Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S40 2,4 – Standard čtyřicátníka

Ondřej Šuch
Druhý nejvýkonnější motor v nejmenším Volvu jsme ve spojení s automatickou převodovkou označili před časem za málo emotivní a tak nás zajímalo, jak si povede s klasickým manuálním řazením. Bude nenápadný vínový sedan živější?

Začněme pohledem do ceníku. Námi testovaný pětiválcový motor 2.4i/125 kW je oproti základnímu pětiválci 2.4/103 kW dražší o 51 tis. Kč, a naopak oproti vrcholnému T5 o celých 148 tis. korun levnější. Volba tohoto agregátu je tedy do jisté míry dána i rozumem. T5 si nedovede vychutnat každý, ale silnější motor je v této třídě téměř nutností.

Na rozdíl od kombinace s převodovkou Geartronic, kterou jsme zkoušeli v kombi V50, je pětistupňový manuál přece jen jiná káva. Motor sice postrádá výkon v nízkých otáčkách, ochotu vytáčet se projevuje s až nakažlivou chutí. Z křižovatky se tak neodpíchneme raketově, ale po deseti metrech začne vůz deklasovat i silnější šestiválce. Pět stupňů a pět válců přitom bohatě stačí na dynamickou jízdu v jakékoli rychlosti, šestku na řadicí páce začneme postrádat až na dálnici při snaze o vhodnou kombinaci vysoké rychlosti a nízké spotřeby a otáček. Zvuková kulisa je přiměřená otáčkám, takže obojí lze snížit, je-li zájem. Vůz drží stopu i při nešetrném zatáčení a při jízdě „pro radost“ je tak třeba dávat pozor jen na náhlou změnu adhezních podmínek. Podvozek, který S40 sdílí s Fordem Focus a Mazdou 3, poskytuje dostatek jistoty, takže jedinou relativní nevýhodou je vyšší hmotnost Volva. Velmi dynamická jízda mimo město se i při dodržování rychlostních limitů projeví spotřebou až 13 l/100km, ve městě pak při běžném provozu počítejte s cca 10 litry/100 km.

Běžná „rodinná“ jízda se naproti tomu dá absolvovat v až nadstandardní tichosti a ručička otáčkoměru jen zřídka hostuje za čtyřkou. Nejde přitom o žádné loudání: Dálnici Praha-Brno-Praha s průměrnou rychlostí 122 km/h jsme s polovičním zatížením absolvovali s velmi dobrou spotřebou 7,8 l/100 km.

Zvláště ve vrcholné výbavě Summum jde o vůz pro individualisty. V běžném provozu nenápadný pohodlný sedan, který od vyvíječe adrenalinu dělí jen pravá noha na pedálu. Společensky usazený muž či dáma, kteří si občas rádi zařádí, by mohli zareagovat.

Již tradičně trochu žehráme na umístění tlačítka otevírání víka nádrže mezi spínače mlhovek a naopak chválíme zpracování detailů v interiéru. Ve voze za milion korun bychom uvítali větší počet odkládacích prostor, přičemž zvětšení by si zasloužily hlavně kapsy ve dveřích. Úzký přístup do jinak přijatelně objemného zavazadlového prostoru u tohoto typu vozu snad tolik nevadí, zvláště jdou–li sklopit zadní opěradla.

Ondřej Šuch
Volvo S40
Cena základní sestavy 1 010 000 Kč
Výbava základní sestavy Základní výbava (Summum): ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech s ABA, 6-stupňová man. převodovka, DSTC, informační systém IDIS, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS, dvouose nastavitelný volant, el. nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka s ukazateli směru a osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 16“kola z lehké slitiny Castalia, rerzervní kolo pro nouzové dojetí, dvojitá koncovka výfuku, vnější zpětná zrcátka nárazníky v barvě vozu, automatická dvouzónová klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, zadní sedadla sklopná v poměru 60:40, elektrické ovládání bočních oken, kůží potažený volant a řadicí páka, zadní i přední středová opěrka s držáky nápojů, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant, boční lišty v barvě vozu, mlhová světla, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, elektrické ovládání sedadla řidiče s pamětí, el. vyhřívání předních sedadel, bi-xenonové světlomety s ostřikovači, kožené čalounění, Kč
Cena testované sestavy 1 057 500 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+19.000,-), textilní rohože (+3.500,-), dvě dětské sedačky integrované v zadních sedadlech (+10.000,-), Audiosystém High Performance - rádio, přehrávač CD, 4x40 W, 8x repro (+15.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2435
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 404 / 883
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1492 / 488
Rozměr pneu: 205/55 R16
Volvo S40
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4514
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano