Nejsilnější evropský truck zavítal do Česka, aby předvedl své schopnosti. Vyhnali jsme jej do stoupání na Českou Sibiř.

Jízda po rovině při maximální dovolené rychlosti vyžaduje u návěsové soupravy tak málo výkonu, že by královské Volvo FH 16 750 nemělo vůbec smysl. Vydali jsme se tedy na naši obvyklou testovací trasu z Prahy kolem Benešova směrem na Tábor. Výškový vrchol u obce Oldřichovec před Miličínem byl 667 m.n.m., takže z českého centra Volvo Trucks v Průhonicích u Prahy jsme nastoupali čtyři stovky výškových metrů.

Bylo s podivem, že prubířský kámen v podobě votičského táhlého stoupání jsme ve čtyřicetitunové soupravě vystoupali na jedenáctku a předjížděli naložené i nenaložené návěsové soupravy. V mysli nám proběhla vzpomínka na film Cars, ve kterém si hlavní hrdina těsně před závodem mnohokrát opakuje slovo rychlost. Motor D16K však k obrovskému tahu nepotřeboval vysoké otáčky závodního stroje, ale k maximu točivého momentu 3550 N.m mu stačilo 950 min-1. Ke cti výrobce můžeme dodat, že to zvládá s příznivým kompresním poměrem 16:1, který se podílel na kultivovaném chodu tohoto obra.

Vedle expresní dynamiky nás nadchl jemný a velmi dobře utlumený zvuk objemného šestiválce se vstřikováním common rail. Po sešlápnutí akcelerátoru na podlahu jen zahučela dvojice turbodmychadel ženoucích vzduch přes dva mezichladiče vzduchu do válců. Obrovský tah motoru s maximem 3550 N.m provázelo extrémně pohodlné a jemné řízení. Manažer školitelů řidičů Volvo Trucks Czech Vladimír Myslík nám sdělil, že tento tahač je vybaven maximem možného, a tedy samozřejmě má i systém dynamického řízení VDS.

Díky objemnému motoru a extrémně výkonné motorové brzdě VEB+/470 kW dodávané na přání jsme prakticky nemuseli používat provozní brzdy. Po aktivaci adaptivního tempomatu docházelo k dost častému využití volnoběžky I-Roll, protože kinetická energie čtyřiceti tun udržovala soupravu i na rovině nad námi navolenou rychlostí tempomatu. S podivem jsme opět zaznamenali, že šestnáctilitrový šestiválec dokáže udržovat mimořádně nízké volnoběžné otáčky 550 min-1, což umocňuje efektivitu systému I-Roll.

Za obcí Senohraby těsně před nájezdem na dálnici D1 směrem do Prahy se nachází prudké klesání. U běžných třináctilitrových motorů bývá třeba na vrcholu stoupání podřadit na vysoké otáčky, aby motorová brzda měla v následném klesání co největší účinek. Plně naložené soupravy nezvládají sjet toto klesání bez použití provozní brzdy, a to mnohdy i vybavené retardérem. Volvu FH16 stačila silnější verze motorové brzdy VEB+, abychom celé klesání zvládli jen s její pomocí. V začátku klesání však automaticky došlo k podřazení, což způsobil signál od systému I-See, který měl zmapovanou topografi i celé trasy včetně běžných silnic.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volvo FH16 750: To je síla

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…