7.10. 2014 Ladislav Černý

Volvo FE 320 Euro 6: Nejsilnější rozvážka

 

Rozvážkový model FE jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Konfiguraci měl nadupanou, jako by patřil i na dálnici.

Nejsilnější motor, nejlepší převodovka a „pouze“ dvounápravové provedení jako by k sobě příliš nepatřily. Pro firmu plně vytěžující osmnáctitunové vozidlo však nejsilnější jednotka D8K o výkonu 235 kW může být tím pravým.

Na dálnici

Nejdříve jsme z Čestlic u Prahy vyjeli na dálnici D1, abychom vyzkoušeli zvolený kompromis dynamiky a délky stálého převodu. Po rozjetí na maximální tempo nás udivila ručka otáčkoměru, která se ustálila na cca 1300 min-1. Silný motor toto zpřevodování zvládal s přehledem, ani stoupání před sjezdem číslo 15 na Velké Popovice si nevynutilo podřazení. Ono by to ani tolik nevadilo, vozidlo používalo dvanáctistupňovou převodovku I-Shift. Přechod o malý krůček na jedenáctku by nezpůsobil takový nárůst spotřeby, jako když se jde o krok dolů u devíti- či dokonce šestistupňového ústrojí. Poslední jmenované může být u řady FE také automatický I-Sync. Od něj si zkoušený dvanáctistupňový I-Shift převzal páčkový ovladač vpravo pod volantem.

Při jízdě v klesání nás překvapila skutečnost, že I-Shift byl v distribučním vozidle vybaven volnoběžkou I-Roll. Stačilo zapnout tempomat a nechat v klesání plně naložený automobil plachtit.

Ukazatel stavu filtru

Při klidné jízdě jsme si začali více prohlížet přístrojovou desku. V levé části přibyl nový ručičkový ukazatel s dvěma zelenými a jedním bílým a červeným polem. Netradiční barvy nás zmátly a až vysvětlení instruktora objasnilo situaci. Ručka znázorňuje míru zaplnění filtru pevných částic, což je v distribuční dopravě bez dlouhodobého zatěžování motoru a ideálních podmínek pro vyhoření sazí důležité.

Volvo však udělalo vše, aby i v rozvážkovém provozu probíhala regenerace zachycovače bez nutnosti upravovat jízdní styl řidiče. Do výfukového potrubí umístila před turbodmychadlo klapku, která po startu a při zahřívání motoru zvyšuje protitlak do motoru, a tím pomáhá agregátu se rychle dostat na provozní teplotu. Klapka však pracuje i ve prospěch regenerace zachycovače. Pokud je už filtr zanesený a teplota výfukových plynů v něm nedosahuje potřebných 220-250 °C, klapka přivře výfuk, aby se motor více ohřál, a pak se klapka najednou otevře. Tím pustí do filtru horké výfukové plyny, které spustí spalování sazí.

Nucené vypálení

Pokud by ani toto nestačilo a ručka ukazatele zanesení filtru se dostala do bílého pole, je třeba spustit nucenou regeneraci tlačítkem na přístrojové desce. To samozřejmě představuje zastavení vozidla na dvacet až třicet minut. Není vhodné mít motor nad suchou trávou, protože změnou vstřikování dojde k jeho mimořádnému zahřátí a následně i výfukových plynů.

Olejová náplň agregátu dostane hodně zabrat, ale výrobce nevyžaduje její výměnu, jak to některé osobní automobilky po nucené regeneraci požadují. U osobních automobilů je však vynucené vypálení sazí ve filtru běžným řidičům nedostupné. Pokud nemají diagnostiku, přes kterou se vypálení sazí spouští, musí do servisu.

Sjezd na úzké silnice

Distribuční automobil se převážně pohybuje po běžných silnicích i těch úzkých ve městě. Proto jsme trasu směřovali na silnice první i druhé třídy. Těšili jsme se z velmi dobré ovladatelnosti dvounápravového FE. Při přejezdu nerovnosti nám připadala sedadla mimořádně komfortní. Ty budou asi za tučný příplatek, napadlo nás. Posléze jsme se však dozvěděli, že takto pohodlné sedačky jsou v řadě FE součástí standardní výbavy.

Méně vody i oleje

Přechod na emisní úroveň Euro 6 znamenal nahrazení sedmilitrového agregátu osmilitrovým D8K. Nárůst zdvihového objemu vychází ze skutečnosti, že Volvo Trucks se ke splnění současných požadavků vydalo cestou spalování chudé směsi, která ke stejnému výkonu agregátu potřebuje větší objem. Kdo by čekal zároveň nárůst objemu provozních kapalin, mýlil by se. Pro co nejrychlejší ohřátí motoru a co nejnižší náklady na servisní prohlídky byl okruh chlazení zmenšen o 4,5 litru (17 l), olejová náplň má o dva litry méně (25,5 l). Další výhodu nového motoru D8K Euro 6 tvoří posazení maxima výkonu i točivého momentu do nižších otáček o 200, resp. 150 min-1. Z toho také těží ekonomika provozu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D8K Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 7700
Vrtání x zdvih (mm) 110 x 135
Kompresní poměr 17,5:1
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 235/2100
Točivý moment (N.m/min-1)1200/1050-1600
Objem okruhu chlazení (l) 17
Olejová náplň motoru (l) 25,5
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 3,08
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Motorová brzda (kW/ot. za min) 170/2800
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 210
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…