Volkswagen Tiguan: První jízdní dojmy

Volkswagen Tiguan: První jízdní dojmy

 
 

Do segmentu, kterému vládnou japonské a korejské značky, vstupuje evropská jednička. Není první, ani poslední. Přesto bude nový Tiguan středem pozornosti delší dobu, než jiné novinky Volkswagenu. Proč?

Segment kompaktních SUV roste. V roce 2002 měl jen v západní Evropě roční objem asi 200 tisíc vozů, v minulém roce to už byl trojnásobek. Zákazníci, kteří touží po pohonu všech kol zabaleném do vyšší sebevědomě tvarované karoserie zatím chodili k prodejcům Toyoty, Hondy, Nissanu, Hyundaie nebo Kie ale to se už brzy změní. Několik měsíců před tím, než na trh vstoupí Ford Kuga, se představuje jiný německý představitel různorodé třídy SUV – Volkswagen Tiguan.

Rozmnožujte
Rozšiřování portfolia k dobrodružstvím lákajících modelů vypadá už pár let jako logická cesta s minimálním rizikem. Na německém trhu se zatím většina domácích značek věnovala velkým a drahým modelům do lehčího nebo středního terénu, ale s tím jak se trh těchto specifických vozů nasycuje, přicházejí výrobci s dostupnějšími novinkami, které osloví jinou skupinu klientů. Volkswagen, podpořený úspěchem „malého“ ale relativně drahého BMW X3, zmobilizoval marketing, plánovače a konstruktéry, aby připravili podobně úspěšný model s lidovějším charakterem. I samotný Volkswagen připouští, že vzorem jsou japonská SUV, která v Evropě mají důležitou pozici na trhu, kterou by Tiguan měl sdílet.

Šetřete
Tiguan musel být vývojově levným modelem, ale protože to není tak dávno, co Volkswagen dokončil nákladově-redukční kúru, nemusíme se o výdělečnost novinky zřejmě bát. Konstrukční jednoduchost pochopitelně vychází z modulárního konceptu, který Volkswagen již několik let důsledně aplikuje. Konkrétně to znamená, že například zadní nápravu přebírá Tiguan z Passatu 4Motion, vpředu je modifikovaná náprava McPherson. I v základních „neviditelných“ komponentech jsou však novinky nebo technologické zajímavosti. Zadní pomocný rám je zcela nový, vpředu je rozměrný nosný prvek zhotovený s hliníkové slitiny. Ve srovnání s mnohem nekompromisnějším Touaregem ale Tiguan zůstává offroadově při zemi. Zpočátku budou všechny verze disponovat pohonem všech kol s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, ale během roku 2008 bychom se měli dočkat základní verze s pohonem přední nápravy. Domovem tohoto Volkswagenu je Wolfsburg.

Dívejte se
Vnější tvary na první pohled prozrazují příslušnost k rodině Volkswagenu. Známých detailů a řešení je celá řada, vše je spojeno v celistvější prostorověji tvarovaný celek, právě tak jak káže současná móda. Trochu tušíme, že jakmile se představí nový Golf, Scirocco a Passat Coupé, bude Tiguan modelem, od kterého si každý z nových Volkswagenů něco vypůjčí.

Zajímavým marketingovým tahem je možnost volby silniční nebo terénnější verze Tiguanu. Ta první je na pohled elegantnější, ta druhá (Track & Field) praktičtější, a to nejen v terénu. Zásadním rozdílem jsou dva zcela odlišné přední nárazníky, když ten u Track & Field je seříznut tak, aby byl maximalizován přední nájezdový úhel (28°). Geometrií karoserie to ale nekončí. Offroadové (rozuměj mimosilniční) nastavení má také elektronika, dbající nad jízdní dynamikou.

Malou premiérou jsou nová vnější zpětná zrcátka, s nimiž se setkáme i na novém Golfu. Jejich aerodynamika je propracovaná, praktická použitelnost bezproblémová.

Dotýkejte se
Interiér je německy precizní. Máme-li to ukázat na jednom příkladě, sáhnout musíme po dveřních madlech, která u Peugeotu 308 sklidila před několika dny tak malichernou kritiku. Jejich konstrukce v Tiguanu není ničím převratná, ale svou robustností zkrátka přesvědčuje. Velmi dobré subjektivní hodnocení interiéru bude i nadále silnou stránkou Volkswagenu. I po nákladových škrtech.

Na předních sedadlech jsou cestující za „bezpečnostní hradbou“, kterou tvoří mohutná přístrojová deska, kterou známe z Golfu Plus. Její horní okraj navazuje plynule za okrajem čelního skla na kapotu, čelní sklo je spíše nižší. Pocitem stísněnosti však rozhodně trpět nebudete. Prostor uvnitř vozu odpovídá vnějším rozměrům, a tak i lidé, kteří vyhledávají vyšší a přímější polohu za volantem, budou spokojeni. Vzadu se sedí skoro o 4 centimetry výše, ale cestující zde mají prakticky stejný prostor nad sedáky (991 mm) jako ti vpředu (992 mm).

Variabilitou uspořádání sedadel se Tiguan přibližuje malým MPV. Zadní sedadla lze posunovat v podélném směru (v rozsahu 16 cm), opěradla lze naklápět pod různými úhly (v rozsahu 23°), za příplatek lze dokonce mít i sklopitelné opěradlo předního spolujezdce, umožňující snadnou přepravu dlouhých předmětů.

