reklama


Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

 

Ne každá automobilka může o své historii mluvit otevřeně a s hrdostí. Jistě uznáte, že nejcitlivěji se k ní musí vyjadřovat koncern Volkswagen, který potichu slaví 70. let od svého založení.

Je sympatické, že jejich oficiální tisková zprava se neomezuje na lakonické konstatování, jak „to“ začalo, ale otevřeně se v ní píše, že předchůdce všech Volkswagenů, vozidlo Kdf, bylo zneužito propagandou, nebo že v čase 2. světové války se továrna přeorientovala na zbrojařskou výrobu, která využívala pro Hitlerův boj se světem nucenou práci vězňů z koncentračních táborů. Přestože jde o stinnou stránku, ve všeobecné rovině je známá a rádi bychom vám ji nabídli také.

Náhodou se mi před pár lety dostala do rukou zajímavá knížka s názvem Automobilové války, kterou napsal Jonathan Mantle. Skvěle popisuje ne příliš známá fakta, respektive občas rozebírá historické souvislosti, které jsou z pohledu automobilových koncernů kostlivcem ve skříni. Protože tato kniha čerpá informace ze starých archivů a je jich daleko více, než bychom mohli najít kdekoliv na internetu, rádi bychom z ní vytáhli několik pozoruhodných odstavců věnovaných „Lidovému vozu“.

Volkswagen uvádí, že založení „Společnosti na přípravu výroby německého lidového vozu“ proběhlo 28. května 1937, se základním kapitálem 480 000 říšských marek. Skutečné počátky bychom však mohli najít v roce 1934. V tom čase měla pětina Američanů svůj vlastní automobil, což se nedalo srovnat s Německem, kde jeden vůz připadal na 50 lidí. Právě v tomto roce Hitler pověřil Ferdinanda Porsche, aby zkonstruoval lidový vůz. Jeho cena neměla přesáhnout 1000 říšských marek (což byl ekvivalent 140 dolarů) a měl být schopen jezdit rychlostí 100 km/h. Dr. Porsche dokonce jednou řekl, že nové auto mělo podle Hitlerových slov „vypadat jako brouk“.

Vzorem výstavby továrních objektů byl závod Ford Motor Company. Hitler byl totiž velkým obdivovatelem Henryho Forda a plánoval jít stejnou cestou. Finanční prostředky ovšem získával konfiskací majetku odborových organizací. Základní kámen byl položen v roce 1938 při jižním okraji Lüneburského vřesoviště, bohužel, již pod nacistickými vlajkami. Právě zde Hitler prohlásil: „Toto auto je určené širokým masám, pro ně bude vyráběné. Jeho posláním je odpovědět na jejich potřeby cestování a mělo by jim poskytnout radost.“ Při této příležitosti také zaznělo, že automobil se bude jmenovat Kdf-Wagen (Kraft durch Freude Wagen – auto Radostí k síle). Kraft durch Freude bylo rovněž heslo organizací nacistických odborů Německé pracovní fronty (Deutsche Arbeitsfront). Toto jméno ovšem vyděsilo lidi, kteří odpovídali za marketing a propagaci auta.

Poprvé se vůz Kdf-Wagen objevil na Berlínské automobilové výstavě v roce 1939. Výstavba továrních objektů a města, jež dostalo obdobný název Kdf-Stadt, probíhala pomalu, Němci se však těšili na obdobu Fordu T. Ne dlouho. Začátek druhé světové války zpomalil a později úplně zastavil výrobu. Dr. Ferdinand Porsche a jeho syn Ferry si udrželi svá místa jen díky tomu, že přeorientovali výrobu. Pro potřeby armády se začal vyrábět Kübelwagen (Terénní automobil), německá obdoba amerického Jeepu a pak i jeho obojživelná verze Schwimmwagen (Plovoucí automobil), jež měla karoserii ze svařovaných dílů a v kritických místech gumová těsnění.

S prodlužováním války závisel Kdf-Stadt stále více na práci vězňů a pro třetí říši produkoval kupříkladu kamínka nebo trup a křídla bomb V1. Jak píše Jonathan Mantle: „Lidový vůz VW, který před necelými sedmi lety vypustil nacistický diktátor do života, se jako nějaký výplod Frankensteina přeměnil v létající bombu – střelu V1.“ Přestože továrna unikla vážnějšímu poškození téměř do konce války, v posledních měsících ji Spojenci vybombardovali v odvetě za ničení britských měst zmiňovanými střelami. Závod byl zdemolován ze dvou třetin.

Kdf-Stadt a jeho objekty samozřejmě figurovaly na předních místech seznamu závodů, jejichž strojní zařízení mělo být demontováno a jako reparace připadnout Spojencům. Sovětský svaz je požadoval také, v jakékoliv formě, ale, z dnešního pohledu naštěstí, sovětská zóna končila necelých dvacet kilometrů na východ, mimo sféru jejich vlivu. Podle Mogenthauova plánu mělo být Německo potrestáno omezením průmyslové výroby a Američané proto neměli žádný důvod na obnovu výroby automobilů. Henry Ford, když se podíval do mapy, aby zjistil, kde stojí Kdf-Stadt, prohlásil: „To, co se nám tu nabízí, nemá žádnou cenu.“ Výroba aut v blízkosti Rusů, byla podle něj naprosto zbytečná.

Jak uvádí kniha Automobilové války, právě teď došlo ke změně jmen závodu a města. Z Kdf-Wagenu se stal Volkswagen, takže již v samotném názvu figuroval lidový vůz. A z Kdf-Stadtu se stal Wolfsburg, podle jména hraběte Schulenburga z Wolfsburgu, na jehož pozemcích se rozkládaly tovární objekty Volkswagenu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi

Počáteční kapitál pomůže Techloopu hlavně s expanzí do…

Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem

Do druhého kola takzvaných primárek francouzské levice…

Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice

Ministerstvo průmyslu a obchodu určuje energetickou…

Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada

Zvykněme si na nové pořádky. Amerika teď bude vždy…

 
Zdroj: Automobilové války, J. Mantle
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen: Život z popela (70. výročí…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

V Praze 4 odevzdali lidé dvě tuny baterií. Nejvíce nasbíraly děti

V Praze 4 odevzdali lidé dvě tuny baterií. Nejvíce…

Za rok 2016 se jenom na území Prahy 4 odevzdaly více než dvě tuny vybitých baterií. Obrovské číslo je velkou…

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel i generál

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel…

Šest osob včetně generála kamerunské armády zahynulo při pádu vrtulníku, který se zřítil na hranici Kamerunu s…

 

iSport.cz

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův gól pomohl

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův…

SOUHRN | V čím dál větší krizi se nachází hokejisté Bostonu. S Pittsburghem prohráli 1:5 a jejich čestný úspěch…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama