Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touareg: Technika na úrovni doby

Tomáš Dusil
Diskuze (27)
Že je nový VW Touareg modernizací toho stávajícího, už víte z minula. Přesto se při obvyklé „péči o model“ výrobce neomezil jenom na designové retuše, vylepšením prošla také technika.

Již od svého uvedení na trh se druhá generace Volkswagenu Touareg mohla pochlubit vyspělou technikou. Však také přímými konkurenty jsou vozy BMW X5, Mercedes-Benz M či z domácího prostředí přicházející Audi Q7 a Porsche Cayenne. Na rozdíl od nich ale VW Touareg působí lidštějším dojmem. Třeba BMW X5 nemá v očích veřejnosti příliš dobrou image, stejně jako Audi Q7.

Ještě více bezpečnosti

Jednou z oblastí, které se dotkla modernizace, je výbava interiéru spolu s asistenčními systémy. Třeba integrovaná navigace umí nově zobrazovat satelitní mapu či takzvané POI (Point Of Interrest) nebo-li něčím zajímavá místa. Sem spadá leccos - od kultury, přes historii až po památky. Díky POI trefíte třeba na pláž nebo v zimě na horách k lyžařskému vleku.

Velkým příspěvkem k bezpečnosti je standardní multikolizní brzda. Podle Volkswagenu skoro čtvrtina nehod neskončí pouze jedním nárazem. A právě zmíněné zařízení má předejít haváriím, které často následují po první „ráně“. To když se neovladatelné vozidlo řítí nekontrolovatelně dále. Zařízení pracuje zcela bez zásahu řidiče.

Zajímavostí nového Touaregu je systém kontroly mrtvého úhlu. Na rozdíl od konkurence Volkswagen nepoužívá optické snímače, nýbrž takzvaný mikrovlnný radar. Pracuje se dvěma vysílači signálu, které jsou umístěny pod zadním nárazníkem. Výhodou tohoto zajímavého řešení je fakt, že na jeho funkčnost nemá vliv počasí, tudíž pracuje vždycky správně. Tedy žádné zmatené hlášení, s nimiž jsme se občas setkali u konkurenčních značek.

Pokud je ve voze navíc instalovaný adaptivní tempomat ACC, využívá rovněž zmíněný radar.

Šestiválec plní Euro 6

Nový Volkswagen Touareg je poháněn trojicí agregátů na výběr. Asi nejprodávanější bude vznětový třílitrový šestiválec, nabízený ve dvou výkonových verzích. Známý je již z předchozího vydání, přičemž v rámci modernizace prodělal některé důležité změny. Tou nejvýznamnější je skutečnost, že nově splňuje nejpřísnější emisní normu Euro 6. K tomu si pomáhá kombinací nízkotlaké a vysokotlaké recirkulace výfukových plynů (EGR), jakož i katalyzátoru SCR využívajícího vstřikování močoviny AdBlue.

Slabší varianta nabízí 150 kW, výkonnější 193 kW. Druhá jmenovaná je pak jediným motorem, který může být kombinován s vyspělejším pohonem všech kol 4Motion Terrain tech. Od šestiválce je odvozen větší osmiválec, vrtání 83 milimetrů zůstává. Zdvih pístů se zvětšil z 91,4 na 95,5 mm. Na rozdíl od šestiválce plní osmiválec pouze méně přísnou normu Euro 5+, důvodem je absence katalyzátoru SCR.

Na oba agregáty navazuje osmistupňová samočinná převodovka, jež má v novém VW Touareg monopolní postavení. Řadí nesmírně měkce a díky osmi převodům jsou přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi velice malé.

Benzin jenom s elektrikou

Zážehový motor je v novém Touaregu pouze jeden. Tím je mechanickým kompresorem typu Roots přeplňovaný šestiválec, kombinovaný s elektromotorem. Je vložený mezi hydrodynamický měnič osmistupňové převodovky a setrvačník motoru. Spojení mezi spalovacím motorem a elektromotorem zajišťuje třecí spojka. Systémový výkon činí 279 kW, výkon spalovacího motoru je 245 kilowattů.

Elektromotor je napájený z akumulátoru typu nikl metal hydrid. Umístěn je za zadní nápravou pod podlahou zavazadelníku tam, kde se běžně skrývá rezerva. Napětí baterie činí 288 V, kapacita 1,7 kWh. Čistě na elektriku dokáže Touareg jet zhruba dva kilometry maximální rychlostí 50 km/h. Hybridní pohon pracuje tak, že jakmile řidič odlehčí pedál akcelerace, dojde k rozpojení třecí spojky mezi spalovacím motorem a elektromotorem a to až do rychlosti 160 km/h.

