7.10. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volvo FE 320 Euro 6: Nejsilnější rozvážka

 

Rozvážkový model FE jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Konfiguraci měl nadupanou, jako by patřil i na dálnici.

Nejsilnější motor, nejlepší převodovka a „pouze“ dvounápravové provedení jako by k sobě příliš nepatřily. Pro firmu plně vytěžující osmnáctitunové vozidlo však nejsilnější jednotka D8K o výkonu 235 kW může být tím pravým.

Na dálnici

Nejdříve jsme z Čestlic u Prahy vyjeli na dálnici D1, abychom vyzkoušeli zvolený kompromis dynamiky a délky stálého převodu. Po rozjetí na maximální tempo nás udivila ručka otáčkoměru, která se ustálila na cca 1300 min-1. Silný motor toto zpřevodování zvládal s přehledem, ani stoupání před sjezdem číslo 15 na Velké Popovice si nevynutilo podřazení. Ono by to ani tolik nevadilo, vozidlo používalo dvanáctistupňovou převodovku I-Shift. Přechod o malý krůček na jedenáctku by nezpůsobil takový nárůst spotřeby, jako když se jde o krok dolů u devíti- či dokonce šestistupňového ústrojí. Poslední jmenované může být u řady FE také automatický I-Sync. Od něj si zkoušený dvanáctistupňový I-Shift převzal páčkový ovladač vpravo pod volantem.

Při jízdě v klesání nás překvapila skutečnost, že I-Shift byl v distribučním vozidle vybaven volnoběžkou I-Roll. Stačilo zapnout tempomat a nechat v klesání plně naložený automobil plachtit.

Ukazatel stavu filtru

Při klidné jízdě jsme si začali více prohlížet přístrojovou desku. V levé části přibyl nový ručičkový ukazatel s dvěma zelenými a jedním bílým a červeným polem. Netradiční barvy nás zmátly a až vysvětlení instruktora objasnilo situaci. Ručka znázorňuje míru zaplnění filtru pevných částic, což je v distribuční dopravě bez dlouhodobého zatěžování motoru a ideálních podmínek pro vyhoření sazí důležité.

Volvo však udělalo vše, aby i v rozvážkovém provozu probíhala regenerace zachycovače bez nutnosti upravovat jízdní styl řidiče. Do výfukového potrubí umístila před turbodmychadlo klapku, která po startu a při zahřívání motoru zvyšuje protitlak do motoru, a tím pomáhá agregátu se rychle dostat na provozní teplotu. Klapka však pracuje i ve prospěch regenerace zachycovače. Pokud je už filtr zanesený a teplota výfukových plynů v něm nedosahuje potřebných 220-250 °C, klapka přivře výfuk, aby se motor více ohřál, a pak se klapka najednou otevře. Tím pustí do filtru horké výfukové plyny, které spustí spalování sazí.

Nucené vypálení

Pokud by ani toto nestačilo a ručka ukazatele zanesení filtru se dostala do bílého pole, je třeba spustit nucenou regeneraci tlačítkem na přístrojové desce. To samozřejmě představuje zastavení vozidla na dvacet až třicet minut. Není vhodné mít motor nad suchou trávou, protože změnou vstřikování dojde k jeho mimořádnému zahřátí a následně i výfukových plynů.

Olejová náplň agregátu dostane hodně zabrat, ale výrobce nevyžaduje její výměnu, jak to některé osobní automobilky po nucené regeneraci požadují. U osobních automobilů je však vynucené vypálení sazí ve filtru běžným řidičům nedostupné. Pokud nemají diagnostiku, přes kterou se vypálení sazí spouští, musí do servisu.

Sjezd na úzké silnice

Distribuční automobil se převážně pohybuje po běžných silnicích i těch úzkých ve městě. Proto jsme trasu směřovali na silnice první i druhé třídy. Těšili jsme se z velmi dobré ovladatelnosti dvounápravového FE. Při přejezdu nerovnosti nám připadala sedadla mimořádně komfortní. Ty budou asi za tučný příplatek, napadlo nás. Posléze jsme se však dozvěděli, že takto pohodlné sedačky jsou v řadě FE součástí standardní výbavy.

