Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo: Jak lidé reagují na automobilový design?

David Bureš
Diskuze (4)
Hezký design prodává. Švédská automobilka Volvo zjišťovala, zda toto tvrzení platí, či nikoliv.

Automobilka Volvo ve spolupráci se společností Myndplay zkoumala, jaký vliv má automobilový design na lidi. Experiment potvrdil, že lidé emočně reagují na tvary automobilů. A to obzvláště muži.

K výzkumu byl použit záznam EEG měřící časové změny elektrického potenciálu způsobeného mozkovou aktivitou. Účastníkům výzkumu byly prezentovány různé snímky, které měli ohodnotit. Mezi nimi byly vedle plačících a smějících se dětí nebo hezkých mužů a krásných žen také fotografie 30 let starého auta a fotografie studie Concept Coupé, kterou Volvo prezentovalo na frankfurtském autosalonu.

Tři čtvrtiny mužů uvedlo, že při pohledu na dobrý design se cítí dobře, 60 % z nich pak tvrdí, že při řízení hezkého automobilu se cítí jistější a mocnější. Naopak jen třetině oslovených žen se líbila fotografie automobilu více než snímek atraktivního muže.

Při pohledu na plačící dítě byly u žen emoce dvakrát intenzivnější než u mužů. Muži naopak zažívali více emoci při pohledu na auto než na brečící dítě. Pro obě pohlaví byl snímek zoufalého dítěte vůbec nejnegativnější.

„Ocenění atraktivního designu je prožitek, který kombinuje soulad a emoce. Ty jsou tak úzce spjaty, že je těžké je odlišit. Estetický prožitek zahrnuje jednotu smyslného potěšení, smysluplnou interpretaci a emocionální vazby,“ tvrdí David Lewis, britský odborník na neurovědu konzumu a komunikace. Na zajímavou diskuzi s odborníky na toto téma se můžete podívat na videu na konci tohoto článku.

Paralelní výzkum vedený společností OnePoll ukázal, že pro 43 % můžu je nejpřitažlivějším prvkem auta jeho tvar a design. Ten má být podle nich přitažlivější než interiér, kola, výbava nebo motor. Nejatraktivnější částí pro muže je příď vozu, zatímco něžné pohlaví oceňuje hlavně záď.

Výzkum reakcí lidí na design souvisí s premiérou studie Concept Coupé. Ten je první ukázkou nového designového trendu značky, který se zaměří na více emocí.

David Bureš
Diskuze (4)
1. 12. 2013 12:46
Re: dlouhodoby pohled
Reakce ještě neznamená, že je pozitivní. Klidné dítě pravděpodobně nikdy nevyvolá větší reakci. To ale neznamená, že ho nebudeš mít radši. Pokud jde o tenhle výzkum, musel bych si přečíst originál. Na redakci se člověk bohužel nemůže spolehnout, ani když jde o přepisování. Hraje tam roli více faktorů a z článku se zdá, že je nijak neoddělovali. Nebo je to jen špatně napsané. Uniká mi i pointa.

Automobilku zajímá, jak ti prodat auto a jestli daný trik bude fungovat i příště. Jestli pak z poblouznění vystřízlivíš, je jim celkem jedno. Jedna z teorií říká, že se nám líbí, co známe. Tedy to, co dokáže mozek jednoduše popsat. Osobně si myslím, že složitý design může fungovat. Jen se v něm snadněji dělají chyby, je toho víc k pokažení.
Avatar - kari.laz
1. 12. 2013 10:08
dlouhodoby pohled
Zajímalo by mě jestli by výsledky vyšli stejně i po dlouhodobém pozorování. Jestli by ženy stále emocne nejvíce reagovali na stejné plačící dítě, nebo jestli by po například roce reagovali více na klidne usměvavé dítě. Stejně tak, jestli by muži reagovali stejně na nějaký "bum" design, který má za úkol v první řadě zaujmout po roce stejně, nebo jestli by po roce koukání raději viděli něco klasického, jako třeba nestárnoucí XC70. Tim nechci říct že koncept Volva se mi nelíbí, ale tím chci říct, že by mě zajímala dlouhodobá studie, která by dokázala ověřit, nebo vyvrátit teorii, že jednoduchý elegantní design nestarne a naopak zraje jak víno a oproti tomu, že snaha zaujmout co nejvíce na první pohled rychle opadne a že ze zajimaveho auta se často stává až ošklivé auto.
30. 11. 2013 18:11
Vyzkum na znaky automobilek...
...by jiste obzvlaste u nekterych jedincu byl rovnez zajimavy ;-)
Avatar - KANKUNEN
30. 11. 2013 15:55
Výzkum o tom, co ví každý
Třeba taky vyzkoumat, jestli chlapi mají raději hezké ženské nebo je jim to jedno. >:-[]