27.1. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Touareg Hybrid: Spojuje benzin s elektrikou

 

Nejen ekologicky smýšlejícím řidičům, nýbrž i těm, kteří požadují ve svém SUV Volkswagen Touareg zážehový agregát, je určena jeho hybridní verze. Jak pracuje a co nabízí?

Ve druhé generaci Touaregu nabídl Volkswagen vedle osvědčených vznětových motorů také zážehové a nově i hybridní verzi. Tu si výrobce vyzkoušel již na první generaci v roce 2009, nicméně do sériové výroby se nedostala.

S modernizací však benzinové motory vypadly, neboť obstarožní úzký šestiválec 3,6 litru již nebyl schopen splnit přísnou emisní normu Euro 6. Jediným zážehovým motorem, který v nabídce přetrval i po modernizaci, je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru. Namísto výfukového turbodmychadla je přeplňován mechanicky poháněným kompresorem typu Roots. Motor nemá klasický spouštěč a dokonce ani alternátor, jejich úlohu zde supluje trakční elektromotor/generátor. A konečně vodní pumpa motoru je taktéž poháněna elektricky.

Elektřina prostě všude

Hybridní Volkswagen Touareg je navržen jako paralelní full hybrid. To znamená, že dokáže jet ve vybraných jízdních režimech pouze a jenom na elektrickou energii. Tomu musela být přizpůsobena i některá pomocná zařízení.

Jejich společným jmenovatelem je elektrický pohon. Ten je svěřen vývěvě vytvářející podtlak pro brzdový posilovač. Kompresor klimatizace má rovněž pohon elektromotorem a do třetice posilovač řízení je v hybridním Touaregu elektrohydraulický.

V hlavní roli spojka

Na spalovací motor přímo navazuje elektrohydraulicky ovládaná suchá třecí spojka. Teprve za ní najdete trakční elektromotor/generátor, za nímž následuje klasická osmistupňová samočinná převodovka původem od Aisin. V zásadě se nikterak neliší od stejné, použité u vznětových motorů. Jediným rozdílem je pomocné elektrické olejové čerpadlo, které doplňuje obvyklé mechanické. Pracuje při zastavení vozidla i v době, kdy je vůz poháněn čistě elektricky.

Výše zmíněnou spojkou jsou v zásadě řízeny jednotlivé jízdní režimy. Spojka je sepnuta v případě, že je spalovací agregát v běhu a tedy pohání vozidlo, jakož i vždy při vypínání motoru.

Naopak spojka je rozpojena v případě, že je vozidlo poháněno pouze elektromotorem, dále při rekuperaci a také při zastavení vozidla a potažmo spalovacího motoru. Při jeho opětovném startování ale musí být spojka opět spojena, což platí také v případě, že dojde k výraznému snížení napětí na trakčních akumulátorech. Ty jsou poté dobíjeny spalovacím motorem.

Hybridní Touareg používá výhradně jednodušší verzi pohonu všech kol s centrálním diferenciálem typu Torsen. Vyspělejší provedení Terrain tech je vyhrazeno pouze výkonnější verzi vznětového třílitru.

Volkswagen Touareg Hybrid - technické údaje
Spalovací motor3.0 V6 TSI Supercharged
Zdvihový objem [cm3]2995
Válce/ventily6/24
Největší výkon [kW/min]245/5500
Točivý moment [N.m/min]440/3000-5250
Elektromotor/generátorTří fázový bezkartáčový
Výkon elektromotoru (generátoru) [kW]38 (34)
Maximální výkon hybridní soustavy [kW]279
Maximální točivý moment hybridní soustavy [N.m]550
Napětí na trakčních akumulátorech [V]288 (2 x 144)
Kapacita trakčních akumulátorů [kW/h]1,87
Hmotnost hybridních komponentů [kg]175
Maximální rychlost [km/h]240
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]8,2
Emise CO2 [g/km]193

Elektrické komponenty

Trakční elektromotor/generátor využívá bezkartáčový rotor uložený ve statoru. Ve funkci generátoru střídavého proudu poskytuje maximální výkon 38 kW. Pokud pohání vozidlo, je jeho výkon mírně snížených 34 kW - důvodem tohoto rozdílu jsou ztráty.

