Volvo: naše lambda sonda má již 30 let

Volvo: naše lambda sonda má již 30 let

 

V roce 1976 společnost Volvo Cars představila světovou novinku: třícestný katalyzátor s Lambda sondou určený pro snižování škodlivých emisí.

V roce 1976 společnost Volvo Cars představila světovou novinku: třícestný katalyzátor s Lambda sondou určený pro snižování škodlivých emisí. Dnes, o 30 let později, jsou touto geniální a z hlediska ochrany životního prostředí významnou součástí, vybaveny prakticky všechny vozy s benzínovými motory vyráběné kdekoliv na světě. Tento vynález společnosti Volvo je z hlediska ekologie stejně významný, jako tříbodový bezpečnostní pás (další inovace Volva) v oblasti bezpečnosti.

„Jedná se o nejvýznamnější pokrok v historii v oblasti snižování množství škodlivých plynů produkovaných automobily,“ prohlásil Tom Quinn, předseda Kalifornské rady pro ochranu ovzduší (California Air Resources Board - CARB), když byl na podzim 1976 na americkém trhu představen model Volva 244 pro rok 1977 vybavený Lambda sondou.

Tento systém představoval první skutečně účinné řešení problému s čištěním výfukových plynů vozidel, zejména pokud se týče odstraňování oxidů dusíku. Princip používaný u dnešních vozidel je přitom stejný. K dosažení tohoto úspěchu však vedla dlouhá cesta spojená s velkým úsilím.

Na konci 60. let minulého století se lidé začali emisemi škodlivin z automobilů vážně zabývat. Zvýšením množství vzduchu přiváděného do motoru a jeho zahřátím bylo možné emise škodlivin mírně snížit, ale výsledky ani zdaleka nesplňovaly požadavky. Objevily se například také první formy oxidačních katalyzátorů.

V roce 1972 byl učiněn velký a důležitý krok, když Pehr G. Gyllenhammar, v té době generální ředitel společnosti AB Volvo, na světové konferenci o ekologii ve Stockholmu uznal, že automobilismus se výraznou měrou podílí na stále rostoucím znečištění životního prostředí.

Důsledkem této konference bylo vytvoření ekologické deklarace společnosti Volvo, která platí dodnes, a ve které se uvádí:

  • Volvo nemá v úmyslu obhajovat automobily a automobilismus za každou cenu a v každé souvislosti.
  • Automobily jsou však nevyhnutelnou součástí systému naší každodenní přepravy.
  • Je v zájmu společnosti Volvo, aby automobily nezpůsobovaly zdravotní ani materiální škody.
  • Společnost Volvo je odpovědná nejen za zajištění toho, aby výsledkem její produkce byly dobře fungující dopravní prostředky, ale také za to, aby tyto dopravní prostředky uspokojivě fungovaly v širším kontextu – s ohledem na životní prostředí. Dnes tento přístup označujeme za snahu o dosažení trvale udržitelné mobility.
  • Přibližně ve stejné době inženýři společnosti Volvo zjistili, že neřízený oxidační katalyzátor, který právě přicházel na trh, by za určitých okolností mohl z výfukových plynů odstraňovat uhlovodíky, oxid uhelnatý a oxidy dusíku výrazně účinněji než v minulosti.

    Proto byly zahájeny práce na zvýšení této účinnosti regulováním poměru množství paliva a vzduchu v úzkém rozmezí, které by bylo pro katalyzátor optimální. Stephen Wallman, který stál za zrodem Lambda sondy ve společnosti Volvo, vzpomíná: „Součásti, které jsme v našem technickém řešení využili, už v té době existovaly. My jsme je však použili jiným způsobem v jiných oblastech. Trik spočíval v tom, že tato řešení bylo zapotřebí sloučit do jednoho komplexního sytému a nastavit je tak, aby fungovala ve vozidle vybaveném benzínovým motorem.”

