Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen v Ženevě 2010

K počtu ženevských premiér přispěl Volkswagen hned šesti novinkami. V hlavní roli jsou terénní auta, ať už v pravém slova smyslu (nový Touareg a pickup Amarok) nebo jejich lifestylové nápodoby (CrossPolo, CrossGolf).

Ve Wolfsburgu se nezapomnělo ani na hot- hatche a po 15 letech přichází dlouho očekávaná nová generace MPV Sharan.

Touareg

Exteriér druhé generace Volkswagenu Touareg kombinuje linie předchůdce s aktuálním designovým směrem automobilky. Inovovaný kabát ale ukrývá výrazné technické novinky, které přispějí k nižší spotřebě paliva. Základní provedení je lehčí o 208 kilogramů, přitom karoserie nového Touaregu bude o 5 % tužší. Nová generace má na délku 4,80 m, na šířku 1,93 m a na výšku 1,71 m, rozvor měří 2,9 m.

V zájmu snížení ztrát konstruktéři také vylepšili součinitel aerodynamického odporu karoserie a použili osmistupňovou automatickou převodovku. Osmistupňový automat se v daném segmentu objeví vůbec poprvé. Na výběr budou čtyři druhy pohonu: Zážehový V6 FSI, dieselový V6 TDI, V8 TDI, který nahrazuje dosavadní desetiválec a hybridní pohon.

Touareg Hybrid kombinuje zážehový motor 3,0 V6 TSI (245 kW) s přímým vstřikováním a přeplňováním kompresorem, osmistupňovou samočinnou převodovku a hybridní modul integrovaný mezi spalovací motor a převodovku. Tento kompaktní modul váží 55 kg a obsahuje spojku a elektromotor (34 kW). Během společné činnosti motoru V6 TSI a elektromotoru má řidič k dispozici celkový výkon až 279 kW a maximální točivý moment 580 Nm.

Spotřebu benzinu (kombinovaná hodnota 8,2 l/100km) snižuje elektrický režim (do rychlosti 50 km/h). V tomto případě nedochází pouze k vypnutí motoru V6 TSI, ale i k jeho odpojení spojkou od osmistupňové automatické převodovky, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám.

Odpojování motoru však nastává i kdykoliv, když řidič uvolní pedál plynu. K tomuto úkonu dochází dokonce i ve vysokých rychlostech (až 160 km/h), tedy i na dálnici. Díky tomu se může Touareg pohybovat setrvačností podstatně déle, neboť není brzděn motorem. Pokud řidič jezdí předvídavě, může díky této vlastnosti výrazně snížit spotřebu paliva.

Nyní ke konvenčním motorům. Zážehový 3,6 V6 FSI (206 kW, 360 Nm) v kombinovaném režimu spotřebuje 9,9 l/100 km (o 2,5 litru méně než u dosavadního modelu). Základní řadový pětiválec zmizel z nabídky, ale hned při uvedení na trh bude jako vstupní brána do světa Touaregů k dispozici modernizovaná verze motoru 3,0 V6 TDI (176 kW, 550 Nm), která spotřebuje jen 7,4 l/100 km (o 1,9 l/100 km méně než dosud).

Naprostou novinkou v nabídce motorů pro modelovou řadu Touareg je motor 4,2 V8 TDI (250 kW, 800 Nm), který má kombinovanou spotřebu 9,1 l/100 km. Zážehový osmiválec 4,2 FSI, který už není v nabídce, byl nahrazen hybridní verzí se šestiválcem a elektromotorem.

Standardem bude u nového Touaregu pohon všech kol 4Motion s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Touareg s ním zvládne jízdu do kopce s úhlem 31°. Lepší terénní schopnosti nabídne motor V6 TDI v kombinaci se systémem 4XMotion. Za touto zkratkou se ukrývá konvenční mezinápravový diferenciál s možností 100% uzávěry, uzávěra zadního diferenciálu a redukční převodovka. Stoupavost Touaregu 4XMotion bude 45° (100 %).

