Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Transporter: Pracant mnoha tváří

Ondřej Chamilla
Diskuze (1)
Volkswagen Transporter T5 patří v rámci třídy stále na špičku, brzy přijde nová generace. Pojďme se podívat na jeho různé verze včetně modelů Caravelle, Multivan a California.

ozí rockové hvězdy, dělníky i s materiálem na stavbu, rodiny na dovolenou či dobrodruhy na hory. Hledat univerzálnější auto než je Volkswagen T5 ve verzích Transporter, Caravelle, Multivan a California není vůbec snadné, i proto se dá snadno pochopit, proč je tento vůz natolik oblíbený a ceněný. Již za několik měsíců ale přijde nová generace, a proto jsme se rozhodli vzdát modelu T5 hold, připomenout si jeho různé verze a jejich použití.

Volkswagen Transporter, užitková legenda prohánějící se po silnicích již od roku 1950, má automobilovému světu stále co říci, proto jsme se zaměřili důkladněji na jednotlivé verze páté generace tohoto vozu. V pozadí nezůstanou ani luxusnější varianty jako Caravelle, Multivan či obytná California.

V současnosti se Transporter nabízí ve dvou velikostech, přičemž kratší varianta má rozvor 3000 mm a délku 4892 milimetrů, zatímco ta delší s rozvorem 3400 mm měří 5292 milimetrů. Lišit se u tohoto automobilu může i jeho výška, se standardním provedením střechy je vůz vysoký 1990 mm, se střední střechou 2176 mm a s vysokou střechou až 2476 mm.

Transporter se zaměřuje zejména na práci a slouží mnoha podnikatelům po celém světě, není tedy divu, že se rovněž nabízí v nepřeberném množství variant. Základem je tradiční skříňový vůz, tedy „plechová bouda“, kde má boční okna k dispozici jenom řidič a dva spolujezdci vpředu. Podle konfigurace disponuje skříňový vůz nákladovým prostorem od 5,8 po 9,3 m3 a umožňuje naložit náklad o hmotnosti 0,8 až 1,4 tuny. Opět platí, že nic není nemožné, takže takovýto Transporter může mít posuvné dveře na obou stranách, výklopné či křídlové víko kufru nebo až deset záchytných ok v nákladovém prostoru.

O pohon se starají nejen čtyři výkonové verze dvoulitrového turbodieselu (62 až 132 kW), ale i benzinový přeplňovaný dvoulitr TSI o výkonu 110 kW, který automobilu uděluje příjemnou dynamiku v číslech vyjádřenou zrychlením z klidu na sto kilometrů v hodině za 11 sekund a maximální rychlostí 180 km/h. Vrcholnou variantu pak tvoří stejný motor s výkonem 150 kW a točivým momentem 350 N.m. K agregátům 2.0 TDI se 103 kW a 2.0 Bi-TDI se 132 kW můžete dostat za příplatek také automatickou převodovku DSG, u silnější varianty i v kombinaci s pohonem všech kol.

Pokud potřebujete zejména převážet dělníky na stavbu či chcete co nejlevnější devítimístnou variantu vozu, je zde Transporter kombi. Ten vyniká variabilním interiérem, kde se můžete rozhodnout, jestli budete převážet spíše cestující, či náklad, a podle toho vnitřek vozu přizpůsobit. Novinkou je Transporter Doka s prosklením až po C sloupek.

Stavebním firmám však nejlépe poslouží Transporter valník s otevřenou nákladovou plochou. Opět je k dispozici s krátkým či dlouhým rozvorem a krátkou nebo dlouhou kabinou poskytující prostor až pro šest cestujících. S výjimkou valníku s nízkou nákladovou hranou jsou všechny varianty na přání dodávány také s plachtovou nástavbou, takže je náklad chráněn i před nepřízní počasí. I v tomto případě můžete mít pohon všech kol, automatickou převodovku či benzinový motor se 110 kW.

