Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touareg: SUV s vlastnostmi off-roadu

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Již první generace Volkswagenu Touareg měla pověst luxusního SUV s nevídanou průchodností terénem. A druhé, nedávno modernizované vydání na tomhle nic nemění.

Nikdo neprověří terénní dovednosti SUV lépe, než majitelé drsných off-roadů. A právě od těchto lidí se často ozývají pochvalné recenze na Volkswagen Touareg, pokud přijde řeč na jízdu mimo silnice.

Touareg se na rozdíl od levnějších SUV odjakživa vyrábí pouze se stálým pohonem všech kol. Plně těží z výhod klasické koncepce s podélně uloženým hnacím řetězcem. Z toho také vyplývá koncepce pohonu všech kol.

Na podélně uložený motor navazuje převodovka, následuje transfer neboli postaru rozdělovací převodovka a z něj vede dozadu klasický kloubový hřídel pohánějící zadní nápravu. Druhý hřídel poháněný řetězem vede paralelně s pravou stranou převodovky přímo k diferenciálu přední nápravy. Toto schéma je stejné pro všechny VW Touareg bez ohledu na generaci či verzi pohonu.

Torsen nemá jen Audi

Volkswagen v druhé generaci Touaregu premiérově nabídl volbu mezi dvěma odlišnými pohony všech kol. Základem je systém 4Motion, což ale věru o jeho technice nikomu nic neřekne.

Rozdělení hnací síly se v tomto případě spoléhá na mezinápravový diferenciál Torsen (Torque Sensing). Pracuje na ryze mechanickém principu a to s rozdíly momentů. Jeho samosvorný efekt je plně dostačující při jízdě na silnici za snížených adhezních podmínek, avšak v terénu mu chybí některé pokročilé funkce. Výhodou je ale kompaktní stavba, nízká hmotnost a také nevyžaduje žádnou údržbu, neboť olejová náplň je navržena na celou životnost vozu.

Diferenciál Torsen využívá v Touaregu hned šest planetových kol se šroubovým ozubením. Základní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu je řešeno jako asymetrické. Za běžných podmínek tak je 60 procent hnací síly přenášeno na zadní nápravu, zbytek na přední. V případě potřeby může být na přední kola přenášeno od 20 do 60 procent hnací síly, vystupující z převodovky. Na zadní nápravu je podíl přenosu točivého momentu od 40 do 80 procent.

Vzhůru do terénu

Pro zákazníky, kteří mají v úmyslu používat Touareg také mimo zpevněné cesty, připravil Volkswagen verzi pojmenovanou 4Motion Terrain tech. Dostupná je pouze ve výkonnější verzi turbodieselu 3.0 V6. Jde v zásadě o to samé, co se před modernizací jmenovalo 4XMotion. Základní koncepce vychází z první generace modelu, který byl tímto systémem pohonu vybaven vlastně vždy. Jediné co se změnilo, je základní rozdělení hnací síly. Zatímco dříve to bylo přesně 50:50, ve druhé generaci modelu, modernizované provedení nevyjímaje je hnací síla dělena v poměru 38:62 s preferencí zadní nápravy.

Namísto samosvorného šroubového diferenciálu Torsen je zde uplatněn planetový čelní diferenciál. Součástí transferu je navíc závěr diferenciálu a dodatečný planetový redukční převod 2,7:1. Oba jsou „řaditelné“ krokovým elektromotorkem přes vačku a posuvnou tyč s objímkami. Všechno se ovládá otočným spínačem na středovém tunelu mezi sedadly.

Touareg ale může mít také závěr zadního diferenciálu. Akčním členem je opět krokový servomotor, přičemž běžný otevřený kuželový diferenciál je uzavírán lamelovou spojkou, kterou přes redukční převod ovládá.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)