reklama


8.1. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Volkswagen Transporter: Pracant mnoha tváří

 

Volkswagen Transporter T5 patří v rámci třídy stále na špičku, brzy přijde nová generace. Pojďme se podívat na jeho různé verze včetně modelů Caravelle, Multivan a California.

ozí rockové hvězdy, dělníky i s materiálem na stavbu, rodiny na dovolenou či dobrodruhy na hory. Hledat univerzálnější auto než je Volkswagen T5 ve verzích Transporter, Caravelle, Multivan a California není vůbec snadné, i proto se dá snadno pochopit, proč je tento vůz natolik oblíbený a ceněný. Již za několik měsíců ale přijde nová generace, a proto jsme se rozhodli vzdát modelu T5 hold, připomenout si jeho různé verze a jejich použití.

Volkswagen Transporter, užitková legenda prohánějící se po silnicích již od roku 1950, má automobilovému světu stále co říci, proto jsme se zaměřili důkladněji na jednotlivé verze páté generace tohoto vozu. V pozadí nezůstanou ani luxusnější varianty jako Caravelle, Multivan či obytná California.

V současnosti se Transporter nabízí ve dvou velikostech, přičemž kratší varianta má rozvor 3000 mm a délku 4892 milimetrů, zatímco ta delší s rozvorem 3400 mm měří 5292 milimetrů. Lišit se u tohoto automobilu může i jeho výška, se standardním provedením střechy je vůz vysoký 1990 mm, se střední střechou 2176 mm a s vysokou střechou až 2476 mm.

Transporter se zaměřuje zejména na práci a slouží mnoha podnikatelům po celém světě, není tedy divu, že se rovněž nabízí v nepřeberném množství variant. Základem je tradiční skříňový vůz, tedy „plechová bouda“, kde má boční okna k dispozici jenom řidič a dva spolujezdci vpředu. Podle konfigurace disponuje skříňový vůz nákladovým prostorem od 5,8 po 9,3 m3 a umožňuje naložit náklad o hmotnosti 0,8 až 1,4 tuny. Opět platí, že nic není nemožné, takže takovýto Transporter může mít posuvné dveře na obou stranách, výklopné či křídlové víko kufru nebo až deset záchytných ok v nákladovém prostoru.

O pohon se starají nejen čtyři výkonové verze dvoulitrového turbodieselu (62 až 132 kW), ale i benzinový přeplňovaný dvoulitr TSI o výkonu 110 kW, který automobilu uděluje příjemnou dynamiku v číslech vyjádřenou zrychlením z klidu na sto kilometrů v hodině za 11 sekund a maximální rychlostí 180 km/h. Vrcholnou variantu pak tvoří stejný motor s výkonem 150 kW a točivým momentem 350 N.m. K agregátům 2.0 TDI se 103 kW a 2.0 Bi-TDI se 132 kW můžete dostat za příplatek také automatickou převodovku DSG, u silnější varianty i v kombinaci s pohonem všech kol.

Pokud potřebujete zejména převážet dělníky na stavbu či chcete co nejlevnější devítimístnou variantu vozu, je zde Transporter kombi. Ten vyniká variabilním interiérem, kde se můžete rozhodnout, jestli budete převážet spíše cestující, či náklad, a podle toho vnitřek vozu přizpůsobit. Novinkou je Transporter Doka s prosklením až po C sloupek.

Stavebním firmám však nejlépe poslouží Transporter valník s otevřenou nákladovou plochou. Opět je k dispozici s krátkým či dlouhým rozvorem a krátkou nebo dlouhou kabinou poskytující prostor až pro šest cestujících. S výjimkou valníku s nízkou nákladovou hranou jsou všechny varianty na přání dodávány také s plachtovou nástavbou, takže je náklad chráněn i před nepřízní počasí. I v tomto případě můžete mít pohon všech kol, automatickou převodovku či benzinový motor se 110 kW.

Poslední, avšak neméně zajímavou variantou je pouhý podvozek Transporteru s kabinou. Tato verze je připravena pro aplikaci různých nástaveb, kterých se pro tento Volkswagen dělá obrovské množství. Ať již potřebujete kufrový chladicí vůz, sanitku či jakoukoliv jinou verzi, pro T5 to není problém.

