Ne každá automobilka může o své historii mluvit otevřeně a s hrdostí. Jistě uznáte, že nejcitlivěji se k ní musí vyjadřovat koncern Volkswagen, který potichu slaví 70. let od svého založení.
No ono to asi nebude s tím překladem Kdf-Wagen (Kraft durch Freude Wagen – auto Radostí k síle)tak čisté. Podle zkratek různých německých organizací, používaných
obecně za války i v Lerchlově válečné kronice je uvedeno:
NS-KdF = Gemeinschaft Kraft durch Freude (= Národně socialistická organizace "Síla z radosti"), založená při NSDAP jako podřízená organizace; za protektorátu se překládalo jako "Radost k síle" a obdobná česká protektorátní organizace se nazývala "Radost ze života". Takže výraz, Radost k síle, je čirý eufemismus, nikoliv však překlad původního, dost hrozivého významu.
Viz srovnání: Vorsprung durch Technik = náskok díky technice ( přesněji by ,,durch" v danném spojení, asi bylo ,, na základě " - poznámka Jacoba z Německa)
Obdobně je tedy, Kraft durch Freude = Síla z radosti, přičemž durch v němčině vyjadřuje obdobu k našemu 7. pádu. Takže jeho překlad, je podle významu věty, od ,,skrz, přes, po, pomocí, docela, formou", až třeba k ,,díky". Kraft je ,,síla, moc. vydatnost,vůle". Freude je ,,radost, potěšení, veselost", ale pozor, změnou intonace může znamenat i ,,zármutek". Tady je mi dlužno podotknout, že ač se Jacob snažil tu intonaci vyslovit echtdeutsch, já to stejně nerozeznal kdy to je radost a kdy zármutek. Asi to chce víc kontextu. Takže na závěr, chtěl jsem upozornit, jak lze lehce, pod rouškou neadekvátních překladů, vymývat mozky. Dělo se tak, z pochopitelných důvodů, za protektorátu, děje se tak, kupodivu i dnes. Takže nezapomenout že: NSDAP = Nationalsozialistische Deutsche Arbeiter Partei = Národně socialistická německá dělnická strana a dále KdF = Kraft durch Freude = Síla z radosti
Dovolim si ale poznamenat, ze osobne pochybujem, ze by americania mali zaujem zhabat vyrobne linky KdF, aj keby Henry Ford povedal nieco ine. Vsetky vitazne mocnosti nemali zaujem po vyhrati vojny Nemecko rozobrat a znicit. Prisne preto rozlisujme USA, Britaniu a Francuzsko od Sovietskeho zvazu. Je viac ako iste, ze ak by KdF pripadlo Sovietom, stal by sa z neho prvy Moskvic, alebo nieco podobne. A okrem toho amerike by bol KdF uplne zbytocny. V USA o neho prejavili zaujem az o mnoho rokov neskor, dovtedy by nepripadal do uvahy. KdF (VW) pomohol Nemecko znovu sa postavit na nohy a to bolo presne to, z coho mali USA a spol. z neho najvacsiu radost. K osobe Henryho Forda a Hitlera treba povedat, ze ich sympatie boli vsak obojstranne, aj ked je pravdepodobne ze u Forda sa mohlo jednat do istej casti z nedostatku informovanosti, nakolko ho asi Hitler nezaujimal. Hitlera ako hrozbu pre cely svet, povazovalo nie velke percento populacie. Ale aj to je smutne a zarazajuce a Henryho Forda to neospravedlnuje. Nebol to zrovna charakter. Hitlera vzdy fascinovalo, ako to Ford vedel s robotnikmi. Bohuzial nie len VW, ale aj Fordove dejiny su smutne. A GM dokonca mohol mozno aj vyrazne ovplyvnit II. svetovu vojnu. Tam uz neslo len o sympatie. To Opel v tom bol nevinne.
Opel Blitz, Demag, Hanomag, Krupp, Borgward, Büssing-NAG, Henschel atd. atd. Těch automobilek bylo nepočítaněn a z dnešního pohledu jedno krásnější auto než druhé. Zato dnes jsou náklaďáky všechny jak plastové boxy na svačinu.
Mimochodem Fordův podnik se jmenoval Ford-Werke AG, Köln Am Rhein.
ano, toto su presne suvislosti (vztah Forda a Hitlera), o ktorych pise kniha.. Opel, resp. GM vsak uplne mimo neboli. Opel vyrabal nakladne auta pre nemecku armadu, co samozrejme spojenci nemohli tolerovat a tovarne vybombardovali. Co urobilo GM? Po vojne si nechali vyplatit nahradu skody za znicene zavody..
ford byz znamy antisemit byl davno pred Adolfem - od roku 1920 vydavatelem silne proti zidovskeho casopisu Dearborn Independent, napsal knihu The International Jew (svetovy zid), ktera byla vzorem pro hitleruv "mein kampf". Na prosbu adolfa tajne a v rychlosti dodal nemcum 1000 vojenskych nakladu z kterymi obsadili sudety zato dostal od hitlera "Adlerorden" mel i hitlerovou podobiznu v kancelari, NSDAP zase jeho podobiznu v mnichovske centrale. Ze neznal hitlerove zamery jsou nesmysli protoze je podoporoval, vsechny fakta si muzete precist i ve wikipedia.com, kdyby byl nemec urcite by po valce skoncil na sibenici.
