9.12. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Touareg: SUV s vlastnostmi off-roadu

 

Již první generace Volkswagenu Touareg měla pověst luxusního SUV s nevídanou průchodností terénem. A druhé, nedávno modernizované vydání na tomhle nic nemění.

Nikdo neprověří terénní dovednosti SUV lépe, než majitelé drsných off-roadů. A právě od těchto lidí se často ozývají pochvalné recenze na Volkswagen Touareg, pokud přijde řeč na jízdu mimo silnice.

Touareg se na rozdíl od levnějších SUV odjakživa vyrábí pouze se stálým pohonem všech kol. Plně těží z výhod klasické koncepce s podélně uloženým hnacím řetězcem. Z toho také vyplývá koncepce pohonu všech kol.

Na podélně uložený motor navazuje převodovka, následuje transfer neboli postaru rozdělovací převodovka a z něj vede dozadu klasický kloubový hřídel pohánějící zadní nápravu. Druhý hřídel poháněný řetězem vede paralelně s pravou stranou převodovky přímo k diferenciálu přední nápravy. Toto schéma je stejné pro všechny VW Touareg bez ohledu na generaci či verzi pohonu.

Torsen nemá jen Audi

Volkswagen v druhé generaci Touaregu premiérově nabídl volbu mezi dvěma odlišnými pohony všech kol. Základem je systém 4Motion, což ale věru o jeho technice nikomu nic neřekne.

Rozdělení hnací síly se v tomto případě spoléhá na mezinápravový diferenciál Torsen (Torque Sensing). Pracuje na ryze mechanickém principu a to s rozdíly momentů. Jeho samosvorný efekt je plně dostačující při jízdě na silnici za snížených adhezních podmínek, avšak v terénu mu chybí některé pokročilé funkce. Výhodou je ale kompaktní stavba, nízká hmotnost a také nevyžaduje žádnou údržbu, neboť olejová náplň je navržena na celou životnost vozu.

Diferenciál Torsen využívá v Touaregu hned šest planetových kol se šroubovým ozubením. Základní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu je řešeno jako asymetrické. Za běžných podmínek tak je 60 procent hnací síly přenášeno na zadní nápravu, zbytek na přední. V případě potřeby může být na přední kola přenášeno od 20 do 60 procent hnací síly, vystupující z převodovky. Na zadní nápravu je podíl přenosu točivého momentu od 40 do 80 procent.

Vzhůru do terénu

Pro zákazníky, kteří mají v úmyslu používat Touareg také mimo zpevněné cesty, připravil Volkswagen verzi pojmenovanou 4Motion Terrain tech. Dostupná je pouze ve výkonnější verzi turbodieselu 3.0 V6. Jde v zásadě o to samé, co se před modernizací jmenovalo 4XMotion. Základní koncepce vychází z první generace modelu, který byl tímto systémem pohonu vybaven vlastně vždy. Jediné co se změnilo, je základní rozdělení hnací síly. Zatímco dříve to bylo přesně 50:50, ve druhé generaci modelu, modernizované provedení nevyjímaje je hnací síla dělena v poměru 38:62 s preferencí zadní nápravy.

Namísto samosvorného šroubového diferenciálu Torsen je zde uplatněn planetový čelní diferenciál. Součástí transferu je navíc závěr diferenciálu a dodatečný planetový redukční převod 2,7:1. Oba jsou „řaditelné“ krokovým elektromotorkem přes vačku a posuvnou tyč s objímkami. Všechno se ovládá otočným spínačem na středovém tunelu mezi sedadly.

Touareg ale může mít také závěr zadního diferenciálu. Akčním členem je opět krokový servomotor, přičemž běžný otevřený kuželový diferenciál je uzavírán lamelovou spojkou, kterou přes redukční převod ovládá.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky SUV Volkswagen

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…