Zajímavé jsou také různé přestavby Transporterů, i na našich silnicích není problém potkat odtahový vůz s nízkou dvounápravou vzadu na malých kolech. Firmy dále nabízejí celou řadu obytných modifikací. Zajímavý je kupříkladu demontovatelný obytný kontejner, který se připojí na záď auta. Po odpojení kontejneru se dá na vůz přidělat zase jiná nástavba.

Samostatnou skupinou jsou obytné Transportery, ať už alkovny či karavany. Zde existují kromě klasických nástaveb i zajímavé verze s výsuvným víkem zavazadelníku. Opět platí, že kreativnosti se meze nekladou a na trhu je různých obytných variant nespočet. Za zmínku však stojí zejména tovární přestavba, Volkswagen T5 California. Tento vůz má až na nejslabší turbodiesel v nabídce stejné motory jako Transporter, jedná se však o obytnou variantu vycházející z Multivanu. Existuje rovněž plážová varianta, takzvaná California Beach. Vůz může mít venkovní markýzu, roletky na oknech, kuchyňku uvnitř, výsuvnou střechu, spodní a vrchní lůžko, otočné sedadlo řidiče, zadní stan a mnoho dalších prvků komfortní výbavy.

Pokud chcete Volkswagen T5 používat jako rodinný vůz, dost možná pro vás bude ideální verze Caravelle. Ta funguje často i ve flotile taxislužeb. Na rozdíl od Transporteru může Caravelle mít třeba lakované nárazníky (od výbavy Comfortline), příplatková výbava je pak obsáhlejší. Vybírat je možno ze čtyř- až devítimístného uspořádání, ve verzi s prodlouženým rozvorem je navíc dostupná i zajímavá varianta interiéru, kde jsou čtyři řady sedadel za sebou, první tři dvoumístné a poslední třímístná. Paleta motorů, převodovek a pohonů je stejná jako u běžného Transporteru.

Potrpíte-li si na luxus, existuje ještě poslední verze Volkswagenu T5, Multivan. Ten může mít již opravdu bohatou výbavu, od elektricky posuvných dveří přes otočná sedadla až po konferenční stolek. Potěší rovněž takzvaný „Paket pro přenocování“. Automobil poskytuje dostatek komfortu i při delších cestách a ne nadarmo poměrně často parkuje v garážích boháčů vedle sportovních a luxusních vozů. Multivan má vždy lakované nárazníky, paleta motorů a převodovek je již dobře známa z ostatních variant. Jenom připomeňme, že nejsilnějšími motory jsou naftový dvoulitr se dvěma turbodmychadly, tedy Bi-TDI o výkonu 132 kW a točivém momentu 400 N.m, jakož i benzinový dvoulitr se 150 kW a 350 N.m. Obě jednotky se dají zkombinovat se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol.

Pro plné využití všestrannosti Volkswagenu T5 poslouží i originální příslušenství. Kromě různých designových prvků stojí za zmínku zejména masivní střešní nosič zavazadel, obložení stěn z děrovaného plechu (pro uchycení třeba nářadí), sada na zajištění nákladu, nosič až čtyř jízdních kol či upínací tyče a dělicí mříž. Nadšence do jedné stopy potěší důmyslný systém pro naložení a upevnění motorky, dobrodruzi mohou ocenit sprchovou sadu. Děti na zadních sedadlech lze zabavit třeba pouštěním filmů přes přehrávač DVD a ve stropě umístěné obrazovky.

Možná jste si všimli, že jsme vůbec speciální verze s pohonem všech kol. Byl to záměr, jim se totiž budeme věnovat za týden.

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Video: Pekelný Volkswagen T1 se 7,7litrovým osmiválcem Chevrolet Video: Pekelný Volkswagen T1 se 7,7litrovým osmiválcem Chevrolet

Na první pohled působí tento Volkswagen T1 z roku 1963,…

Video: Volkswagen Bus s 530koňovým motorem z Porsche 911 Video: Volkswagen Bus s 530koňovým motorem z Porsche 911

Volkswagen Bus je zpravidla auto, ploužící se po…

 



 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama