Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S40 1,9D - výbavou proti času (12/2001)

Turbodieselové motory má nejmenší typová řada Volvo společné s vozy Mitsubishi Carisma - obě auta se vyrábějí i na stejné lince. Vzhledem k tomu, že zástupce řady S/V 40 jsme již popsali v několika testech, zaměříme se nyní jen na...

Sedan S40 se již nějaký rok vyrábí a na tvarech karoserie je to znát. Přesto působí i dnes jeho rysy moderně a změny detailů v exteriéru po posledním faceliftu dělají z vozu důstojného soupeře konkurenčním značkám. Ve standardu jsou nyní světlomety s čirou optikou a boky vozu stále ozvláštňují oranžová poziční světla.

Bojovat a bodovat s konkurencí ale Volvo nebude jen vzhledem - již několik měsíců zdůrazňuje český importér především mimořádnou úroveň standardní výbavy, která je u jiných značek dostupná jen za příplatek. Již v základu je například nabízeno šest airbagů (přední s dvoustupňovým plněním) a systém ochrany proti nárazu zezadu WHIPS. Poněkud jednoduchý interiér má bezchybné zpracování, ani při jízdě se z vozu nelinou nepatřičné zvuky. Pochvalu si zaslouží přední sedadla, která i při sportovnějším stylu jízdy drží řidiče velmi pevně a komfortem jsou srovnatelná např. s Alfou Romeo 156. Míra komfortu na předních sedačkách bohužel kanibalizuje prostor cestujících vzadu. Vcelku krátký rozvor 2550 mm tak způsobuje osobám vyššího než malého vzrůstu lehké potíže s pohodlným uložením hlavy a nohou. Zavazadlový prostor o objemu 415l je dobře přístupný, potíže nejsou ani s jeho zvětšením po sklopení zadních sedadel.

Turbodiesel coby lákadlo pro úsporchtivé zákazníky má u nejmenšího Volva všechny vlastnosti, které bychom od naftového motoru čekali. Malou spotřebu a dostatečný zátah od cca 1800 ot. /min však kompenzuje vyšší hladinou hluku a v nízkých otáčkách i nepříjemnými vibracemi přenášenými do interiéru. Zvláště studené starty dávají posádce o druhu paliva jasné signály a motor ztichne až po několika kilometrech. Nové motory 2.4D a D5 vlastní konstrukce Volvo jsou v tomto ohledu již úplně jiná káva: zvuk se podobá zážehovým verzím a vibrace jsou neznatelné. Svižným tempem lze s námi testovanou silnější variantou turbodieselu 1,9 jezdit se spotřebou pod sedmilitrovou hranicí a to i s převažujícím podílem městského provozu. Výrobcem udávané hodnoty 6,4 se nám podařilo dosáhnout jen při klidné jízdě stokilometrovou rychlostí po dálnici. Překvapilo nás i dosti tuhé řazení, které jsme u předchozích testů této řady nezaznamenali.

I s těžším motorem je Volvo S40 velmi svižné a v provozu vynikne zvláště rychlými starty. Motor má největší zátah v poněkud vyšším spektru otáček než např. turbodiesely koncernu VW, hlučnost ale s přibývající rychlostí mizí. Příčné nerovnosti překonává vůz se znatelnými rázy, přesto lze jeho odpružení hodnotit jako poměrně komfortní. Na lehký náklonv zatáčkách si lze zvyknout, korigovatelné sklony k přetáčivosti mizí po nastoupení pasažérů na zadní sedadla.

Výrobní cyklus řady S/V 40 se chýlí ke konci, jeho koupě ale rozhodně není neperspektivní. Za své peníze získá zákazník neobvykle bohatě vybavený vůz a pokud mu nebude proti mysli i typická zvuková kulisa, není důvod proč nesáhnout zrovna po přeplňovaném vznětovém motoru. Vysoká míra aktivní i pasivní bezpečnosti je také nesporná: v CRASHTESTcrashtestu Euro NCAP získal vůz 4 hvězdy, což je velmi dobrá hodnota.

Cena základní sestavy 790 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS a EBD, elektronický protiprokluzový systém DSA, airbag řidiče a spolujezdce s dvoustupňovým plněním, ochrana proti nárazu zezadu WHIPS, hlavový/ramenní airbag SIPS, imobilizér, boční airbagy SIPS pro řidiče a spolujezdce, předpínače bezpečnostních pásů a omezovače tahu bezpečnostních pásů, ISOFIX - příprava, ukazatel venkovní teploty, el. ovládaná zpětná zrcátka, vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání předních oken, výškově nastavitelný volant, sedadlo řidiče výškově nastavitelné s nastavitelným sklonem, posilovač řízení, automatická klimatizace s multifiltrem, pylový filtr, tónovaná skla, přední světla do mlhy, kůží potažený volant, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, palubní počítač, otáčkoměr, nárazníky v barvě vozu, ráfky z lehké slitiny 15", obložení - hliníkový dekor Kč
Cena testované sestavy 825 000 Kč
Výbava testované sestavy základ + radio HU-405 (+25.000,-), metalíza - šedá (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1740 - 2520
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 5.4 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 853
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1255 / 545
Rozměr pneu: 195/60 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1717
c) výška (mm): 1411
d) rozvor (mm): 2550
e) rozchod vpředu (mm): 1454
f) rozchod vzadu (mm): 1474
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano