Volvo S40 1,9D - výbavou proti času (12/2001)

Volvo S40 1,9D - výbavou proti času (12/2001)

 
 

Turbodieselové motory má nejmenší typová řada Volvo společné s vozy Mitsubishi Carisma - obě auta se vyrábějí i na stejné lince. Vzhledem k tomu, že zástupce řady S/V 40 jsme již popsali v několika testech, zaměříme se nyní jen na facelifting, úroveň výbavy a samozřejmě motor.

Sedan S40 se již nějaký rok vyrábí a na tvarech karoserie je to znát. Přesto působí i dnes jeho rysy moderně a změny detailů v exteriéru po posledním faceliftu dělají z vozu důstojného soupeře konkurenčním značkám. Ve standardu jsou nyní světlomety s čirou optikou a boky vozu stále ozvláštňují oranžová poziční světla.

Bojovat a bodovat s konkurencí ale Volvo nebude jen vzhledem - již několik měsíců zdůrazňuje český importér především mimořádnou úroveň standardní výbavy, která je u jiných značek dostupná jen za příplatek. Již v základu je například nabízeno šest airbagů (přední s dvoustupňovým plněním) a systém ochrany proti nárazu zezadu WHIPS. Poněkud jednoduchý interiér má bezchybné zpracování, ani při jízdě se z vozu nelinou nepatřičné zvuky. Pochvalu si zaslouží přední sedadla, která i při sportovnějším stylu jízdy drží řidiče velmi pevně a komfortem jsou srovnatelná např. s Alfou Romeo 156. Míra komfortu na předních sedačkách bohužel kanibalizuje prostor cestujících vzadu. Vcelku krátký rozvor 2550 mm tak způsobuje osobám vyššího než malého vzrůstu lehké potíže s pohodlným uložením hlavy a nohou. Zavazadlový prostor o objemu 415l je dobře přístupný, potíže nejsou ani s jeho zvětšením po sklopení zadních sedadel.

Turbodiesel coby lákadlo pro úsporchtivé zákazníky má u nejmenšího Volva všechny vlastnosti, které bychom od naftového motoru čekali. Malou spotřebu a dostatečný zátah od cca 1800 ot. /min však kompenzuje vyšší hladinou hluku a v nízkých otáčkách i nepříjemnými vibracemi přenášenými do interiéru. Zvláště studené starty dávají posádce o druhu paliva jasné signály a motor ztichne až po několika kilometrech. Nové motory 2.4D a D5 vlastní konstrukce Volvo jsou v tomto ohledu již úplně jiná káva: zvuk se podobá zážehovým verzím a vibrace jsou neznatelné. Svižným tempem lze s námi testovanou silnější variantou turbodieselu 1,9 jezdit se spotřebou pod sedmilitrovou hranicí a to i s převažujícím podílem městského provozu. Výrobcem udávané hodnoty 6,4 se nám podařilo dosáhnout jen při klidné jízdě stokilometrovou rychlostí po dálnici. Překvapilo nás i dosti tuhé řazení, které jsme u předchozích testů této řady nezaznamenali.

I s těžším motorem je Volvo S40 velmi svižné a v provozu vynikne zvláště rychlými starty. Motor má největší zátah v poněkud vyšším spektru otáček než např. turbodiesely koncernu VW, hlučnost ale s přibývající rychlostí mizí. Příčné nerovnosti překonává vůz se znatelnými rázy, přesto lze jeho odpružení hodnotit jako poměrně komfortní. Na lehký náklonv zatáčkách si lze zvyknout, korigovatelné sklony k přetáčivosti mizí po nastoupení pasažérů na zadní sedadla.

Výrobní cyklus řady S/V 40 se chýlí ke konci, jeho koupě ale rozhodně není neperspektivní. Za své peníze získá zákazník neobvykle bohatě vybavený vůz a pokud mu nebude proti mysli i typická zvuková kulisa, není důvod proč nesáhnout zrovna po přeplňovaném vznětovém motoru. Vysoká míra aktivní i pasivní bezpečnosti je také nesporná: v crashtestu Euro NCAP získal vůz 4 hvězdy, což je velmi dobrá hodnota.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 790 000 Kč Cena v testované výbavě: 825 000 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, elektronický protiprokluzový systém DSA, airbag řidiče a spolujezdce s dvoustupňovým plněním, ochrana proti nárazu zezadu WHIPS, hlavový/ramenní airbag SIPS, imobilizér, boční airbagy SIPS pro řidiče a spolujezdce, předpínače bezpečnostních pásů a omezovače tahu bezpečnostních pásů, ISOFIX - příprava, ukazatel venkovní teploty, el. ovládaná zpětná zrcátka, vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání předních oken, výškově nastavitelný volant, sedadlo řidiče výškově nastavitelné s nastavitelným sklonem, posilovač řízení, automatická klimatizace s multifiltrem, pylový filtr, tónovaná skla, přední světla do mlhy, kůží potažený volant, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, palubní počítač, otáčkoměr, nárazníky v barvě vozu, ráfky z lehké slitiny 15", obložení - hliníkový dekor

Výbava testovaného vozu:základ + radio HU-405 (+25.000,-), metalíza - šedá (+10.000,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1740 - 2520
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 5.4 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 853
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1255 / 545
Rozměr pneu:195/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1717
c) výška (mm): 1411
d) rozvor (mm): 2550
e) rozchod vpředu (mm): 1454
f) rozchod vzadu (mm): 1474
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Volvo S40 a V40:  facelift a nižší ceny Volvo S40 a V40: facelift a nižší ceny

Málo vídaný krok: místo akčních modelů s výbavou navíc za…

Volvo S40, V40 - Nizozemský Švéd Volvo S40, V40 - Nizozemský Švéd

Volvo řady 40 je v prodeji již několik měsíců, přesto se…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá mrtvola dětské světice otevřela oči!

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá…

Z toho videa běhá mráz po zádech! Turista v mexické katedrále Guadalajara si natáčel na kameru ostatky dětské…

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru (8): Co s ní teď bude?

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru…

Během nemoci, kdy bylo manažerce Dary Rolins (43) Evě Skallové (†36) úplně nejhůř, dělala vše proto, aby u toho…

 

iSport.cz

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji ani brutální výměna

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji…

Famózní bitva! Česká tenistka Petra Kvitová si v osmifinále turnaje v čínském Wu-chanu vyšlápla na světovou…

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…