Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S80 D5: Nový motor se starým názvem – 2,4 twin turbo (151 kW)

Diskuze (25)
Volvo S80 dostane nový turbodiesel D5. Volvo trochu nadneseně tvrdí, že nový motor má s tím současným společný jen název a uspořádání válců. Každopádně má nový agregát dvě turbodmychadla, vyšší výkon, nižší spotřebu a vyhovuje emisní normě Euro 5.

Vývoj nového motoru trval tři roky. I přes řadu nových komponent si nový pětiválcový turbodiesel uchovává vrtání 81 mm a zdvih 93,15 mm. Cílem bylo vytvořit motor, který nabídne vyšší výkon, větší komfort a vyhoví zpřísňujícím se emisním normám.

Nový turbodiesel se vyznačuje modulární koncepcí ve smyslu konstrukce i výrobních procesů. Celý motor je vyrobený z hliníku, což snižuje jeho hmotnost a účinné odvádění tepla. Dalšími konstrukčními odlišnostmi bylo dosaženo nárůstu výkonu o 11 %.

Volvo použilo moderní způsob přeplňování dvěma různě velkými turbodmychadly – menším pro nižší otáčky a větším pro vyšší otáčky. Díky tomu vzrostl výkon a točivý moment, především ale reakce na plyn a pružnost motoru. Maximální plnící tlak je 1,8 bar. Na nové uspořádání turbodmychadel je napojen systém recirkulace výfukových plynů s o 25 % účinnějším chladičem. Díky tomu emise oxidů dusíku klesly pod limity vyžadované normou Euro 5.

Vstřikovací systém se skládá z vysokotlakého čerpadla a piezoelektrických vstřikovačů, které plní válce pod tlakem 1800 bar. Odezva těchto vstřikovačů je o polovinu rychlejší než u konvenčních vstřikovačů. Výsledkem je přesnější dávkování paliva a tedy nižší spotřeba nafty. Krátké předvstřiky navíc zvyšují kulturu chodu ve vysokých otáčkách, dodatečné vstřiky naopak pomáhají regeneraci filtru pevných částic v běžném jízdním režimu.

Žhavící svíčky jsou keramické. Ohřívají se extrémně rychle – teploty 1000 °C dosáhnou během dvou sekund. Maximální operační teplota je 1300 °C, o 30 % více než u běžných žhavících svíček. V praxi to znamená, že není potřeba žhavení před startem, a to i při vnějších teplotách do -30 °C.

Novinkou je elektronický senzor hladiny motorového oleje, který nahrazuje konvenční měrku. Pokud je nutné dolít olej, zobrazí se tento pokyn na informačním panelu, včetně údaje o množství oleje, který je potřeba.

Nejvyšší výkon motoru je 151 kW při 4000 ot./min (omezovač zasahuje při 5000 ot./min), maximum točivého momentu 420 Nm leží v relativně širokém spektru 1500 až 3250 ot./min. S ohledem na nárůst těchto hodnot bylo upraveno uložení motoru. Současně s vyšším výkonem se konstruktérům podařilo dosáhnout snížení kombinované spotřeby.

Volvo S80 D5 - srovnání nového a současného motoru
MotorD5 (Euro 5, 2009)D5 (Euro 4, 2008)
Zdvihový objem [cm3]24002400
Válce/ventily5/45/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]151/4000136/4000
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]420/1500-3250400/2000-2750
Max. rychlost [km/h]-225 (220)
Zrychlení 0-100 km/h [s]-8,5 (9,0)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,2 (6,7)6,4 (7,3)

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku Geartronic.