    Klíčem k vyřešení celého problému se stal předmět o velikosti prstu. Do výfukového potrubí mezi motor a katalyzátor byla umístěna sonda kontrolující obsah kyslíku. Poměrně jednoduchým způsobem měřila obsah kyslíku ve výfukových plynech a zjištěnou informaci předávala řídící jednotce motoru. Ta poté upravovala poměr paliva a vzduchu tak, aby tento poměr zůstal v úzkém rozmezí kolem Lambda=1 (tj. přibližně 14,3 dílů vzduchu na 1 díl paliva), ve kterém je zajištěna optimální účinnost katalyzátoru. V tomto rozmezí je čištění výfukových plynů v katalyzátoru natolik účinné, že je tímto způsobem možné odstranit více než 90 procent emisí škodlivých uhlovodíků, oxidu uhelnatého a oxidů dusíku vznikajících při spalování.

    V roce 1977 vstoupila v Kalifornii v platnost nová přísná emisní norma pro tři škodlivé plyny, která stanovovala následující limity: uhlovodíky – 0,25 g/km; oxid uhelnatý 5,6 g/km; oxidy dusíku 0,93 g/km. V té době se jednalo o nejpřísnější emisní normu na světě a od té doby Kalifornie limity škodlivin dále snižovala na stále nižší a nižší úrovně.

    U vozů Volvo vybavených třícestnými katalyzátory s Lambda sondou byly naměřeny hodnoty emisí uhlovodíků 0,12 g/km; oxidu uhelnatého 1,86 g/km a oxidů dusíku 0,12 g/km! Jinými slovy – pozoruhodně nízké hodnoty a vysoká rezerva. Senzací byly zejména nízké emise oxidů dusíku a tento výsledek byl po zásluze odměněn. Společnost Volvo obdržela ocenění za ekologii od rady pro životní prostředí prezidenta Cartera.

    Nepostradatelná součást dnešních automobilů
    Pro správnou funkci Lambda sondy byly zapotřebí dobře fungující katalyzátor a bezolovnatý benzín. Stejné požadavky platí i dnes. V době, kdy byla Lambda sonda představena, byl bezolovnatý benzín k dispozici pouze v Americe a v Japonsku. Dnes je běžně dostupný na celém světě a je stejně nepostradatelný, jako samotná Lambda sonda a katalyzátor.

    Původní řešení Lambda sondy bylo s cílem ještě více snížit emise škodlivin za posledních 30 let neustále zdokonalováno. Jak Tom Quinn správně řekl, vynálezy tohoto druhu posouvají průmysl i lidstvo vpřed. Od roku 1976 bylo díky tomu v oblasti čištění výfukových plynů možné udělat mnoho malých kroků vpřed a dnešní motory Volvo dokáží odstranit více než 95 procent škodlivých emisí. V současnosti se pozornost automobilového průmyslu stále více zaměřuje na snižování emisí oxidu uhličitého. „Přestože v té době existovaly zákonné limity, které jsme museli splňovat, ambicí značky Volvo i naší vlastní bylo dosáhnout skutečného průlomu. Díly tomuto odhodlání se nám toto mimořádně úspěšné řešení nakonec podařilo nalézt,“ uzavírá Wallman, „otec“ Lambda sondy.

    Spolupracujeme s TipCars.com
    Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

    Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

    Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

    Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

    Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

    Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

     
    Zdroj: Tisková zpráva Volvo

    Štítky Volvo

     







    Doporučujeme
    Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

    Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

    Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

    Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

     

    AutoRevue
    Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

    Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

    Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

    Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

     





     
    Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

    Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

    Včera

    Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




    Blesk.cz

    Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

    Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

    Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

    Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

    Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

    Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

     

    iSport.cz

    Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

    Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

    Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

    Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

    Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

    Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

     

    Reflex.cz

    Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

    Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

    Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

    Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

    Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

    Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…