Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2008: Nejprodávanějším SUV je Honda, úspěšný start pro Volvo XC60

Aleš Dragoun
Diskuze (209)
Na nejvyšším stupínku v kategorii terénních vozů se ani v závěru loňského roku nic nezměnilo – v prosinci opět zvítězila Honda CR-V, a to již popáté v řadě. Druhé místo tentokrát patří BMW X5 a třetí obsadil Hyundai Santa Fe.

V posledním měsíci roku 2008 bylo zaregistrováno 119 nových CR-V, největší SUV z Mnichova, potažmo z amerického Spartanburgu, si na své konto připsalo 73 vozů. Za ním následují s mírnými odstupy Hyundai Santa Fe (71) a Volvo XC60 (69). Na pátém místě je VW Tiguan s 60 registracemi, šestý je další zástupce roztočené vrtule BMW X6 (56). Sedmý Forester zaostal pouze o jeden kus, osmá Kia Sportage má za prosinec 2008 na kontě 53 vozů, devátá Grand Vitara rovných padesát.

První desítku uzavírá Mercedes-Benz ML se 47 kusy. Mezi nejlepšími tentokrát nenajdeme Toyotu RAV4, která skončila až dvanáctá. Další propad zaznamenala Mazda CX-7, kterých bylo zaregistrováno jen devět, což jí stačilo pouze na 36. příčku. Jen o jeden kus více si připsala bavorská X3, která se jinak většinou pohybuje na rozhraní druhé a třetí desítky.

Počty registrací v prosinci 2007 byly u většiny vozů v první desítce daleko vyšší. Současný lídr CR-V si ovšem polepšil, a to o 8,2 % ze 110 kusů. BMW X 5 bylo před třinácti měsíci zaregistrováno celkem 112 (loni - 34,8 %), Hyundai Santa Fe měl na kontě dokonce 186, u něj tedy meziroční propad činí 61,8 %. VW Tiguan se v žebříčcích začal na konci roku 2007 teprve zabydlovat, díky tomu je loňské navýšení tedy 566,7 % (předloni jen 9 vozů). Radost nemohou mít naopak u Subaru, Forester se propadl z 83 registrací, tedy o 37,3 %. Stejný trend zaznamenala i Kia Sportage (předloni 101 vozů, meziročně tedy -47,5 %), ještě hůře je na tom Suzuki Grand Vitara (121 kusů, -58,7 %). Mercedesu ML se naopak dařilo lépe – výsledek z minulého měsíce znamená oproti 41 vozům z prosince 2007 zvýšený zájem o 14,6 %.

U vítězného CR-V činil prosincový podíl užitkových verzí 53,8 % (64 kusů). U BMW X5 přesáhly nákladní verze tři čtvrtiny celkového počtu (79,5 %, 58 vozů). U Santa Fe byl jejich podíl poněkud menší – 63,4 % (45 kusů). Volvo XC60, poněkud překvapivý člen první pětky, vykázal v této statistice 46 vozů, tedy 66,7 % celkového počtu registrací. U Tiguanu představují nákladní varianty také většinu registrací, tentokrát rovných 60 % (36 ze 60). Pochopitelně, procentním statistikám dominují se 100% podílem N1 terénní pick-upy (Nissan Navara a NP300, Ford Ranger a Mazda BT, Mitsubishi L200 a nově Toyota Hilux), dále španělská Santana PS-300/350 a pak některé modely, které se prodávají po kusech, v prosinci například Jeep Grand Cherokee, dále Range Rover Sport, Jeep Commander a SsangYong Actyon. Z vozů v první třicítce byl na tom nejlépe VW Touareg s podílem 91,7 % (22 z 24).

Samozřejmostí mezi terénními vozy jsou vysoké podíly vznětových motorů. U CR-V činily v prosinci 2008 70,6 % (84 vozů), u X5 95,9 % (70), Santa Fe mělo tradičně stoprocentní zastoupení dieselů, ale silné bylo i u Volva XC60 – tam naftu polykalo celkem 64 vozů, tedy 93,8 %. Poslední člen prosincové Top 5 Tiguan se může chlubit 85 %, 51 ze 60 menších SUV značky VW mělo pod kapotami motory TDI.

Třída terénních vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období12/20081-12/200812/20081-12/2008
1.Honda CR-V11911218,6%8,0%
2.BMW X5738275,3%5,9%
3.Hyundai SANTAFE718855,1%6,3%
4.Volvo XC6069765,0%0,5%
5.Volkswagen TIGUAN606144,4%4,4%
6.BMW X6561664,1%1,2%
7.Subaru FORESTER554144,0%3,0%
8.Kia SPORTAGE536993,8%5,0%
9.Suzuki GRAND VITARA506323,6%4,5%
10.Mercedes-Benz ML474773,4%3,4%
11.Audi Q7444903,2%3,5%
12.Toyota RAV4405382,9%3,9%
13.Nissan QASHQAI396422,8%4,6%
14.Renault KOLEOS36712,6%0,5%
14.Toyota LAND CRUISER363482,6%2,5%
16.Hyundai TUCSON354782,5%3,4%
16.Mitsubishi OUTLANDER354862,5%3,5%
18.Ford KUGA341562,5%1,1%
19.Audi Q530412,2%0,3%
20.Mercedes-Benz GLK28462,0%0,3%
20.Nissan NP300 PICKUP28652,0%0,5%
22.Nissan X-TRAIL262431,9%1,7%
23.Volkswagen TOUAREG244361,7%3,1%
24.Ford RANGER221261,6%0,9%
25.Volvo XC90192851,4%2,0%
26.Citroën C CROSSER181531,3%1,1%
27.Chevrolet CAPTIVA172971,2%2,1%
27.Mercedes-Benz GL171201,2%0,9%
29.Land Rover FREELANDER131230,9%0,9%
29.Nissan NAVARA131740,9%1,2%
29.Peugeot 4007131270,9%0,9%
32.Mitsubishi L200121690,9%1,2%
33.Hyundai iX 5511130,8%0,1%
33.Nissan PATHFINDER11990,8%0,7%
35.BMW X3103080,7%2,2%
36.Kia SORENTO92180,7%1,6%
36.Mazda CX-795610,7%4,0%
38.Lexus RX8550,6%0,4%
39.Porsche CAYENNE8860,6%0,6%
40.Mitsubishi PAJERO71000,5%0,7%
-Ostatní modely749825,4%7,0%
-CELKEM137913947100,0%100,0%