Diskuze (25)
Avatar - Hammunasakra
9. 1. 2009 11:49
Re: Milý camillator(e)!
Gratuluji k "solidnímu" nájezdu, já na podobný počet kilometrů potřebavala poněkud VíCE vozů (ne že by se "rozpadly", ale auto tak po 4 letech (cca 150.000 km) většinou měním (míněno NEironicky). Motor Volvo 2.5T jsem párkrát zkoušela a za docela povedný jej považuji a to jak jeho (pra)předchůdce kdysi v jakémsi renault, tak nedávno v S40. Krom toho "nástupu" kolem 1500 (?) otáček, na který jsem si musela maličko "zvyknout", velmi příjemný na předjíždění apod. Osobně bych ho jednoznačně preferovala PŘED naftovým D5, který NEpovažuji za "nejlepší" volbu (to asi raději sice provozně dražší, ale opět "lepší" T6). Já věru NEjsem "autoprofík", ale tatínek mne odmala k autíčkům vedl, a jistý "přehled" (snad i NADhled) za ty roky mám.
Chápu váš "přístup" (a líbí se mi), nicméně na motor D5 mám ODLIŠNÝ názor, než-li vy. OBA pravděpodobně víme PROČ ho volvo dál používá a NENí to tím - že by byl "lepší", nebo alespoň "konkurenceschopný" třeba onomu konkrétnímu V6 co v koncernových Jaguar a dalších lze nalézt - to bohužel opravdu říci nelze. Jak říkám, byť CHÁPU důvody proč volvo zůstává u této "koncepce", její "přínos" je dle mého názoru ale NEdostatečný (já bych prostě raději celkem objektivně "lepší" pohonnou jednotku použila, byť by to něco stálo ..).
Fiat jsem zmínila v souvislosti s řadovým pětiválcem - NEchápu CO se vám "nelíbí" či "nesedí" - používají ho také "dlouhodobě", jeden naftový pětiválec 2.4 (něco přes 200 PS?) mám v alfě dokonce v širším příbuzenstvu ... NErozumím proč vám to "nevhodné" přišlo ... vy jste koncepci R5 za "výjimečnou" označil ...já na celkem "běžné" používání tohoto motoru v uvedených značkách poukázala (a dříve také v audi, ostatně dodnes se v něčem používá a z NĚJ byl onen MASTODONT V10 TDi "vyvinut", nebo spíše "složen") .. nebo KDE (v čem) jsme si "nerozumněli"? Opravdu netuším .. :-|
Avatar - T613
8. 1. 2009 21:55
Re: Tam už Volvo ...
vzhledem k tomu, že mluví z vlastní zkušenosti, tak jste momentálně zcela mimo mísu
Avatar - Hammunasakra
8. 1. 2009 21:31
Re: Tam už Volvo ...
To s tou konkurencí jste maličko "přestřelil", milý camillator(e) - to zas TAK "výjimečné" řešení věru NEní - dávno PŘED místní "revolucí" jsem jedním takovým vozem (a spokojeně) jezdila a dodnes docela povedené řadové pětiválce najdete třeba ve Fiat, Lancia a Alfa.
Mrknu se, ale já celkem "obeznámena" PROČ Volvo tuto "raritku" volí a dle méhou "rozoumku" to je z úplně JINÝCH důvodů .. onen současný motor V6 2.7 HDi jednoznačně LEPŠí jest, než D5 - to "neokecáte" - je mi líto (doporučuji se jím, tedy oběma, "jen" projet) - podívám se na ten váš odkaz, ale "příčina/důvod" proč volvo stále onen R5 "upravuje" a znovu a znovu používá NENí v tom, že by ho za "lepší" považovalo .. ;-)
8. 1. 2009 21:17
Re: Tam už Volvo ...
Vaše rady si nechte laskavě od cesty. Pokud tedy máte pocit, že to není pravda, tak se můžete jednoduše vyjádřit, nebo navštívit servis, ale jinak mě vaše pochlebování Volvu absolutně nezajímá.
8. 1. 2009 20:25
Re: Tam už Volvo ...
Že zaplesá mechanik, tak tomu bych celkem věřil. Takovou raketu, co si řekne Volvo při inspekci D5 ve 160tkm jsem ještě neviděl. To i BMW 7 může závidět a práce 11 tisíc za 5 hodin v servisu u Volva je poněkud imbecilní.