Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen W12 Coupé - mělo by se Ferrari bát?

Michal Fokt
Touha šéfa Volkswagenu, Ferdinanda Piecha, dostat image automobilky někam na úroveň Mercedesu-Benz nabyla v posledních dnech zcela konkrétních rozměrů. Po představení luxusního sedanu D1 došlo i na supersportovní vůz W12 Coupé.

Volkswagen se již pár let na všemožných výstavách, mimo jiné i v České republice, chlubil studií supersportovního automobilu s pozoruhodným dvanáctiválcem, s řadami uspořádanými do tvaru W, nikdo však tento projekt nebral vážněji, než jako prostředek k prezentaci potenciálu značky. Automobilka však všem "vytřela zrak", bez varování přivezla na výstavu do Tokia další vývojové stádium "vé-dvanáctky" a prohlásila, že je připravena spustit sériovou výrobu.

W12 Coupé si ponechalo své charakteristické jednoduché tvary. Lehce změněná obdélníková krycí skla předních světlometů jsou integrována do rozměrných blatníků, maska chladiče má pro značku typický vzhled a strohá záď s modifikovanými koncovými světly také prozradí, pro kterou že automobilku studio Italdesign 4550 mm dlouhé, 1920 mm široké a 1100 mm vysoké vozidlo navrhlo. Specialitou obvyklou u takovýchto vozů je skleněná kapota, pod níž lze vidět motor, a také vzhůru výklopné dveře.

V interiéru to designéři s útulností zrovna nepřeháněli a kokpit připomíná spíše závodní speciál, než sportovní automobil určený pro provoz na silnicích. Ortodoxním příznivcům čistokrevných sporťáků to však zcela jistě vadit nebude. Najdeme zde rudě lakovaný hliník, karbon a kůži, před řidičem jsou samostatně umístěny rychloměr a otáčkoměr, oba kruhového průřezu. Ve středové konzole je zakomponován velkoplošný displej, na kterém se zobrazují také údaje navigačního systému, palubního počítače, mobilního telefonu, klimatizace a ventilace.

Jméno kupé je odvozeno od konstrukce pohonné jednotky, která, jak již bylo řečeno, má řady válců uspořádány do tvaru písmene W, stejně, jako je tomu u motoru Passatu W8 (článek o VW Passat W8 najdete zde). K jejímu vzniku došlo díky vtipnému nápadu spojit dva vidlicové šestiválce 3,0 poněkud netradičním a prostorově nenáročným způsobem. Rozevření řad válců obou šestiválcových bloků činí jen 15 stupňů a ty pak jsou v úhlu 72 stupňů spojeny na jedné společné klikové hřídeli uložené v sedmi ložiscích, přičemž hmotnost jednotky činí jen 239 kg. Motor tak získal zdvihový objem 6,0 l, z něhož technici dostali i díky proměnnému časování ventilů výkon 440 kW při 7000/min. Ani 620 N. m točivého momentu dosahovaných při 5800/min není zrovna málo a obě tyto hodnoty způsobují, že je kupé schopno akcelerace z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 s a dokáže překonat hranici 350 km/h. Při rychlostech nad 120 km/h dojde k samočinnému vysunutí spoileru na zádi, který ve vyšších rychlostech zvyšuje přítlak na zadní nápravu. Svůj podíl na excelentních výkonech má také extrémně lehká karoserie. Celý vůz pak váží pouhých 1200 kg.

Úctyhodná síla se přenáší na zadní kola o rozměru 275/40 R19 prostřednictvím údajně velmi rychle pracující šestistupňové sekvenční převodovky, umístěné překvapivě až za motorem. Přední kola jsou obuta taktéž do devatenáctipalcových pneumatik, jejich rozměr je však "jen" 255/35. Temperament vozu krotí kotoučové brzdy Brembo s vnitřním chlazením o průměru 318 mm, standardem je i systém jízdní stability ESP, elektronická závěra diferenciálu a protiprokluzové zařízení. Specialitou je ruční brzda, ovládaná elektricky pouhým stiskem tlačítka.

Ještě před oficiální premiérou v Tokiu se W12 Coupé v polovině října blýsknul pokořením řady rychlostních rekordů na okruhu v italském Nardo. Během 24 hodin ujel vzdálenost celkem 7085,7 km, což odpovídá průměrné rychlosti 295,24 km/h a překonal tak Chevrolet LTS Corvette o 12 km/h.

Kupé započalo honbu na rekordy v sobotu 13. října v 15: 58 h. První mezinárodní rekord byl pokořen již za hodinu, kdy trumflo průměrnou hodinovou rychlostí 310,99 km/h dosud nejlepší výkon 301,24 km/h, jenž patřil vozu Ferrari 550 Maranello. Po necelých 45 minutách padl rekord v non-stop jízdě na 500 km, během níž Volkswagen W12 Coupé dosáhl průměrné rychlosti 307,64 km/h, tu však ještě tentýž večer vylepšil na 308,81 km/h. Následoval nový rekord v jízdě na 1000 km (průměrná rychlost 311,09 km/h) a poté i "tisícimílový" rekord, jenž má nyní hodnotu 311,51 km/h.

Po šesti hodinách byl zapsán rekord takto dlouhé jízdy (průměrná rychlost 311,58 km/h), ráno dalšího dne mohli členové týmu oslavit překonání světového rekordu v jízdě na 5000 km (průměrná rychlost 295,44 km/h), dosud držený již zmíněným Chevroletem LTS Corvette.

Poslední světový rekord si zapsal W12 v jízdě na 5000 mil, a to průměrnou rychlostí 291,87 km/h.

Uvedené výkony, ať už papírové, nebo ty skutečné, by jistě mohly zachmuřit tváře lidí od Ferrari, Maserati, nebo Porsche. S největší pravděpodobností se tak ale nestane. Volkswagen W12 Coupé bude totiž s největší pravděpodobností vyroben pouze v nevelké limitované sérii, kterou si rozeberou sběratelé. Pokud ne, čeká ho dost těžko předvídatelný osud. Mezi společenskou smetánkou totiž jméno Volkswagen postrádá nezbytné image a znevýhodňuje ho již jeho jméno, jehož význam je jen stěží někomu neznámý. A myslíte si, že byste někdy potkali takového Donalda Trumpa v "lidovém automobilu"? Ale třeba by se našli i recesisté, kteří by této hříčky s úspěchem využili...

Michal Fokt



Michal Fokt