Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Transporter T6 Kombi 2.0 TDI: Osm pohodlných

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Nové vydání Transporteru v osobním provedení pro osm pasažérů poháněla prostřední verze dvoulitru 2.0 TDI. Jak se osvědčila?

Šesté vydání Transporteru v osobním provedení Kombi samozřejmě spadá pod emisní požadavek Euro 6. Proto si zájemce může být jistý, že dostane nově vyvinutý agregát řady EA 288 Nutz. Jde o modifikaci čtyřválce 2.0 TDI EA 288 určenou speciálně pro užitková vozidla. Důvod je zřejmý – nový dvoulitr je zcela jinak namáhaný například v osobním modelu Passat a užitkovém Transporteru, který je těžší a vzhledem k rozměrům vykazuje větší aerodynamický odpor. S přihlédnutím k možným dálničním trasám Transporteru pod téměř plným plynem musel Volkswagen nový motor EA 288 upravit pro použití v řadě T6.

Nové výkony

Motory Euro 6 mohou na první pohled dle identického objemu válců odkazovat na starší provedení 2.0 TDI EA 189, ale opak je pravdou. Kromě toho všechny pohonné řetězce Euro 6 v řadě T6 obdržely Bluemotion technologii, která mimo jiné obsahuje systém Start-stop. Znamená to tedy, že už řadu T6 v osobní verzi či T6 skříňové vozidlo (od září letošního roku) pořídíte jen se Start-stopem.

Nový agregát 2.0 TDI Euro 6 je i pro dlouhý Transporter kombi (L2) k dostání i v základní specifikaci o výkonu 62 kW. Podíl prodejů tohoto provedení cíleného výhradně na cenu můžeme čekat pod jedno procento. Tato verze totiž podává pouhých 220 N.m, což i prázdný Transporter kombi s pohotovostní hmotností téměř dvě tuny, odsuzuje do role brzdy provozu. To rovněž dokládá výrobcem udávaná dynamika z klidu na 100 km/h během dlouhých 21,1 sekundy. Pojďme tedy v motorické nabídce o patro výše, kde najdeme příznivějších 75 kW/250 N.m a stejně jako u nejslabšího provedení pětistupňovou převodovku. Vozidla s udávanou totožnou spotřebou a pouze softwarovou úpravou řídicí jednotky dělí v ceníku dvaatřicet tisíc korun bez daně.

Zkoušených 103 kW

Na dvě tuny a dokonce až celkové 2,8 tuny se nám jeví první přijatelná motorizace 2.0 TDI/110 kW. Ta v provedení kombi nahradila jednotku 2.0 TDI/103 kW Euro 5+ (najdeme ji do podzimu ještě ve furgonu), protože podává stejný točivý moment 340 N.m, ale v mnohem příznivějším a větším rozsahu otáček 1500- 3000 min-1 (čtyřválec 103 kW Euro 5+ poskytuje 340 N.m při 1750-2500 min-1).

Díky tomu zlepšení průběhu točivého momentu jasně patrnému i během jízdy jsme mohli čtyřválec držet v nízkých otáčkách i při plně sešlápnutém akcelerátoru. Motor táhl krásně a tempu kolem 1500 min-1 se vůbec nebránil. Výrobce nastavil doporučení řazení pomocí šipek dokonce tak, že ani při otáčkách motoru 1200 min-1 a plně sešlápnutém akcelerátoru jsme výzvu k podřazení nedostali.

Zlepšení průběhu točivého momentu se projevilo na spotřebě, protože jsme během celého testu dosáhli hodnoty 6,8 l/100 km, aniž bychom se významně omezovali v dynamice. Využívali jsme však důsledně točivý moment při 1400-2000 min-1.

Biturbo s očekáváním

Agregát řady EA 189 osazený dvěma turbodmychadly sice vzhledem k dvoulitrovému objemu válců oslňoval výkonem 132 kW a točivým momentem 400 N.m, ale čtyřválec se vyznačuje neúměrnou žízní a ani nepatří k nejspolehlivějším. Proto jsme s velkým očekáváním přijali nový motor řady EA 288 v provedení Twin turbo. Parametry 150 kW a 450 N.m si proti staršímu vydatně polepšil a jistě bude zajímavé v nadcházejících měsících vyzkoušet, jaké nároky si bude dělat na naftu. Podle údajů výrobce má dvouturbový agregát Euro 6 mít spotřebu jen o 0,5 l/100 km vyšší než zkoušená jednotka 2.0 TDI/110 kW. Oba tyto motory již u manuálně řazené převodovky používají také šestku.

