Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo ACC2 - švédská studie pro zimní dobrodružství

Jiří Štacha
Při začínajícím létu je poněkud zvláštní představovat studii vozu zaměřenou na zimní dobrodružství. Švédská automobilka Volvo představila takovou studii právě nyní - přesněji řečeno na nedávno skončeném autosalonu v Ženevě. Novinka nese název Volvo...

Její zajímavost je zejména v tom, že se jedná o takzvaný allroad, neboli automobil na všechny cesty. To by totiž mohlo znamenat, že by tato studie mohla být předobrazem možné budoucnosti Volva Cross Country. Zaměření studie pro zimní dobrodružství tak může být jen ukázkou širokých možností využití tohoto vozu. Jelikož se jedná o studii nechybí samozřejmě i množství nejnovějších technologií. Stejným předobrazem byla i studie ACC představená minulý rok v lednu v Detroitu. Ta ovšem naznačovala zcela nový model chystaný pro vstup automobilky Volvo do kategorie SUV. Konečná, sériová podoba nového "esúvéčka" je již známa a to pod označením Volvo XC90 (podrobný popis zde).

Koncepční studie ACC2 vychází z Volva V70, ale má také hodně společného se studií ostře nabroušeného kombi PCC2 (Performance Concept Car). U obou těchto studií je totiž použit shodný zážehový pětiválec o objemu 2,5 litru s úctyhodným výkonem 221 kW (300 k) a největším točivým momentem přesahujícím 400 Nm. Výkon motoru je u ACC2 přenášen přes šestistupňovou manuální nebo přes čtyřstupňovou poloautomatickou převodovku se sekvenčním řazením. Toto řazení je navíc "jen" ve volantu a zpátečka je řazena pomocí tlačítka ve středové konzole. ACC2 a PCC2 se také shoduje v elektronicky řízeném pohonu všech kol AWD a také ve velmi zajímavém elektronicky řízeném nastavování podvozku nazvaném Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept). Tento systém je blíže popsaný u námi již představené studie PCC2 (podrobný popis zde).

Design a stavba koncepční studie ACC2 zřetelně ukazuje své schopnosti jízdy i v terénu. Na specifické zaměření zvládání těžkých zimních podmínek pro "dobrodruhy", pak obzvláště upozorňují 18ti palcová kola obutá do speciálních pneumatik s hroty vyvinutých značkou Michelin. Pneumatiky umožňují jízdu i po ztrátě tlaku. Zajímavá je i zvýrazněná speciální ochrana spodní části podběhů z lisované pryže. Celkový vnější vzhled si samozřejmě zachovává profil Volva V70 ze kterého studie ACC2 vychází, ale několika prvky byla zdařile podtržena jeho dynamičnost a "allroadovost". Přední část tak dostala mohutnější a uprostřed chráněnou spodní část a naopak zúžené světlomety. Při pohledu z boku zaujmou zejména již zmiňovaná mohutná kola a chráněné podběhy. Zadní část sportovně umocňuje rozměrný spoiler nad zadním sklem, zajímavé je i odlišné zbarvení výklopných dveří a nenásilné zakomponování koncovek výfuků do spodní části nárazníku.

Interiér studie ACC2 je neobvyklou kombinací teplých útulných a naopak vzhledově studených, ale dynamicky vyhlížejících hliníkových povrchů. Inspirací pro tuto neobvyklou kombinaci byl švédský lední hotel v Jukkasjarvi. Neobvyklý a údajně velmi komfortní je také design sedadel s uspořádáním 2+2 inspirovaný designem skandinávských dřevěných židlí v kombinaci s designem dynamického tvaru sportovních sedadel. Komfort interiéru dotváří i pokrytí podlahy měkkými vodě odolnými koberci.

Studie ACC2 se může pochlubit unikátně designérsky zakomponovanými bezpečnostními prvky. Ve volantu je tak přímo vidět airbag a viditelné jsou i lékárnička a nářadí umístěné ve dveřích. Mezi dalšími bezpečnostními prvky najdeme boční ochranný systém SIPS (Side Impact Protection Systém) umístěný v dolní části všech sedadel, ochranný systém WHIPS (Whiplash Protection Systém), čtyřbodové bezpečnostní pásy CrissCross a světlomety napojené na GPS, které umí automaticky "nahlížet" do zatáčky.

Ukázkou budoucích informačních a komunikačních technologií je u studie ACC2 systém s názvem PDA (Personal Digital Assistant - osobní digitální asistent). Tento systém byl vyvinut ve spolupráci s Hewlett Packard. Systém PDA je umístěný ve středové konzole, ale lze ho jednoduše vyjmout a využívat i mimo automobil. Přenosný PDA po vyjmutí ze středové konzoly využívá systém přenosu dat GPRS. Systém PDA lze ovládat hlasem a má široké možnosti využití. Jeho součástí je telefon, digitální kamera, GPS On systém na cestu i mimo ni, MP3 a DVD přehrávač, ale zahrnuje i termosku pro horký nápoj a sluneční brýle. PDA umí například zjistit informace o počasí, může pomoci nalézt cestu, lze si přes něj nechat předehřát automobil, nebo v případě nebezpečí poslouží k zaslání SOS zprávy. Záchranný tým pak navíc může být přes GPS přesně informován o vaší pozici.

Jestliže se vám Volvo ACC2 líbí tak nezoufejte. ACC2 se sice zřejmě nikdy nedostane do prodeje v této podobě, ale jak již bylo řečeno, řada použitých prvků by se mohla objevit v budoucím Volvu Cross Country. Případní zákazníci se tak mají na co těšit.



Jiří Štacha