9.2. 2015 Ladislav Černý

Volvo Dual Clutch a FH16: Rychlost a síla

 

Zajeli jsme do Španělska vyzkoušet dvě novinky Volvo Trucks. Obě se týkají pohonného řetězce pro vlajkovou řadu FH/FH16.

Hory přilehlé k přímořskému jihošpanělskému městu Málaga se staly ideálním prostředím pro konfrontaci s dvouspojkovou převodovkou I-Shift Dual Clutch a šestnáctilitrovým motorem D16K Euro VI. Na trase dlouhé 263 km jsme vyzkoušeli šest plně naložených návěsových souprav o celkové hmotnosti čtyřiceti tun. Proč šest tahačů pro dvě novinky? S dvouspojkovým ústrojím byly k dispozici dvě motorizace D13K 500 a 540 (Dual Clutch se před několika týdny začal vyrábět i pro verzi 460), šestnáctilitrový agregát nastoupil v nejsilnějším provedením 750 s dvěma různými stálými převody. Abychom mohli obě novinky srovnat s již běžnou ”klasikou”, dvě soupravy poháněla verze 460 s běžným I-Shiftem.

Konvenční 460

Na české poměry nadprůměrně motorizovaný tahač odváděl na první trase velmi slušnou práci a navzdory plnému vytížení dokázal v kopcích držet krok cca s polovinou kamionů na španělských silnicích. V klesání jsme si však připadali, že občas brzdíme provoz, přestože jsme na tempomatu měli nastaveno 85 + 4 km/h. Ve Španělsku je totiž omezení rychlosti pro nákladní vozidla stanoveno na devadesátikilometrový limit.

V nejprudších stoupáních rychlost klesala pod šedesátikilometrovou hranici, a proto v souladu s tamními předpisy jsme zapínali výstražné blikače. Pro řidiče osobních automobilů jezdících i v kopcích na hranici jejich rychlostního limitu 130 km/h to jistě bylo příjemné a bezpečné již z dálky rozpoznat pomalu jedoucí nákladní vozidlo.

TRASA 1
Délka (km) 34
Nejnižší místo (m n. m.) 10
Nejvyšší místo (m n. m.) 307
Celkové převýšení (m n. m.) 1659

Královských 750

Přesednutí na parkovišti čerpací stanice do nejsilnějšího tahače s motorem D16K přineslo několik překvapení. Po nastartování nebyl agregát vybavený vstřikováním common rail téměř slyšet a otáčení volantem při vyjetí z řady nastalo natolik lehce, že jsme se až lekli, zda je vše v pořádku. Instruktor se usmál a upozornil, že tahač je vybaven dynamickým řízením VDS. Po sešlápnutí akcelerátoru na podlahu při výjezdu od čerpací stanice do stoupání nastal další úžas. Motor obdařený dvěma turbodmychadly a dvojicí mezichladičů stlačeného vzduchu nasál jako býk z koridy a čtyřicetitunová souprava se během kilometru v přibližně pětistupňovém stoupání dostala na rychlostní limit.

Instruktorovi jsme položili otázku, zda je souprava opravdu naložená na čtyřicet tun. Bez zaváhání to potvrdil a také jsme to našli v palubním počítači podle zatížení jednotlivých náprav. No, uvidíme z kopce, tam by se čtyřicet tun mělo také projevit, pomysleli jsme si.

Bez zaváhání

Během druhého úseku s četnými stoupáními jsme s instruktorem žertovali, že snad ani nepotřebujeme převodovku, protože motor vše zvládá na dvanáctku spojenou se stálým převodem 3,40.

Pouze sedmistupňový kopec donutil šestnáctilitrový motor o výkonu 552 kW a točivém momentu 3550 N.m podřadit na jedenáctku.

Další zážitek extrémní síly nenechal na nás dlouho čekat. Jakmile jsme se přehoupli přes vrchol, souprava začala rychle překračovat devadesátku. Zasáhli jsme do tempomatu a nastavili maximum na 89 km/h. Nastalo podřazení o dva stupně a tak působivý nástup brzdného účinku motorové brzdy (bez retardéru), že na mokré vozovce by mohlo dojít k prokluzu zadních kolo tahače. Instruktor nám sdělil, že máme k dispozici 470 brzdných kilowatt, což odpovídalo masivnímu zpomalení na námi požadovaných 89 km/h. Je fakt, že několik kamionů nás v klesání předjíždělo o rychlost svižné chůze, ale to nás neznervozňovalo, protože na rozdíl od běžných řidičů kamionů nám nestálo za to překračovat dovolený limit. Je fakt, že druhý úsek s extrémně silným agregátem i motorovou brzdou jsme si mimořádně užili, protože jsme nastoupali 1654 výškových metrů a klesali o 869 metrů. Rovinka snad nebyla žádná, pouze během dojíždění klesání těsně před obratem vzhůru byla v permanenci volnoběžka I-Roll, při kterém klesly otáčky motoru na neuvěřitelných 550 min-1.

