Volvo S80 D5: Nový motor se starým názvem – 2,4 twin turbo (151 kW)
Vývoj nového motoru trval tři roky. I přes řadu nových komponent si nový pětiválcový turbodiesel uchovává vrtání 81 mm a zdvih 93,15 mm. Cílem bylo vytvořit motor, který nabídne vyšší výkon, větší komfort a vyhoví zpřísňujícím se emisním normám.
Nový turbodiesel se vyznačuje modulární koncepcí ve smyslu konstrukce i výrobních procesů. Celý motor je vyrobený z hliníku, což snižuje jeho hmotnost a účinné odvádění tepla. Dalšími konstrukčními odlišnostmi bylo dosaženo nárůstu výkonu o 11 %.
Volvo použilo moderní způsob přeplňování dvěma různě velkými turbodmychadly – menším pro nižší otáčky a větším pro vyšší otáčky. Díky tomu vzrostl výkon a točivý moment, především ale reakce na plyn a pružnost motoru. Maximální plnící tlak je 1,8 bar. Na nové uspořádání turbodmychadel je napojen systém recirkulace výfukových plynů s o 25 % účinnějším chladičem. Díky tomu emise oxidů dusíku klesly pod limity vyžadované normou Euro 5.
Vstřikovací systém se skládá z vysokotlakého čerpadla a piezoelektrických vstřikovačů, které plní válce pod tlakem 1800 bar. Odezva těchto vstřikovačů je o polovinu rychlejší než u konvenčních vstřikovačů. Výsledkem je přesnější dávkování paliva a tedy nižší spotřeba nafty. Krátké předvstřiky navíc zvyšují kulturu chodu ve vysokých otáčkách, dodatečné vstřiky naopak pomáhají regeneraci filtru pevných částic v běžném jízdním režimu.
Žhavící svíčky jsou keramické. Ohřívají se extrémně rychle – teploty 1000 °C dosáhnou během dvou sekund. Maximální operační teplota je 1300 °C, o 30 % více než u běžných žhavících svíček. V praxi to znamená, že není potřeba žhavení před startem, a to i při vnějších teplotách do -30 °C.
Novinkou je elektronický senzor hladiny motorového oleje, který nahrazuje konvenční měrku. Pokud je nutné dolít olej, zobrazí se tento pokyn na informačním panelu, včetně údaje o množství oleje, který je potřeba.
Nejvyšší výkon motoru je 151 kW při 4000 ot./min (omezovač zasahuje při 5000 ot./min), maximum točivého momentu 420 Nm leží v relativně širokém spektru 1500 až 3250 ot./min. S ohledem na nárůst těchto hodnot bylo upraveno uložení motoru. Současně s vyšším výkonem se konstruktérům podařilo dosáhnout snížení kombinované spotřeby.
Volvo S80 D5 - srovnání nového a současného motoru | ||
Motor | D5 (Euro 5, 2009) | D5 (Euro 4, 2008) |
Zdvihový objem [cm3] | 2400 | 2400 |
Válce/ventily | 5/4 | 5/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 151/4000 | 136/4000 |
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] | 420/1500-3250 | 400/2000-2750 |
Max. rychlost [km/h] | - | 225 (220) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 8,5 (9,0) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,2 (6,7) | 6,4 (7,3) |
Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.