Sharan

Ke střídání na postu velkého MPV Sharan dochází po 15 letech. Vzhledem k tomu, že původní generaci co do velikosti začala šlapat na paty o třídu menší MPV, novinka pořádně narostla – o 220 mm na 4854 mm. Je také o 92 mm širší (1,9 m), ale zároveň o 12 mm nižší (1,72 m). Přes razantní zvětšení délky i šířky váží nový Sharan o 30 kg méně.

Variabilita je u MPV na prvním místě. Přístup k zadním sedadlům je možný díky nově použité dvojici velkých posuvných dveří. Trojici samostatných sedadel ve druhé řadě lze posouvat v rozsahu 160 mm. Ve třetí řadě je více místa, rozvor náprav se oproti první generaci zvětšil o 75 mm. Sklápění do podlahy je samozřejmostí.

Paletu motorů tvoří výhradně přeplňované zážehové a vznětové čtyřválce. Agregát 1,4 TSI poskytuje 110 kW (150 k), je spřažen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a v kombinovaném režimu spotřebuje 7,4 l/100 km. Větší dvoulitr nabízí 147 kW (200 k), standardně převodovku DSG a spotřebuje 8,6 l/100 km.

Řada turbodieselů se skládá ze dvou motorů objemu 2,0 l se vstřikováním common-rail s výkony 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). Slabší žádá na 100 km jízdy 5,4 l, silnější pak 5,7 l nafty. Všechny modely s výjimkou posledního jmenovaného mají v základní výbavě automatické vypínání motoru Stop-Start a systém rekuperace brzdné energie prostřednictvím inteligentního alternátoru.

Polo GTI

V nové generaci má ostré Polo GTI pod kapotou zážehový čtyřválcový motor 1,4 TSI s přímým vstřikováním paliva. Kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaná pohonná jednotka je naladěna na 132 kW (180 k) při 6200 min-1, stejně jako v SEATu Ibiza Cupra a Škodě Fabia RS. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG je standardem, točivý moment o hodnotě 250 Nm mezi 2000 a 4500 min-1 přenáší na přední kola.

Maximální rychlost necelé 1,2 tuny (přesně 1.194 kg) těžkého vozu činí 229 km/h, přičemž nabroušené Polo zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,9 s. A to všechno při kombinované spotřebě 5,9 l/100 km. Standardem budou 17palcová kola, systém XDS, sportovní o 15 mm snížený podvozek a bohatá výbava včetně designových úprav exteriéru i interiéru.

CrossPolo

I v nové generaci přichází CrossPolo, které má ve srovnání se standardním Polem o 15 mm větší světlou výšku. Přední a zadní nárazník, lemy blatníků, prahy a spodní část dveří jsou kryty černými ochrannými plasty a vpředu i vzadu se nacházejí stříbrné lišty. Výplň nasávacího otvoru v předním nárazníku má voštinovou mřížku, maska chladiče je naopak společná s Polem. Na střeše se nacházejí podélné ližiny s nosností 75 kg.

Standardem jsou pětipaprsková kola Budapest, která obouvají pneumatiky 215/45 R17. Na výběr bude šest barev karoserie, z nich Magma Orange a Terra Beige budou dostupné jen pro CrossPolo. Kliky dveří a kryty zpětných zrcátek jsou lakovány v barvě karoserie, naopak lišty kolem oken, B a C sloupek mají leskle černý povrch.

Uvnitř Volkswagen nabídne sportovní sedadla a dvoubarevné čalounění v kombinaci antracitově černá s jednou ze čtyř barev (dle barvy exteriéru). Volant je potažen perforovanou kůží a pedály mají sportovní hliníkový design. Vyšší hodnotu interiéru doplňují chromované detaily jako vnitřní kliky nebo rámečky výdechů klimatizace.

