Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo C30 BEV: Vývoj elektromobilu pokračuje, nová verze se objeví v Detroitu

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Volvo pracuje neustále na vývoji elektromobilu na základě nejmenší řady C30. Nová verze se představí v lednu v Detroitu.

Ekologicky laděné automobily na bázi C30 mají za sebou již nějaký ten rok výzkumu, vývoje i zkušebních testů. Připomeňme koncept ReCharge z Frankfurtu 2007, který byl poháněn benzinovou šestnáctistovkou. Ta byla schopna spalovat i směs benzinu a etanolu E85 a kromě toho měla v kolech integrované elektromotory. Energii jim dodávaly Li-Pol baterie, které šlo dobíjet z běžné elektrické zásuvky. Od té doby ovšem uběhly více než dva roky a u Volva během nich pracovali na čistě elektrickém vozidle.

To dostalo do názvu zkratku BEV (Battery Electric Vehicle) a první informace o něm byly zveřejněny letos v září. Švédská automobilka byla ovšem na technické údaje velmi skoupá. Šlo opět o plug-in hybrid, který se dal dobíjet ze zásuvky, elektromotor byl umístěn vpředu a akumulátory místo palivové nádrže před zadní nápravou. Jízdní testy absolvovalo několik prototypů, jejich přesný počet nebyl blíže specifikován. Teď konečně Volvo oficiálně zveřejnilo veškeré technické podrobnosti, jenže pozor: automobil na snímcích už nevypadá, jako ten ze září, nový BEV má tvář modelového roku 2010, tedy po nedávném faceliftu.

Auto vypadá jinak zcela konvenčně, nejedná se o žádný experiment, Bylo zachováno i čtyřmístné uspořádání interiéru, přístrojová deska se ale změnila oproti sériovým sourozencům k nepoznání, na hlavním panelu je pouze velký rychloměr a ukazatel spotřeby energie. Na velkém výklopném displeji, který slouží v běžných C30 jako výstup navigace, se pak zobrazuje stav baterií, časový odhad plného dobití a momentální dojezd.

Automobil nemá klasickou převodovku, pružnost elektromotoru s trvalým výkonem 40 kW a maximálním 82 kW zcela stačí k plynulému provozu. Energii mu dodávají lithium-iontové baterie o nominální kapacitě 24 kWh, přičemž 22,7 kWh je využito čistě pro pohon vozu. Akumulátory váží celkem 280 kg a lze je opět dobíjet z běžné domácí sítě s 230 V a 16 Ampéry, celý proces trvá maximálně 8 hodin. Jejich uložení i umístění pohonné jednotky se oproti původním prototypům BEV nezměnilo. Poháněna jsou stejně jako u předchůdce i běžných Volv C30 se zážehovými a vznětovými agregáty přední kola.

Vzhledem ke konstrukci byla zachována také maximální pasivní bezpečnost včetně deformačních zón, pro automobily této značky typická. Maximální rychlost je 130 km/h, dojezd dle metodiky NEDC (New European Driving Cycle) až 150 km. Mimochodem, vůz je schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 10,5 s.

Výstavní premiéru si nový BEV odbude na lednovém autosalonu v Detroitu. Nezůstane osamocen, příští rok vznikne série 50 kusů, kterou si rozeberou vybraní fleetoví zákazníci. Vozy budou testovat v běžném provozu od roku 2011 po dvě následující léta. Volvo ovšem plánuje uvést sériovou variantu na trh již během roku 2012.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
19. 12. 2009 15:02
Re: interier dacie duster
Ne fotce ty materialy vypadaji velmi solidne, klobouk dolu.