Hybridní Volkswagen Touareg může být poháněn pouze elektromotorem až do rychlosti zhruba 50 km/h. Všechno ale záleží na jízdních podmínkách a potažmo také na stavu nabití trakčních akumulátorů typu nikl metal hydrid (MiNH). Ty jsou dva, umístěné v zadní části vozidla pod podlahou zavazadelníku. Jejich celkové napětí činí 288 voltů. Aby vůz mohl využívat obvyklé prvky komfortní výbavy, je přítomna rovněž klasická dvanáctivoltová autobaterie.

Důležitou součástí hybridního systému VW Touareg je řídicí a výkonová jednotka. Nachází se v motorovém prostoru na levém podběhu (z pohledu řidiče), přičemž jejím úkolem je transformovat proud oběma směry, tedy jak z akumulátorů, tak od generátoru. Jednotka umí jednak převádět stejnosměrných 288 voltů na 12 voltů, tedy zásobovat klasickou autobaterii a jednak měnit 288 voltů stejnosměrných na střídavé a obráceně o stejném napětí. Zbývá dodat, že celkový výkon hybridní soustavy činí 279 kW, maximální točivý moment je pak 550 N.m.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
SoftBank získala v Uberu patnáctiprocentní podíl, stala se největším akcionářem SoftBank získala v Uberu patnáctiprocentní podíl, stala se největším akcionářem

Konsorcium investorů v čele s japonskou skupinou SoftBank…

Světové burzy zažívají divoký mejdan, šplhají na několikaletá maxima Světové burzy zažívají divoký mejdan, šplhají na několikaletá maxima

Americké, australské, britské nebo například hongkongské…

Ruský prezidentský kandidát Navalnyj neuspěl, ústavní soud jeho stížnost řešit nebude Ruský prezidentský kandidát Navalnyj neuspěl, ústavní soud jeho stížnost řešit nebude

Ruský ústavní soud se odmítl zabývat stížností vůdce…

Budou vydáni k trestnímu stíhání? Poslanci podruhé rozhodují o osudu Babiše a Faltýnka Budou vydáni k trestnímu stíhání? Poslanci podruhé rozhodují o osudu Babiše a Faltýnka

Poslanecká sněmovna má dnes v plánu jednání o žádosti…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Dnes 08:04

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí v porovnání s předchůdci? Srovnání hned se dvěma předchozími generacemi odhalilo některá překvapení.




Blesk.cz

Vichřice připravila lidi o elektřinu. Bez proudu je stále 5500 domácností

Vichřice připravila lidi o elektřinu. Bez proudu je…

Kvůli vichřici, která ve čtvrtek večer zasáhla Česko, zůstává bez elektřiny zhruba 5500 domácností. Problémy…

Kristelové s Řepkou otrnulo? Zase se obouvají do Erbové, hrozí jí kriminálem!

Kristelové s Řepkou otrnulo? Zase se obouvají do…

Tahle prapodivná trojice nedá nikdy pokoj! Místo aby si Kateřina Kristelová (38) se svým milým Tomášem Řepkou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Životní úspěch! Allertová je poprvé v osmifinále Australian Open

Životní úspěch! Allertová je poprvé v osmifinále…

Česká tenistka Denisa Allertová je poprvé v životě v osmifinále grandslamového turnaje. Ve 3. kole Australian…

 

Reflex.cz

Drahoš je Ďábloš a Češi jsou smějící se bestie!

Drahoš je Ďábloš a Češi jsou smějící se bestie!

Jak si laskavý čtenář jistě všiml, zemančíci s podporou proruských serverů už první večer po volbách zahájili…

Terorismus neskončil. V Německu se radikalizují muslimky, Francie loni zabránila 20 útokům

Terorismus neskončil. V Německu se radikalizují…

Terorismus je sice dnes mimo hlavní pozornost českých medií, o to znepokojivější je vývoj. Podle informací…