Volvo LCP 2000 (1983): Jak Volvo předběhlo dobu o tři desítky let

 

Tříválcové turbodiesely na alternativní paliva, nízká hmotnost a vynikající aerodynamika. Ne, řeč není o současném voze, ale o studii Volva, která už spadá do veteránského věku...

Výrobci v současné době hledají cestu, jak snížit u aut spotřebu paliva. Využívají lehkých materiálů, součinitel odporu vzduchu klesá na hodnoty, kterými se dříve pyšnily jen aerodynamické studie. Snaží se také využívat alternativních paliv. To ale samozřejmě není žádnou novinkou. Volvo představilo koncept takového vozu už v pozdním létě roku 1983.

Nejednalo se o elektromobil, i když švédská automobilka se vývoji elektřinou poháněných vozidel věnovala už dříve, třeba v letech 1976 a 1977 postavila dva prototypy roztomilého dvoumístného hranatého vozítka s praktickou kolmou zádí a dvojicí dveří, které byly navíc posuvné. Tým konstruktérů tehdy vedl inženýr Rolf Mellde. Myšlenka většího automobilu ohleduplného k životnímu prostřední se začala rodit o dva roky později, částečně vycházela i z ultralehkého vozu Ellen.

Obrácená zadní řada

LCP (Light Component Project) měl představovat mimořádně úsporný a bezpečný hatchback, prakticky využitelný i v roce 2000. Proto se nakonec v názvu objevilo ono číslo. U futuristických konceptů nicméně nešlo o nic tehdy neobvyklého, a to napříč značkami, vždyť do přelomu milénia bylo ještě hodně daleko... Tým v čele s Melldem měl využít nových materiálů i techniky, dokonce i prvků, které se teprve vyvíjely. Požadavky? Dvoumístná obsaditelnost, hmotnost zhruba 700 kg a spotřeba paliva začínající trojkou. Na konci 70. let se takové věci zdály až nereálné.

Nakonec byly postaveny čtyři funkční vzorky (LCP1-4), které se v detailech lišily. Premiéru si neodbyly na žádném autosalonu, nýbrž na akci mnohem vhodnější: semináři o životním prostředí ve švédském Stockholmu. Základ byl stejný: hranatá klínovitá karoserie, opět s jedním párem bočních dveří, k tomu tomu plastové vzhůru výklopné víko zavazadlového prostoru. Hluboko zasahovalo do střechy a navíc sloužilo jako vstup na zadní sedadla. Chytré, že? Ta byla otočena proti směru jízdy – podobnou konfiguraci používala třeba kombi od Peugeotu a Mercedesu, ale pro třetí řadu, nikoli pro druhou. Opěrky hlavy byly mohutné, protože je zadní lavice sdílela s předními sedačkami. Navíc se dovnitř dobře nastupovalo.

Turbodiesely na bionaftu

Nespornou zajímavostí vynikaly i pohonné jednotky, napříč umístěné řadové tříválcové turbodiesely. Menší motor 1279 cm3 dával výkon pouhých 50 k (37 kW), což nebylo mnoho (některé údaje uvádějí vyšších 39 kW/53 k). Jenže při stavbě experimentální přímovstřikové jednotky ve spolupráci s britským specialistou, firmou Ricardo, se uplatnila lehounká hořčíková slitina – dokonce i na blok. Také vážila pouhých 98 kilo!

Druhý agregát už poskytoval slušných 90 koní (66 kW) z nepatrně většího objemu 1387 cm3. Byl litinový s hliníkovou hlavou a tepelně izolovaný. Pro udržování optimální teploty se využívalo jen motorového maziva a nikoli vody, olejový chladič byl tedy patřičně dimenzován. Jednalo se o vynález Němce Ludwiga Elsbetta uvedený do praxe. Používal turbo KKK a z celkové hmotnosti mu připadlo 130 kg. Klidně mohl fungovat na slunečnicový či řepkový olej, případně jejich příměsi do nafty, takže auta voněla jako pojízdné fast foody. Spotřeba ve městě činila 4,2 l/100 km, na dálnici pak dokonce supernízkých 2,9 l. 707 kg lehké auto s ním uhánělo až 177 km/h a z klidu na stovku dokázalo akcelerovat během 11 s.

Samozřejmost představoval přední pohon, alternativu k pětistupňové přímo řazené převodovce tvořila elektronicky řízená CVT. Nezapomínejme, že Volvo v polovině 70. let koupilo divizi osobních aut nizozemského DAFu, který dlouho vyvíjel ústrojí Variomatic, takže tradice v tomto ohledu existovala. Baterie našla své místo v béžovém interiéru uprostřed mezi sedadly. Normální palubní akumulátor, o hybrid přece nešlo. Ve stejné pozici byla vedle i palivová nádrž. Řízení dostal na starosti německý ZF.

Hliník, hořčík, kompozity

Také na karoseriích se součinitelem odporu vzduchu 0,25-0,28 a dílech podvozku se uplatnily různé typy plastů včetně sklolaminátu, respektive hliníková a magnéziová slitina, tradiční oceli bylo použito jen 150 kg. Nejen proto, aby konstruktéři dosáhli výše vzpomínané opravdu muší váhy, ale také pro snadnější budoucí recyklaci. Technické know-how ohledně hořčíku dodala polostátní Norsk Hydro ASA, která se dokonce pokoušela do Volva kapitálově vstoupit, měla převzít 40 % akcií, ale z toho nakonec sešlo.

