Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

 

Ne každá automobilka může o své historii mluvit otevřeně a s hrdostí. Jistě uznáte, že nejcitlivěji se k ní musí vyjadřovat koncern Volkswagen, který potichu slaví 70. let od svého založení.

Je sympatické, že jejich oficiální tisková zprava se neomezuje na lakonické konstatování, jak „to“ začalo, ale otevřeně se v ní píše, že předchůdce všech Volkswagenů, vozidlo Kdf, bylo zneužito propagandou, nebo že v čase 2. světové války se továrna přeorientovala na zbrojařskou výrobu, která využívala pro Hitlerův boj se světem nucenou práci vězňů z koncentračních táborů. Přestože jde o stinnou stránku, ve všeobecné rovině je známá a rádi bychom vám ji nabídli také.

Náhodou se mi před pár lety dostala do rukou zajímavá knížka s názvem Automobilové války, kterou napsal Jonathan Mantle. Skvěle popisuje ne příliš známá fakta, respektive občas rozebírá historické souvislosti, které jsou z pohledu automobilových koncernů kostlivcem ve skříni. Protože tato kniha čerpá informace ze starých archivů a je jich daleko více, než bychom mohli najít kdekoliv na internetu, rádi bychom z ní vytáhli několik pozoruhodných odstavců věnovaných „Lidovému vozu“.

Volkswagen uvádí, že založení „Společnosti na přípravu výroby německého lidového vozu“ proběhlo 28. května 1937, se základním kapitálem 480 000 říšských marek. Skutečné počátky bychom však mohli najít v roce 1934. V tom čase měla pětina Američanů svůj vlastní automobil, což se nedalo srovnat s Německem, kde jeden vůz připadal na 50 lidí. Právě v tomto roce Hitler pověřil Ferdinanda Porsche, aby zkonstruoval lidový vůz. Jeho cena neměla přesáhnout 1000 říšských marek (což byl ekvivalent 140 dolarů) a měl být schopen jezdit rychlostí 100 km/h. Dr. Porsche dokonce jednou řekl, že nové auto mělo podle Hitlerových slov „vypadat jako brouk“.

Vzorem výstavby továrních objektů byl závod Ford Motor Company. Hitler byl totiž velkým obdivovatelem Henryho Forda a plánoval jít stejnou cestou. Finanční prostředky ovšem získával konfiskací majetku odborových organizací. Základní kámen byl položen v roce 1938 při jižním okraji Lüneburského vřesoviště, bohužel, již pod nacistickými vlajkami. Právě zde Hitler prohlásil: „Toto auto je určené širokým masám, pro ně bude vyráběné. Jeho posláním je odpovědět na jejich potřeby cestování a mělo by jim poskytnout radost.“ Při této příležitosti také zaznělo, že automobil se bude jmenovat Kdf-Wagen (Kraft durch Freude Wagen – auto Radostí k síle). Kraft durch Freude bylo rovněž heslo organizací nacistických odborů Německé pracovní fronty (Deutsche Arbeitsfront). Toto jméno ovšem vyděsilo lidi, kteří odpovídali za marketing a propagaci auta.

Poprvé se vůz Kdf-Wagen objevil na Berlínské automobilové výstavě v roce 1939. Výstavba továrních objektů a města, jež dostalo obdobný název Kdf-Stadt, probíhala pomalu, Němci se však těšili na obdobu Fordu T. Ne dlouho. Začátek druhé světové války zpomalil a později úplně zastavil výrobu. Dr. Ferdinand Porsche a jeho syn Ferry si udrželi svá místa jen díky tomu, že přeorientovali výrobu. Pro potřeby armády se začal vyrábět Kübelwagen (Terénní automobil), německá obdoba amerického Jeepu a pak i jeho obojživelná verze Schwimmwagen (Plovoucí automobil), jež měla karoserii ze svařovaných dílů a v kritických místech gumová těsnění.