TRASA 2
Délka (km) 65
Nejnižší místo (m n. m.) 0
Nejvyšší místo (m n. m.) 483
Celkové převýšení (m n. m.) 2523

Českých pět set

V tuzemsku se nové tahače Volvo prodávají zejména ve specifikaci D13K 500 s dlouhým stálým převodem. Výhodu tvoří úspora nafty na rovných úsecích díky nízkým otáčkám na dvanáctku a udržení nejvyššího převodového stupně i v mírném stoupání díky v Česku nadprůměrně silné motorizaci. Ve Španělsku jsme třetí úsek jeli právě s takto nakonfigurovanou soupravou, ale vybavenou navíc dvouspojkovou převodovkou Dual Clutch.

Výjezd za parkoviště provázel kontinuální zátah, který stejně jako mnozí další známe z osobních automobilů vybavených touto konstrukcí převodovky. U čtyřicetitunové soupravy však šlo o výjimečný zážitek, protože Volvo Trucks přišlo s dvouspojkovým ústrojím v těžké nákladní dopravě jako první a jediné.

Rozjezd vždy nastával na jedničku (rozuměj první převodový stupeň), pak již bez přerušení tahu 2500 N.m padla čtyřka a posléze šestka. Pak byla dvouspojková smršť několik desetin sekundy přerušena přechodem na velkou řadu, v našem případě rovnou na osmičku. Od ní až ke dvanáctce nastalo opět hladké řazení s mírným poklesem tahu v závislosti na změně otáček motoru a dostupného točivého momentu.

Vpravo od sedadla řidiče se nenacházel klasický ovladač převodovky I-Shift, volbu D, N a R umožňovala tlačítka na přístrojové desce. Volvo však i pro Dual Clutch nabízí klasický joystick, ale s tlačítky bylo více místa v kabině a snazší přístup od lůžek k sedadlu řidiče.

TRASA 3
Délka (km) 57
Nejnižší místo (m n. m.) 481
Nejvyšší místo (m n. m.) 807
Celkové převýšení (m n. m.) 1502
Spolupracujeme s TipCars.com
Trh soukromých letů se probouzí z recese Trh soukromých letů se probouzí z recese

Počet letů v Evropě v letošním prvním čtvrtletí se zvedl…

Trump: Němci jsou velmi špatní. Mají obchodní přebytek Trump: Němci jsou velmi špatní. Mají obchodní přebytek

Americký prezident Donald Trump na čtvrtečním setkání s…

Posudek k rozšíření Vodochod je platný, rozhodlo ministerstvo Posudek k rozšíření Vodochod je platný, rozhodlo ministerstvo

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zastavilo…

Koalice vedena Spojenými státy bombardovala syrský Majádín, zemřely desítky lidí Koalice vedena Spojenými státy bombardovala syrský Majádín, zemřely desítky lidí

Nejméně 80 členů rodin islamistických bojovníků, včetně…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Dnes 13:57

V rámci příchodu nového modelového roku se Škoda Superb dočkala širší výbavy a vylepšené bezpečnosti.




Blesk.cz

Gabčíka in memoriam povýšili: Po atentátu na Heydricha je generálmajorem

Gabčíka in memoriam povýšili: Po atentátu na…

Slovenský prezident Andrej Kiska v pátek povýšil na generálmajora in memoriam odbojáře Jozefa Gabčíka, který se…

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích! Fotografa Blesku tam ale čekalo překvapení

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích!…

Luxusní vila v Černošicích je noční můrou exmanželů Řepky (43) a Erbové (35). Vlaďka tvrdí, že Tomáše před…

 

iSport.cz

Fousek: Nepustili mě před delegáty. Není naším kandidátem, tvrdí Berbr

Fousek: Nepustili mě před delegáty. Není naším…

Napětí před volbou nového šéfa českého fotbalu vzrůstá. Kandidát na předsedu FAČR Petr Fousek si stěžuje na…

Hromadův agent: Hraje za juniorku, ale není to válka s Plzní. Zájem je z Itálie

Hromadův agent: Hraje za juniorku, ale není to válka…

Tohle jednomu hlava nebere. Valnou část sezony patřil Jakub Hromada ke stěžejním hráčům Plzně, nicméně poslední…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…