Poslední, avšak neméně zajímavou variantou je pouhý podvozek Transporteru s kabinou. Tato verze je připravena pro aplikaci různých nástaveb, kterých se pro tento Volkswagen dělá obrovské množství. Ať již potřebujete kufrový chladicí vůz, sanitku či jakoukoliv jinou verzi, pro T5 to není problém.

Zajímavé jsou také různé přestavby Transporterů, i na našich silnicích není problém potkat odtahový vůz s nízkou dvounápravou vzadu na malých kolech. Firmy dále nabízejí celou řadu obytných modifikací. Zajímavý je kupříkladu demontovatelný obytný kontejner, který se připojí na záď auta. Po odpojení kontejneru se dá na vůz přidělat zase jiná nástavba.

Samostatnou skupinou jsou obytné Transportery, ať už alkovny či karavany. Zde existují kromě klasických nástaveb i zajímavé verze s výsuvným víkem zavazadelníku. Opět platí, že kreativnosti se meze nekladou a na trhu je různých obytných variant nespočet. Za zmínku však stojí zejména tovární přestavba, Volkswagen T5 California. Tento vůz má až na nejslabší turbodiesel v nabídce stejné motory jako Transporter, jedná se však o obytnou variantu vycházející z Multivanu. Existuje rovněž plážová varianta, takzvaná California Beach. Vůz může mít venkovní markýzu, roletky na oknech, kuchyňku uvnitř, výsuvnou střechu, spodní a vrchní lůžko, otočné sedadlo řidiče, zadní stan a mnoho dalších prvků komfortní výbavy.

Pokud chcete Volkswagen T5 používat jako rodinný vůz, dost možná pro vás bude ideální verze Caravelle. Ta funguje často i ve flotile taxislužeb. Na rozdíl od Transporteru může Caravelle mít třeba lakované nárazníky (od výbavy Comfortline), příplatková výbava je pak obsáhlejší. Vybírat je možno ze čtyř- až devítimístného uspořádání, ve verzi s prodlouženým rozvorem je navíc dostupná i zajímavá varianta interiéru, kde jsou čtyři řady sedadel za sebou, první tři dvoumístné a poslední třímístná. Paleta motorů, převodovek a pohonů je stejná jako u běžného Transporteru.

Potrpíte-li si na luxus, existuje ještě poslední verze Volkswagenu T5, Multivan. Ten může mít již opravdu bohatou výbavu, od elektricky posuvných dveří přes otočná sedadla až po konferenční stolek. Potěší rovněž takzvaný „Paket pro přenocování“. Automobil poskytuje dostatek komfortu i při delších cestách a ne nadarmo poměrně často parkuje v garážích boháčů vedle sportovních a luxusních vozů. Multivan má vždy lakované nárazníky, paleta motorů a převodovek je již dobře známa z ostatních variant. Jenom připomeňme, že nejsilnějšími motory jsou naftový dvoulitr se dvěma turbodmychadly, tedy Bi-TDI o výkonu 132 kW a točivém momentu 400 N.m, jakož i benzinový dvoulitr se 150 kW a 350 N.m. Obě jednotky se dají zkombinovat se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol.

Pro plné využití všestrannosti Volkswagenu T5 poslouží i originální příslušenství. Kromě různých designových prvků stojí za zmínku zejména masivní střešní nosič zavazadel, obložení stěn z děrovaného plechu (pro uchycení třeba nářadí), sada na zajištění nákladu, nosič až čtyř jízdních kol či upínací tyče a dělicí mříž. Nadšence do jedné stopy potěší důmyslný systém pro naložení a upevnění motorky, dobrodruzi mohou ocenit sprchovou sadu. Děti na zadních sedadlech lze zabavit třeba pouštěním filmů přes přehrávač DVD a ve stropě umístěné obrazovky.

Možná jste si všimli, že jsme vůbec speciální verze s pohonem všech kol. Byl to záměr, jim se totiž budeme věnovat za týden.

Ondřej Chamilla
Diskuze (1)
8. 1. 2015 20:11
Multivan
Není špatný ale dokonalý taky ne. Už to chce hold obměnit, na nové Véčko už nestačí.