2.12. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Touareg: Technika na úrovni doby

 

Že je nový VW Touareg modernizací toho stávajícího, už víte z minula. Přesto se při obvyklé „péči o model“ výrobce neomezil jenom na designové retuše, vylepšením prošla také technika.

Již od svého uvedení na trh se druhá generace Volkswagenu Touareg mohla pochlubit vyspělou technikou. Však také přímými konkurenty jsou vozy BMW X5, Mercedes-Benz M či z domácího prostředí přicházející Audi Q7 a Porsche Cayenne. Na rozdíl od nich ale VW Touareg působí lidštějším dojmem. Třeba BMW X5 nemá v očích veřejnosti příliš dobrou image, stejně jako Audi Q7.

Ještě více bezpečnosti

Jednou z oblastí, které se dotkla modernizace, je výbava interiéru spolu s asistenčními systémy. Třeba integrovaná navigace umí nově zobrazovat satelitní mapu či takzvané POI (Point Of Interrest) nebo-li něčím zajímavá místa. Sem spadá leccos - od kultury, přes historii až po památky. Díky POI trefíte třeba na pláž nebo v zimě na horách k lyžařskému vleku.

Velkým příspěvkem k bezpečnosti je standardní multikolizní brzda. Podle Volkswagenu skoro čtvrtina nehod neskončí pouze jedním nárazem. A právě zmíněné zařízení má předejít haváriím, které často následují po první „ráně“. To když se neovladatelné vozidlo řítí nekontrolovatelně dále. Zařízení pracuje zcela bez zásahu řidiče.

Volkswagen Touareg: Srovnání generací

Zajímavostí nového Touaregu je systém kontroly mrtvého úhlu. Na rozdíl od konkurence Volkswagen nepoužívá optické snímače, nýbrž takzvaný mikrovlnný radar. Pracuje se dvěma vysílači signálu, které jsou umístěny pod zadním nárazníkem. Výhodou tohoto zajímavého řešení je fakt, že na jeho funkčnost nemá vliv počasí, tudíž pracuje vždycky správně. Tedy žádné zmatené hlášení, s nimiž jsme se občas setkali u konkurenčních značek. Pokud je ve voze navíc instalovaný adaptivní tempomat ACC, využívá rovněž zmíněný radar.

Šestiválec plní Euro 6

Nový Volkswagen Touareg je poháněn trojicí agregátů na výběr. Asi nejprodávanější bude vznětový třílitrový šestiválec, nabízený ve dvou výkonových verzích. Známý je již z předchozího vydání, přičemž v rámci modernizace prodělal některé důležité změny. Tou nejvýznamnější je skutečnost, že nově splňuje nejpřísnější emisní normu Euro 6. K tomu si pomáhá kombinací nízkotlaké a vysokotlaké recirkulace výfukových plynů (EGR), jakož i katalyzátoru SCR využívajícího vstřikování močoviny AdBlue.

Slabší varianta nabízí 150 kW, výkonnější 193 kW. Druhá jmenovaná je pak jediným motorem, který může být kombinován s vyspělejším pohonem všech kol 4Motion Terrain tech. Od šestiválce je odvozen větší osmiválec, vrtání 83 milimetrů zůstává. Zdvih pístů se zvětšil z 91,4 na 95,5 mm. Na rozdíl od šestiválce plní osmiválec pouze méně přísnou normu Euro 5+, důvodem je absence katalyzátoru SCR.

Na oba agregáty navazuje osmistupňová samočinná převodovka, jež má v novém VW Touareg monopolní postavení. Řadí nesmírně měkce a díky osmi převodům jsou přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi velice malé.

Benzin jenom s elektrikou

Zážehový motor je v novém Touaregu pouze jeden. Tím je mechanickým kompresorem typu Roots přeplňovaný šestiválec, kombinovaný s elektromotorem. Je vložený mezi hydrodynamický měnič osmistupňové převodovky a setrvačník motoru. Spojení mezi spalovacím motorem a elektromotorem zajišťuje třecí spojka. Systémový výkon činí 279 kW, výkon spalovacího motoru je 245 kilowattů.

Elektromotor je napájený z akumulátoru typu nikl metal hydrid. Umístěn je za zadní nápravou pod podlahou zavazadelníku tam, kde se běžně skrývá rezerva. Napětí baterie činí 288 V, kapacita 1,7 kWh. Čistě na elektriku dokáže Touareg jet zhruba dva kilometry maximální rychlostí 50 km/h. Hybridní pohon pracuje tak, že jakmile řidič odlehčí pedál akcelerace, dojde k rozpojení třecí spojky mezi spalovacím motorem a elektromotorem a to až do rychlosti 160 km/h.

Hliník a ocel

Koncepce podvozku modernizované druhé generace v zásadě vychází z té původní. To znamená vpředu použití lichoběžníkové nápravy. Zatímco její spodní ramena jsou vyrobena z oceli, horní využívají pro snížení hmotnosti neodpružených částí hliník. Podle Volkswagenu se tímto uspořilo 26,7 kilogramu, než kdyby byla ramena vyrobena z oceli.

Touareg zůstává na rozdíl od nové generace menších Volkswagenů věrný hydraulickému posilovači řízení. Jeho účinek klesá s rostoucí rychlostí a v porovnání s první generací vozu je jeho převod strmější, což usnadňuje ovládání vozu. Výjimkou je hybridní verze: aby posilovač řízení pracoval i v okamžiku, kdy spalovací motor neběží a vůz jede čistě na elektriku, je použit elektrohydraulický systém.

Vzadu našla své místo taktéž lichoběžníková náprava nebo spíše víceprvková? Záleží, jak se na danou záležitost díváte. Také u ní se kombinuje hliník s ocelí: z prvně jmenovaného materiálu jsou těhlice a horní příčná ramena, zbytek je ocelový.

Parkovací brzda je standardně elektromechanická, což byla novinka při příchodu druhé generace v roce 2010. Na rozdíl třeba od Passatů pracuje s pomocnými bubny, jejich čelisti jsou proti bubnům roztahovány servomotorem.

Dvě verze pérování

Již první generace Touaregu nabízela možnost nahradit klasické ocelové vinuté pružiny pneumatickými měchy. S pneumatickým odpružením lze měnit nejen světlou výšku vozidla v pěti krocích, nýbrž i tuhost odpružení ve třech úrovních – Sport, Normal a Comfort. Systém funguje na principu známém jako Skyhook, tedy s natáčením pístnice v tlumičích. V režimu Sport dojde samočinně ke snížení světlé výšky vozu o 25 milimetrů. Zajímavostí je paket pro dynamickou jízdu - pojí se s pneumatickým podvozkem, ale navíc obsahuje ještě aktivní stabilizátory, účinně potlačující naklánění karoserie při rychlé jízdě v zatáčkách.

Hodnoty pro průchodnost VW Touareg
Přední nájezdový úhel [stupeň]24 (při světlé výšce 220 mm)
Zadní nájezdový úhel [stupeň]25 (při světlé výšce 220 mm)
Maximální sklon svahu (platí pro Terrain tech) [stupeň]31
Brodivost [mm]500
Přechodový úhel [stupeň]20
Maximální boční sklon [stupeň]35
Světlá výška [mm]220 (s pneumatickým podvozkem až 300 mm)
I ve standardní konfiguraci nabízí Touareg solidní jízdní vlastnosti mimo silnice. Přední nájezdový úhel činí 24 a zadní 25 stupňů při světlé výšce 220 mm. Verze s Terrain tech má zvýšenou světlost vpředu o 10 a vzadu o 15 milimetrů. V kombinaci s pneumatickým odpružením lze dosáhnout světlé výšky až 300 mm.
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Banky v Česku vykázaly rekordní zisky Banky v Česku vykázaly rekordní zisky

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2018 stoupl…

Taxify končí v krajských městech, působit bude pouze v Praze Taxify končí v krajských městech, působit bude pouze v Praze

Přepravní společnost Taxify dnes ukončila provoz ve…

Komentář Michaela Romancova: Prázdné vítězství Kremlu Komentář Michaela Romancova: Prázdné vítězství Kremlu

Sankce, které EU uvalila na Rusko po anexi Krymu, byly…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Touareg: Technika na úrovni doby







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

 



Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
Sportovní kořeny BMW M v Německu nehledejte. Vzácná 530 MLE série E12 se znovu narodí

Sportovní kořeny BMW M v Německu nehledejte. Vzácná 530 MLE série E12 se znovu narodí

Dnes 11:50

Historie písmene M u BMW je dosti známá. Co ale bylo na začátku?




Blesk.cz

Rakovina se Jirkovi rozlezla po těle a Andrea Pomeje? Vánoční romantika s milencem

Rakovina se Jirkovi rozlezla po těle a Andrea…

Jiří Pomeje (54) se v nemocnici vyrovnává s krutou zprávou, že rakovina se nejen vrátila, ale navíc se mu…

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější? Plus tip na zkrášlující masku!

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější?…

Mandarinky patří k zimě, milujeme je, protože se na rozdíl od pomerančů dobře loupou. Víte ale, čím se liší od…

 

iSport.cz

Pokuta pro rappera Kučeru! 60 tisíc za sprosťárny na Spartu a Berbra

Pokuta pro rappera Kučeru! 60 tisíc za sprosťárny na…

Svým vystoupením v ostrém videoklipu, kde Tomáš Kučera rapuje třeba na adresu Sparty či vedení FAČR, znevážil…

Proměna českého mistra: Kdo v Plzni stoupá, ztrácí pozici a co posily

Proměna českého mistra: Kdo v Plzni stoupá, ztrácí…

Těžký podzim v Plzni zvládli. V lize dýchají na záda Slavii, v 19 kolech uhráli 45 bodů a jsou s minimálním…

 

Reflex.cz

Skandál v Německu: Důstojníci policie vyhrožovali právničce zabitím dvouleté dcery, sdíleli fotky Hitlera

Skandál v Německu: Důstojníci policie vyhrožovali…

S velkým skandálem se potýká policie v Německu. Pět důstojníků, čtyři muži a jedna žena, z Frankfurtu nad…

V jídle je skryté nebezpečí, může i za rakovinu. Vím, co změnit, mě to uzdravilo, stačí dny, tvrdí lektorka

V jídle je skryté nebezpečí, může i za rakovinu.…

Jaké jídlo je dnes vlastně zdravé a komu věřit? Lektorka a expertka na výživu Eva Cikrytová říká, že jsme radami…