S prodlužováním války závisel Kdf-Stadt stále více na práci vězňů a pro třetí říši produkoval kupříkladu kamínka nebo trup a křídla bomb V1. Jak píše Jonathan Mantle: „Lidový vůz VW, který před necelými sedmi lety vypustil nacistický diktátor do života, se jako nějaký výplod Frankensteina přeměnil v létající bombu – střelu V1.“ Přestože továrna unikla vážnějšímu poškození téměř do konce války, v posledních měsících ji Spojenci vybombardovali v odvetě za ničení britských měst zmiňovanými střelami. Závod byl zdemolován ze dvou třetin.

Kdf-Stadt a jeho objekty samozřejmě figurovaly na předních místech seznamu závodů, jejichž strojní zařízení mělo být demontováno a jako reparace připadnout Spojencům. Sovětský svaz je požadoval také, v jakékoliv formě, ale, z dnešního pohledu naštěstí, sovětská zóna končila necelých dvacet kilometrů na východ, mimo sféru jejich vlivu. Podle Mogenthauova plánu mělo být Německo potrestáno omezením průmyslové výroby a Američané proto neměli žádný důvod na obnovu výroby automobilů. Henry Ford, když se podíval do mapy, aby zjistil, kde stojí Kdf-Stadt, prohlásil: „To, co se nám tu nabízí, nemá žádnou cenu.“ Výroba aut v blízkosti Rusů, byla podle něj naprosto zbytečná.

Jak uvádí kniha Automobilové války, právě teď došlo ke změně jmen závodu a města. Z Kdf-Wagenu se stal Volkswagen, takže již v samotném názvu figuroval lidový vůz. A z Kdf-Stadtu se stal Wolfsburg, podle jména hraběte Schulenburga z Wolfsburgu, na jehož pozemcích se rozkládaly tovární objekty Volkswagenu.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spotify se před vstupem na burzu inspiruje u hudební aplikace Applu Spotify se před vstupem na burzu inspiruje u hudební aplikace Applu

Největší světová aplikace na streamování hudby…

OBRAZEM: Poslední Hitlerův Brouk se v Evropě vyrobil před 40 lety OBRAZEM: Poslední Hitlerův Brouk se v Evropě vyrobil před 40 lety

Musí být za cenu pouhých tisíc říšských marek. To bylo…

Čína úspěšně bojuje s odlivem kapitálu Čína úspěšně bojuje s odlivem kapitálu

Snaha Číny přitáhnout do země zahraniční investory, kteří…

Uzavření Libeňského mostu vyvolalo chaos. Situaci má řešit i náhradní cyklodoprava Uzavření Libeňského mostu vyvolalo chaos. Situaci má řešit i náhradní cyklodoprava

Libeňský most, který se kvůli nutným opravám pátkem…

 
Zdroj: Automobilové války, J. Mantle

Štítky Volkswagen

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen: Život z popela (70. výročí…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Range Rover Chieftain je modernizovaný klasik s novým osmiválcem Cadillac

Range Rover Chieftain je modernizovaný klasik s novým osmiválcem Cadillac

Dnes 17:51

Range Rover je v současnosti na trhu ve své čtvrté generaci, ale ta první je stále velmi oblíbená a právě díky tomu vznikl Range Rover Chieftain.




Blesk.cz

Kauza Čapí hnízdo: Jak šel čas s nejsledovanějším případem Česka

Kauza Čapí hnízdo: Jak šel čas s nejsledovanějším…

Přinášíme vám výběr událostí kolem případu farmy Čapí hnízdo. Sněmovna v pátek vydala Andreje Babiše a Jaroslava…

Těhotná „druhá“ manželka Karla Janečka: Kamarádka práskla, co neměla!

Těhotná „druhá“ manželka Karla Janečka: Kamarádka…

Už za pár měsíců se miliardář Karel Janeček (44) díky své druhé neoficiální manželce Lilii Khousnoutdinové (29)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Lindros ve Philadelphii navždy. Hráči jako ty už nejsou, vzkazuje Jágr

Lindros ve Philadelphii navždy. Hráči jako ty už…

Od čtvrtka visí pod stropem haly ve Philadelphii nový dres, ten s číslem 88. Je zbytečné poznamenávat, že patří…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…