Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Tiguan: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (239)
Do segmentu, kterému vládnou japonské a korejské značky, vstupuje evropská jednička. Není první, ani poslední. Přesto bude nový Tiguan středem pozornosti delší dobu, než jiné novinky Volkswagenu. Proč?

Segment kompaktních SUV roste. V roce 2002 měl jen v západní Evropě roční objem asi 200 tisíc vozů, v minulém roce to už byl trojnásobek. Zákazníci, kteří touží po pohonu všech kol zabaleném do vyšší sebevědomě tvarované karoserie zatím chodili k prodejcům Toyoty, Hondy, Nissanu, Hyundaie nebo Kie ale to se už brzy změní. Několik měsíců před tím, než na trh vstoupí Ford Kuga, se představuje jiný německý představitel různorodé třídy SUV – Volkswagen Tiguan.

Rozmnožujte

Rozšiřování portfolia k dobrodružstvím lákajících modelů vypadá už pár let jako logická cesta s minimálním rizikem. Na německém trhu se zatím většina domácích značek věnovala velkým a drahým modelům do lehčího nebo středního terénu, ale s tím jak se trh těchto specifických vozů nasycuje, přicházejí výrobci s dostupnějšími novinkami, které osloví jinou skupinu klientů. Volkswagen, podpořený úspěchem „malého“ ale relativně drahého BMW X3, zmobilizoval marketing, plánovače a konstruktéry, aby připravili podobně úspěšný model s lidovějším charakterem. I samotný Volkswagen připouští, že vzorem jsou japonská SUV, která v Evropě mají důležitou pozici na trhu, kterou by Tiguan měl sdílet.

Šetřete

Tiguan musel být vývojově levným modelem, ale protože to není tak dávno, co Volkswagen dokončil nákladově-redukční kúru, nemusíme se o výdělečnost novinky zřejmě bát. Konstrukční jednoduchost pochopitelně vychází z modulárního konceptu, který Volkswagen již několik let důsledně aplikuje. Konkrétně to znamená, že například zadní nápravu přebírá Tiguan z Passatu 4Motion, vpředu je modifikovaná náprava McPherson. I v základních „neviditelných“ komponentech jsou však novinky nebo technologické zajímavosti. Zadní pomocný rám je zcela nový, vpředu je rozměrný nosný prvek zhotovený s hliníkové slitiny. Ve srovnání s mnohem nekompromisnějším Touaregem ale Tiguan zůstává offroadově při zemi. Zpočátku budou všechny verze disponovat pohonem všech kol s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, ale během roku 2008 bychom se měli dočkat základní verze s pohonem přední nápravy. Domovem tohoto Volkswagenu je Wolfsburg.

Dívejte se

Vnější tvary na první pohled prozrazují příslušnost k rodině Volkswagenu. Známých detailů a řešení je celá řada, vše je spojeno v celistvější prostorověji tvarovaný celek, právě tak jak káže současná móda. Trochu tušíme, že jakmile se představí nový Golf, Scirocco a Passat Coupé, bude Tiguan modelem, od kterého si každý z nových Volkswagenů něco vypůjčí.

Zajímavým marketingovým tahem je možnost volby silniční nebo terénnější verze Tiguanu. Ta první je na pohled elegantnější, ta druhá (Track & Field) praktičtější, a to nejen v terénu. Zásadním rozdílem jsou dva zcela odlišné přední nárazníky, když ten u Track & Field je seříznut tak, aby byl maximalizován přední nájezdový úhel (28°). Geometrií karoserie to ale nekončí. Offroadové (rozuměj mimosilniční) nastavení má také elektronika, dbající nad jízdní dynamikou.

Malou premiérou jsou nová vnější zpětná zrcátka, s nimiž se setkáme i na novém Golfu. Jejich aerodynamika je propracovaná, praktická použitelnost bezproblémová.

Dotýkejte se

Interiér je německy precizní. Máme-li to ukázat na jednom příkladě, sáhnout musíme po dveřních madlech, která u Peugeotu 308 sklidila před několika dny tak malichernou kritiku. Jejich konstrukce v Tiguanu není ničím převratná, ale svou robustností zkrátka přesvědčuje. Velmi dobré subjektivní hodnocení interiéru bude i nadále silnou stránkou Volkswagenu. I po nákladových škrtech.