Ukazatel AdBlue

Ke splnění normy Euro 6 potřebují motory TDI selektivní katalytickou redukci oxidů dusíku, ke které používají ve výfuku technologii SCR s činidlem AdBlue. Chválíme, že jeho doplňování se děje pod hrdlem nádrže a jde tedy o uživatelsky nejvstřícnější řešení. Přesto výrobce zařadil do menu palubního počítače ukazatel dlouhého dojezdu také pro AdBlue, což u zkoušeného vozidla činilo deset tisíc kilometrů. Tato hodnota klesá po tisících kilometrů, takže další údaj bude činit 9000.

Důraz na životnost

Výrobce stanovuje interval výměny motorového oleje pro TDI motory standardně po 20.000 km nebo roku provozu. Prodloužené intervaly na dva roky budou pravděpodobně zajímavé jen pro výběrová řízení a flotilové výpočty, soukromý uživatel bude dávat pravděpodobně přednost životnosti s ročním intervalem a maximem dvaceti tisíc kilometrů. Tomuto nájezdu odpovídá také první inspekční prohlídka vozidla po dvou letech/40.000 km.

Spousta místa

Zkoušený Transporter Kombi se nacházel v delším provedení L2, které přidává 40 cm do rozvoru vozidla. Díky tomu zůstává velmi dobrá směrová stabilita, ale kvůli pohonu předních kol samozřejmě utrpěla otáčivost vozidla v menších prostorech. Jinak delší vzdálenost mezi předními a zadními koly přináší samá pozitiva. Přístup ke druhé řadě sedadel měly posuvné dveře na obou stranách. K zadním sedadlům bylo možné vstupovat přes sklopenou sedačku na levé straně druhé řady. I pro ně jsme našly výdechy ventilace.

Třetí až páté místo tvořila samostatná křesla s individuálně stavitelným sklonem opěradla, což na delších trasách umožňuje vyhovět odlišným přáním přepravovaných osob.

Ještě příjemnější sezení nabízely přední sedačky vybavené stavitelnými loketními opěrkami po obou stranách.

Plusy

  • Úsporný motor
  • Nezávislé zadní zavěšení
  • Bezpečnostní prvky

Minusy

  • Plastové obložení zadní části vozu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Emise CO2 (g/km) 157
Emisní norma Euro 6
Největší výkon (kW/min-1) 110/3250
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 182
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,2/5,3/6,0
Délka/šířka/výška (mm) 5304/1904/1990
Rozvor (mm) 3400
Provozní hmotnost (kg) 1930
Celková hmotnost (kg) 2800
Objem zavazadlového prostoru (m3) max. 6,7
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nádrže paliva (l) 70
Objem nádrže AdBlue (l) 13
Cena vozu (Kč bez DPH) 619 017*
*Akční nabídka

Ladislav Černý
Diskuze (4)
9. 6. 2016 10:06
Re: pohodlí
Na 1,5 PET je přihrádka ve spodních kapsách předních dveří, na kafe je výsuvný držák pod popelníkem (spíš je to přihrádka se zásuvkou, než popelník) a pod ním je výklopný držák na třetí 1,5 PET.
7. 6. 2016 19:57
Re: pohodlí
To už si musíte pořídit Multivana, kde se i trochu myslí na pohodlí, ale ten je zase jen max. 7 místný.
Tohle je čistě dodávka pro přepravu osob např. na stavbu, kde se klade důraz jen na přepravu, na nic jiného.
7. 6. 2016 12:10
pohodlí
opravdu luxusní, majestátní výhled a rozhled. Ovšem co Vás nemile je když si na benzínce koupíte kafe a plechovku s pitím a přijdete do auta a ono to není kam dát, nebo já jsem to nenašel, asi mám především řídit a ne se osvěžovat. Koupit si 1,5 Petku a dát si ji mezi stehna. A v zimě, to budu pít kafe u stojanu.
7. 6. 2016 09:40
motor
Zaujimalo by ma, aky je technologicky/konstrukcny rozdiel medzi dieselom v osobnom aute a v uzitkovom. Oba maju rovnake parametre. 2.0 TDI mi pride slaba motorizacia na tak velke auto. Dakujem.