšího, ale podobně dostupného následníka docela neumřela.

Studie Space Up! Blue je ve většině tvarových řešení podobná tokijskému Volkswagenu Space Up!, ale místo ostře řezané střechy zaujala zaoblená střecha s postranními střešními okénky ve stylu mikrobusu T1. S délkou 3,69 m je Space Up! Blue o 60 cm kratší než legenda květinové generace. Ve srovnání s tokijským Space Upem! se změnila prakticky jen výška, která v Los Angeles činí ne 1,54 m, ale 1,57 m.

(Skoro)vše vzadu
Zatímco před padesáti lety byl vzadu uložený klasický motor boxer, v novém Space Upu! Blue je elektromotor. Jeho výkon je 45 kW, maximální otáčky až 10.000 min-1 a nejvyšší točivý moment 120 Nm. Nulové emise z provozu jsou možné díky sadě 12 Li-Ion článků, které mají kapacitu 12 kWh. S touto výbavou umí Volkswagen Space Up! Blue zrychlovat z 0 na 100 km/h za 13,7 s a nejvyšší rychlost činí 120 km/h. Pokud by byl Space Up! Blue poháněn pouze energií uchovanou v akumulátorech, vystačilo by to na 100 km jízdy. I když to podle Volkswagenu bohatě stačí pro uspokojení každodenní průměrné dopravní potřeby v městském provozu, je studie vybavena ještě palivovými články, které zvyšují dojezd na 350 km na jedno "nabrání energie".

Volkswagen se netají tím, že klíčem k úspěchu ve snižování emisí resp. spotřeby je tzv. integrovaný přístup. Konkrétním příkladem je jednoduchá úvaha, která spočívá ve využití - stále ještě neexistující - nenákladné infrastruktury elektrických přípojek, kterými by bylo možné vozy jako Volkswagen Space Up! Blue přes noc nebo v době levného proudu, s minimálními náklady nabíjet.

Vysokoteplotní palivové články
12kW palivové články jsou ve Volkswagenu Space Up! Blue uloženy vpředu. Jejich úkolem je vytvářet z vodíku proud, který pohání elektromotor. Pod podlahou studie jsou uloženy dvě bezpečnostní nádrže s 3,3 kg stlačeného vodíku, které vystačí asi na 250 km jízdy. Všechny dosud realizované konstrukce palivových článků pracovaly podle Volkswagenu pouze v omezeném teplotním pásmu, které vyžadovalo neskladné chladicí a zvlhčovací pomocná zařízení. Příspěvkem, který toto odvětví posunuje od konceptů k sériovému nasazení je podle VW představení vysokoteplotního palivového článku, který je mnohem kompaktnější, levnější a účinnější. Přívlastek "vysokoteplotní" znamená, že nová konstrukce membrány umožňuje spolu s nově koncipovanými elektrodami práci při teplotách až 160 °C, běžnou provozní teplotou článku bude 120 °C. Jako další doplňkový zdroj energie je k dispozici sada fotovoltaických článků, umístěná na střeše studie.

I poněkud složitější technika pohonu Volkswagenu Space Up! Blue se vešla do původního půdorysu tokijského Space Upu!. I s akumulátory a nádržemi na vodík činí pohotovostní hmotnost vozítka 1090 kg. Elektromotor a akumulátory jsou umístěny vzadu, palivové články vpředu, nádrže ve středovém tunelu. V zádi je 220 l určených pro zavazadla, ložný prostor lze ale elegantně rozšířit na 1005 l sklopením opěradel zadních sedadel i opěradla spolujezdce. I když v podlaze našly místo komponenty, které v předchozích studiích nebyly, místo nad hlavami cestujících vpředu (1030 mm) ani vzadu (1015 mm) se nezměnilo.

Další informace o New Small Family německého Volkswagenu jsou v článcích
Frankfurt živě: Volkswagen up! – návrat ke koncepci s motorem vzadu
Tokio živě: Volkswagen space up! - největší malý Volkswagen od dob Brouka

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 

Štítky Technika Volkswagen

 

Tapety

Volkswagen Space Up Blue Volkswagen Space Up Blue
Volkswagen Space Up Blue Volkswagen Space Up Blue
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Space Up! Blue: Čisté kalifornské snění







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…