Na předních sedadlech jsou cestující za „bezpečnostní hradbou“, kterou tvoří mohutná přístrojová deska, kterou známe z Golfu Plus. Její horní okraj navazuje plynule za okrajem čelního skla na kapotu, čelní sklo je spíše nižší. Pocitem stísněnosti však rozhodně trpět nebudete. Prostor uvnitř vozu odpovídá vnějším rozměrům, a tak i lidé, kteří vyhledávají vyšší a přímější polohu za volantem, budou spokojeni. Vzadu se sedí skoro o 4 centimetry výše, ale cestující zde mají prakticky stejný prostor nad sedáky (991 mm) jako ti vpředu (992 mm).

Variabilitou uspořádání sedadel se Tiguan přibližuje malým MPV. Zadní sedadla lze posunovat v podélném směru (v rozsahu 16 cm), opěradla lze naklápět pod různými úhly (v rozsahu 23°), za příplatek lze dokonce mít i sklopitelné opěradlo předního spolujezdce, umožňující snadnou přepravu dlouhých předmětů.

Poslouchejte

Jenže bude vůbec co poslouchat? Nabídka značkových audiosystémů je tradičně rozsáhlá a i do Volkswagenu začínají pronikat „lepší“ audio značky. Konkrétně? Vrcholem audionabídky je systém naladěný dánským výrobcem reproduktorů Dynaudio.

Dosud byl zvuk a vibrace prubířským kamenem automobilů, které měly pod kapotou čtyřválce TDI. S příchodem nového Tiguanu se do výroby dostává nová evoluční varianta známého motoru o objemu 1896 cm3. Novinkou je systém přímého vstřikování common-rail, který pracuje s maximálním vstřikovacím tlakem 1800 bar. Očekávání jsou pochopitelně nemalá, ale musíme všechny příznivce sametově běžících šestiválců uklidnit. I po zásahu do konstrukce motoru TDI je to pořád ještě čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním nafty. Zvuk má zřejmě i za volnoběhu nižší hladinu, ale po studeném startu jde stále o zvuk dieselu jako u řady podobně koncipovaných konkurentů. Asi největším plusem nové generace motorů je eliminace dunivého zvuku při středních a vyšších zatíženích. Alespoň tak se nám - při převážně mimodálničních jízdách s Tiguanem - motor 2.0 TDI CR (103 kW) jevil. Nejlépe se motor se dvěma vyvažovacími hřídeli cítí mezi 1800 a 3500 ot./min, ale omezovač zasahuje až daleko za 5000 ot./min.

Druhou motorovou alternativou dostupnou v první fázi prodeje bude známý Twincharger 1.4 TSI (110 kW), přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem. Jeho projev je o poznání komfortnější a sportovnější. Dynamika je charakterizována plynulou a vytrvalou akcelerací, která se prakticky nemění mezi 2000 a 5000 ot./min.

Tahejte

Malý a lehký motor 1.4 TSI bude vhodnější pro silniční použití, ale i s ním můžete za Tiguana zapřáhnout až 2 tuny těžký přívěs. Zvolíte-li pro tahání offroadovější provedení a motor 2.0 TDI (103 kW), pak můžete za sebou tahat až 2500 kg (!). Pro podobné aplikace nabízí Volkswagen své „simply clever“ řešení „odnímatelné koule“. Hák tažného zařízení je v zádi uchycen na kloubu. Po otevření výklopného víka v zádi, odklopení krytky a zatáhnutí za lanko, vyskočí hák, který nonšalantním kopnutím zajistíte v pracovní poloze. Opačný postup je podobně jednoduchý a rozhodně nehrozí, že si při něm ušpiníte ruce. Dosažení cílové polohy oznamuje světelná dioda u táhla.

Jezděte

…a bavte se. Podvozek osobního auta s nezávislým zavěšením všech kol je v Tiguanu poznat po prvních desítkách metrů jízdy. Tužší odpružení je kombinováno s propracovanou elasto-kinematikou náprav, takže na silnici máte ve vysokých rychlostech jistotu i přesto, že 90 % síly motoru se v běžných podmínkách přenáší přes kola přední nápravy. Mimo silnice je sice komfort jízdy nižší, ale ovladatelnost zůstává velmi dobrá. Tuhá karoserie dokazuje kvalitu práce konstruktérů i výroby. Jak při jízdě na silnici tak při překonávání terénních překážek působil Tiguan více než dostatečně robustně.

