Volvo: Jak lidé reagují na automobilový design?
Automobilka Volvo ve spolupráci se společností Myndplay zkoumala, jaký vliv má automobilový design na lidi. Experiment potvrdil, že lidé emočně reagují na tvary automobilů. A to obzvláště muži.
K výzkumu byl použit záznam EEG měřící časové změny elektrického potenciálu způsobeného mozkovou aktivitou. Účastníkům výzkumu byly prezentovány různé snímky, které měli ohodnotit. Mezi nimi byly vedle plačících a smějících se dětí nebo hezkých mužů a krásných žen také fotografie 30 let starého auta a fotografie studie Concept Coupé, kterou Volvo prezentovalo na frankfurtském autosalonu.
Tři čtvrtiny mužů uvedlo, že při pohledu na dobrý design se cítí dobře, 60 % z nich pak tvrdí, že při řízení hezkého automobilu se cítí jistější a mocnější. Naopak jen třetině oslovených žen se líbila fotografie automobilu více než snímek atraktivního muže.
Při pohledu na plačící dítě byly u žen emoce dvakrát intenzivnější než u mužů. Muži naopak zažívali více emoci při pohledu na auto než na brečící dítě. Pro obě pohlaví byl snímek zoufalého dítěte vůbec nejnegativnější.
„Ocenění atraktivního designu je prožitek, který kombinuje soulad a emoce. Ty jsou tak úzce spjaty, že je těžké je odlišit. Estetický prožitek zahrnuje jednotu smyslného potěšení, smysluplnou interpretaci a emocionální vazby,“ tvrdí David Lewis, britský odborník na neurovědu konzumu a komunikace. Na zajímavou diskuzi s odborníky na toto téma se můžete podívat na videu na konci tohoto článku.
Paralelní výzkum vedený společností OnePoll ukázal, že pro 43 % můžu je nejpřitažlivějším prvkem auta jeho tvar a design. Ten má být podle nich přitažlivější než interiér, kola, výbava nebo motor. Nejatraktivnější částí pro muže je příď vozu, zatímco něžné pohlaví oceňuje hlavně záď.
Výzkum reakcí lidí na design souvisí s premiérou studie Concept Coupé. Ten je první ukázkou nového designového trendu značky, který se zaměří na více emocí.