2.12. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Touareg: Technika na úrovni doby

 

Že je nový VW Touareg modernizací toho stávajícího, už víte z minula. Přesto se při obvyklé „péči o model“ výrobce neomezil jenom na designové retuše, vylepšením prošla také technika.

Již od svého uvedení na trh se druhá generace Volkswagenu Touareg mohla pochlubit vyspělou technikou. Však také přímými konkurenty jsou vozy BMW X5, Mercedes-Benz M či z domácího prostředí přicházející Audi Q7 a Porsche Cayenne. Na rozdíl od nich ale VW Touareg působí lidštějším dojmem. Třeba BMW X5 nemá v očích veřejnosti příliš dobrou image, stejně jako Audi Q7.

Ještě více bezpečnosti

Jednou z oblastí, které se dotkla modernizace, je výbava interiéru spolu s asistenčními systémy. Třeba integrovaná navigace umí nově zobrazovat satelitní mapu či takzvané POI (Point Of Interrest) nebo-li něčím zajímavá místa. Sem spadá leccos - od kultury, přes historii až po památky. Díky POI trefíte třeba na pláž nebo v zimě na horách k lyžařskému vleku.

Velkým příspěvkem k bezpečnosti je standardní multikolizní brzda. Podle Volkswagenu skoro čtvrtina nehod neskončí pouze jedním nárazem. A právě zmíněné zařízení má předejít haváriím, které často následují po první „ráně“. To když se neovladatelné vozidlo řítí nekontrolovatelně dále. Zařízení pracuje zcela bez zásahu řidiče.

Volkswagen Touareg: Srovnání generací

Zajímavostí nového Touaregu je systém kontroly mrtvého úhlu. Na rozdíl od konkurence Volkswagen nepoužívá optické snímače, nýbrž takzvaný mikrovlnný radar. Pracuje se dvěma vysílači signálu, které jsou umístěny pod zadním nárazníkem. Výhodou tohoto zajímavého řešení je fakt, že na jeho funkčnost nemá vliv počasí, tudíž pracuje vždycky správně. Tedy žádné zmatené hlášení, s nimiž jsme se občas setkali u konkurenčních značek. Pokud je ve voze navíc instalovaný adaptivní tempomat ACC, využívá rovněž zmíněný radar.

Šestiválec plní Euro 6

Nový Volkswagen Touareg je poháněn trojicí agregátů na výběr. Asi nejprodávanější bude vznětový třílitrový šestiválec, nabízený ve dvou výkonových verzích. Známý je již z předchozího vydání, přičemž v rámci modernizace prodělal některé důležité změny. Tou nejvýznamnější je skutečnost, že nově splňuje nejpřísnější emisní normu Euro 6. K tomu si pomáhá kombinací nízkotlaké a vysokotlaké recirkulace výfukových plynů (EGR), jakož i katalyzátoru SCR využívajícího vstřikování močoviny AdBlue.

Slabší varianta nabízí 150 kW, výkonnější 193 kW. Druhá jmenovaná je pak jediným motorem, který může být kombinován s vyspělejším pohonem všech kol 4Motion Terrain tech. Od šestiválce je odvozen větší osmiválec, vrtání 83 milimetrů zůstává. Zdvih pístů se zvětšil z 91,4 na 95,5 mm. Na rozdíl od šestiválce plní osmiválec pouze méně přísnou normu Euro 5+, důvodem je absence katalyzátoru SCR.

Na oba agregáty navazuje osmistupňová samočinná převodovka, jež má v novém VW Touareg monopolní postavení. Řadí nesmírně měkce a díky osmi převodům jsou přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi velice malé.

Benzin jenom s elektrikou

Zážehový motor je v novém Touaregu pouze jeden. Tím je mechanickým kompresorem typu Roots přeplňovaný šestiválec, kombinovaný s elektromotorem. Je vložený mezi hydrodynamický měnič osmistupňové převodovky a setrvačník motoru. Spojení mezi spalovacím motorem a elektromotorem zajišťuje třecí spojka. Systémový výkon činí 279 kW, výkon spalovacího motoru je 245 kilowattů.

