Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

 

Ne každá automobilka může o své historii mluvit otevřeně a s hrdostí. Jistě uznáte, že nejcitlivěji se k ní musí vyjadřovat koncern Volkswagen, který potichu slaví 70. let od svého založení.

Je sympatické, že jejich oficiální tisková zprava se neomezuje na lakonické konstatování, jak „to“ začalo, ale otevřeně se v ní píše, že předchůdce všech Volkswagenů, vozidlo Kdf, bylo zneužito propagandou, nebo že v čase 2. světové války se továrna přeorientovala na zbrojařskou výrobu, která využívala pro Hitlerův boj se světem nucenou práci vězňů z koncentračních táborů. Přestože jde o stinnou stránku, ve všeobecné rovině je známá a rádi bychom vám ji nabídli také.

Náhodou se mi před pár lety dostala do rukou zajímavá knížka s názvem Automobilové války, kterou napsal Jonathan Mantle. Skvěle popisuje ne příliš známá fakta, respektive občas rozebírá historické souvislosti, které jsou z pohledu automobilových koncernů kostlivcem ve skříni. Protože tato kniha čerpá informace ze starých archivů a je jich daleko více, než bychom mohli najít kdekoliv na internetu, rádi bychom z ní vytáhli několik pozoruhodných odstavců věnovaných „Lidovému vozu“.

Volkswagen uvádí, že založení „Společnosti na přípravu výroby německého lidového vozu“ proběhlo 28. května 1937, se základním kapitálem 480 000 říšských marek. Skutečné počátky bychom však mohli najít v roce 1934. V tom čase měla pětina Američanů svůj vlastní automobil, což se nedalo srovnat s Německem, kde jeden vůz připadal na 50 lidí. Právě v tomto roce Hitler pověřil Ferdinanda Porsche, aby zkonstruoval lidový vůz. Jeho cena neměla přesáhnout 1000 říšských marek (což byl ekvivalent 140 dolarů) a měl být schopen jezdit rychlostí 100 km/h. Dr. Porsche dokonce jednou řekl, že nové auto mělo podle Hitlerových slov „vypadat jako brouk“.

Vzorem výstavby továrních objektů byl závod Ford Motor Company. Hitler byl totiž velkým obdivovatelem Henryho Forda a plánoval jít stejnou cestou. Finanční prostředky ovšem získával konfiskací majetku odborových organizací. Základní kámen byl položen v roce 1938 při jižním okraji Lüneburského vřesoviště, bohužel, již pod nacistickými vlajkami. Právě zde Hitler prohlásil: „Toto auto je určené širokým masám, pro ně bude vyráběné. Jeho posláním je odpovědět na jejich potřeby cestování a mělo by jim poskytnout radost.“ Při této příležitosti také zaznělo, že automobil se bude jmenovat Kdf-Wagen (Kraft durch Freude Wagen – auto Radostí k síle). Kraft durch Freude bylo rovněž heslo organizací nacistických odborů Německé pracovní fronty (Deutsche Arbeitsfront). Toto jméno ovšem vyděsilo lidi, kteří odpovídali za marketing a propagaci auta.

Poprvé se vůz Kdf-Wagen objevil na Berlínské automobilové výstavě v roce 1939. Výstavba továrních objektů a města, jež dostalo obdobný název Kdf-Stadt, probíhala pomalu, Němci se však těšili na obdobu Fordu T. Ne dlouho. Začátek druhé světové války zpomalil a později úplně zastavil výrobu. Dr. Ferdinand Porsche a jeho syn Ferry si udrželi svá místa jen díky tomu, že přeorientovali výrobu. Pro potřeby armády se začal vyrábět Kübelwagen (Terénní automobil), německá obdoba amerického Jeepu a pak i jeho obojživelná verze Schwimmwagen (Plovoucí automobil), jež měla karoserii ze svařovaných dílů a v kritických místech gumová těsnění.

S prodlužováním války závisel Kdf-Stadt stále více na práci vězňů a pro třetí říši produkoval kupříkladu kamínka nebo trup a křídla bomb V1. Jak píše Jonathan Mantle: „Lidový vůz VW, který před necelými sedmi lety vypustil nacistický diktátor do života, se jako nějaký výplod Frankensteina přeměnil v létající bombu – střelu V1.“ Přestože továrna unikla vážnějšímu poškození téměř do konce války, v posledních měsících ji Spojenci vybombardovali v odvetě za ničení britských měst zmiňovanými střelami. Závod byl zdemolován ze dvou třetin.

Kdf-Stadt a jeho objekty samozřejmě figurovaly na předních místech seznamu závodů, jejichž strojní zařízení mělo být demontováno a jako reparace připadnout Spojencům. Sovětský svaz je požadoval také, v jakékoliv formě, ale, z dnešního pohledu naštěstí, sovětská zóna končila necelých dvacet kilometrů na východ, mimo sféru jejich vlivu. Podle Mogenthauova plánu mělo být Německo potrestáno omezením průmyslové výroby a Američané proto neměli žádný důvod na obnovu výroby automobilů. Henry Ford, když se podíval do mapy, aby zjistil, kde stojí Kdf-Stadt, prohlásil: „To, co se nám tu nabízí, nemá žádnou cenu.“ Výroba aut v blízkosti Rusů, byla podle něj naprosto zbytečná.

Jak uvádí kniha Automobilové války, právě teď došlo ke změně jmen závodu a města. Z Kdf-Wagenu se stal Volkswagen, takže již v samotném názvu figuroval lidový vůz. A z Kdf-Stadtu se stal Wolfsburg, podle jména hraběte Schulenburga z Wolfsburgu, na jehož pozemcích se rozkládaly tovární objekty Volkswagenu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Automobilové války, J. Mantle

Štítky Volkswagen

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen: Život z popela (70. výročí…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Dnes 13:22

Závody dragsterů jsou atraktivní záležitostí zejména v zámoří. A jak už to tak u obdobně rychlých strojů bývá, někdy jde doslova o život.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary, Arvidsson má sedmiletý kontrakt

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary,…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil ve Spartě bych se bál

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil…

Novou výzvu má před sebou Pavel Horváth. Bývalý kapitán Viktorie Plzeň se ujal druholigového Baníku Sokolov, se…

 

Reflex.cz

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře živený Jamiroquai v psychedelické čelence

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře…

Trochu přibral na váze, změnil klobouk a zešedly mu vousy. Zpěvák Jay Kay uhranul v 90. letech svět velkým…

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou pro Poláky nejoblíbenější soused

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou…

Asi nejpopulárnější představitel české katolické církve není ani Čech, ani úplně typický kněz. Lanškrounský…