Volkswagen W12 Coupé - mělo by se Ferrari bát?

Volkswagen W12 Coupé - mělo by se Ferrari bát?

 
 
29.10. 2001

Touha šéfa Volkswagenu, Ferdinanda Piecha, dostat image automobilky někam na úroveň Mercedesu-Benz nabyla v posledních dnech zcela konkrétních rozměrů. Po představení luxusního sedanu D1 došlo i na supersportovní vůz W12 Coupé.

Volkswagen se již pár let na všemožných výstavách, mimo jiné i v České republice, chlubil studií supersportovního automobilu s pozoruhodným dvanáctiválcem, s řadami uspořádanými do tvaru W, nikdo však tento projekt nebral vážněji, než jako prostředek k prezentaci potenciálu značky. Automobilka však všem "vytřela zrak", bez varování přivezla na výstavu do Tokia další vývojové stádium "vé-dvanáctky" a prohlásila, že je připravena spustit sériovou výrobu.

W12 Coupé si ponechalo své charakteristické jednoduché tvary. Lehce změněná obdélníková krycí skla předních světlometů jsou integrována do rozměrných blatníků, maska chladiče má pro značku typický vzhled a strohá záď s modifikovanými koncovými světly také prozradí, pro kterou že automobilku studio Italdesign 4550 mm dlouhé, 1920 mm široké a 1100 mm vysoké vozidlo navrhlo. Specialitou obvyklou u takovýchto vozů je skleněná kapota, pod níž lze vidět motor, a také vzhůru výklopné dveře.

V interiéru to designéři s útulností zrovna nepřeháněli a kokpit připomíná spíše závodní speciál, než sportovní automobil určený pro provoz na silnicích. Ortodoxním příznivcům čistokrevných sporťáků to však zcela jistě vadit nebude. Najdeme zde rudě lakovaný hliník, karbon a kůži, před řidičem jsou samostatně umístěny rychloměr a otáčkoměr, oba kruhového průřezu. Ve středové konzole je zakomponován velkoplošný displej, na kterém se zobrazují také údaje navigačního systému, palubního počítače, mobilního telefonu, klimatizace a ventilace.

Jméno kupé je odvozeno od konstrukce pohonné jednotky, která, jak již bylo řečeno, má řady válců uspořádány do tvaru písmene W, stejně, jako je tomu u motoru Passatu W8 (článek o VW Passat W8 najdete zde). K jejímu vzniku došlo díky vtipnému nápadu spojit dva vidlicové šestiválce 3,0 poněkud netradičním a prostorově nenáročným způsobem. Rozevření řad válců obou šestiválcových bloků činí jen 15 stupňů a ty pak jsou v úhlu 72 stupňů spojeny na jedné společné klikové hřídeli uložené v sedmi ložiscích, přičemž hmotnost jednotky činí jen 239 kg. Motor tak získal zdvihový objem 6,0 l, z něhož technici dostali i díky proměnnému časování ventilů výkon 440 kW při 7000/min. Ani 620 N. m točivého momentu dosahovaných při 5800/min není zrovna málo a obě tyto hodnoty způsobují, že je kupé schopno akcelerace z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 s a dokáže překonat hranici 350 km/h. Při rychlostech nad 120 km/h dojde k samočinnému vysunutí spoileru na zádi, který ve vyšších rychlostech zvyšuje přítlak na zadní nápravu. Svůj podíl na excelentních výkonech má také extrémně lehká karoserie. Celý vůz pak váží pouhých 1200 kg.

Úctyhodná síla se přenáší na zadní kola o rozměru 275/40 R19 prostřednictvím údajně velmi rychle pracující šestistupňové sekvenční převodovky, umístěné překvapivě až za motorem. Přední kola jsou obuta taktéž do devatenáctipalcových pneumatik, jejich rozměr je však "jen" 255/35. Temperament vozu krotí kotoučové brzdy Brembo s vnitřním chlazením o průměru 318 mm, standardem je i systém jízdní stability ESP, elektronická závěra diferenciálu a protiprokluzové zařízení. Specialitou je ruční brzda, ovládaná elektricky pouhým stiskem tlačítka.

Ještě před oficiální premiérou v Tokiu se W12 Coupé v polovině října blýsknul pokořením řady rychlostních rekordů na okruhu v italském Nardo. Během 24 hodin ujel vzdálenost celkem 7085,7 km, což odpovídá průměrné rychlosti 295,24 km/h a překonal tak Chevrolet LTS Corvette o 12 km/h.

Kupé započalo honbu na rekordy v sobotu 13. října v 15: 58 h. První mezinárodní rekord byl pokořen již za hodinu, kdy trumflo průměrnou hodinovou rychlostí 310,99 km/h dosud nejlepší výkon 301,24 km/h, jenž patřil vozu Ferrari 550 Maranello. Po necelých 45 minutách padl rekord v non-stop jízdě na 500 km, během níž Volkswagen W12 Coupé dosáhl průměrné rychlosti 307,64 km/h, tu však ještě tentýž večer vylepšil na 308,81 km/h. Následoval nový rekord v jízdě na 1000 km (průměrná rychlost 311,09 km/h) a poté i "tisícimílový" rekord, jenž má nyní hodnotu 311,51 km/h.

Po šesti hodinách byl zapsán rekord takto dlouhé jízdy (průměrná rychlost 311,58 km/h), ráno dalšího dne mohli členové týmu oslavit překonání světového rekordu v jízdě na 5000 km (průměrná rychlost 295,44 km/h), dosud držený již zmíněným Chevroletem LTS Corvette.

Poslední světový rekord si zapsal W12 v jízdě na 5000 mil, a to průměrnou rychlostí 291,87 km/h.

Uvedené výkony, ať už papírové, nebo ty skutečné, by jistě mohly zachmuřit tváře lidí od Ferrari, Maserati, nebo Porsche. S největší pravděpodobností se tak ale nestane. Volkswagen W12 Coupé bude totiž s největší pravděpodobností vyroben pouze v nevelké limitované sérii, kterou si rozeberou sběratelé. Pokud ne, čeká ho dost těžko předvídatelný osud. Mezi společenskou smetánkou totiž jméno Volkswagen postrádá nezbytné image a znevýhodňuje ho již jeho jméno, jehož význam je jen stěží někomu neznámý. A myslíte si, že byste někdy potkali takového Donalda Trumpa v "lidovém automobilu"? Ale třeba by se našli i recesisté, kteří by této hříčky s úspěchem využili...

Michal Fokt



Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa

I letos jsou v rámci ankety Křišťálová Lupa 2018 – Cena…

Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

 

Štítky Passat Volkswagen

 

Tapety

Volkswagen W12 Coupe Volkswagen W12 Coupe
Volkswagen W12 Coupe Volkswagen W12 Coupe
Volkswagen W12 Coupe Volkswagen W12 Coupe
Volkswagen W12 Coupe Volkswagen W12 Coupe
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně

Věřili byste, že je to už 40 let od první prezentace…

 





 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Včera

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

 

iSport.cz

Buchtele o Spartě: Loni jsme byli špatní od začátku do konce. Teď je to jiné

Buchtele o Spartě: Loni jsme byli špatní od začátku…

První třetinu vyhráli na střely drtivě 19:3. I v dalších průběhu utkání pak dokázali být hráči Sparty dominantní…

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál válí. Slaví i Sparta

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál…

SOUHRN | Tipsport extraliga v neděli uzavřela druhý hrací týden svým 4. kolem. První body v sezoně vydolovala…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…