reklama


Volvo: naše lambda sonda má již 30 let

Volvo: naše lambda sonda má již 30 let

 

V roce 1976 společnost Volvo Cars představila světovou novinku: třícestný katalyzátor s Lambda sondou určený pro snižování škodlivých emisí.

V roce 1976 společnost Volvo Cars představila světovou novinku: třícestný katalyzátor s Lambda sondou určený pro snižování škodlivých emisí. Dnes, o 30 let později, jsou touto geniální a z hlediska ochrany životního prostředí významnou součástí, vybaveny prakticky všechny vozy s benzínovými motory vyráběné kdekoliv na světě. Tento vynález společnosti Volvo je z hlediska ekologie stejně významný, jako tříbodový bezpečnostní pás (další inovace Volva) v oblasti bezpečnosti.

„Jedná se o nejvýznamnější pokrok v historii v oblasti snižování množství škodlivých plynů produkovaných automobily,“ prohlásil Tom Quinn, předseda Kalifornské rady pro ochranu ovzduší (California Air Resources Board - CARB), když byl na podzim 1976 na americkém trhu představen model Volva 244 pro rok 1977 vybavený Lambda sondou.

Tento systém představoval první skutečně účinné řešení problému s čištěním výfukových plynů vozidel, zejména pokud se týče odstraňování oxidů dusíku. Princip používaný u dnešních vozidel je přitom stejný. K dosažení tohoto úspěchu však vedla dlouhá cesta spojená s velkým úsilím.

Na konci 60. let minulého století se lidé začali emisemi škodlivin z automobilů vážně zabývat. Zvýšením množství vzduchu přiváděného do motoru a jeho zahřátím bylo možné emise škodlivin mírně snížit, ale výsledky ani zdaleka nesplňovaly požadavky. Objevily se například také první formy oxidačních katalyzátorů.

V roce 1972 byl učiněn velký a důležitý krok, když Pehr G. Gyllenhammar, v té době generální ředitel společnosti AB Volvo, na světové konferenci o ekologii ve Stockholmu uznal, že automobilismus se výraznou měrou podílí na stále rostoucím znečištění životního prostředí.

Důsledkem této konference bylo vytvoření ekologické deklarace společnosti Volvo, která platí dodnes, a ve které se uvádí:

  • Volvo nemá v úmyslu obhajovat automobily a automobilismus za každou cenu a v každé souvislosti.
  • Automobily jsou však nevyhnutelnou součástí systému naší každodenní přepravy.
  • Je v zájmu společnosti Volvo, aby automobily nezpůsobovaly zdravotní ani materiální škody.
  • Společnost Volvo je odpovědná nejen za zajištění toho, aby výsledkem její produkce byly dobře fungující dopravní prostředky, ale také za to, aby tyto dopravní prostředky uspokojivě fungovaly v širším kontextu – s ohledem na životní prostředí. Dnes tento přístup označujeme za snahu o dosažení trvale udržitelné mobility.
  • Přibližně ve stejné době inženýři společnosti Volvo zjistili, že neřízený oxidační katalyzátor, který právě přicházel na trh, by za určitých okolností mohl z výfukových plynů odstraňovat uhlovodíky, oxid uhelnatý a oxidy dusíku výrazně účinněji než v minulosti.

    Proto byly zahájeny práce na zvýšení této účinnosti regulováním poměru množství paliva a vzduchu v úzkém rozmezí, které by bylo pro katalyzátor optimální. Stephen Wallman, který stál za zrodem Lambda sondy ve společnosti Volvo, vzpomíná: „Součásti, které jsme v našem technickém řešení využili, už v té době existovaly. My jsme je však použili jiným způsobem v jiných oblastech. Trik spočíval v tom, že tato řešení bylo zapotřebí sloučit do jednoho komplexního sytému a nastavit je tak, aby fungovala ve vozidle vybaveném benzínovým motorem.”

