7.10. 2014 Ladislav Černý

Volvo FE 320 Euro 6: Nejsilnější rozvážka

 

Rozvážkový model FE jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Konfiguraci měl nadupanou, jako by patřil i na dálnici.

Nejsilnější motor, nejlepší převodovka a „pouze“ dvounápravové provedení jako by k sobě příliš nepatřily. Pro firmu plně vytěžující osmnáctitunové vozidlo však nejsilnější jednotka D8K o výkonu 235 kW může být tím pravým.

Na dálnici

Nejdříve jsme z Čestlic u Prahy vyjeli na dálnici D1, abychom vyzkoušeli zvolený kompromis dynamiky a délky stálého převodu. Po rozjetí na maximální tempo nás udivila ručka otáčkoměru, která se ustálila na cca 1300 min-1. Silný motor toto zpřevodování zvládal s přehledem, ani stoupání před sjezdem číslo 15 na Velké Popovice si nevynutilo podřazení. Ono by to ani tolik nevadilo, vozidlo používalo dvanáctistupňovou převodovku I-Shift. Přechod o malý krůček na jedenáctku by nezpůsobil takový nárůst spotřeby, jako když se jde o krok dolů u devíti- či dokonce šestistupňového ústrojí. Poslední jmenované může být u řady FE také automatický I-Sync. Od něj si zkoušený dvanáctistupňový I-Shift převzal páčkový ovladač vpravo pod volantem.

Při jízdě v klesání nás překvapila skutečnost, že I-Shift byl v distribučním vozidle vybaven volnoběžkou I-Roll. Stačilo zapnout tempomat a nechat v klesání plně naložený automobil plachtit.

Ukazatel stavu filtru

Při klidné jízdě jsme si začali více prohlížet přístrojovou desku. V levé části přibyl nový ručičkový ukazatel s dvěma zelenými a jedním bílým a červeným polem. Netradiční barvy nás zmátly a až vysvětlení instruktora objasnilo situaci. Ručka znázorňuje míru zaplnění filtru pevných částic, což je v distribuční dopravě bez dlouhodobého zatěžování motoru a ideálních podmínek pro vyhoření sazí důležité.

Volvo však udělalo vše, aby i v rozvážkovém provozu probíhala regenerace zachycovače bez nutnosti upravovat jízdní styl řidiče. Do výfukového potrubí umístila před turbodmychadlo klapku, která po startu a při zahřívání motoru zvyšuje protitlak do motoru, a tím pomáhá agregátu se rychle dostat na provozní teplotu. Klapka však pracuje i ve prospěch regenerace zachycovače. Pokud je už filtr zanesený a teplota výfukových plynů v něm nedosahuje potřebných 220-250 °C, klapka přivře výfuk, aby se motor více ohřál, a pak se klapka najednou otevře. Tím pustí do filtru horké výfukové plyny, které spustí spalování sazí.

Nucené vypálení

Pokud by ani toto nestačilo a ručka ukazatele zanesení filtru se dostala do bílého pole, je třeba spustit nucenou regeneraci tlačítkem na přístrojové desce. To samozřejmě představuje zastavení vozidla na dvacet až třicet minut. Není vhodné mít motor nad suchou trávou, protože změnou vstřikování dojde k jeho mimořádnému zahřátí a následně i výfukových plynů.

Olejová náplň agregátu dostane hodně zabrat, ale výrobce nevyžaduje její výměnu, jak to některé osobní automobilky po nucené regeneraci požadují. U osobních automobilů je však vynucené vypálení sazí ve filtru běžným řidičům nedostupné. Pokud nemají diagnostiku, přes kterou se vypálení sazí spouští, musí do servisu.

Sjezd na úzké silnice

Distribuční automobil se převážně pohybuje po běžných silnicích i těch úzkých ve městě. Proto jsme trasu směřovali na silnice první i druhé třídy. Těšili jsme se z velmi dobré ovladatelnosti dvounápravového FE. Při přejezdu nerovnosti nám připadala sedadla mimořádně komfortní. Ty budou asi za tučný příplatek, napadlo nás. Posléze jsme se však dozvěděli, že takto pohodlné sedačky jsou v řadě FE součástí standardní výbavy.

Méně vody i oleje

Přechod na emisní úroveň Euro 6 znamenal nahrazení sedmilitrového agregátu osmilitrovým D8K. Nárůst zdvihového objemu vychází ze skutečnosti, že Volvo Trucks se ke splnění současných požadavků vydalo cestou spalování chudé směsi, která ke stejnému výkonu agregátu potřebuje větší objem. Kdo by čekal zároveň nárůst objemu provozních kapalin, mýlil by se. Pro co nejrychlejší ohřátí motoru a co nejnižší náklady na servisní prohlídky byl okruh chlazení zmenšen o 4,5 litru (17 l), olejová náplň má o dva litry méně (25,5 l). Další výhodu nového motoru D8K Euro 6 tvoří posazení maxima výkonu i točivého momentu do nižších otáček o 200, resp. 150 min-1. Z toho také těží ekonomika provozu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D8K Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 7700
Vrtání x zdvih (mm) 110 x 135
Kompresní poměr 17,5:1
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 235/2100
Točivý moment (N.m/min-1)1200/1050-1600
Objem okruhu chlazení (l) 17
Olejová náplň motoru (l) 25,5
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 3,08
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Motorová brzda (kW/ot. za min) 170/2800
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 210
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…