Na výběr bude šest motorů pokrývajících spektrum od 51 do 77 kW, z nabídky standardního Pola tak chybí jen 1,2 12V o výkonu 44 kW.

CrossGolf

Vzhled Volkswagenu CrossGolf prošel při faceliftu stejnými úpravami jako výchozí Golf Plus. Hlavní změnou je nová maska chladiče a přední světlomety s ostře řezanými tvary. Jednodušší tvar nárazníku se blíží novému CrossPolu. Dva svislé prolisy navazují na linii kapoty motoru, černý plastový kryt je nižší a obepíná jediný otvor krytý voštinovou mřížkou. Stříbrný povrch má nyní jen lišta ve spodní části nárazníku.

Pozměněný je i design zadního nárazníku. Také zde byla zmenšena stříbrná plocha, odrazky se přesunuly níže. Zůstávají černé lemy blatníků a ochranné plasty na prazích, stříbrné střešní ližiny a stříbrné kryty zpětných zrcátek. Novinkou jsou koncová světla s diodovou optikou a 17palcová litá kola Budapest, která dostane i CrossPolo.

Nabídka motorů projde obměnou, která znamená příchod motorů TDI se vstřikováním common rail a nasazení výhradně přeplňovaných zážehových motorů. Základem bude 1,2 TSI (77 kW), následuje 1,4 TSI (90 kW) a 1,4 TSI Twincharger (118 kW).

Z turbodieselů se nabízí 1,6 TDI CR (77 kW) a 2,0 TDI CR (103 kW). CrossGolf tak věrně kopíruje nabídku faceliftovaného Golfu Plus, jen vynechává obě nejslabší motorizace. Kromě 1,2 TSI bude vedle manuální převodovky na výběr také dvouspojková DSG.

Amarok

Pick-up Amarok, který směřuje do třídy vozidel s užitečnou hmotností kolem 1 tuny, byl kompletně vyvinut v Německu užitkovou divizí firmy Volkswagen. Bude se však vyrábět v Jižní Americe, jeho domovinou je Argentina. Nejdříve se objeví verze s dvojitou kabinou, která měří na délku 5,25 m, jednoduchá kabina bude následovat až v první polovině roku 2011. Lišit se však bude jen počtem sedadel a velikostí ložné plochy.

Interiér se chlubí velmi dobrým přístupem, prostorem uvnitř i místem pro hlavy cestujících, ti zadní si nebudou stěžovat ani na místo na nohy. Amarok tak může sloužit jako plně pětimístný automobil. Korba nabídne 2,52 m2 po náklad, délka ložné plochy je 1555 mm, šířka 1620 mm. Užitečná hmotnost činí 1,15 tuny, takže není problém převážet například čtyřkolky. Komu by to nestačilo, může si připlatit za tažné zařízení, které umožňuje připojit přívěs až do 2,8 tuny.

Pohon zajišťuje dvojitě přeplňovaný turbodiesel 2,0 TDI se vstřikováním common-rail o výkonu 120 kW (163 k). Poskytuje největší točivý moment 400 Nm při 1500 min-1. Druhý čtyřválec TDI s menším výkonem 90 kW (122 k) přijde na trh v polovině roku 2010. Ten disponuje 340 Nm při 2000 min-1. Spotřeba obou agregátů je velmi nízká, slabší žádá za své služby 7,6 l nafty na 100 km jízdy, silnější o dvě desetiny více.

Výše uvedené údaje se týkají varianty s přiřaditelným pohonem všech kol 4Motion, který se uvádí v činnost tlačítkem. Kromě toho jsou v nabídce ještě permanentní čtyřkolka (také 4Motion, ale s černou číslicí 4 na zádi, první ji má červenou) a verze 4 x 2 s poháněnou zadní nápravou. O stálý pohon všech kol se stará diferenciál Torsen, který jej distribuuje v poměru 40 : 60. Zákazníci dostanou bez příplatku u všech variant také elektronickou uzávěrku diferenciálu EDL.