Méně vody i oleje

Přechod na emisní úroveň Euro 6 znamenal nahrazení sedmilitrového agregátu osmilitrovým D8K. Nárůst zdvihového objemu vychází ze skutečnosti, že Volvo Trucks se ke splnění současných požadavků vydalo cestou spalování chudé směsi, která ke stejnému výkonu agregátu potřebuje větší objem. Kdo by čekal zároveň nárůst objemu provozních kapalin, mýlil by se. Pro co nejrychlejší ohřátí motoru a co nejnižší náklady na servisní prohlídky byl okruh chlazení zmenšen o 4,5 litru (17 l), olejová náplň má o dva litry méně (25,5 l). Další výhodu nového motoru D8K Euro 6 tvoří posazení maxima výkonu i točivého momentu do nižších otáček o 200, resp. 150 min-1. Z toho také těží ekonomika provozu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D8K Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 7700
Vrtání x zdvih (mm) 110 x 135
Kompresní poměr 17,5:1
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 235/2100
Točivý moment (N.m/min-1)1200/1050-1600
Objem okruhu chlazení (l) 17
Olejová náplň motoru (l) 25,5
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 3,08
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Motorová brzda (kW/ot. za min) 170/2800
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 210
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
Psion Series 3a. Připomeňte si legendární kapesní počítač, který předběhl svou dobu Psion Series 3a. Připomeňte si legendární kapesní počítač, který předběhl svou dobu

Kapesní počítač Psion Series 3a byl v době, kdy telefony…

MMF: Brexit bez dohody o volném obchodu přijde Evropskou unii draho MMF: Brexit bez dohody o volném obchodu přijde Evropskou unii draho

Pokud Británie opustí příští rok Evropskou unii bez…

Comcast se v boji s Disney vzdává, aktiva 21st Century Fox už nechce. Má ale jiný cíl Comcast se v boji s Disney vzdává, aktiva 21st Century Fox už nechce. Má ale jiný cíl

Americká společnost Comcast už nechce aktiva společnosti…

Komise poslala Maďarsko kvůli jeho azylové politice k Evropskému soudu Komise poslala Maďarsko kvůli jeho azylové politice k Evropskému soudu

Evropská komise (EK) ve čtvrtek poslala Maďarsko před…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 





 
Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Dnes 18:50

S původní C4 se ke značce Citroën vrátila avantgarda. Bohužel příliš dlouhého trvání neměla, neboť druhé vydání v daném ohledu opět polevilo. Ve všem ostatním však bylo lepší než předchůdce.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny v korunách stromů i závod koňské všestrannosti

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

U chemičky v Kralupech hoří pole. Vzňalo se při vypouštění plynu do ovzduší

U chemičky v Kralupech hoří pole. Vzňalo se při…

V okolí chemičky v Kralupech nad Vltavou hoří pole. Za událostí podle informací Blesk.cz stojí vypouštění plynu,…

 

iSport.cz

Utajená svatba Hrdličky s Plíškovou v Monaku! Dvanáct hostů a dcera Borhyové družička

Utajená svatba Hrdličky s Plíškovou v Monaku!…

Tutlali to a už jsou svoji! Tajné manévry v Monaku předcházely svatbě televizního moderátora a manažera Michala…

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84 stran, soupisky, program

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84…

V pátek startuje elitní fotbalová soutěž. FORTUNA:Liga. Dá se říct, že je to přelomový ročník. S novým herním…

 

Reflex.cz

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od strašidel až po extravagantní jedince

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od…

Ruský web English Russia čas od času zveřejňuje nejrůznější soubory fotografií, které představují ruskou…

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát ovládají neschopní úředníci

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát…

„Dolní Vítkovice jsme budovali ve šťastné době. Tehdy se spojily naše zájmy se zájmem města i kraje. Dneska…