Hliník a ocel

Koncepce podvozku modernizované druhé generace v zásadě vychází z té původní. To znamená vpředu použití lichoběžníkové nápravy. Zatímco její spodní ramena jsou vyrobena z oceli, horní využívají pro snížení hmotnosti neodpružených částí hliník. Podle Volkswagenu se tímto uspořilo 26,7 kilogramu, než kdyby byla ramena vyrobena z oceli.

Touareg zůstává na rozdíl od nové generace menších Volkswagenů věrný hydraulickému posilovači řízení. Jeho účinek klesá s rostoucí rychlostí a v porovnání s první generací vozu je jeho převod strmější, což usnadňuje ovládání vozu. Výjimkou je hybridní verze: aby posilovač řízení pracoval i v okamžiku, kdy spalovací motor neběží a vůz jede čistě na elektriku, je použit elektrohydraulický systém.

Vzadu našla své místo taktéž lichoběžníková náprava nebo spíše víceprvková? Záleží, jak se na danou záležitost díváte. Také u ní se kombinuje hliník s ocelí: z prvně jmenovaného materiálu jsou těhlice a horní příčná ramena, zbytek je ocelový.

Parkovací brzda je standardně elektromechanická, což byla novinka při příchodu druhé generace v roce 2010. Na rozdíl třeba od Passatů pracuje s pomocnými bubny, jejich čelisti jsou proti bubnům roztahovány servomotorem.

Dvě verze pérování

Již první generace Touaregu nabízela možnost nahradit klasické ocelové vinuté pružiny pneumatickými měchy. S pneumatickým odpružením lze měnit nejen světlou výšku vozidla v pěti krocích, nýbrž i tuhost odpružení ve třech úrovních – Sport, Normal a Comfort. Systém funguje na principu známém jako Skyhook, tedy s natáčením pístnice v tlumičích. V režimu Sport dojde samočinně ke snížení světlé výšky vozu o 25 milimetrů. Zajímavostí je paket pro dynamickou jízdu - pojí se s pneumatickým podvozkem, ale navíc obsahuje ještě aktivní stabilizátory, účinně potlačující naklánění karoserie při rychlé jízdě v zatáčkách.

Hodnoty pro průchodnost VW Touareg
Přední nájezdový úhel [stupeň]24 (při světlé výšce 220 mm)
Zadní nájezdový úhel [stupeň]25 (při světlé výšce 220 mm)
Maximální sklon svahu (platí pro Terrain tech) [stupeň]31
Brodivost [mm]500
Přechodový úhel [stupeň]20
Maximální boční sklon [stupeň]35
Světlá výška [mm]220 (s pneumatickým podvozkem až 300 mm)

I ve standardní konfiguraci nabízí Touareg solidní jízdní vlastnosti mimo silnice. Přední nájezdový úhel činí 24 a zadní 25 stupňů při světlé výšce 220 mm. Verze s Terrain tech má zvýšenou světlost vpředu o 10 a vzadu o 15 milimetrů. V kombinaci s pneumatickým odpružením lze dosáhnout světlé výšky až 300 mm.

Tomáš Dusil
Diskuze (27)
2. 12. 2014 18:55
Re: To snad nie !
Avatar - AUDIRS6
2. 12. 2014 17:22
Re: To snad nie !
Ved mne toto vysvetlovat nemusis, ja to viem :-)
2. 12. 2014 15:47
Re: To snad nie !
Myslím, že takhle nějak to myslel taky autor, akorát to nešťastně napsal (a jednu "drobnost" nedomyslel).
Avatar - AUDIRS6
2. 12. 2014 15:35
Palcekari...
...palcekari..., ani neviem ako vam to nejako normalne zrozumitelne napisat, aby ste vedeli, do akej trapnej situacie ste sa voci mne vyhranili.
Poukazal som na 1 "malu" chybu v texte, toto som si s autorom vydiskutoval, ale vam to absolutne nebrani davat mi :no: za texty v ktorych vysvetlujem ( dufam ze dostatocne ), ze aky je rozdiel medzi konstrukciou kluky pre V6 a V8 :-!
Skoda ze vas ja nemam ako identifikovat - tu diskusne, aspon by som potom vedel, ako s vami potom dalej debatovat pri inych temach.
Mam sice nejake podozrenia, to bohuzial nestaci.
Ak si za tymi minuskami stojite, skuste mi tu - jednou, dvoma vetami vysvetlit, co vas k tomu viedlo...
Dakujem ;-\
Avatar - AUDIRS6
2. 12. 2014 15:27
Re: To snad nie !
Joooo ;-) :yes: