Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

Volkswagen: Život z popela (70. výročí založení značky)

 

Ne každá automobilka může o své historii mluvit otevřeně a s hrdostí. Jistě uznáte, že nejcitlivěji se k ní musí vyjadřovat koncern Volkswagen, který potichu slaví 70. let od svého založení.

Je sympatické, že jejich oficiální tisková zprava se neomezuje na lakonické konstatování, jak „to“ začalo, ale otevřeně se v ní píše, že předchůdce všech Volkswagenů, vozidlo Kdf, bylo zneužito propagandou, nebo že v čase 2. světové války se továrna přeorientovala na zbrojařskou výrobu, která využívala pro Hitlerův boj se světem nucenou práci vězňů z koncentračních táborů. Přestože jde o stinnou stránku, ve všeobecné rovině je známá a rádi bychom vám ji nabídli také.

Náhodou se mi před pár lety dostala do rukou zajímavá knížka s názvem Automobilové války, kterou napsal Jonathan Mantle. Skvěle popisuje ne příliš známá fakta, respektive občas rozebírá historické souvislosti, které jsou z pohledu automobilových koncernů kostlivcem ve skříni. Protože tato kniha čerpá informace ze starých archivů a je jich daleko více, než bychom mohli najít kdekoliv na internetu, rádi bychom z ní vytáhli několik pozoruhodných odstavců věnovaných „Lidovému vozu“.

Volkswagen uvádí, že založení „Společnosti na přípravu výroby německého lidového vozu“ proběhlo 28. května 1937, se základním kapitálem 480 000 říšských marek. Skutečné počátky bychom však mohli najít v roce 1934. V tom čase měla pětina Američanů svůj vlastní automobil, což se nedalo srovnat s Německem, kde jeden vůz připadal na 50 lidí. Právě v tomto roce Hitler pověřil Ferdinanda Porsche, aby zkonstruoval lidový vůz. Jeho cena neměla přesáhnout 1000 říšských marek (což byl ekvivalent 140 dolarů) a měl být schopen jezdit rychlostí 100 km/h. Dr. Porsche dokonce jednou řekl, že nové auto mělo podle Hitlerových slov „vypadat jako brouk“.

Vzorem výstavby továrních objektů byl závod Ford Motor Company. Hitler byl totiž velkým obdivovatelem Henryho Forda a plánoval jít stejnou cestou. Finanční prostředky ovšem získával konfiskací majetku odborových organizací. Základní kámen byl položen v roce 1938 při jižním okraji Lüneburského vřesoviště, bohužel, již pod nacistickými vlajkami. Právě zde Hitler prohlásil: „Toto auto je určené širokým masám, pro ně bude vyráběné. Jeho posláním je odpovědět na jejich potřeby cestování a mělo by jim poskytnout radost.“ Při této příležitosti také zaznělo, že automobil se bude jmenovat Kdf-Wagen (Kraft durch Freude Wagen – auto Radostí k síle). Kraft durch Freude bylo rovněž heslo organizací nacistických odborů Německé pracovní fronty (Deutsche Arbeitsfront). Toto jméno ovšem vyděsilo lidi, kteří odpovídali za marketing a propagaci auta.

Poprvé se vůz Kdf-Wagen objevil na Berlínské automobilové výstavě v roce 1939. Výstavba továrních objektů a města, jež dostalo obdobný název Kdf-Stadt, probíhala pomalu, Němci se však těšili na obdobu Fordu T. Ne dlouho. Začátek druhé světové války zpomalil a později úplně zastavil výrobu. Dr. Ferdinand Porsche a jeho syn Ferry si udrželi svá místa jen díky tomu, že přeorientovali výrobu. Pro potřeby armády se začal vyrábět Kübelwagen (Terénní automobil), německá obdoba amerického Jeepu a pak i jeho obojživelná verze Schwimmwagen (Plovoucí automobil), jež měla karoserii ze svařovaných dílů a v kritických místech gumová těsnění.

S prodlužováním války závisel Kdf-Stadt stále více na práci vězňů a pro třetí říši produkoval kupříkladu kamínka nebo trup a křídla bomb V1. Jak píše Jonathan Mantle: „Lidový vůz VW, který před necelými sedmi lety vypustil nacistický diktátor do života, se jako nějaký výplod Frankensteina přeměnil v létající bombu – střelu V1.“ Přestože továrna unikla vážnějšímu poškození téměř do konce války, v posledních měsících ji Spojenci vybombardovali v odvetě za ničení britských měst zmiňovanými střelami. Závod byl zdemolován ze dvou třetin.

Kdf-Stadt a jeho objekty samozřejmě figurovaly na předních místech seznamu závodů, jejichž strojní zařízení mělo být demontováno a jako reparace připadnout Spojencům. Sovětský svaz je požadoval také, v jakékoliv formě, ale, z dnešního pohledu naštěstí, sovětská zóna končila necelých dvacet kilometrů na východ, mimo sféru jejich vlivu. Podle Mogenthauova plánu mělo být Německo potrestáno omezením průmyslové výroby a Američané proto neměli žádný důvod na obnovu výroby automobilů. Henry Ford, když se podíval do mapy, aby zjistil, kde stojí Kdf-Stadt, prohlásil: „To, co se nám tu nabízí, nemá žádnou cenu.“ Výroba aut v blízkosti Rusů, byla podle něj naprosto zbytečná.

Jak uvádí kniha Automobilové války, právě teď došlo ke změně jmen závodu a města. Z Kdf-Wagenu se stal Volkswagen, takže již v samotném názvu figuroval lidový vůz. A z Kdf-Stadtu se stal Wolfsburg, podle jména hraběte Schulenburga z Wolfsburgu, na jehož pozemcích se rozkládaly tovární objekty Volkswagenu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
Zdroj: Automobilové války, J. Mantle

Štítky Volkswagen

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen: Život z popela (70. výročí…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…