9.12. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Touareg: SUV s vlastnostmi off-roadu

 

Již první generace Volkswagenu Touareg měla pověst luxusního SUV s nevídanou průchodností terénem. A druhé, nedávno modernizované vydání na tomhle nic nemění.

Nikdo neprověří terénní dovednosti SUV lépe, než majitelé drsných off-roadů. A právě od těchto lidí se často ozývají pochvalné recenze na Volkswagen Touareg, pokud přijde řeč na jízdu mimo silnice.

Touareg se na rozdíl od levnějších SUV odjakživa vyrábí pouze se stálým pohonem všech kol. Plně těží z výhod klasické koncepce s podélně uloženým hnacím řetězcem. Z toho také vyplývá koncepce pohonu všech kol.

Na podélně uložený motor navazuje převodovka, následuje transfer neboli postaru rozdělovací převodovka a z něj vede dozadu klasický kloubový hřídel pohánějící zadní nápravu. Druhý hřídel poháněný řetězem vede paralelně s pravou stranou převodovky přímo k diferenciálu přední nápravy. Toto schéma je stejné pro všechny VW Touareg bez ohledu na generaci či verzi pohonu.

Torsen nemá jen Audi

Volkswagen v druhé generaci Touaregu premiérově nabídl volbu mezi dvěma odlišnými pohony všech kol. Základem je systém 4Motion, což ale věru o jeho technice nikomu nic neřekne.

Rozdělení hnací síly se v tomto případě spoléhá na mezinápravový diferenciál Torsen (Torque Sensing). Pracuje na ryze mechanickém principu a to s rozdíly momentů. Jeho samosvorný efekt je plně dostačující při jízdě na silnici za snížených adhezních podmínek, avšak v terénu mu chybí některé pokročilé funkce. Výhodou je ale kompaktní stavba, nízká hmotnost a také nevyžaduje žádnou údržbu, neboť olejová náplň je navržena na celou životnost vozu.

Diferenciál Torsen využívá v Touaregu hned šest planetových kol se šroubovým ozubením. Základní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu je řešeno jako asymetrické. Za běžných podmínek tak je 60 procent hnací síly přenášeno na zadní nápravu, zbytek na přední. V případě potřeby může být na přední kola přenášeno od 20 do 60 procent hnací síly, vystupující z převodovky. Na zadní nápravu je podíl přenosu točivého momentu od 40 do 80 procent.

Vzhůru do terénu

Pro zákazníky, kteří mají v úmyslu používat Touareg také mimo zpevněné cesty, připravil Volkswagen verzi pojmenovanou 4Motion Terrain tech. Dostupná je pouze ve výkonnější verzi turbodieselu 3.0 V6. Jde v zásadě o to samé, co se před modernizací jmenovalo 4XMotion. Základní koncepce vychází z první generace modelu, který byl tímto systémem pohonu vybaven vlastně vždy. Jediné co se změnilo, je základní rozdělení hnací síly. Zatímco dříve to bylo přesně 50:50, ve druhé generaci modelu, modernizované provedení nevyjímaje je hnací síla dělena v poměru 38:62 s preferencí zadní nápravy.

Namísto samosvorného šroubového diferenciálu Torsen je zde uplatněn planetový čelní diferenciál. Součástí transferu je navíc závěr diferenciálu a dodatečný planetový redukční převod 2,7:1. Oba jsou „řaditelné“ krokovým elektromotorkem přes vačku a posuvnou tyč s objímkami. Všechno se ovládá otočným spínačem na středovém tunelu mezi sedadly.

Touareg ale může mít také závěr zadního diferenciálu. Akčním členem je opět krokový servomotor, přičemž běžný otevřený kuželový diferenciál je uzavírán lamelovou spojkou, kterou přes redukční převod ovládá.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 

Štítky SUV Volkswagen

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…