Na rámy dveří navíc vývojáři použili nový, drahý, pevný, lehký a v širším měřítku dosud nevyzkoušený exotický materiál: uhlíkové kompozity. Vždyť John Barnard coby konstruktér McLarenu ve formuli 1 jej začal uplatňovat právě začátkem 80. let... Podvozek s rozvorem 2,54 m vynikal dostatečným komfortem díky plynokapalinovému odpružení Hydragas z vozů koncernu British Leyland. Podlahu tvořil jediný plastový odlitek, na který byly připevněny ostatní kovové i plastové panely. Příčný nosník zlepšoval ochranu proti bočnímu nárazu, jeden z prototypů měl údajně skelet kompletně karbonový. Bohaté prosklení umožňovalo skvělý výhled ven z 3,98 m dlouhých, 1,65 m širokých a 1,3 m vysokých vozů.

10 tisíc ročně?

Výsledky projektu LCP se do sériové výroby nedostaly. Na takový, byť šikovný malý lehký vůz trh ještě nebyl připraven a jeho cena by byla astronomická. Pokud se měl dostat na linky, tak v maximálním počtu 10 tisíc kusů ročně. Silnicím však dominovaly konvenční automobily, klíčovými slovy byly síla a výkon. Nicméně koncepční idea vzbudila zájem, tedy kompletní vznik a „život“ vozidla od surovin přes výrobu až po jeho „odchod do důchodu“ na vrakoviště a sešrotování, když doslouží. Co se tvarů týče, je zde určitá podobnost s třídveřovými nizozemskými Volvy 480, která měla premiéru v roce 1986... Jen výklopné hlavní světlomety, které dostala, konceptům chyběly.

Volvo později začalo razit strategii výrobků ohleduplných k životnímu prostředí. Nicméně kreativitu Rolfu Melldemu a jeho týmu nelze ani po skoro čtyřech dekádách upřít. Současný vývoj pomalu naftové motory zavrhuje a dává docela násilně přednost elektromobilům se stále dosti těžkými, drahými a obtížně vyrobitelnými a recyklovatelnými bateriemi. Automobilky však hledají znovu způsob, jak svoje vozy s běžnými spalovacími jednotkami po éře přibírání na váze znovu odlehčit. Jen ta uhlíková vlákna příliš nezlevnila. A k tříválcům se Volvo vrací...

Jeden LCP 2000 má ve svých továrních sbírkách, firemní muzeum najdete v Göteborgu. Jde o poslední vyrobený LCP 4 se směrem dozadu se svažující střechou. Připomíná pozdější sériové kreace Mazdy (kupé 323F generace BH) a Citroënu (C4 Coupé série L), jen v menším balení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Směnárny by měly do dvou hodin vyměněné peníze vrátit zpět, navrhuje změnu zákona ČNB Směnárny by měly do dvou hodin vyměněné peníze vrátit zpět, navrhuje změnu zákona ČNB

Česká národní banka navrhla změny ve směnárenském zákoně,…

Severní Korea vypálila další raketu, zasáhla námořní zónu Japonska Severní Korea vypálila další raketu, zasáhla námořní zónu Japonska

Severní Korea dnes pravděpodobně odpálila další…

Útočník v Hamburku pobodal pět lidí, jeden člověk zemřel Útočník v Hamburku pobodal pět lidí, jeden člověk zemřel

Jednoho mrtvého a čtyři zraněné si dnes vyžádal útok…

 
Zdroj: UCP, Volvo, Jalopnik, Hemmings

Štítky Volvo Zelená auta Diesely

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

 



Volvo 480: První Volvo s pohonem předních kol slaví 25 let Volvo 480: První Volvo s pohonem předních kol slaví 25 let

Poslední dekádu mají všechna Volva pohon předních nebo…

 



 
Aljaška, indiáni a teď kovbojové... Naznačuje Škoda, že míří na americký trh?

Aljaška, indiáni a teď kovbojové... Naznačuje Škoda, že míří na americký trh?

Dnes 18:48

Kvůli hledání nových prodejních příležitostí Škoda zvažuje, že vstoupí na americký trh. Z posledních videí se zdá, že přípravy na vstup do USA už začaly.




Blesk.cz

Jak si užít kolonu na dálnici D1: Zajímavá místa a dobré restaurace na dosah! Vyrazte na výlet

Jak si užít kolonu na dálnici D1: Zajímavá místa a…

D1. Na této pozici v šachu většinou v klidu stojí královna. Pokud ovšem stojíte na dálnici D1, připadáte si, že…

Do chodců najelo auto: Jeden mrtvý v Helsinkách, další lidé zranění

Do chodců najelo auto: Jeden mrtvý v Helsinkách,…

V centru finského hlavního města Helsinek najel v pátek řidič do davu lidí. Na místě zemřel jeden člověk a další…

 

iSport.cz

HET liga na Sazka Fantasy. Nové bodování i soutěžení s kamarády

HET liga na Sazka Fantasy. Nové bodování i soutěžení…

A je to tady. Nový ročník HET ligy se o víkendu naplno rozběhne. Nejen fanoušci ale i hráči fantasy se mají na…

GALERIE: Nové dresy v lize! V Liberci je převzali od žen, Plzeň bude i zelená

GALERIE: Nové dresy v lize! V Liberci je převzali od…

Do nové sezony v nových dresech. V lize se řada týmů obleče od prvního kola HET ligy do upravených „pracovních…

 

Reflex.cz

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co všechno to znamená?

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co…

Britský ministr pro imigraci Brandon Lewis dnes oznámil konec volného pohybu pracovníků po březnu 2019, kdy má…

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt dostupnější než voda

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt…

Z předního okénka mám stále tentýž výhled – na čtyři ozbrojence usazené na korbě auta jedoucího před námi.…