reklama


7.10. 2014 Ladislav Černý

Volvo FE 320 Euro 6: Nejsilnější rozvážka

 

Rozvážkový model FE jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Konfiguraci měl nadupanou, jako by patřil i na dálnici.

Nejsilnější motor, nejlepší převodovka a „pouze“ dvounápravové provedení jako by k sobě příliš nepatřily. Pro firmu plně vytěžující osmnáctitunové vozidlo však nejsilnější jednotka D8K o výkonu 235 kW může být tím pravým.

Na dálnici

Nejdříve jsme z Čestlic u Prahy vyjeli na dálnici D1, abychom vyzkoušeli zvolený kompromis dynamiky a délky stálého převodu. Po rozjetí na maximální tempo nás udivila ručka otáčkoměru, která se ustálila na cca 1300 min-1. Silný motor toto zpřevodování zvládal s přehledem, ani stoupání před sjezdem číslo 15 na Velké Popovice si nevynutilo podřazení. Ono by to ani tolik nevadilo, vozidlo používalo dvanáctistupňovou převodovku I-Shift. Přechod o malý krůček na jedenáctku by nezpůsobil takový nárůst spotřeby, jako když se jde o krok dolů u devíti- či dokonce šestistupňového ústrojí. Poslední jmenované může být u řady FE také automatický I-Sync. Od něj si zkoušený dvanáctistupňový I-Shift převzal páčkový ovladač vpravo pod volantem.

Při jízdě v klesání nás překvapila skutečnost, že I-Shift byl v distribučním vozidle vybaven volnoběžkou I-Roll. Stačilo zapnout tempomat a nechat v klesání plně naložený automobil plachtit.

Ukazatel stavu filtru

Při klidné jízdě jsme si začali více prohlížet přístrojovou desku. V levé části přibyl nový ručičkový ukazatel s dvěma zelenými a jedním bílým a červeným polem. Netradiční barvy nás zmátly a až vysvětlení instruktora objasnilo situaci. Ručka znázorňuje míru zaplnění filtru pevných částic, což je v distribuční dopravě bez dlouhodobého zatěžování motoru a ideálních podmínek pro vyhoření sazí důležité.

Volvo však udělalo vše, aby i v rozvážkovém provozu probíhala regenerace zachycovače bez nutnosti upravovat jízdní styl řidiče. Do výfukového potrubí umístila před turbodmychadlo klapku, která po startu a při zahřívání motoru zvyšuje protitlak do motoru, a tím pomáhá agregátu se rychle dostat na provozní teplotu. Klapka však pracuje i ve prospěch regenerace zachycovače. Pokud je už filtr zanesený a teplota výfukových plynů v něm nedosahuje potřebných 220-250 °C, klapka přivře výfuk, aby se motor více ohřál, a pak se klapka najednou otevře. Tím pustí do filtru horké výfukové plyny, které spustí spalování sazí.

Nucené vypálení

Pokud by ani toto nestačilo a ručka ukazatele zanesení filtru se dostala do bílého pole, je třeba spustit nucenou regeneraci tlačítkem na přístrojové desce. To samozřejmě představuje zastavení vozidla na dvacet až třicet minut. Není vhodné mít motor nad suchou trávou, protože změnou vstřikování dojde k jeho mimořádnému zahřátí a následně i výfukových plynů.

Olejová náplň agregátu dostane hodně zabrat, ale výrobce nevyžaduje její výměnu, jak to některé osobní automobilky po nucené regeneraci požadují. U osobních automobilů je však vynucené vypálení sazí ve filtru běžným řidičům nedostupné. Pokud nemají diagnostiku, přes kterou se vypálení sazí spouští, musí do servisu.

Sjezd na úzké silnice

Distribuční automobil se převážně pohybuje po běžných silnicích i těch úzkých ve městě. Proto jsme trasu směřovali na silnice první i druhé třídy. Těšili jsme se z velmi dobré ovladatelnosti dvounápravového FE. Při přejezdu nerovnosti nám připadala sedadla mimořádně komfortní. Ty budou asi za tučný příplatek, napadlo nás. Posléze jsme se však dozvěděli, že takto pohodlné sedačky jsou v řadě FE součástí standardní výbavy.

Méně vody i oleje

Přechod na emisní úroveň Euro 6 znamenal nahrazení sedmilitrového agregátu osmilitrovým D8K. Nárůst zdvihového objemu vychází ze skutečnosti, že Volvo Trucks se ke splnění současných požadavků vydalo cestou spalování chudé směsi, která ke stejnému výkonu agregátu potřebuje větší objem. Kdo by čekal zároveň nárůst objemu provozních kapalin, mýlil by se. Pro co nejrychlejší ohřátí motoru a co nejnižší náklady na servisní prohlídky byl okruh chlazení zmenšen o 4,5 litru (17 l), olejová náplň má o dva litry méně (25,5 l). Další výhodu nového motoru D8K Euro 6 tvoří posazení maxima výkonu i točivého momentu do nižších otáček o 200, resp. 150 min-1. Z toho také těží ekonomika provozu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D8K Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 7700
Vrtání x zdvih (mm) 110 x 135
Kompresní poměr 17,5:1
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 235/2100
Točivý moment (N.m/min-1)1200/1050-1600
Objem okruhu chlazení (l) 17
Olejová náplň motoru (l) 25,5
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 3,08
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Motorová brzda (kW/ot. za min) 170/2800
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 210
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem

Ministerstvo vnitra chce ústavním zákonem povýšit právo…

Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu

Marek Dospiva a jeho spolupracovníci ze skupiny Penta…

Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly

Podle ministra životního prostředí odsouhlasili senátoři…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

 






 
McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

Dnes 16:52

U McLarenu teď můžete za nejžhavější novinku v nabídce nechat stejnou sumičku peněz, jako za hypersport P1. Ale tentokrát jde o hodinky...




Blesk.cz

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“ do Prahy, majitelka je zoufalá

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“…

Gabriele Hradecké ze Znojma utekla ze zahrady sedmiletá fenka Kofi středního vzrůstu. Zoufalá majitelka rozjela…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se pouze o délce smlouvy

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se…

Blíží se to, balík s mimořádně cenným obsahem by mohli v Plzni rozbalit už koncem týdne. Jednání o příchodu…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama