Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo chystá svůj první plug-in hybrid na rok 2012

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Švédské Volvo usilovně vyvíjí svůj první plug-in hybrid, tedy automobil, jehož akumulátory lze dobíjet přímo z běžné elektrické zásuvky.

Dle automobilky pokryje čistá elektrická energie z baterií až tři čtvrtiny denních dopravních potřeb řidičů v zemích EU. Plug-in hybrid Volva bude poháněn přeplňovaným vznětovým motorem, který zvýší dojezd až na 1200 km, přičemž spotřeba paliva klesne až na 1,9 l/100 km. Vůz bude schopen ujet pouze na elektřinu asi 50 km. Elektromotor bude napájen z lithium-iontových článků, jejichž plné dobití bude trvat asi pět hodin.

Vznětový motor bude optimalizován pro provoz na syntetickou naftu (je považována za obnovitelný zdroj energie) a samozřejmě bude splňovat i budoucí emisní limity. Agregát bude také schopen pracovat samostatně bez podpory elektromotoru, jinak mu bude pomáhat při poklesu nabití baterií. Elektromotor bude naopak zvyšovat točivý moment celé soustavy, pokud bude při provozu vozidla potřeba.

Švédští obchodníci, kteří budou plug-in hybridy nabízet zákazníkům, budou také poskytovat zvláštní smlouvy na dodávku elektrické energie z obnovitelných zdrojů, kterou vyrábí společnost Vattenfall. Zájemci v některých dalších zemích se mohou těšit na daňové úlevy a další slevu asi 5.000 eur. Kupní cena takového vozu bude sice podstatně vyšší než u konvenčních automobilů s turbodieselovými motory, protože baterie jsou stále velmi drahé. Náklady na pohonné hmoty budou ale při výše zmíněné spotřebě zhruba třetinové, což úvodní investici kompenzuje, byť jen částečně.

Volvo se zabývá vývojem v oblasti ekologie již od roku 1970. Zpočátku šlo o co nejčistší výrobu, provoz, servis i likvidaci automobilů, tedy celý jejich životní cyklus. Do roku 2014 hodlá investovat dalších 15 miliard švédských korun, hlavní důraz je kladen na efektivní využívání energie, snížení dnes tolik sledovaných emisí CO2 a interiéry vozidel, které jsou vhodné i pro alergiky. Od roku 2008 také nabízí úsporné modely s přídomkem DRIVe, které byly představeny na podzim v Paříži v řadách C30, S40 a V50. Letos v Ženevě se objevily v této podobě také větší V70, XC70, S80 a rovněž SUV XC60. Nejmenší C30 DRIVe má kombinovanou spotřebu jen 3,8 l/100 km, u XC60 dosahuje hodnoty 6 l/100 km. Takto nízkých hodnot bylo dosaženo také díky funkci start/stop, která vypne motor, například v městském provozu na semaforech.

Vývoj směřuje dále k obnovitelným pohonným hmotám. Již dnes jsou schopny vozy této značky se systémem Flexifuel jezdit jak na benzin, tak i bioetanol. Do popředí se v současnosti dostává také již zmíněná syntetická nafta, tedy druhá generace bionafty. V některých evropských zemích také jezdí vozy, které mohou spalovat až pět druhů paliv – zemní plyn, bioplyn, biometan s příměsí vodíku, E85 a benzin. Jedná se o individuální přestavby, Volvo se ale chytá šance nabídnout takový vůz přímo z výroby.

Vraťme se ale ještě k interiérům vozů, které nevzbuzují žádné alergické reakce. Volvo na nich neustále pracuje. V roce 2006 představilo s novou generací velkého sedanu S80 i CZIP – Clean Zone Interior Package. Ten se skládá ze systému pro zajištění kvality ovzduší vnitřního prostoru IAQS (Interior Air Quality System) a automatického větrání. IAQS snižuje koncentrace některých škodlivých plynů a částic, v současnosti je v nabídce nejen pro S80, ale i všechny ostatní modely značky.

Švédská automobilka se také chlubí tím, že 85 procent materiálů použitých v jejich vozech je plně recyklovatelných, u SUV XC60 je to dokonce 95 procent.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)