Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

 

Ne každá automobilka může o své historii mluvit otevřeně a s hrdostí. Jistě uznáte, že nejcitlivěji se k ní musí vyjadřovat koncern Volkswagen, který potichu slaví 70. let od svého založení.

Je sympatické, že jejich oficiální tisková zprava se neomezuje na lakonické konstatování, jak „to“ začalo, ale otevřeně se v ní píše, že předchůdce všech Volkswagenů, vozidlo Kdf, bylo zneužito propagandou, nebo že v čase 2. světové války se továrna přeorientovala na zbrojařskou výrobu, která využívala pro Hitlerův boj se světem nucenou práci vězňů z koncentračních táborů. Přestože jde o stinnou stránku, ve všeobecné rovině je známá a rádi bychom vám ji nabídli také.

Náhodou se mi před pár lety dostala do rukou zajímavá knížka s názvem Automobilové války, kterou napsal Jonathan Mantle. Skvěle popisuje ne příliš známá fakta, respektive občas rozebírá historické souvislosti, které jsou z pohledu automobilových koncernů kostlivcem ve skříni. Protože tato kniha čerpá informace ze starých archivů a je jich daleko více, než bychom mohli najít kdekoliv na internetu, rádi bychom z ní vytáhli několik pozoruhodných odstavců věnovaných „Lidovému vozu“.

Volkswagen uvádí, že založení „Společnosti na přípravu výroby německého lidového vozu“ proběhlo 28. května 1937, se základním kapitálem 480 000 říšských marek. Skutečné počátky bychom však mohli najít v roce 1934. V tom čase měla pětina Američanů svůj vlastní automobil, což se nedalo srovnat s Německem, kde jeden vůz připadal na 50 lidí. Právě v tomto roce Hitler pověřil Ferdinanda Porsche, aby zkonstruoval lidový vůz. Jeho cena neměla přesáhnout 1000 říšských marek (což byl ekvivalent 140 dolarů) a měl být schopen jezdit rychlostí 100 km/h. Dr. Porsche dokonce jednou řekl, že nové auto mělo podle Hitlerových slov „vypadat jako brouk“.

Vzorem výstavby továrních objektů byl závod Ford Motor Company. Hitler byl totiž velkým obdivovatelem Henryho Forda a plánoval jít stejnou cestou. Finanční prostředky ovšem získával konfiskací majetku odborových organizací. Základní kámen byl položen v roce 1938 při jižním okraji Lüneburského vřesoviště, bohužel, již pod nacistickými vlajkami. Právě zde Hitler prohlásil: „Toto auto je určené širokým masám, pro ně bude vyráběné. Jeho posláním je odpovědět na jejich potřeby cestování a mělo by jim poskytnout radost.“ Při této příležitosti také zaznělo, že automobil se bude jmenovat Kdf-Wagen (Kraft durch Freude Wagen – auto Radostí k síle). Kraft durch Freude bylo rovněž heslo organizací nacistických odborů Německé pracovní fronty (Deutsche Arbeitsfront). Toto jméno ovšem vyděsilo lidi, kteří odpovídali za marketing a propagaci auta.

Poprvé se vůz Kdf-Wagen objevil na Berlínské automobilové výstavě v roce 1939. Výstavba továrních objektů a města, jež dostalo obdobný název Kdf-Stadt, probíhala pomalu, Němci se však těšili na obdobu Fordu T. Ne dlouho. Začátek druhé světové války zpomalil a později úplně zastavil výrobu. Dr. Ferdinand Porsche a jeho syn Ferry si udrželi svá místa jen díky tomu, že přeorientovali výrobu. Pro potřeby armády se začal vyrábět Kübelwagen (Terénní automobil), německá obdoba amerického Jeepu a pak i jeho obojživelná verze Schwimmwagen (Plovoucí automobil), jež měla karoserii ze svařovaných dílů a v kritických místech gumová těsnění.

S prodlužováním války závisel Kdf-Stadt stále více na práci vězňů a pro třetí říši produkoval kupříkladu kamínka nebo trup a křídla bomb V1. Jak píše Jonathan Mantle: „Lidový vůz VW, který před necelými sedmi lety vypustil nacistický diktátor do života, se jako nějaký výplod Frankensteina přeměnil v létající bombu – střelu V1.“ Přestože továrna unikla vážnějšímu poškození téměř do konce války, v posledních měsících ji Spojenci vybombardovali v odvetě za ničení britských měst zmiňovanými střelami. Závod byl zdemolován ze dvou třetin.

Kdf-Stadt a jeho objekty samozřejmě figurovaly na předních místech seznamu závodů, jejichž strojní zařízení mělo být demontováno a jako reparace připadnout Spojencům. Sovětský svaz je požadoval také, v jakékoliv formě, ale, z dnešního pohledu naštěstí, sovětská zóna končila necelých dvacet kilometrů na východ, mimo sféru jejich vlivu. Podle Mogenthauova plánu mělo být Německo potrestáno omezením průmyslové výroby a Američané proto neměli žádný důvod na obnovu výroby automobilů. Henry Ford, když se podíval do mapy, aby zjistil, kde stojí Kdf-Stadt, prohlásil: „To, co se nám tu nabízí, nemá žádnou cenu.“ Výroba aut v blízkosti Rusů, byla podle něj naprosto zbytečná.

Jak uvádí kniha Automobilové války, právě teď došlo ke změně jmen závodu a města. Z Kdf-Wagenu se stal Volkswagen, takže již v samotném názvu figuroval lidový vůz. A z Kdf-Stadtu se stal Wolfsburg, podle jména hraběte Schulenburga z Wolfsburgu, na jehož pozemcích se rozkládaly tovární objekty Volkswagenu.

Spolupracujeme s TipCars.com
USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více

Skupina Penta prostřednictvím dceřiné společnosti Fortbet…

 
Zdroj: Automobilové války, J. Mantle

Štítky Volkswagen

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen: Život z popela (70. výročí…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Dnes 18:45

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji rodina odsoudila!

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji…

Brzy se stane poprvé maminkou. Herečka Andrea Kerestešová (32) má momentálně trochu jiné starosti, než přemýšlet…

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí obvolávání hotelů pro termín

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí…

Koupě domácího či zahraničního pobytu či rezervace místa v restauraci přes slevové servery se výrazně…

 

iSport.cz

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se dívám na lidi okolo

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Návrat k tenisu byl komplikovaný, ale nečekaně rychlý. Petra Kvitová si prošla v minulém…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…