Celkové výsledky za rok 2008

Celkem bylo za rok 2008 nově zaregistrováno 13.947 terénních vozů všech kategorií. V žebříčku modelů patří vítězství Hondě CR-V, která dosáhla 1.121 kusů a její podíl ve třídě činí rovných 8 %. Hyundai Santa Fe je na druhém místě s 885 kusy (podíl 6,3 %), třetí je BMW X 5 (827 vozů, podíl 5,9 %), čtvrtá je Kia Sportage (699 kusů, podíl 5 %) a na pátém je Nissan Qashqai s 642 vozy (podíl 4,6 %). V první pětce se tedy oproti říjnovému i listopadovému žebříčku kromě procentních podílů nic nezměnilo.

Jak vypadá dále první desítka? Na šestém místě je Suzuki Grand Vitara (632 kusů, 4,5 %), sedmou příčku okupuje Volkswagen Tiguan (614 vozů, 4,4 %), osmé místo patří v poslední době nepříliš úspěšné Mazdě CX-7 (561 kusů, podíl 4 %), devátá skončila Toyota RAV4 (538 registrací, 3,9 %) a desátý ingolstadtský mastodont Q7 se 490 registracemi a podílem 3,5 %. Mitsubishi Outlander pak utekla první desítka v závěrečném hodnocení o pouhé čtyři vozy.

Za rok 2007 bylo zaregistrováno 988 Hond CR-V, meziroční zvýšení tedy činí 13,5 %. Hyundai Santa Fe zaznamenal výrazný pokles zájmu českých zákazníků, a to o 46,9 % (předloni jasně zvítězil s 1.668 kusy). BMW X 5 zaznamenal zvýšení o 41,4 % (z 585), Kia Sportage naopak mírný pokles o 9,1 % (769). Qashqaiů bylo loni o 38,4 % více (proti předloňským 464), Suzuki Grand Vitara je na tom meziročně hůře o 21,3 % (pokles z 803).

Největší nárůst vykázal Tiguan, celkový výsledek za rok 2007 byl pouhých 24 vozů (tedy +2458,3 %), ale tento výsledek je pochopitelně zapříčiněn tím, že se malé SUV objevilo ve statistikách až koncem roku. Ani Mazda CX-7 se neprodávala celý rok, takže navýšení činí 257,3 % (předloni 157, ale první vozy se objevily v srpnu).

Relevantnější údaje už dostaneme u Toyoty RAV4 – pokles o 24,9 % ze 716 vozů. Audi Q7 si také drobně pohoršilo, a to o 10,3 %, předloni si zákazníci koupili celkem 546 velkých SUV se čtyřmi kruhy.

Aleš Dragoun
Diskuze (209)
23. 1. 2009 11:41
Re: ČARDÁŠOVÝ GIGOLO
Čo je na X6 klasa? Hrčaté kupé s nadrozmernými kolami, posadené pol metra nad zemou. Bez logiky. Bastard.
Avatar - Dinar
23. 1. 2009 11:18
Re: Co dodat?
Máš nějaký slabší den, už jsem psal, že je jedno, jestli to bylo kvůli kurzu, prostě meziměsíčně spadla cena o sto a více tisíc, aut se začalo prodávat dvakrát až třikrát tolik (měsíčně). Je jasné, že to přece s cenou nemůže souviset, prostě zázrak. >:D >:D :-!
Avatar - Dinar
23. 1. 2009 11:16
Re: Co dodat?
CR-V je z profilu podarene, o.k., klidně u toho zůstaňme, mě je to stejně jedno. ;-)
Avatar - Dinar
23. 1. 2009 11:13
Re: Co dodat?
Co nechápeš? Chceš-li srovnávat modely obecně, pak těžko můžeš postavit jako konkurenty auta, která se potkají v jedné variantě, jinými slovy, tam kde X3 začíná, CR-V končí. To nejsou konkurenti, pokud je chceš srovnávat, musíš mluvit o verzích, tedy CR-V v dýzlu může být v urč. ohledu konkurentem pro X3 2,0d, ale obecně CR-V jako model není konkurentem X3.

S tím scoutem, no, že v CR-V vozíš víc vzduchu nad hlavou je jistě fajn, segmenty taky, ale rozdující je, která auta mezi sebou soupeří na trhu, tj. mezi kterými se zákazník rozhoduje. Tady si troufám říct, že CR-V spadne do rozhodovacího balíčku člověka, který chce auto se schopností projet polňačku v ceně kolem osmiset, a v tom balíčku bude třeba i scout, a to s mnohem větší pravděpodobností než X3ka, která je cenově jinde.
23. 1. 2009 09:35
Re: v roce 2009 bude jednickou YETI
tak ja osobne ju čakám dokonca na prvých dvoch miestach. potom Tigi a dalšie tri-štyri miesta opať Yeti :-!