Při jízdách v náročnějším prostředí lze stiskem tlačítka před řadicí pákou aktivovat režim offroad, který změnou nastavení ABS, aktivací Hill Descent Control, jemnějším nastavením pedálu plynu, změnou nastaveni EDS a některých dalších parametrů usnadňuje zdolávání terénních překážek.

V příštím roce budou do výroby zařazeny také elektronicky řízené tlumiče pérování se třemi provozními režimy Comfort, Normal, Sport.

Plaťte

…a těšte se. Ceny prý budou na úrovni konkurence a ne výrazně nad ní, jak asi všichni intuitivně očekávají. Konkurencí se zřejmě myslí zejména Toyota RAV4. Nejprodávanější motorizace Tiguanu bude motor 2.0 TDI CR (103 kW), který se dostane se slušnou výbavou pod 800 tisíc korun, benzinový model bude asi o 50 tisíc levnější. Přesnou částku ani rozsah výbavy zatím dovozce nestanovil, ale první vozy se objeví u dealerů na přelomu listopadu a prosince, kdy bychom už měli vědět více. Výraznější snížení první ceny lze očekávat od verze s pohonem přední nápravy, která by se mohla na našem trhu objevit příští nebo přespříští rok.

Volkswagen Tiguan - modelová řada při uvedení na trh
Motor 1.4 TSI 2.0 TDI CR
Zdvihový objem [cm3] 1390 1986
válce/ventily 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 110/5800 103/4200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] 240/1750-4000 320/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 192 186
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,3 10,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 8,4 7,2
Základní cena [euro] 26.700 28.800

Představujeme: Volkswagen Tiguan - další VW, který se nebojí terénu

Ondřej Láník
Diskuze (239)
8. 10. 2007 12:38
Re: TIGI
Ja som to tiež nemyslel špatne. Tak to už chodí. Blbiny sa robili a robia, ale aby bola sranda, a nie aby sa niekto na to urážal alebo niečo podobné. ;-) NO tak teda sorry, GTI. A tú "sortu" si skúsim vyložiť nejako lepšie...(že si to Ty). :-)
Avatar - donPedro
6. 10. 2007 23:05
Re: Proc to ma na tech budikach 260Km/hod??? Nikdy se to ned
Nikdy nevíš, aneb never say never ....... ;-)
6. 10. 2007 17:15
Necháme se překvapit
trakci by to mohlo mít dobrou - v té verzi Track and field. V reichu jí s tiptronikem v dieselu nabízí okolo cca 27500 euro na netu. Jinak však klasický fólcfágen - malá zpětná zrcátka, nouzová rezerva na dojetí a už se těším na seznam příplatkové výbavy - jen čekám, kdy fauvé zahrne do příplatkové výbavy i volant a brzdy.....
6. 10. 2007 10:13
Proc to ma na tech budikach 260Km/hod??? Nikdy se to nedosta
Proc to ma na tech budikach 260Km/hod??? S tema "vykonnyma" motorama co k tomu davaj se to tam nikdy nedostane, pochybuju ze se to nekdy dostane vubec na hranici 150Km/hod.... Jeste konstatujou ze za tim muzes tahnout prives az 2,5t, to aby jsi s tim jezdil jen po okreskach a jen za nakladakama at nebrzdis dopravu.
6. 10. 2007 10:08
Re: TIGI
Ty jses zase ukazal. Je to hruza... RAV4 a vsechny JAPONSKE SUV si aspon nehrajou na to ze JSOU JAPONCI, ale oni JSOU JAPONCI, ne jako VW ktery uz nevi jak si zvysit trzby tak skrizi GOLFA a TUAREGA + skopiruje nejprodavanejsi design (kulaty), ktery mimochodem zacal jinde nez v evrope. Ten vystrceny cumak ale prehnali, ten mimochodem pochazi z Lexusu RX, ktery se vlastne vubec neprodava ze? Nastesti ze LEXUSaci vedi co a jak udelat. Kdyz vystrci u maleho auta cumak a useknou zadek.... nooo docela by me zajmalo co to udela jak dupnes na brzdu, 2 nebo 3 premety??? Toto auto si budou kupovat presne takovi jako ty. Posedli tim, aby tam byla nemecka znacka ale a to ze vse ostatni je Japonske, nebo skopirovane od Japoncu ti vadit nebude, hlavne ze na tom bude Germanska vlajka ze??? Je to hrozny patvar.