Poslouchejte
Jenže bude vůbec co poslouchat? Nabídka značkových audiosystémů je tradičně rozsáhlá a i do Volkswagenu začínají pronikat „lepší“ audio značky. Konkrétně? Vrcholem audionabídky je systém naladěný dánským výrobcem reproduktorů Dynaudio.

Dosud byl zvuk a vibrace prubířským kamenem automobilů, které měly pod kapotou čtyřválce TDI. S příchodem nového Tiguanu se do výroby dostává nová evoluční varianta známého motoru o objemu 1896 cm3. Novinkou je systém přímého vstřikování common-rail, který pracuje s maximálním vstřikovacím tlakem 1800 bar. Očekávání jsou pochopitelně nemalá, ale musíme všechny příznivce sametově běžících šestiválců uklidnit. I po zásahu do konstrukce motoru TDI je to pořád ještě čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním nafty. Zvuk má zřejmě i za volnoběhu nižší hladinu, ale po studeném startu jde stále o zvuk dieselu jako u řady podobně koncipovaných konkurentů. Asi největším plusem nové generace motorů je eliminace dunivého zvuku při středních a vyšších zatíženích. Alespoň tak se nám - při převážně mimodálničních jízdách s Tiguanem - motor 2.0 TDI CR (103 kW) jevil. Nejlépe se motor se dvěma vyvažovacími hřídeli cítí mezi 1800 a 3500 ot./min, ale omezovač zasahuje až daleko za 5000 ot./min.

Druhou motorovou alternativou dostupnou v první fázi prodeje bude známý Twincharger 1.4 TSI (110 kW), přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem. Jeho projev je o poznání komfortnější a sportovnější. Dynamika je charakterizována plynulou a vytrvalou akcelerací, která se prakticky nemění mezi 2000 a 5000 ot./min.

Tahejte
Malý a lehký motor 1.4 TSI bude vhodnější pro silniční použití, ale i s ním můžete za Tiguana zapřáhnout až 2 tuny těžký přívěs. Zvolíte-li pro tahání offroadovější provedení a motor 2.0 TDI (103 kW), pak můžete za sebou tahat až 2500 kg (!). Pro podobné aplikace nabízí Volkswagen své „simply clever“ řešení „odnímatelné koule“. Hák tažného zařízení je v zádi uchycen na kloubu. Po otevření výklopného víka v zádi, odklopení krytky a zatáhnutí za lanko, vyskočí hák, který nonšalantním kopnutím zajistíte v pracovní poloze. Opačný postup je podobně jednoduchý a rozhodně nehrozí, že si při něm ušpiníte ruce. Dosažení cílové polohy oznamuje světelná dioda u táhla.

Jezděte
…a bavte se. Podvozek osobního auta s nezávislým zavěšením všech kol je v Tiguanu poznat po prvních desítkách metrů jízdy. Tužší odpružení je kombinováno s propracovanou elasto-kinematikou náprav, takže na silnici máte ve vysokých rychlostech jistotu i přesto, že 90 % síly motoru se v běžných podmínkách přenáší přes kola přední nápravy. Mimo silnice je sice komfort jízdy nižší, ale ovladatelnost zůstává velmi dobrá. Tuhá karoserie dokazuje kvalitu práce konstruktérů i výroby. Jak při jízdě na silnici tak při překonávání terénních překážek působil Tiguan více než dostatečně robustně.

Při jízdách v náročnějším prostředí lze stiskem tlačítka před řadicí pákou aktivovat režim offroad, který změnou nastavení ABS, aktivací Hill Descent Control, jemnějším nastavením pedálu plynu, změnou nastaveni EDS a některých dalších parametrů usnadňuje zdolávání terénních překážek.

V příštím roce budou do výroby zařazeny také elektronicky řízené tlumiče pérování se třemi provozními režimy Comfort, Normal, Sport.

Plaťte
…a těšte se. Ceny prý budou na úrovni konkurence a ne výrazně nad ní, jak asi všichni intuitivně očekávají. Konkurencí se zřejmě myslí zejména Toyota RAV4. Nejprodávanější motorizace Tiguanu bude motor 2.0 TDI CR (103 kW), který se dostane se slušnou výbavou pod 800 tisíc korun, benzinový model bude asi o 50 tisíc levnější. Přesnou částku ani rozsah výbavy zatím dovozce nestanovil, ale první vozy se objeví u dealerů na přelomu listopadu a prosince, kdy bychom už měli vědět více. Výraznější snížení první ceny lze očekávat od verze s pohonem přední nápravy, která by se mohla na našem trhu objevit příští nebo přespříští rok.

Volkswagen Tiguan - modelová řada při uvedení na trh
Motor1.4 TSI2.0 TDI CR
Zdvihový objem [cm3]13901986
válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]110/5800103/4200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]240/1750-4000320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]192186
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,310,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]8,47,2
Základní cena [euro]26.70028.800

Představujeme: Volkswagen Tiguan - další VW, který se nebojí terénu

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici…

Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta

Turkmenistán je jedním z nejizolovanějších států s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Tiguan: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 






 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Čína: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Dnes 18:35

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Zaváhání prvoligových lídrů. Vary prohrály se Vsetínem, Motor se Slavií

Zaváhání prvoligových lídrů. Vary prohrály se…

České Budějovice v 41. kole první hokejové ligy prohrály na ledě Slavie 3:4 po samostatných nájezdech, přestože…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…