7.10. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volvo FE 320 Euro 6: Nejsilnější rozvážka

 

Rozvážkový model FE jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Konfiguraci měl nadupanou, jako by patřil i na dálnici.

Nejsilnější motor, nejlepší převodovka a „pouze“ dvounápravové provedení jako by k sobě příliš nepatřily. Pro firmu plně vytěžující osmnáctitunové vozidlo však nejsilnější jednotka D8K o výkonu 235 kW může být tím pravým.

Na dálnici

Nejdříve jsme z Čestlic u Prahy vyjeli na dálnici D1, abychom vyzkoušeli zvolený kompromis dynamiky a délky stálého převodu. Po rozjetí na maximální tempo nás udivila ručka otáčkoměru, která se ustálila na cca 1300 min-1. Silný motor toto zpřevodování zvládal s přehledem, ani stoupání před sjezdem číslo 15 na Velké Popovice si nevynutilo podřazení. Ono by to ani tolik nevadilo, vozidlo používalo dvanáctistupňovou převodovku I-Shift. Přechod o malý krůček na jedenáctku by nezpůsobil takový nárůst spotřeby, jako když se jde o krok dolů u devíti- či dokonce šestistupňového ústrojí. Poslední jmenované může být u řady FE také automatický I-Sync. Od něj si zkoušený dvanáctistupňový I-Shift převzal páčkový ovladač vpravo pod volantem.

Při jízdě v klesání nás překvapila skutečnost, že I-Shift byl v distribučním vozidle vybaven volnoběžkou I-Roll. Stačilo zapnout tempomat a nechat v klesání plně naložený automobil plachtit.

Ukazatel stavu filtru

Při klidné jízdě jsme si začali více prohlížet přístrojovou desku. V levé části přibyl nový ručičkový ukazatel s dvěma zelenými a jedním bílým a červeným polem. Netradiční barvy nás zmátly a až vysvětlení instruktora objasnilo situaci. Ručka znázorňuje míru zaplnění filtru pevných částic, což je v distribuční dopravě bez dlouhodobého zatěžování motoru a ideálních podmínek pro vyhoření sazí důležité.

Volvo však udělalo vše, aby i v rozvážkovém provozu probíhala regenerace zachycovače bez nutnosti upravovat jízdní styl řidiče. Do výfukového potrubí umístila před turbodmychadlo klapku, která po startu a při zahřívání motoru zvyšuje protitlak do motoru, a tím pomáhá agregátu se rychle dostat na provozní teplotu. Klapka však pracuje i ve prospěch regenerace zachycovače. Pokud je už filtr zanesený a teplota výfukových plynů v něm nedosahuje potřebných 220-250 °C, klapka přivře výfuk, aby se motor více ohřál, a pak se klapka najednou otevře. Tím pustí do filtru horké výfukové plyny, které spustí spalování sazí.

Nucené vypálení

Pokud by ani toto nestačilo a ručka ukazatele zanesení filtru se dostala do bílého pole, je třeba spustit nucenou regeneraci tlačítkem na přístrojové desce. To samozřejmě představuje zastavení vozidla na dvacet až třicet minut. Není vhodné mít motor nad suchou trávou, protože změnou vstřikování dojde k jeho mimořádnému zahřátí a následně i výfukových plynů.

Olejová náplň agregátu dostane hodně zabrat, ale výrobce nevyžaduje její výměnu, jak to některé osobní automobilky po nucené regeneraci požadují. U osobních automobilů je však vynucené vypálení sazí ve filtru běžným řidičům nedostupné. Pokud nemají diagnostiku, přes kterou se vypálení sazí spouští, musí do servisu.

Sjezd na úzké silnice

Distribuční automobil se převážně pohybuje po běžných silnicích i těch úzkých ve městě. Proto jsme trasu směřovali na silnice první i druhé třídy. Těšili jsme se z velmi dobré ovladatelnosti dvounápravového FE. Při přejezdu nerovnosti nám připadala sedadla mimořádně komfortní. Ty budou asi za tučný příplatek, napadlo nás. Posléze jsme se však dozvěděli, že takto pohodlné sedačky jsou v řadě FE součástí standardní výbavy.

Méně vody i oleje

Přechod na emisní úroveň Euro 6 znamenal nahrazení sedmilitrového agregátu osmilitrovým D8K. Nárůst zdvihového objemu vychází ze skutečnosti, že Volvo Trucks se ke splnění současných požadavků vydalo cestou spalování chudé směsi, která ke stejnému výkonu agregátu potřebuje větší objem. Kdo by čekal zároveň nárůst objemu provozních kapalin, mýlil by se. Pro co nejrychlejší ohřátí motoru a co nejnižší náklady na servisní prohlídky byl okruh chlazení zmenšen o 4,5 litru (17 l), olejová náplň má o dva litry méně (25,5 l). Další výhodu nového motoru D8K Euro 6 tvoří posazení maxima výkonu i točivého momentu do nižších otáček o 200, resp. 150 min-1. Z toho také těží ekonomika provozu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D8K Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 7700
Vrtání x zdvih (mm) 110 x 135
Kompresní poměr 17,5:1
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 235/2100
Točivý moment (N.m/min-1)1200/1050-1600
Objem okruhu chlazení (l) 17
Olejová náplň motoru (l) 25,5
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 3,08
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Motorová brzda (kW/ot. za min) 170/2800
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 210
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi. Odvolal Koemana

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi.…

Fotbalisté Evertonu mění trenéra. Ronald Koeman byl odvolán po nedělní prohře 2:5 s Arsenalem, po které je…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Podívejte se na 10 tipů, které byste si podle cestovatelky Petry Ježkové při návštěvě Kuby neměli nechat ujít.