    Klíčem k vyřešení celého problému se stal předmět o velikosti prstu. Do výfukového potrubí mezi motor a katalyzátor byla umístěna sonda kontrolující obsah kyslíku. Poměrně jednoduchým způsobem měřila obsah kyslíku ve výfukových plynech a zjištěnou informaci předávala řídící jednotce motoru. Ta poté upravovala poměr paliva a vzduchu tak, aby tento poměr zůstal v úzkém rozmezí kolem Lambda=1 (tj. přibližně 14,3 dílů vzduchu na 1 díl paliva), ve kterém je zajištěna optimální účinnost katalyzátoru. V tomto rozmezí je čištění výfukových plynů v katalyzátoru natolik účinné, že je tímto způsobem možné odstranit více než 90 procent emisí škodlivých uhlovodíků, oxidu uhelnatého a oxidů dusíku vznikajících při spalování.

    V roce 1977 vstoupila v Kalifornii v platnost nová přísná emisní norma pro tři škodlivé plyny, která stanovovala následující limity: uhlovodíky – 0,25 g/km; oxid uhelnatý 5,6 g/km; oxidy dusíku 0,93 g/km. V té době se jednalo o nejpřísnější emisní normu na světě a od té doby Kalifornie limity škodlivin dále snižovala na stále nižší a nižší úrovně.

    U vozů Volvo vybavených třícestnými katalyzátory s Lambda sondou byly naměřeny hodnoty emisí uhlovodíků 0,12 g/km; oxidu uhelnatého 1,86 g/km a oxidů dusíku 0,12 g/km! Jinými slovy – pozoruhodně nízké hodnoty a vysoká rezerva. Senzací byly zejména nízké emise oxidů dusíku a tento výsledek byl po zásluze odměněn. Společnost Volvo obdržela ocenění za ekologii od rady pro životní prostředí prezidenta Cartera.

    Nepostradatelná součást dnešních automobilů
    Pro správnou funkci Lambda sondy byly zapotřebí dobře fungující katalyzátor a bezolovnatý benzín. Stejné požadavky platí i dnes. V době, kdy byla Lambda sonda představena, byl bezolovnatý benzín k dispozici pouze v Americe a v Japonsku. Dnes je běžně dostupný na celém světě a je stejně nepostradatelný, jako samotná Lambda sonda a katalyzátor.

    Původní řešení Lambda sondy bylo s cílem ještě více snížit emise škodlivin za posledních 30 let neustále zdokonalováno. Jak Tom Quinn správně řekl, vynálezy tohoto druhu posouvají průmysl i lidstvo vpřed. Od roku 1976 bylo díky tomu v oblasti čištění výfukových plynů možné udělat mnoho malých kroků vpřed a dnešní motory Volvo dokáží odstranit více než 95 procent škodlivých emisí. V současnosti se pozornost automobilového průmyslu stále více zaměřuje na snižování emisí oxidu uhličitého. „Přestože v té době existovaly zákonné limity, které jsme museli splňovat, ambicí značky Volvo i naší vlastní bylo dosáhnout skutečného průlomu. Díly tomuto odhodlání se nám toto mimořádně úspěšné řešení nakonec podařilo nalézt,“ uzavírá Wallman, „otec“ Lambda sondy.

    Rallye Dakar 2017
    Spolupracujeme s TipCars.com
    Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

    Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

    BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

    Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

    Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

    O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

     
    Zdroj: Tisková zpráva Volvo
     



    reklama


    reklama


    Doporučujeme
    Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

    Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

    Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

    Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

     

    AutoRevue
    Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

    Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

    Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

    Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

     






     
    Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

    Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

    Dnes 15:55

    Zážehový motor, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresním teplem vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.




    Blesk.cz

    Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

    Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

    U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

    Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

    Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

    Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

     

    iSport.cz

    City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

    City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

    To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

    Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

    Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

    Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

     

    Reflex.cz

    V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

    V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

    Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

    Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

    Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

    Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

     
     
    reklama