Hodne poprednich americanu podporovali nacisticke nemecko jako napr. rodina kennedy, bush, banky, IBM, GM atd.. bez Standard Oil by nemecko ani valku nemohlo vezt protoze by nemeli know how pro syntheticke palivo.
Vše co je černé na bílém nemusí být nutně pravda, natož ve Wikipedii chytráku... Nebo uvěříš když tady napíšu, že tvoje babka byla Sturmbannführer v 1. pancéřové divizi, která táhla na Moskvu? >:D
USA měly zájem hlavně o zbrojařskou technologii (rakety, proudové motory,...), spotřební věci uměli dělat lépe. Rusové šli po obojím. Výrobu KdF prý nabízeli Němci Angličanům za zničení města Coventry. Těm se ale KdF nezdál perspektivní.
Na zacatku a v polovine 30. let se v Nemecku tocilo vsechno kolem narodne socialni strany. Vsichni a vsechno co neco znamenalo, bylo spleteny s Narodnima socialistama. Volkswagen byl hned od zacatku primo reklamou na "novy svet". Nema cenu tvrdit opak a pouhou omluvou je fakt, ze nikdo nevedel, coze se v blizky budoucnosti stane. Spoluprace GM, Forda je zajimavym aspektem zacatku 2.sv. valky. Zajimavosti je taky, ze Deda presidenta USA, Bushe, spolupracoval s nacistickym Nemeckem po celou dobu valky.
tatrovka dostala od VW v roce 1961 3MIO DM odskodne, protoze mel porsche od svojeho krajana, ktereho osobne poznal - hanse ledwinku kopirovat. To pry byl i duvod ze se chrobak tak dlouho vyrabel protoze VW nemelo penize na dalsi vyvoj. Zajimave, ze tu soudruhum zapadni penize a sudetak, bez ktereho by tatra neexistovala a ktereho po valce vyhostili (i kdyz byl antinazi) nevadili.
Als direkter Vorläufer des Käfers gilt der 1933 von Hans Ledwinka für das tschechoslowakische Tatra-Werk entwickelte Prototyp V-570 und der Typ T97. Ausschlaggebend für den Bau eines Prototyps war ein mit 20.000 Reichsmark (RM) dotierter Auftrag, den Porsche am 22. Juni 1934 vom Reichsverband der Deutschen Automobilindustrie erhielt. Innerhalb von 10 Monaten sollte er den ersten Prototyp des Volkswagens vorstellen. Am 3. Juli 1935 war die erste Präsentation in der Öffentlichkeit. Dreißig Versuchsfahrzeuge gingen von April bis August 1937 auf ausgedehnte Testfahrten quer durch Deutschland. Es handelte sich um Typ-30-Testwagen (985 ccm, 22 PS bei 3200 min-ą), die von Mitgliedern der SS (in Zivil) mindestens 50.000 km pro Fahrzeug gefahren wurden.
Tatra verklagte VW vor Kriegsbeginn auf Schadenersatz. Erst 1961 wurde der Rechtsstreit mit Zahlung von drei Millionen DM an Tatra beigelegt. Dieses Geld fehlte nun VW für die Entwicklung eines Nachfolgemodells, das erst 1974 als VW Golf vorgestellt wurde. Daher wurde der Käfer diversifiziert (Cabrio, Motorisierung, Ausstattung usw.).
Placas blbosti. Tatrovka jako statni podnik zadny prachy nedostala. V tehdejsim Ceskoslovensku byla spousta lidi, ktera dostavala prachy z Nemecka, jen proto, ze slouzili ve Wehrmachtu. Nikdo je za to nezaviral, ani na ne neplival. Naopak nucene nasazeni zadny prachy z Nemecka tehdy nedostali. Zvlastni, ze?
Pokiaľ cez vojnu nedostali ríšske občianstvo, tak nie. Ak áno, tak im bol zhabaný majetok a boli "odsunutí". Odohralo sa to po voje, v krajine, ktorá mala byť demokratická. Ukážková aplikácia kolektívnej viny bez účasti súdov. ČSR klesla na úroveň hitlerovského Nemecka. Ale sme im ukázali, civilom...
Pokiaľ cez vojnu nedostali ríšske občianstvo, tak nie. Ak áno, tak im bol zhabaný majetok a boli "odsunutí". Odohralo sa to po voje, v krajine, ktorá mala byť demokratická. Ukážková aplikácia kolektívnej viny bez účasti súdov. ČSR klesla na úroveň hitlerovského Nemecka. Ale sme im ukázali, civilom...
... nedavno byl tusim na CT24 dokument o historii automobilu ... naznacovali tam, ze brouk je okopirovanej prototyp nejakyho ceskyho auta (bohuzel ted nevim co to bylo a nemuzu to vygooglit) ... a Golf 1 prej byl inspirovanej trabantem, kterej mel byt nastupcem toho trabanta co vsichni zname, ale vychodobemecky konstrukteri to nedokazali protlacit pres komunistickou ganituru ... nevite nahodou o tom nekdo neco vic?
brouk je okopirovana tatra v570, ledwinka(konstrukter tatry) predal osobne plany hitlerovi, ten je dal porschemu, ktery pak podle toho pak udelal brouka.