Elektromotor je napájený z akumulátoru typu nikl metal hydrid. Umístěn je za zadní nápravou pod podlahou zavazadelníku tam, kde se běžně skrývá rezerva. Napětí baterie činí 288 V, kapacita 1,7 kWh. Čistě na elektriku dokáže Touareg jet zhruba dva kilometry maximální rychlostí 50 km/h. Hybridní pohon pracuje tak, že jakmile řidič odlehčí pedál akcelerace, dojde k rozpojení třecí spojky mezi spalovacím motorem a elektromotorem a to až do rychlosti 160 km/h.

Hliník a ocel

Koncepce podvozku modernizované druhé generace v zásadě vychází z té původní. To znamená vpředu použití lichoběžníkové nápravy. Zatímco její spodní ramena jsou vyrobena z oceli, horní využívají pro snížení hmotnosti neodpružených částí hliník. Podle Volkswagenu se tímto uspořilo 26,7 kilogramu, než kdyby byla ramena vyrobena z oceli.

Touareg zůstává na rozdíl od nové generace menších Volkswagenů věrný hydraulickému posilovači řízení. Jeho účinek klesá s rostoucí rychlostí a v porovnání s první generací vozu je jeho převod strmější, což usnadňuje ovládání vozu. Výjimkou je hybridní verze: aby posilovač řízení pracoval i v okamžiku, kdy spalovací motor neběží a vůz jede čistě na elektriku, je použit elektrohydraulický systém.

Vzadu našla své místo taktéž lichoběžníková náprava nebo spíše víceprvková? Záleží, jak se na danou záležitost díváte. Také u ní se kombinuje hliník s ocelí: z prvně jmenovaného materiálu jsou těhlice a horní příčná ramena, zbytek je ocelový.

Parkovací brzda je standardně elektromechanická, což byla novinka při příchodu druhé generace v roce 2010. Na rozdíl třeba od Passatů pracuje s pomocnými bubny, jejich čelisti jsou proti bubnům roztahovány servomotorem.

Dvě verze pérování

Již první generace Touaregu nabízela možnost nahradit klasické ocelové vinuté pružiny pneumatickými měchy. S pneumatickým odpružením lze měnit nejen světlou výšku vozidla v pěti krocích, nýbrž i tuhost odpružení ve třech úrovních – Sport, Normal a Comfort. Systém funguje na principu známém jako Skyhook, tedy s natáčením pístnice v tlumičích. V režimu Sport dojde samočinně ke snížení světlé výšky vozu o 25 milimetrů. Zajímavostí je paket pro dynamickou jízdu - pojí se s pneumatickým podvozkem, ale navíc obsahuje ještě aktivní stabilizátory, účinně potlačující naklánění karoserie při rychlé jízdě v zatáčkách.

Hodnoty pro průchodnost VW Touareg
Přední nájezdový úhel [stupeň]24 (při světlé výšce 220 mm)
Zadní nájezdový úhel [stupeň]25 (při světlé výšce 220 mm)
Maximální sklon svahu (platí pro Terrain tech) [stupeň]31
Brodivost [mm]500
Přechodový úhel [stupeň]20
Maximální boční sklon [stupeň]35
Světlá výška [mm]220 (s pneumatickým podvozkem až 300 mm)
I ve standardní konfiguraci nabízí Touareg solidní jízdní vlastnosti mimo silnice. Přední nájezdový úhel činí 24 a zadní 25 stupňů při světlé výšce 220 mm. Verze s Terrain tech má zvýšenou světlost vpředu o 10 a vzadu o 15 milimetrů. V kombinaci s pneumatickým odpružením lze dosáhnout světlé výšky až 300 mm.
Spolupracujeme s TipCars.com
Česká Arriva změní podobu Česká Arriva změní podobu

Vznikne nová společnost Arriva City pro městskou dopravu.…

Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory

Téměř o čtyřicet procent si během několika obchodních…

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015…

Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ

Specializovaný úřad zkoumá oprávněnost předloňských…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Touareg: Technika na úrovni doby







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl obklopen milovanými“

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl…

Ve věku 98 let zemřel bývalý řecký premiér Konstantinos Mitsotakis. Rodina v krátkém prohlášení uvedla, že…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní válečníci a kde vznikl trdelník?

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní…

Kdo byli Sikulové? Odkud přišli a co po nich zůstalo? Po stopách dávného etnika se vydáme jen kousek za hranice…